ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
16.03.2020Справа № 910/1980/19 Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикіної С.О. при секретарі судового засідання Макарчук С.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Костянтинівської місцевої прокуратури до Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації, Громадської організації "Костянтинівська мисливська спілка "Беркут", Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства, третя особа-1 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Іванопільська сільська рада Костянтинівського району Донецької області, третьої особи-2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Іллінівська сільська рада Костянтинівського району Донецької області про визнання недійсним розпорядження та договору про умови ведення мисливського господарства, за участю прокурора - Вівдиченко О.І., посвідчення №053356 від 22.07.2019 року, представників відповідача-1 - не з`явився, відповідача-2 - Бондаренко І.П., ордер серія КР №1 15766 від 25.08.19 року, відповідача-3 - не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2019 року Керівник Костянтинівської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації, Громадської організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут , Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства про: - визнання недійсним п.1 розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації №927 від 14.08.2017 Про надання у користування мисливських угідь на території Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут , яким надано в користування на 15 років мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Костянтинівського району Донецької області загальною площею 22785,0000 га;
- визнання недійсним договору про умови ведення мисливського господарства від 29.08.2017 року, укладеного між Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства про умови ведення мисливського господарства загальною площею 22785,0000 га, тривалістю в 15 років до 29.08.2032 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.02.2019 року відкрито провадження у справі вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 20.03.2019 року (суддя Блажівська О.Є.).
18.03.2019 року відповідчем-1 через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, в якому він просив суд відмовити в задоволенні позову з тих підстав, що спірне розпорядження прийняте відповідачем-1 в межах повноважень, наданих Законом та з дотриманням порядку передбаченого чинним законодавством, яке регулює вирішення таких питань.
19.03.2019 року відповідачем-3 через канцелярію суду подано письмові пояснення у справі.
03.04.2019 року прокурором через канцелярію суду подано письмові пояснення у справі.
04.04.2019 року відповідачем-2 через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, в якому він просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що позов є необґрунтований, не містить обґрунтувань щодо порушених прав держави та належних доказів в підтвердження позовних вимог.
11.04.2019 року відповідачем-1 через канцелярію суду надано заперечення на пояснення прокурора.
22.04.2019 року відповідачем-2 через канцелярію суду надано заперечення на пояснення прокурора.
20.05.2019 року прокурором через канцелярію суду надано письмові пояснення у справі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.10.2019 року у зв`язку із призначенням судді Блажівської О.Є. членом Вищої ради правосуддя справу передано на розгляд судді Чебикіній С.О.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.10.2019 справу прийнято до провадження суддею Чебикіною С.О., вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 06.11.2019 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.12.2019 року залучено до участі в справі в якості третьої особи-1 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Іванопільську сільську раду Костянтинівського району Донецької області та третьої особи-2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Іллінівську сільську раду Костянтинівського району Донецької області.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.01.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.02.2020 року.
10.02.2020 року в судовому засіданні оголошено перерву на 26.02.2020 року.
26.02.2020 року в судовому засіданні оголошено перерву на 16.03.2020 року.
16.03.2020 року представником відповідача-2 в судовому засіданні надано письмові пояснення у справі.
16.03.2020 року представники відповідача-1, відповідача-3, третьої особи-1 та третьої особи-2 в судове засідання не з`явилися, про розгляд даної справи судом повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.
Заслухавши пояснення прокурора, представника відповідача-2, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Предметом позову є вимоги прокурора про: - визнання недійсним п.1 розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації №927 від 14.08.2017 Про надання у користування мисливських угідь на території Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут , яким надано в користування на 15 років мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Костянтинівського району Донецької області загальною площею 22785,0000 га; - визнання недійсним договору про умови ведення мисливського господарства від 29.08.2017 року, укладеного між Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства про умови ведення мисливського господарства загальною площею 22785,0000 га, тривалістю в 15 років до 29.08.2032 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірний пункт розпорядження суперечить вимогам ст. 22 ЗУ Про мисливське господарство та полювання , оскільки на момент його прийняття не всіма землевласниками та користувачами земельних ділянок було надано погодження на надання Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут у користування мисливських угідь загальною площею 22 785,0000 га., а саме відсутнє погодження землевласника або землекористувача ДП Красноармійське лісове господарство та відповідно до інформації Іванопільської сільської ради Костянтинівського району рішення про погодження щодо надання в користування мисливських угідь площею 8964,0000 га Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут сільською радою не приймалися, листи-погодження не надавались. Іллінівською сільською радою Костянтинівського району погоджено надання у користування відповідачу-2 мисливські угіддя розташовані в межах території Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області площею 13821,00 га. проте, надані погодження, які завірені підписами та печатками Катеринівської, Зорянської, Правдівської, Тарасівської сільських (селищних) рад Костянтинівського району не містять дати їх завірення. Також, враховуючи, що Іллінівська сільська рада Костянтинівського району Донецької області є правонаступником Зорянської, Правдівської, Тарасівської, Катеринівської сільських рад, листи погодження з землевласниками та користувачами земельних ділянок мали завірятись правонаступником, а не сільськими радами, діяльність яких станом на день винесення оспорюваного розпорядження вже була припинена.
В обґрунтування самостійного звернення прокурором до суду він посилався на положення ч.3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та вказав про нездійснення належного захисту інтересів держави спеціально уповноваженим органом - Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства при наданні у користування мисливських угідь та на звернення до суду з цих питань.
Судом встановлено, що Громадська організація Костянтинівська мисливська спілка Беркут , відповідно до її Статуту, є громадською організацією, створеною для здійснення діяльності спрямованої на розвиток мисливства і поліпшення мисливських умов членів організації та інших осіб, відповідно до цілей та завдань статутної діяльності організації, залучення джерел фінансування для виконання цієї громадської діяльності і не передбачає одержання прибутку від своєї діяльності. Основною метою діяльності організації є захист прав та свобод мисливців, розвиток мисливства, захист екології та навколишнього природного середовища, флори та фауни, запобігання проявам незаконного мисливства та інших питань мисливської справи, які не заборонені Законом.
14 серпня 2017 розпорядженням голови Обласної державної адміністрації керівника обласної військово-цивільної адміністрації "Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області" від за №927 Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут надано в користування мисливські угіддя на території Донецької області загальною площею 22 785,0000 га строком на 15 років.
При цьому, згідно протоколу №1 загальних зборів керівників громадських мисливських організацій Костянтинівського району Донецької області від 11.02.2017 року, зокрема, вирішено дати згоду на закріплення земельних ділянок загальною площею 22 785,00 га для ведення мисливського господарства за Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут .
Згідно протоколу №2 загальних зборів керівників громадських мисливських організацій Костянтинівського району Донецької області від 15.02.2017 року, зокрема, вирішено дати згоду на закріплення земельних ділянок загальною площею 22 785,00 га для ведення мисливського господарства за Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут .
Листом від 03.05.2017 року № 03-1 1/2511-17 Державним агентством лісових ресурсів України надано відповідачам направлення на погодження матеріалів щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут загальною площею 22785,0000 га.
Розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 06.06.2017 № 612 Про погодження надання в користування мисливських угідь Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут погоджено надання в користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області площею 22785,0000 га строком на 15 років.
06.07.2017 року Державним агентством лісових ресурсів України надано відповідачеві-1 подання про надання у користування мисливських угідь Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут № 03-11/4484-17, яке міститься в матеріалах справи.
29 серпня 2017 року між Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут укладено договір про умови ведення мисливського господарства.
Згідно з п. 1.1 договору розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 14.08.2017 №927 "Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області" Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут надано терміном до 29.08.2032 року мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Костянтинівського району Донецької області загальною площею 22 785,0000 га.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України від 22.02.2000 № 1478-III Про мисливське господарство та полювання для організації та ведення мисливського господарства надаються у користування спеціально визначені для цього мисливські угіддя.
Відповідно до ч. 1 статті 22 Закону України Про мисливське господарство та полювання мисливські угіддя для ведення мисливського господарства надаються у користування обласними радами за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, погодженим з обласними державними адміністраціями, а також власниками або користувачами земельних ділянок.
Відповідно до ст. 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання до повноважень обласних рад у галузі мисливського господарства та полювання належить, у тому числі, вирішення в установленому порядку питань надання і користування мисливських угідь.
Відповідно до абзацу 9 ч. 1 ст. 6 Закону України Про мисливське господарство та полювання до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, належить, у тому числі, подання документів з питань надання у користування мисливських угідь.
Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, є Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство), діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства (пункт 1 Положення про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.102014 № 521 (далі Положення про Держлісагентство).
Згідно з Положенням про Держлісагентство відповідно до покладених на нього завдань, Держлісагентство, у тому числі, вносить пропозиції щодо надання в користування мисливських угідь та припинення права користування ними органам, що приймають зазначені рішення (п. 4.21).
Пунктом 7 Положення про Держлісагентство визначено, що Держлісагентство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пунктів 1, 4.12 Положення про обласні управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 21.03.2012 № 134 (далі Положення про обласні управління Держлісагентства), яке діяло на дату прийняття оспореного рішення, обласні управління лісового та мисливського господарства підпорядковуються Держлісагентству та є його територіальними органами і відповідно до покладених на них завдань забезпечують подання Держлісагентству документів з питань надання у користування мисливських угідь.
Мисливські угіддя для ведення мисливського господарства надаються у користування обласними радами за поданням Держлісагентства, підготовленим згідно з документами, поданими обласними управліннями Держлісагентства, погодженим з обласними державними адміністраціями, а також власниками або користувачами земельних ділянок.
03.02.2015 прийнято Закон України Про військово-цивільні адміністрації № 141-VIII, який визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі проведення антитерористичної операції, що не має на меті зміни та/або скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, у районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації - тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі проведення антитерористичної операції.
Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації у районі, області військово-цивільні адміністрації утворюються у разі нескликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні строки або для здійснення керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки. У разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
За правилами ч. 1 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.
Указом Президента України від 04.03.2015 № 123/2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій (далі Указ Президента України) утворено Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію.
Відповідно до ч. 11 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації повноваження військово-цивільних адміністрацій району, області починаються у день набрання чинності актом Президента України про їх утворення і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної відповідної ради.
Відповідно до ст. 2 Указу Президента України в зв`язку з утворенням Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, Донецька обласна державна адміністрація набула статусу Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, а Голова Донецької обласної державної адміністрації Жебрівський П.І. - додатково статусу керівника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.
Отже, починаючи з 07.03.2015 року, до повноважень Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації належать повноваження обласних рад, передбачені статтею 9 та частиною 1 ст. 22 Закону України Про мисливське господарство та полювання та статтею 43 Закону України Про місцеве самоврядування у галузі мисливського господарства та полювання, в тому числі, вирішення в установленому порядку питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів обласного значення, а також про скасування такого дозволу та питань надання в користування мисливських угідь.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
При цьому підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Прокурор підставами для визнання спірного пункту розпорядження недійсним зазначає те, що спірний пункт суперечить вимогам ст. 22 ЗУ Про мисливське господарство та полювання , оскільки на момент його прийняття не всіма землевласниками та користувачами земельних ділянок було надано погодження на надання Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут у користування мисливських угідь загальною площею 22 785,0000 га.
Проте, прокурор в позовній заяві не вказав перелік власників або користувачів земельних ділянок, які повинні надавати погодження на подання центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства для надання в користування мисливських угідь Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут . Тобто, на землях яких власників та користувачів надано у користування відповідно до спірного розпорядження мисливські угіддя на території площею 22 785,0000 га Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут .
Прокурором не надано доказів того, що ДП Красноармійське лісове господарство є власником чи користувачем земельних ділянок у межах територій, на яких Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут надано у користування мисливські угіддя, а також доказів наявності права власності чи права користування, як у ДП Красноармійське лісове господарство так і у будь-яких інших землевласників та користувачів спірних земельних ділянок.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Жодних доказів, що підтверджують державну реєстрацію речового права на вказані в позові землі за будь-якою фізичною чи юридичною особою, в тому числі, за будь-якою з сільських рад, як органів місцевого самоврядування як власників чи користувачів земельних ділянок позивачем суду не надано.
Окрім того, наданий прокурором лист від 09 листопада 2017 року Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області №І/15-10 про погодження надання мисливських угідь в користування Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут датований після прийняття спірного розпорядження та ним погоджено іншу - 13821,00 га. площу ніж та яка надана Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут в користування спірним розпорядженням, а надані прокурором до позовної заяви листи погодження Тарасівської сільської ради, Правдівської сільської ради, Зорянської сільської ради, Катеринівської сільської ради, Іванопільської сільської ради, якими погоджено з землевласниками та користувачами земельних ділянок Костянтинівського району Донецької області надання в користування мисливських угідь Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут не містять дати та в них не зазначено площу яка ними погоджується.
Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Таким чином, прокурором не доведено, у яких саме землевласників чи користувачів земельних ділянок Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут необхідно було отримати погодження та відповідно якими з них не було надано такого погодження для надання їй у користування мисливських угідь на території загальною площею 22 785,0000 га.
Отже, прокурором у відповідності до вимог ст. 21 Цивільного кодексу України не доведено, що спірний пункт розпорядження не відповідає вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, а тому правові підстави для задоволення позову в частині визнання недійсним п.1 розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації №927 від 14.08.2017 Про надання у користування мисливських угідь на території Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут відсутні.
За таких обставин, в позові в цій частині слід відмовити.
Враховуючи, що в позові в частині визнання недійсним п.1 розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації №927 від 14.08.2017 року Про надання у користування мисливських угідь на території Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут судом відмовлено, то в похідній позовній вимозі в частині визнання недійсним договору про умови ведення мисливського господарства від 29.08.2017 року, укладеного між Громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства про умови ведення мисливського господарства також слід відмовити.
Судовий збір відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на прокурора.
Керуючись ст. ст. 86, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню в порядку та у строк, які визначені розділом IV ГПК України.
Повне рішення складено 20.03.2020р.
Суддя С.О. Чебикіна
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2020 |
Оприлюднено | 23.03.2020 |
Номер документу | 88324223 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Чебикіна С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні