Провадження № 2/742/297/20
Єдиний унікальний № 742/4284/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2020 року м.Прилуки
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі: головуючого судді - Бездідько В.М., за участю секретаря судових засідань Шептун В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального провадження, в залі суду м.Прилуки цивільну справу за позовом заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_1 про визнання недійсним наказу та скасування запису про державну реєстрацію права власності,-
ВСТАНОВИВ:
І. Зміст позовних вимог та заперечень сторін.
У своїй позовній заяві заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури просить визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер 7424189400:03:000:1068, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. Скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 за ОСОБА_1 , що внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно під номером 31816465, а також стягнути з відповідача на користь прокуратури Чернігівської області сплачений судовий збір у сумі 3842 грн.
Свої вимоги аргументує тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 15.11.2018 №25-8874/14-18-сг Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, за цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
В подальшому, наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, та надано йому земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7424189400:03:000:1068) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. На підставі зазначеного наказу, 28.05.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_1 на вказану вище земельну ділянку (номер запису про право власності - 31816465).
Водночас, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.12.2018 №8935-сг отримав у приватну власність (право зареєстровано 22.12.2018) земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6324583000:11:000:0013) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Дмитрівської сільської ради Первомайського району Харківської області.
Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 (наказ від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.12.2018 №8935-сг)
При цьому, земельну ділянку з кадастровим номером 6324583000:11:000:0013 відчужено ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу ОСОБА_2 (договір купівлі -продажу № 1-7 від 03.01.2019), що свідчить про прагнення ОСОБА_1 приховати відомості про повторне використання права на безоплатне отримання земельної ділянки.
Таким чином, всупереч вимог ст. ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області із заявою від 23.10.2018, надав недостовірну інформацію про те, що право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства він не використав. Відтак, земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер 7424189400:03:000:1068), що знаходиться на території Прилуцького району, вибула із земель державної власності внаслідок незаконного використання ОСОБА_1 права на повторну безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання і підлягає поверненню у державну власність , в зв`язку з чим і подано відповідний позов.
Відповідач Головне управління Держгеокадастру в Чернігівській області у відзиві на позовну заяву зазначає, що Головне управління як і Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру не обліковує осіб за ознакою безоплатного надання їм земельних ділянок по кожному виду використання, оскільки це не передбачено нормативно-правовими актами. Єдиним запобіжником для такої ситуації є перевірка державним реєстратором поданих документів для здійснення державної реєстрації речових прав на відповідність законодавству, зокрема ч.4 ст.116 ЗК України, та у разі невідповідності даній нормі державний реєстратор зобов`язаний прийняти рішення про відмову в державній реєстрації прав. Порушення законодавства відбулося внаслідок неправомірних дій державного реєстратора. На момент реєстрації за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вже була внесена інформація про право власності останнього на земельну ділянку з кадастровим номером 6324583000:11:000:0013, державний реєстратор за доступними для нього даними бачив, що цільове призначення земельних ділянок - для ведення особистого селянського господарства та їх надано у власність ОСОБА_1 з земель державної власності за рішенням Головного управління, що суперечить ч.4 ст.116 ЗК України, а тому державний реєстратор повинен був прийняти рішення про відмову в державній реєстрації права власності. Оскільки, відповідно до абз.3 ч.2 ст.331 ЦК України, якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації. А також посилається на ч.2 ст.26 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор вже на підставі зазначеної норми Закону зобов`язаний внести запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про скасування запису про право власності на підставі судового рішення про задоволення судом позовної вимоги про визнання недійсним спірного наказу Головного управління (у разі ухвалення судом такого рішення). Додаткове судове рішення про зобов`язання державного реєстратора скасувати запис про державну реєстрацію відповідного права власності не потрібне, в даному випадку відсутній будь-який спір щодо підстав чи порядку вчинення реєстраційних дій, які прямо визначені статтями 26, 31-1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . А тому зважаючи на викладене, просить суд у задоволенні позовних вимог до Головного управління відмовити повністю.
05.02.2020 на адресу суду надійшли пояснення представника державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в якому зазначається, що Держгеокадастр не заперечує, що повторне безоплатне набуття ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства з земель державної власності відбулося з порушенням ч.4 ст.116 ЗК України внаслідок неправомірних дій останнього та державного реєстратора. На момент реєстрації за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вже була внесена інформація про раніше безоплатно набуте право власності останнього на земельну ділянку з кадастровим номером 6324583000:11:000:0013. Цільове призначення обох земельних ділянок - для ведення особистого селянського господарства. Отже, державний реєстратор при реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 порушив діюче законодавство. В зв`язку з чим просить позов заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури Чернігівської області задовольнити скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 за ОСОБА_1 , що внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за номером 31816465.
Позивач надав відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначає, що відповідач Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, як уповноважений державою орган на виконання функцій власника землі розпоряджатися землями державної власності, допустив порушення вимог ч.4 ст.116 Земельного Кодексу України при винесенні наказу №25-1381/14-19-сг від 26.02.2019 та наданні у власність ОСОБА_1 спірної земельної ділянки. Даний наказ став підставою неправомірної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку. Державний реєстратор вчинив лише формальні дії щодо проведення реєстрації права власності на вказану земельну ділянку. Відповідно до п.35 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 встановлено, серед іншого, що державна реєстрація прав на підставі рішень судів проводиться виключно державним реєстратором, визначеним законом, без подання заяви заявником. Тобто для здійснення державної реєстрації прав достатньо наявність рішення суду. Зважаючи на те, що документи, подані для реєстрації права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку не відповідають вимогам закону, рішення про державну реєстрацію прав на землю 31816465 підлягає скасуванню .
ІІ. Заяви, клопотання та інші процесуальні рішення у справі.
Ухвалою судді Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 02 січня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено до підготовчого судового засідання на 10 лютого 2020 року.
Ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 10 лютого 2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.
ІІІ. Позиції сторін .
У судове засідання сторони не з`явились, від позивача до судового засідання надійшла заява про розгяд справи в його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити в повному обсязі.
Представник Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Будлянський В.М. в судове засідання також не з"явився проте завчасно надав до суду заяву про розгляд справи в його відсутності при ухваленні рішення просив врахувати письмові пояснення від 29.01.2020 року
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області в судове засідання не з`явився, проте при подачі відзиву на позовну заяву просив розглядати справу у його відсутності, та в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про час і місце розгляду справи, про що свічить поштове повідомлення.
ІV. Фактичні обставини встановлені судом.
ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області з заявою про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га із земель державної власності на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. Правом безкоштовної приватизації земельної ділянки за вказаним цільовим призначенням не скористався.
15.11.2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області винесено наказ № 25-8874/14-18-сг Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с.19).
В подальшому, наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, та надано гр. ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7424189400:03:000:1068) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області.
На підставі зазначеного наказу, 28.05.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_1 на вказану вище земельну ділянку, номер запису про право власності - 31816465.
Згідно листа комунального підприємства Архітектура Ічнянщини орієнтовна вартість земельної ділянки, яка знаходиться на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 7424189400:03:000:1068, площею 2,0 га, може становити 960000,00 грн.
Водночас, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.12.2018 № 8935-сг отримав у приватну власність (право зареєстровано 22.12.2018) земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6324583000:11:000:0013) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Дмитрівської сільської ради Первомайського району Харківської област.
Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 (наказ від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.12.2018 №8935-сг)
При цьому, земельну ділянку з кадастровим номером 6324583000:11:000:0013 відчужено ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу ОСОБА_2 (договір купівлі -продажу № 1-7 від 03.01.2019), що свідчить про прагнення ОСОБА_1 приховати відомості про повторне використання права на безоплатне отримання земельної ділянк.
Таким чином, всупереч вимог ст.ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України, зважаючи на наведені вище обставини ОСОБА_1 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області із заявою від 15.11.2018, надав недостовірну інформацію про те, що право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства він не використав.
Не дивлячись на явні, тривалі протиправні дії відповідачів, уповноважений державою орган - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру усунулась від виконання обов`язку щодо вжиття відповідних заходів до повернення земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 7424189400:03:000:1068, зокрема скасування наказу № 25-1381/14-19-сг від 26.02.2019 про надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки.
На адресу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Прилуцькою місцевою прокуратурою направлено лист щодо необхідності врегулювання питання правомірності повторного отримання ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 , яка розташована на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району, можливого вжиття заходів цивільно-правового характеру.
До Прилуцької місцевої прокуратури надійшов лист №10-28-0.19-6208/2-19 від 18.07.2019 з Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якому констатовано, що повторно набувши у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства всупереч ч.4 ст.116 ЗК України ОСОБА_1 порушив принцип разової приватизації землі по кожному виду використання, однак, реальних заходів на усунення порушень не вжито.
Головному управління Держгеокадастру у Чернігівській області надано доручення щодо вжиття відповідних заходів реагування.
Крім того, до Прилуцької місцевої прокуратури надійшов лист №10-25-0.6-4261/2-19 від 29.07.2019 з Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, у якому лише констатовано факт отримання земельної ділянки ОСОБА_1 на території Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської област.
Про вжиття заходів на усунення порушень інтересів держави, або про наміри їх вжити, в листах Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, не вказано, що свідчить про бездіяльність з боку даних органів державної влади та є виключним випадком для звернення прокурора до суду з вказаним позовом.
V. Норми права, які підлягають застосуванню та мотиви суду, щодо оцінки аргументів наведених учасниками справи.
Згідно з ч.1 ст.116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.3 ст.116 Земельного Кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: а)приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної у комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно з ч.4 ст.116 Земельного Кодексу України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадянам у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до п.б ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара .
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ч.ч.6,7 ст.118 Земельного Кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У відповідності до ст.50 Закону України "Про землеустрій" , у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Частиною 3 статті 123 ЗК України, передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з ч.ч.1, 4 п.13, 30 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством; здійснює державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі: у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Відповідно до ч.3 ст.228 ЦК України, у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним.
Як вбачається з матеріалів справи Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області при розгляді заяви ОСОБА_1 не дотрималося вимог ч.4 ст.116 Земельного Кодексу України, а саме не перевірило чи є у ОСОБА_1 на той час право на безкоштовну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у розмірі 2 га та винесло наказ з порушенням земельного законодавства.
Згідно з постановою Верховного Суду України від 18.09.2013 у справі за №6-92цс13, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.
Згідно з ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес та закріплено дотримання справедливої рівноваги у контексті законності втручання у майнові права. Вказані позиції висловлені Європейським судом з прав людини у рішеннях у справах Раймондо проти Італії від 22.02.1994, Філліпс проти Сполученого Королівства від 05.07.2001, Аркурі та інші проти Італії від 05.07.2001, Ріела та інші проти Італії від 04.09.2001, Ісмаїлов проти Російської Федерації від 06.11.2008, Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23.09.1982, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21.02.1986, Щокін проти України від 14.10.2010, Сєрков проти України від 07.07.2011, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23.11.2000, Булвес АД проти Болгарії від 22.01.2009, Трегубенко проти України від 02.11.2004, East/West Alliance Limited проти України від 23.01.2014.
Такі висновки знайшли своє відображення і у правових позиціях Верховного Суд України у справах № 6-92цс13, № 6-2902цс15.
Так, спільний інтерес, який полягає у поверненні у розпорядження держави земельної ділянки, що є умовою реалізації функцій держави з забезпечення громадян правом власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, забезпечення рівності можливостей всіх громадян використати своє право на землю, явно переважає приватний інтерес у неправомірному отриманні ОСОБА_1 спірної земельної ділянки, який свідомо порушуючи закон набув право власності на неї.
В той же час відповідачами не надано жодних доказів, які б свідчили, про наявність у ОСОБА_1 права на повторну безоплатну приватизацію спірної земельної ділянки .
Враховуючи, що передача земельної ділянки по одному виду використання в межах норм визначених Земельним Кодексом України, повторно безоплатно у власність громадян законодавчо не передбачено, суд вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області при вирішенні питання про передачу земельної ділянки ОСОБА_1 та видачі наказу № 25-1381/14-19-сг від 26.02.2019 не дотрималося вимог ч.4 ст.116 Земельного Кодексу України, що призвело до порушення прав держави на законне володіння земельною ділянкою, а тому позовні вимоги про визнання недійсним вищезазначеного наказу підлягають задоволенню.
Заперечення відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області суд вважає неприйнятними та безпідставними.
Відповідно до ч.1 ст.4, ст.5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державній реєстрації прав підлягають - право власності.
У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.
У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
За таких обставин, запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 за громадянином ОСОБА_1 , що внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно під номером 31816465 - підлягає скасуванню.
VI. Судові витрати .
Вирішуючи питання про задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути з відповідачів на користь позивача понесені ним витрати по справі - по сплаті судового збору, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, за правилами ч.1 ст.141 ЦПК України.
Суд вважає за необхідне стягнути з відповідачів на користь позивача по 1921,00 грн. в рахунок відшкодування судового збору на користь держави.
Керуючись ст.ст.259,263-265,273,354 ЦПК України,-
ВИРІШИВ:
Позов заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури (м.Прилуки, вул.1 Травня, 50-а, ЄДРПОУ 02910114) в інтересах держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (м.Київ, вул.Народного Ополчення, 3, ЄРПОУ 39411771) до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (м.Чернігів, пр.-кт Миру, 14, код 39764881), ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) про визнання недійсним наказу та скасування запису про державну реєстрацію права власності - задовольнити в повному обсязі.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 26.02.2019 №25-1381/14-19-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер 7424189400:03:000:1068, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів Удайцівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області.
Скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7424189400:03:000:1068 за громадянином ОСОБА_1 ,що внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно під номером 31816465.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, (код ЄДРПОУ 39764881, місце знаходження м.Чернігів, пр-т Миру 14) на користь прокуратури Чернігівської області (р/р НОМЕР_2 , МФО 820172, код ЄДРПОУ 02910114, банк Державна казначейська служба України м. Київ, отримувач прокуратура Чернігівської області) сплачений судовий збір у сумі 1921,00 грн . в рахунок повернення коштів за судовий збір сплачений при подачі позовної заяви.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) на користь прокуратури Чернігівської області Чернігівської області (р/р 35215093006008, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02910114, банк Державна казначейська служба України м. Київ, отримувач прокуратура Чернігівської області) сплачений судовий збір у сумі 1921,00 грн . в рахунок повернення коштів за судовий збір сплачений при подачі позовної заяви.
Рішення суду може бути оскаржено до Чернігівського апеляційного суду шляхом подачі через Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення лише вступної та резолютивної частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя В.М.Бездідько
Суд | Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2020 |
Оприлюднено | 19.03.2020 |
Номер документу | 88293564 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Бездідько В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні