Рішення
від 12.03.2020 по справі 500/155/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/155/20

12 березня 2020 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Тернопільській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеценерго" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Управління Держпраці у Тернопільській області з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеценерго" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до наказу Управління від 25.11.2019 № 1072 "Про проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю „Спеценерго» направлення на проведення перевірки від 25.11.2019 № 674.

На підставі частини 6 ст. 7 Закону України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , за результатами проведеної перевірки та у зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства складено Акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 10.12.2019 р. № 91/107/19/19.

У зв`язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників Товариства з обмеженою відповідальністю „Спеценерго» , є підстави для повного зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000В, та експлуатацію устаткування напругою понад 1000В: трансформатор силовий тип ТМ 100/10-66У1, зав. № 6186634, рік 2004; трансформатор силовий тип ТСМА 100, зав. № 116568, рік 2004.

Ухвалою від 08.01.2020 судом прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) судом вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Представник відповідача скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 27.01.2020. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові.

29 січня 2020 року ухвалою суду було призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи на 24 лютого 2020 року о 11:00 год.

Ухвалою суду від 24.02.2020, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) оголошено перерву до 12.03.2020 о 11:30 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити та розглядати справу в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив про позовних вимог, просив в позові відмовити та розглядати справу в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду клопотання сторін у справі в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суд, заслухавши в судовому засіданні думку представника позивача та представника відповідача, з`ясувавши усі обставини справи та перевіривши їх доказами приходить до переконання, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити з наступних підстав.

Судом встановлено, що на підставі наказу про проведення перевірки № 1072 від 25.11.2019 та направлення № 674 від 25.11.2019 Управлінням Держпраці в Тернопільській області з 04.12.2019 по 10.12.2019 проведено перевірку ТОВ Спеценерго з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки складений акт перевірки №91/107/19/19 від 10.12.2019, яким Позивач зазначає про порушення Відповідачем вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки та зазначає про такі порушення у розділі V Акту.

На підставі акту, 10 грудня 2019 року Позивачем винесено припис № 91/107/19/19, яким вимагалося усунути порушення вимог чинного законодавства, зокрема Закону України Про охорону праці , Постанови КМ України №1107 від 26.10.2011. Приписом зазначено, що всупереч ст.21 Закону України Про охорону праці Постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки для отримання дозволу на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки Товариством не отримано дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (устаткування напругою понад 1000В: трансформатор силовий тип ТМ 100/10-66V1, зав. № 6186634, рік 2004; трансформатор силовий тип ТСМА 100, за. № 116568 рік 2004).

16.12.2019 ТОВ Спеценерго надано відповідь на припис, яким роз`яснено Управлінню Держпраці у Тернопільській області, що у ТОВ Спеценерго є в наявності Дозвіл №119.13.61.47.30 від 10.06.2013 р. експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки (електричне устаткування напругою понад 1000 В), строк дії якого продовжено до 10.06.2023, декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 22.08.2018 р., яка зареєстрована у Журналі обліку суб`єктів господарювання у Територіальному органі Держпраці 29.08.2018 р. за №351.

Крім того, зазначалось, що відповідно до КВЕД основний вид діяльності ТОВ Спеценерго 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (електротехнічною продукцією), тому згідно п.1.6. розділу IV Організація експлуатації електроустановок Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів (далі ПТЕЕс), затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13.02.2012 р. № 91, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 2 березня 2012 р. за №350/20663, у ТОВ Спеценерго економічно недоцільно створювати електротехнічну службу (відділ, групу), тому що електроустановки передано на обслуговування спеціалізованій організації ТОВ Елітар за договором підряду на технічне обслуговування від 18.03.2013 р., відповідно до якого саме ТОВ Елітар забезпечує виконання заходів щодо організації експлуатації електроустановок ТОВ Спеценерго відповідно до вимог ПТЕЕс.

Водночас, ТОВ Спеценерго звертає увагу суду, що ТОВ Спеценерго експлуатує КТП 501 ТІ 10/0,4, ТМ 250/ЮкВ, КТП-501 Т2 10/04, ТМ 160/10 кВ, КЛ-ІОкВ РП-25 - ТП - 501 Т-1. ( копії протоколу перевірки ізоляції № 8,№9, копія протоколу вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування №7, копії протоколів випробування силових трансформаторів №10, № 11.

В свою чергу, у ТОВ Спеценерго наявні: дозвіл № 118.13.61.47.30 від 10.06.2013р. на виконання робіт підвищеної небезпеки, строк якого продовжено до 10.06.2023р. (копія додається); дозвіл № 119.13.61.47.30 на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки від 10.06.2013р., строк якого продовжено до 10 червня 2023, яким дозволяється експлуатувати електричне устаткування та мережі, технологічне електрообладнання напругою понад 1000 В; КТП 10/04 кВ з трансформаторами ТІ- 250 кВА і Т2-160кВА, реєстр. №201, 1986 року випуску; декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 29.08.2018 № 351; договір підряду на технічне обслуговування від 18 березня 2013 року, укладений між ТОВ Спеценерго та ТОВ Елітар , відповідно до умов якого саме ТОВ Елітар здійснює технічне та оперативне обслуговування електричних мереж (копія додається). Адже, відповідно до п.1.10 Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25.07.2006р. № 258, для виконання робіт в діючих електроустановках (які відносяться до об`єктів підвищеної небезпеки) або для їх обслуговування споживач має право залучати спеціалізовану організацію; паспорт трансформаторної підстанції № 501, де зображена схема електропостачання підприємства.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 1 Положення про Управління Держпраці у Тернопільській області (далі - Управління), затвердженого Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 року № 84 у новій редакції, передбачено, що Управління є територіальним органом, який діє у складі Державної служби України з питань праці та їй підпорядковується.

Статтею 39 Закону України Про охорону праці передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Статтями 3 і 43 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; і кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск, та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих (частина перша статті 39 Закону України Про охорону праці ).

Згідно пункту 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені виключно за рішенням суду.

Відповідно пункту 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

З огляду на викладене та те, що ТОВ Спеценерго не експлуатує устаткування підвищеної небезпеки (устаткування напругою понад 1000В: а саме трансформатор силовий тип ТМ 100/10-66У1, зав. № 6186634, рік 2004; трансформатор силовий тип ТСМА 100, зав. № 116568, рік 2004), то ж відсутні підстави для застосування заходів реагування у сфері держаного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю повного зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки.

Також суд зазначає, що представником відповідача до матеріалів справи долучено акти перевірки від 06.03.2020 №21/131/19/20, від 06.03.2020 №16/167/19/20 ТОВ "Спеценерго", де порушень не виявлено.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Управління Держпраці у Тернопільській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеценерго" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 16 березня 2020 року.

Головуючий суддя Подлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2020
Оприлюднено19.03.2020
Номер документу88268406
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/155/20

Рішення від 12.03.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні