Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 березня 2020 р. № 520/658/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Гур`єва Віктора Андрійовича" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання дій протиправними, -
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Гур`єва Віктора Андрійовича" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства 22 листопада 2019 року при здійсненні ФГ "Гур`єва Віктора Андрійовича" господарської діяльності на земельній ділянці з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані дії відповідача щодо проведення перевірки є протиправними та такими, що суперечать нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду від 06.02.2020 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.
Представником відповідача до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що дії відповідача є правомірними, та відповідають вимогам чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що відповідачем було здійснено державний нагляд (контроль) за використанням та охороною земельної ділянки ФГ ОСОБА_1 В. ОСОБА_2 на території Золочівської селищної ради ОТГ Золочівського району площею 5,0356 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303.
Відповідачем було встановлено що, до дана ділянка входить в межі користування, які передані ФГ ОСОБА_3 на праві постійного користування згідно державного акту серії ХР-13-00-000888, який зареєстровано в Книзі записів (державних актів на право постійного користування землею за №529. На момент проведення перевірки зафіксовано відсутність як в державному земельному кадастрі, так і реєстрі майнових прав відомостей про земельну ділянку, та її користувача, що суперечить вимогам ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Позивачу, ФГ ОСОБА_1 В ОСОБА_4 , було зазначено про необхідність приведення використання земельною площею 5,0336 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303 на території Золочівського району Харківської області у відповідність до чинного законодавства. Запропоновано ФГ Гур`єва В.А. вжити заходів для внесення відповідних відомостей про земельну ділянку до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. До листа було додано Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №539/ДК/680/АП/09/01/-19 від 22.11.2019. Позивач не погоджуючись з даними діями відповідача, звернувся до суду з даним позовом.
Суд зазначає, що законом, який визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля є ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі Закон України №963-ІV).
Статтею 5 Закону України №963-ІV визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів.
Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Як встановлено статтею 4 Закону України №963-ІV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
В той же час статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено сферу дії цього Закону.
Дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
З урахуванням викладеного, зазначаємо, що Головне управління Держгеокадастру у Харківській області при здійсненні заходів державного контролю за використанням та охороною земель в даному разі не перевіряв господарську діяльність суб`єкта господарської діяльності ФГ ОСОБА_3 , а здійснив перевірку лише щодо використання земельної ділянки 6322684400:02:001:0303 як об`єкта перевірки.
Отже, посилання позивача на регулювання спірних правовідносин ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , а також недотриманням вимог останнього відповідачем, є необґрунтованим.
Щодо обставин проведеної відповідачем перевірки щодо використання земельної ділянки 6322684400:02:001:0303 суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон України №963-IV), об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно ст. 79 Земельного кодексу України - земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Пунктом 30 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (чинного на час перевірки) закріплено повноваження Головного управління, серед яких - здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, зокрема, за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановлення порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до ст. 9 Закону України №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Таким чином, маючи законодавчо закріплені повноваження, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області, відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, на підставі доповідної записки начальника відділу контролю за використанням та охороною земель у Богодухівському, Валківському, Золочівському, Коломацькому, Краснокутському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Івасюка І. від 22.10.2019 прийнято наказ від 23.10.2019 №539-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , об`єктом перевірки яким визначено земельну ділянку, площею 5,0336 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303, розташовану на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області.
Відповідно до вимог п. 3 ст. 10 Закону України №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про Адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Здійснення вище зазначених заходів державного контролю, відповідно до Наказу Головного управління від 23.10.2019 №539-ДК було покладено, зокрема, на старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - начальника відділу контролю за використанням та охороною земель у Богодухівському, Валківському, Золочівському, Коломацькому, Краснокутському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Івасюка І., державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головних спеціалістів відділу контролю за використанням та охороною земель у Богодухівському, Валківському, Золочівському, Коломацькому, Краснокутському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бороха О., Дяченко М., провідного спеціаліста цього ж відділу Матвійчука О.
Крім того, відповідно до інформації, наданої Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області удоповідній записці №2368/34-20-0.5,4 від 21.02.2020, було повідомлено наступне.
Ділянка комунальної форми власності на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області площею 5,0336 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303 була визначена як безпосередній об`єкт контролю відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру від 23.10.2019 №539-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності . Даний наказ був виданий на підставі доповідної записки начальника відділу контролю за використанням та охороною земель у Богодухівському, Валківському, Золочівському, Коломацькому, Краснокутського районах ОСОБА_5 , так як вищевказану ділянку було включено до плану проведення заходів державного нагляду Управління у 4 кварталі 2019 року.
Безпосереднє обстеження ділянки кадастровий номер 6322684400:02:001:0303 як об`єкта контролю згідно наказу Головного управління Держгеокадастру від 23.10.2019 №539- ДК було проведено 25.10.2019, про що було складено відповідний акт. За результатами проведених заходів контролю 22.11.2019 було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 22.11.2019 №539-ДК/680/АП/09/01/-19. Актом зафіксовано відсутність державної реєстрації права користування земельною ділянкою (в порушення приписів ст. 125, 126 Земельного кодексу України), а також порушення процедури набуття права постійного користування ділянкою саме за юридичною особою - ФГ ОСОБА_3
За наслідками здійснення державного контролю за використанням земельної ділянки комунальної форми власності на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області площею 5,0336 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303 на адресу ОСОБА_6 разом з другим примірником акту перевірки земельної ділянки був направлений лист від 26.11.2019 №31-20-5,4-2600/90-19 з відповідними пропозиціями, щодо приведення використання перевіряємої земельної ділянки до вимог земельного законодавства.
Вимогами ст. 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Суд зазначає, що позивачем не заперечується факт використання ним земельної ділянки комунальної форми власності на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області площею 5,0336 га з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303.
Окрім цього, на адресу ФГ Гурєва В ОСОБА_4 в ході здійснення попереднього доперевірочного аналізу використання земель комунальної форми власності на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області в межах наданих повноважень, передбачених пунктом в статті 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель надсилалося клопотання про надання інформації, матеріалів документів від 31.05.2019 №32-20-5,4-1074/90-19. На вказане клопотання було отримано відповідь за підписом голови фермерського господарства Гурєва В.А. від 27.06.2019, яким підтверджено використання земельних ділянок комунальної форми власності з кадастровими номерами 6322684400:02:001:0301 та 6322684400:02:001:0303 саме цим господарством.
В той же час право користування цією ділянкою в порушення вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України станом на час перевірки не оформлено, що зафіксовано у відповідному акті перевірки від 22.11.2019 №539-ДК/680/АП/09/01/-19.
Згідно ч. 2 ст. 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом, яким є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Відповідно до ст. 2 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель одним з основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Положеннями ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Згідно статті 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель належить право в тому числі: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
У зв`язку із викладеним, дії посадових осіб Головного управління Держгеокадастру у Харківській області стосовно здійснення перевірки дотримання вимог земель законодавства за об`єктом - земельної ділянки з кадастровим номером 6322684400:02:001:0303 повністю відповідають вимогам ст. 19 Конституції України, Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Суд зазначає, що згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, відповідачем було доказано правомірність вчинених ним дій, проте, позивачем не доведена їх протиправність.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Фермерського господарства "Гур`єва Віктора Андрійовича" не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Гур`єва Віктора Андрійовича" (вул. Сумська, буд. 41, оф. 7, м. Харків, 61058, ЄДРПОУ 21268965) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 2 під`їзд, поверхи 8-9, м. Харків, 61145, ЄДРПОУ 39792822) про визнання дій протиправними - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2020 |
Оприлюднено | 19.03.2020 |
Номер документу | 88297486 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні