Рішення
від 19.03.2020 по справі 560/596/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/596/20

РІШЕННЯ

іменем України

19 березня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Хмельницька міська рада до Державної архітектурно-будівельної інспекції України Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про скасування рішення.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" звернулося в суд з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить скасувати рішення №40-ПП/с про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.11.2013 №193 на будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію по АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 в м. Хмельницькому від 17.12.2019, прийняте головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області Роїк Аллою Григорівною.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки були видані з дотриманням вимог містобудівної документації.

Звернув увагу на те, що містобудівні умови та обмеження вичерпують свою дію одночасно з прийняттям.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказав на невідповідність містобудівних умом та обмежень вимогам законодавства.

Третя особа - Хмельницька міська рада, не скористалася свої правом на надання пояснень.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.02.2020 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Залучено до участі у справі у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Хмельницьку міську раду.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.10.2005 №707 надано дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 під будівництво 4-х, 10-ти, 12-ти поверхового 150-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими офісними приміщеннями та паркінгом по АДРЕСА_2 , а також земельну ділянку площею 0,43 га на умовах згідно з архітектурно-планувальним завданням, технічними умовами відповідних організацій, укладенням угоди з управлінням житлово-комунального господарства, знесення житлових будинків по АДРЕСА_1 , 111, 113, 115, 117, 119, 121, 12/1, 123, по АДРЕСА_3 8, 10, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , 16 та господарських споруд з відшкодуванням мешканцям житлової площі, вартості індивідуальних житлових будинків, земельних ділянок і зелених насаджень.

На підставі вказаного рішення ПП ОСОБА_1 отримав архітектурно-планувальне завдання №296.

Рішенням позачергової шостої сесії Хмельницької міської ради №10 від 22.12.2006 надано земельну ділянку фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 по АДРЕСА_2 , площею 4300 м2 під будівництво 4-х, 10-ти, 12-ти поверхового 150-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими офісними приміщеннями та паркінгом. Категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №368 від 27.03.2008 внесено зміни в рішення №707 від 13.10.2005, а саме об`єкт будівництва викладено в новій редакції: "1-ї черги - 72-х квартирного житлового будинку з чотирьох квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція А); 2-ї черги - 16-ти поверхового будинку для офісних та готельних приміщень (секція Б); 3-ї черги - 72-х квартирного житлового будинку з чотирьох квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція В)".

За змістом позовної заяви, в результаті укладення договору про спільну діяльність між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "Хмельницькбудінвест" функції замовника зазначеного вище об`єкта будівництва перейшли до ТОВ "Хмельницькбудінвест".

ТОВ "Хмельницькбудінвест" отримало дозвіл на виконання будівельних робіт №238 від 13.06.2008, а саме на виконання будівельних робіт з будівництва 1-ї черги 72-х квартирного житлового будинку з чотирьох квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція А) за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська 115.

Відповідно до позитивного комплексного висновку філії Державного підприємства "Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи" у Хмельницькій області від 12.06.2008 №34, робочий проект 1-ї черги рекомендується до затвердження.

Згідно з експертним звітом щодо розгляду проектної документації за проектом "Будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію" (ІІ та ІІІ черги будівництва) №150/18, затвердженим виконуючим директором товариства з обмеженою відповідальністю "БУДПРОЕКТЕКСПЕРТИЗА" 21.08.2018, проектна документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування та може бути затверджена в установленому порядку з вказаними в експертному звіті техніко-економічними показниками.

За змістом витягу з рішення двадцять четвертої сесії Хмельницької міської ради від 24.04.2013 №34 припинено право користування земельною ділянкою по вул. Подільській 115 з ТОВ "Хмельницькбудінвест" та передано її в користування правонаступникові ТОВ "Гранд-Палас".

Між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Гранд-Палас" 29.10.2013 укладено договір оренди землі №202-01-2013/3117682, за умовами якого:

- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4200 м2 (пункт 2);

- земельна ділянка передається в оренду для будівництва першої черги 72-х квартирного житлового будинку з 4-х квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція А); другої черги - 16-ти поверхового будинку для офісних та готельних приміщень (секція Б); третьої черги - 72-х квартирного житлового будинку з чотирьох квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція В) (пункт 15);

- цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (пункт 16).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" звернулося до головного архітектора м. Хмельницького з заявою від 06.11.2013 №14/06-13 про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного приміщення "Гранд-Палас" по АДРЕСА_6 . Подільська 115 АДРЕСА_7 на орендованій земельній ділянці.

Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради видано замовнику - товариству з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №193 від 07.11.2013 для будівництва комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію (далі - МУО №193), відповідно до яких:

- мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд: визначаються за вимогами протипожежних норм та вимог щодо інсоляції і освітленості; при розходженні санітарних та протипожежних нормативів приймається більша відстань (пункт 6);

- охоронювані зони інженерних комунікацій: згідно ДБН 360-92** дод. 8.1, 8.2 та таб. 8.5* (пункт 7).

За змістом листа управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 03.07.2017 №1853/03-0-15 відповідно до декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, що зареєстрована 10.04.2017 за №ХМ 143171000966, прийнятий до експлуатації 76-ти квартирний житловий будинок з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення (І черга) за адресою: вул. Подільська 115. Вказаний багатоквартирний будинок розташований на орендованій земельній ділянці площею 0,2836 га по вулиці Подільській 115 (кадастровий номер 6810100000:01:003:0228) та на земельній ділянці площею 0,019 га по АДРЕСА_8 Свободи 8 (кадастровий номер 6810100000:01:005:0001). Наказом по управлінню архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 03.07.2017 №325 вирішено змінити адресу земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) площею 0,019 га (кадастровий номер 6810100000:01:005:0001) по АДРЕСА_8 Свободи 8 на АДРЕСА_2 з метою впорядкування адреси земельної ділянки з адресою прийнятого до експлуатації 76-ти квартирного житлового будинку.

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності:

- індексний номер 152850840 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_7 , кадастровий номер 6810100000:01:005:0001 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152857774 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_7 , кадастровий номер 6810100000:01:005:0133 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152868322 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0070 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152866962 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0071 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152869408 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0113 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152862822 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0270 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152854528 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_7 , кадастровий номер 6810100000:01:005:0132 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152871816 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_7 , кадастровий номер 6810100000:01:005:0060 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152870380 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0111 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152865622 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0080 - землі житлової забудови;

- індексний номер 152864103 від 16.01.2019 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:01:003:0079 - землі житлової забудови.

Згідно з додатковими відомостями, зазначеними в вказаних витягах земельні ділянки призначені для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

Головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області Роїк Алла Григорівна відповідно до наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 26.11.2019 №1328 "Про проведення позапланової перевірки" на підставі направлення для проведення позапланової перевірки від 27.11.2019 №38-ПП, підпункту 5 пункту 15 постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду" провів позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради при наданні, зокрема, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.11.2013 №193 на будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію по вул. Подільська, 115 в м. Хмельницький (замовник - товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас") (далі - МУО №193).

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 17.12.2019, відповідно до висновків якого, виявлено порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме:

- наміри забудови земельної ділянки по АДРЕСА_6 . Подільська 115 в м. Хмельницькому не відповідають затвердженій містобудівній документації на місцевому рівні, тому під час надання МУО №193 не було дотримано вимоги частини 2 статті 5, частин 4, 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109;

- в 6, 7 розділі "Містобудівні умови та обмеження" не зазначені відомості, які базуються на розрахунках та не міститься конкретних цифрових показників, за якими можливо визначити містобудівні умови та обмеження, чим не дотримано вимоги пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

- наміри забудови земельних ділянок по вулицях Свободи 8, 4, 14, 12, 10 та Подільська 123, 117 "будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими приміщеннями комерційного призначення", не відповідають їх цільовому призначенню - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), а тому не дотримано вимоги частини 2 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- у складі МУО №193 відсутній витяг з земельного кадастру на земельну ділянку та викопіювання з містобудівної документації, чим не дотримано вимоги пункту 3.7 розділу ІІ Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109;

- форма МУО №193 не відповідає формі, затвердженій додатком до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109, а саме відсутній пункт 10 - основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва, чим не дотримано вимоги пункту 3.6 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109.

Враховуючи наведені висновки, головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області Роїк Аллою Григорівною прийнято рішення №40-ПП/с від 17.12.2019 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.11.2013 №193 на будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію по вул. Подільській, 115 в м. Хмельницькому (замовник - товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас").

Позивач, вважаючи наявними підстав для скасування зазначеного рішення, звернувся з позовом до суду.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", який набрав чинності 12.03.2011 (тут і надалі в редакції, чинній на момент винесення МУО №193), визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією (пункт 8); містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій (пункт 7); генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту (пункт 2); план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон (пункт 9).

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі (частина 3 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Пунктом 5 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що вихідні дані для проектування, експертні висновки до проектно-кошторисної документації на будівництво об`єктів, експертні висновки до проектів містобудівної документації, отримані до набрання чинності цим Законом, є чинними протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Дозволи на виконання будівельних робіт, отримані до набрання чинності цим Законом, є чинними до завершення будівництва об`єкта (пункт 8 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Відповідно до частини 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (частина 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

При цьому, процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №912/19650, тут і надалі в редакції, чинній на момент винесення МУО №193 (далі - Порядок №109).

Містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних (пункт 1 частини 1 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункт 2.1 Порядку №109).

Зі змісту наведених норм слідує, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 15.05.2018 у справі №826/20832/14 та від 06.03.2019 у справі №803/1539/17.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України).

Підставою для винесення спірного рішення слугували, зокрема, висновки відповідача щодо не відповідності намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні та цільовому призначенню земельної ділянки.

Суть зазначеної невідповідності полягає у тому, що відповідно до плану зонування м. Хмельницького, затвердженого рішенням п`ятої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 №25 (далі - Зонінг), земельна ділянка по АДРЕСА_7 розташована в зоні Ж-1 - зона садибної і блокованої житлової забудови. В переліку переважних та дозволених видів забудови цієї зони (відповідно до пояснювальної записки до Зонінгу) багатоповерхові багатоквартирні житлові будинки відсутні. В переважних видах забудови цієї зони є лише одно- та двоквартирні житлові будинки (з присадибними ділянками) та 2-3 поверхові зблоковані будинки з приквартирними ділянками.

Досліджуючи правомірність цих висновків, суд зазначає наступне.

Згідно з статтею 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема, землі житлової та громадської забудови.

Статтею 38 Земельного кодексу України визначено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

З наведених правових норм слідує, що землі житлової та громадської забудови призначенні для будівництва.

Згідно з пунктом 1 рішення позачергової шостої сесії Хмельницької міської ради №10 від 22.12.2006 земельна ділянка по АДРЕСА_7 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови. Зазначене також підтверджується змістом пункту 16 договору оренди землі №202-01-2013/3117682 від 29.10.2013.

Крім того, після набрання чинності Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", замовник будівництва може правомірно очікувати на отримання містобудівних умов і обмежень з урахуванням попередніх планувальних рішень.

Так, підтверджують відповідність намірів забудовника вимогам містобудівної документації позитивний комплексний висновок №34 від 12.06.2008, експертний звіт №150/18 від 26.08.2018 та декларація про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності №ХМ 143171000966 від 10.04.2017.

Таким чином, суд вважає, що наміри забудови земельної ділянки відповідають положенням містобудівної документації на місцевому рівні та цільовому призначенню земельної ділянки.

Досліджуючи правомірність висновків відповідача щодо не дотримання вимог пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у зв`язку з тим, що в 6, 7 розділі МУО №193 не зазначено відомостей, які базуються на розрахунках та не міститься конкретних цифрових показників, за якими можливо визначити містобудівні умови та обмеження, суд зазначає наступне.

Відповідно до підпунктів "д", "е" пункту 3.4 Порядку №109 розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; охоронювані зони інженерних комунікацій.

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону України "Про будівельні норми", тут і надалі в редакції, чинній на момент винесення МУО №193, застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які провадять будівельну, містобудівну, архітектурну діяльність та забезпечують виготовлення продукції будівельного призначення. Міжнародні, регіональні та національні (державні) будівельні норми, правила, стандарти інших держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Тобто, дотримання ДБН є обов`язковим, незалежно від того, чи зазначені відповідні вимоги/показники в містобудівних умовах взагалі, або зазначено загальне посилання на такі ДБН чи їх окремі положення. Водночас, не зазначення у пунктах містобудівних умовах та обмеженнях конкретних даних не може свідчити про порушення чинного законодавства України.

Суд вважає, що зазначення в пункті 7 МУО №193 ДБН 360-92** додатків та таблиці не суперечить вказаним приписам, які вказують на необхідність зазначати в містобудівних умовах та обмеженнях відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих інженерних мереж.

Відповідно, відсутність конкретних цифрових показників в пунктах 6, 7 МУО №193 має виключно формальний характер, адже не перешкоджає з`ясуванню змісту умов та обмежень, не вносить жодних неточностей чи двозначностей, не породжує жодної альтернативи, тобто не свідчить про недотримання підпунктів "д", "е" пункту 3.4 Порядку №109.

Суд зазначає, що ні Порядок №109, ні Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", зокрема, пунктом 8 частини 1 статті 1 останнього, не встановлено вимог щодо обов`язкового зазначення в містобудівних умовах та обмеженнях конкретних розрахунків та цифрових показників, оскільки містобудівні умови та обмеження є вихідними даними для проектування. У містобудівних умовах і обмеженнях вказуються лише загальні дані для подальшого проектування і забудови земельної ділянки.

Наведене свідчить про помилковість висновків відповідача щодо не дотримання вимог пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Щодо твердження відповідача про не дотримання вимог частини 2 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", суд зазначає наступне.

Підставою для вказаного твердження слугували висновки відповідача про те, що наміри забудови земельних ділянок по вулицях Свободи 8, 4, 14, 12, 10 та Подільська 123, 117 "будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими приміщеннями комерційного призначення", не відповідають їх цільовому призначенню - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Також те, що адреси в державних актах на право власності на земельні ділянки по вулицях Свободи 8, 4, АДРЕСА_5 , 12, 10 та Подільська АДРЕСА_9 , 117 не відповідають адресі земельної ділянки для будівництва об`єкта по МУО №193, а саме: вул. Подільська 115.

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Як встановлено судом, рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.10.2005 №707 надано дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 на будівництво об`єкта по АДРЕСА_2 на умовах, зокрема, знесення житлових будинків по АДРЕСА_1 111, 113, 115, 117, 119, 121, 12/1, 123, по АДРЕСА_3 , 10, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , 16 та господарських споруд з відшкодуванням мешканцям житлової площі, вартості індивідуальних житлових будинків, земельних ділянок і зелених насаджень.

Тому, земельні ділянки, які були викуплені у мешканців цих будинків мають відповідні адреси і приводяться у відповідність після введення кожної черги будівництва в експлуатацію. Зазначене підтверджується листом управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 03.07.2017 №1853/03-0-15, а також витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.01.2019 з індексними номерами 152850840, 152857774, 152868322, 152866962, 152869408, 152862822, 152854528, 152871816, 152870380, 152865622 та 152864103.

Встановлені судом обставини також свідчать про те, що фактично відбулася зміна виду використання земельних ділянок в межах однієї категорії земель.

При цьому, суд враховує висновок, який міститься в пункті 40 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 у справі №806/5308/15, а саме, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо).

Тобто, забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства, а тому, відсутні підстави для твердження про порушення вимог частини 2 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до пункту 3.7 Порядку №109 графічна частина містобудівних умов та обмежень містить:

а) кадастрову довідку з містобудівного кадастру (у разі наявності);

б) черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру);

в) ситуаційний план місця розташування об`єкта будівництва;

г) викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000, надане замовником;

ґ) викопіювання з містобудівної документації.

Відповідач стверджує по порушення позивачем норм пункту 3.7 Порядку №109 у зв`язку з відсутністю в складі МУО №193 витягу з земельного кадастру на земельну ділянку та викопіювання з містобудівної документації.

Суд вважає зазначене твердження помилковим, оскільки зазначені документи були надані замовнику будівництва.

Відповідач також звертає увагу на те, що вказаний висновок був сформований на підставі дослідження в рамках перевірки лише тих документів, що були йому надані.

Згідно з підпунктом 3 пункту 8 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698, об`єкти нагляду зобов`язані на вимогу головних інспекторів будівельного нагляду подавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення нагляду.

За загальними правилами праву особи кореспондує відповідний обов`язок іншої особи. Так, зі змісту зазначеної норми слідує, що головний інспектор будівельного нагляду мав право вимагати в об`єкта нагляду документи, які повинні бути в складі МУО №193.

Доказів вчинення дій спрямованих на отримання вказаних документів відповідач не надав. Не здобуто таких доказів і судом.

Відповідач вважає, що форма МУО №193 не відповідає формі, затвердженій додатком до Порядку №109, а саме відсутній пункт 10 - основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва, чим не дотримано вимоги пункту 3.6 Порядку №109.

Досліджуючи правомірність цього висновку, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 3.6 Порядку №109 форма містобудівних умов та обмежень наведена у додатку до цього Порядку.

За змістом додатку до Порядку №109 в пункті 10 розділу "Загальні дані" містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки зазначаються основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва.

При цьому, в МУО №193 не містить вказаного пункту.

Суд зазначає, що основні техніко-економічні показники в подальшому вказуються в проектній документації. Так, техніко-економічні показники вказані, зокрема, в позитивному комплексному висновку філії Державного підприємства "Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи" у Хмельницькій області від 12.06.2008 №34, експертному звіті щодо розгляду проектної документації за проектом "Будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію" (ІІ та ІІІ черги будівництва) №150/18, затвердженим виконуючим директором товариства з обмеженою відповідальністю "БУДПРОЕКТЕКСПЕРТИЗА" 21.08.2018.

Тому, зазначений недолік за відсутності встановлення судом інших порушень при видачі МУО №193, не свідчить про їх протиправність.

Суд також зазначає, що за змістом статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (поряд з технічними умовами та завданням на проектування). Тобто містобудівні умови та обмеження призначенні виключно для встановлення вимог, які мають бути враховані при подальшому проектуванні об`єктів містобудування.

Крім того, містобудівні умови та обмеження є актом індивідуальної дії. З огляду на це, вони мають специфічні властивості: передбачають конкретні приписи, звернені до окремої особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Таке розуміння ненормативних актів міститься, зокрема, у рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №7-рп/2009. Аналогічна правова позиція Конституційного Суду України викладена також у рішеннях від 27.12.2001 №20-рп/2001 та від 23.06.1997 №2-зп.

Ненормативні правові акти є актами одноразового застосування. Вони вичерпують свою дію фактом їх виконання.

Так як містобудівні умови та обмеження мають на меті закріплення вимог до конкретного об`єкта будівництва (тобто мають констатуючий характер), то, фактично, вони вичерпують свою дію одночасно з їх прийняттям.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Враховуючи наведене, оскаржене рішення №40-ПП/с від 17.12.2019 є протиправним, та його слід скасувати.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не спростував, а позивач підтвердив правомірність заявлених позовних вимог.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001 рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 09.12.1994 визначено, що статтю 6 пункт 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області №40-ПП/с від 17.12.2019 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.11.2013 №193 на будівництво комплексу житлових будинків з вбудованими та прибудованими приміщеннями комерційного призначення з почерговим введенням в експлуатацію по вул. Подільській, 115 в м. Хмельницькому.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" судовий збір в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн за рахунок бюджетних асигнувань Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 березня 2020 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" (вул. Свободи 14, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38303679) Відповідач:Державна архітектурно-будівельна інспекція України Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області (вул. Грушевського 87/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 37471912) Третя особа:Хмельницька міська рада (вул. Гагаріна 3, м. Хмельницький, Хмельницька обл., 29000 , код ЄДРПОУ - 33332218)

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2020
Оприлюднено19.03.2020
Номер документу88297688
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/596/20

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 19.03.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні