Рішення
від 11.03.2020 по справі 911/2857/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" березня 2020 р. м. Київ Справа № 911/2857/19

Господарський суд Київської області в складі:

головуючого судді Христенко О.О.

за участю секретаря Гарбуз Л.В.

розглянувши справу № 911/2857/19

за позовом Акціонерного товариства Оператор газорозподільних систем Київоблгаз , м. Боярка

до Товариства з додатковою відповідальністю Електропобутприлад , м. Васильків

про стягнення 49 914,01 грн.

Представники:

від позивача: Дмитренко О.О., адвокат, довіреність № Др-295-1219 від

26.12.2019;

від відповідача: Оніщенко Ю.М., директор, наказ № 18-Д від 16.11.2016;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство Оператор газорозподільних систем Київоблгаз (надалі-позивач) звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з додатковою відповідальністю Електропобутприлад (надалі-відповідач) про стягнення 49 914,01 грн. заборгованості з оплати вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на виявлений факт порушення Кодексу ГРС у вигляді наявності несанкціонованого газопроводу, яке кваліфікується як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу), внаслідок якого позивачем здійснено нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу.

Звертаючись до суду із позовною заявою, позивач просить суд здійснювати розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Київської області від 20.11.2019 відкрито провадження у справі № 911/2857/19, задоволено клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, постановлено здійснювати розгляд справи № 911/2857/19 за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи), встановлено відповідачу строк для подання заяв із запереченнями щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та відзиву на позовну заяву.

Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше (ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України).

10.12.2019 через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву № 10/12-66 від 10.12.2019 (вх. № 24547/19), в якому останній заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, позивач стверджує про відсутність укладеного між позивачем та відповідачем договору розподілу природного газу і, що заява про приєднання № 094202Е8NMNCP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) не може вважатись підставою виникнення у позивача та відповідача взаємних прав та обов`язків; акт № 1247 від 24.05.2017 про порушення складений з порушенням вимог чинного законодавства; відповідач просить суд застосувати строки позовної давності щодо заявлених позовних вимог.

Також, відповідачем додана заява № 10/12-67 від 10.12.2019 про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, яка обґрунтована тим, що заборгованість не є безспірною, а відповідач заперечує проти позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 18.12.2019 задоволено заяву відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, розгляд справи в порядку загального позовного провадження призначений у підготовчому засіданні на 15.01.2020.

10.01.2020 через канцелярію суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву (вх. № 522/20) в якій позивач підтримуючи позовні вимоги вказує на те, що при виявленні порушень у вигляді наявності несанкціонованого газопроводу, оператор ГРМ не повинен доводи факт споживання/не споживання природного газу, а отже й наявність чи відсутність договірних відносин жодним чином не впливає на відшкодування не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, яке є наслідком виявленого порушення; акт про порушення № 1247 від 24.05.2017 складений відповідно до вимог чинного законодавства; відповідачем здійснено часткове відшкодування (донарахування) об`єму та обсягу природного газу, а отже відповідач не заперечував щодо порушення ним норм законодавства; позивач заперечує щодо спливу строків позовної давності.

Ухвалою суду від 15.01.2020 підготовче засідання відкладено на 10.02.2020.

22.01.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшла відповідь на відзив (вх. № 1436/20), в якій відповідач викладає свої заперечення щодо поданої позивачем відповіді на відзив на позовну заяву. Оскільки процесуально правом на відповідь на відзив наділений позивач, який таким правом скористався при розгляді справи № 911/2857/19, то суд сприймає надані відповідачем пояснення, як заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, подані в порядку ст. 167 ГПК України. Так, надаючи заперечення на відповідь, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог та стверджує, поміж іншого, про порушення вимог чинного законодавства при складені акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 та сплив позовної давності щодо заявлених вимог.

Ухвалою суду від 10.02.2020 закрито підготовче провадження у справі № 911/2857/19, справу призначено до розгляду по суті на 11.03.2020.

26.02.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшли заперечення № 24/02-78 від 24.02.2020 (вх. № 4442/20) щодо позовних вимог.

В судовому засіданні 11.03.2020 представником позивача підтримані позовні вимоги, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав викладених у позові; представник відповідача заперечував проти позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, 01.01.2016 відповідач у справі - Товариство з обмеженою відповідальністю Електропобутприлад , як споживач, звертаючись на адресу Публічного акціонерного товариства Київоблгаз , як до оператора ГРМ, підписавши заяву-приєднання № 094202Е8NMNCP016 приєднався до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

Відповідною заявою приєднано об`єкт відповідача у місті Василькові по вул. Тракторній, 9.

Так, відповідно до умов договору, до якого приєднався відповідач у справі (Типовий договір, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498), оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені договором (п. 2.1 договору). Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог кодексу ГРС (5.1 договору).

Відповідно до п. 7.4 договору споживач зобов`язується, зокрема, здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором; своєчасно повідомляти оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу), забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечити належну експлуатацію власних газових мереж відповідно до вимог Кодексу ГРС та акта розмежування балансової належності й експлуатаційної відповідальності сторін.

Так, як вбачається з матеріалів справи, 24.05.2017 працівниками позивача на об`єкті відповідача, що знаходиться у місті Василькові по вул. Тракторній, 9 виявлено порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме: наявність несанкціонованого газопроводу до якого приєднана газова колонка Львівська ; на момент обстеження колонка не працювала; кульковий кран на газопроводі був в закритому положенні; не опломбований, про що комісією у складі представників оператора ГРМ та за участю представника споживача - Оніщенко Ю.М. складений акт про порушення № 1247 від 24.05.2017.

Виявлене порушення усунуте працівниками позивача шляхом виконання видимого розриву на газопроводі, встановлення заглушки та пломби № 20450815, про що складений акт про усунення порушень від 24.05.2017 та акт про відключення об`єкту (газових приладів) від 24.05.2017.

Поруч з цим, працівниками позивача складений акт обстеження № 602966, яким зафіксованого, що в результаті перевірки встановлено несанкціонований газопровід, а саме: до газопроводу який проходить по території підприємства приєднаний несанкціонований газопровід, який входить до адмінприміщення гнучким шлангом та до якого приєднана газова колонка Львівська (1 од.).

12.07.2017 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу, у присутності членів комісії у кількості 5 осіб та в присутності представника споживача Оніщенко Ю.М. , розглянуто акт про порушення № 1247 від 24.05.2017, за результатами якого прийнято рішення про задоволення акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 та проведення розрахунку спожитого газу по потужності встановленого обладнання за період: 24.11.2016 по 24.06.2017.

Протокол комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу від 12.07.2017 підписаний членами комісії, а також зі сторони споживача - Оніщенко Ю.М. з приміткою про не згоду з рішенням комісії від 12.07.2017 та проханням здійснити перегляд комісією розрахунок спожитого газу за період: 24.11.2016 - 24.06.2017.

Згідно з технічним розрахунком спожитого природного газу, здійсненого на підставі рішення комісії від 12.07.2017 проведено розрахунок спожитого газу по потужності встановленого обладнання за період: 24.11.2016 по 24.05.2017, за яким нараховано суму завданих збитків в розмірі 76 775,39 грн. Номінальна потужність неопломбованого газоспоживаючого обладнання, використаного при перерахунку становило 2 куб м., не опломбоване газове обладнання - Львівська ВПГ-18 .

Відповідні технічні розрахунки спожитого природного газу містять примітку зі сторони споживача про незгоду із проведеним розрахунком спожитого природного газу.

06.10.2017 позивачем, листом №KV22.4-СЛ-9835-1017 повідомлено відповідача про перегляд комісією з розгляду актів про порушення акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 та запрошено відповідача взяти участь у засіданні, яке відбудеться 10.10.2017. Отримання відповідного листа підтверджується власним підписом представник відповідача про отримання 06.10.2017.

10.10.2017 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу було розглянуто акт про порушення № 1247 від 24.05.2017 у присутності членів комісії та представника споживача Оніщенко Ю.М. , за результатами якого прийнято рішення про задоволення акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 та проведення розрахунку спожитого газу по потужності встановленого неопломбованого обладнання за період: 24.11.2016 по 24.06.2017, про що складений протокол комісії № 04/10.

Протокол № 04/10 від 10.10.2017 засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу підписано представниками комісії та представником споживача - Оніщенко Ю.М. без зауважень.

10.10.2017 членами комісії та представником від споживача підписаний акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та його вартості, яким проведений розрахунок спожитого газу по потужності встановленого обладнання та який становить 76 775,39 грн.

Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу від 10.10.2017 підписаний зі сторони членів комісії та представником споживача - директором Оніщенко Ю .М .

Згідно з технічним розрахунком спожитого природного газу, здійсненого на підставі рішення комісії від 10.10.2017 проведено розрахунок спожитого газу за період: 24.11.2016 по 24.05.2017, за яким нараховано суму завданих збитків в розмірі 76 775,39 грн.

В матеріалах справи відсутні докази визнання неправомірними рішень комісії від 12.07.2017 та від 10.10.2017 про задоволення акта про порушення № 1247 від 24.05.2017, за результатами яких складений акт-розрахунок необлікованих об`ємів природного газу на суму 76 775,39 грн.

При цьому, як підтверджується матеріалами справи, відповідачем здійснено часткове погашення не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості в сумі 26 861,38 грн., про що свідчить наявна в матеріалах справи копія платіжного доручення № 777 від 10.11.2017 з призначенням платежу: часткова оплата вартості не облікованого об`єму природного газу зг акту поруш від 24.05.2017 .

Вартість не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу в сумі 49 914,01 грн. залишена відповідачем не сплаченою.

Наведені обставини передували пред`явленню позову, що є предметом розгляду у даній справі та послугували його підставою.

Спірні правовідносини сторін у даній справі з огляду на їх предмет підлягають правовому регулюванню спеціальним законодавством - Законом України Про ринок природного газу (далі - Закон) та Кодексом газорозподільних систем (далі - кодекс ГРС), а також приписами Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) та Господарського кодексу України (далі - ГКУ).

Приписами ст. 12 Закону, який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, зокрема, встановлено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором

За приписами ст. 40 Закону розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором, договір розподілу природного газу є публічним.

На виконання вимог ст.ст. 12, 40 Закону постановою НКРЕКП від 30.09.15 затверджено Типовий договір розподілу природного газу (договір), який є публічним, визначає порядок та умови переміщення природного газу для доставки оператором ГРМ газу до об`єктів споживачів. Договір є договором приєднання, який укладається з урахуванням ст.ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов договору є, зокрема, надання споживачем заяви-приєднання за встановленою формою, яку оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом та/або сплата рахунка оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання газу.

Приписами глави 6 розділу Х кодексу ГРС встановлено, що власник комерційного вузла обліку газу забезпечує належний технічний стан комерційного вузла обліку газу та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Відповідно до п. 1 п. 7 Глави 9 Розділу Х Кодексу ГРС, у разі виявлення під час перевірки комерційного вузла обліку газу чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема, про наявність несанкціонованого газопроводу.

Пунктом 1 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу 3ВТ розрахунок об`єму не облікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

У ході судового розгляду даної справи встановлено, що на об`єкті відповідача встановлено наявність несанкціонованого газопроводу, про що 24.05.2017 складено акт про порушення, який підписаний уповноваженими представниками сторін. Наведене не спростовано відповідачем.

Отже, матеріалами справи встановлено, що мало місце зафіксоване відповідними актами порушення передбачене п. 2 п. 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, до порушень споживача, яке кваліфікується як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок якого здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу: наявність несанкціонованого газопроводу.

Порушення зафіксовано шляхом складання акту, тобто у спосіб визначений приписами гл. 5 розділу ХІ кодексу ГРС.

Так, зазначеними приписами, зокрема, встановлено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ у присутності споживача/несанкціонованого споживача складається акт про порушення за встановленою формою, акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта зазначається про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі. Якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.

За приписами статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, які визначені змістом зобов`язання.

Згідно зі ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Заперечуючи проти позову, відповідач, у своєму відзиві (вх. № 24547/19 від 10.12.2019) та запереченнях на відповідь на відзив (вх. № 1436/20 від 22.01.2020) стверджує про відсутність укладеного між позивачем та відповідачем договору розподілу природного газу і, що заява про приєднання № 094202Е8NMNCP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) не може вважатись підставою виникнення у позивача та відповідача взаємних прав та обов`язків; складення акту № 1247 від 24.05.2017 про порушення оформлене з порушенням вимог чинного законодавства; відповідач просить суд застосувати строки позовної давності щодо заявлених позовних вимог.

Розглянувши заперечення відповідача суд дійшов висновку щодо їх неспроможності виходячи з наступного.

Як вже було зазначено та підтверджується матеріалами справи, мало місце зафіксоване відповідними актами порушення передбачене п. 2 п. 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, яке кваліфікується як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) внаслідок якого щодо нього здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу: наявність несанкціонованого газопроводу.

Пунктом 4 глави І розділу І Кодексу ГРМ під несанкціонованим газопроводом розуміється самовільно під`єднаний газопровід (газовий вивід, штуцер, патрубок), у тому числі, без наявного підключення газового обладнання, фізично з`єднаний, зокрема, вварений, врізаний з газорозподільною системою або газовою мережею внутрішнього газопостачання, витрата (споживання) природного газу через який не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником газу).

Враховуючи специфіку використання газу та особливості газорозподільної системи, як джерела підвищеної небезпеки, з метою належного виконання оператором ГРМ функцій щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску газу в системі, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, встановлена чітка процедура приєднання до ГРМ, проведення реконструкцій об`єктів, підключених до ГРМ.

Отже, при виявлені порушення у вигляді наявності несанкціонованого газопроводу, оператор ГРМ не повинен доводити факт споживання або не споживання природного газу, а тому наявність чи відсутність договірних правовідносин жодним чином не впливає на відшкодування не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, яке є наслідком виявленого порушення.

Суд також критично оцінює заперечення відповідача в частині неналежного оформлення акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 виходячи з того, що представниками позивача на місці виявлення порушення відповідача та у присутності його представника складено акт про порушення, у якому зафіксовані дані, що складають зміст порушення на ринку газу, перелік та кількість газоспоживного обладнання підключеного до газової мережі та його потужність, тобто ті дані, які дають можливість встановити факт порушення, кваліфікувати його, встановити дані, які необхідні при розрахунку об`єму необлікованого (донарахованого) об`єму. Акт про порушення, яким обґрунтовуються вимоги позивача у даній справі, є належним доказом на підтвердження факту допущеного відповідачем порушення на ринку газу.

У ході судового розгляду відповідач не заперечив та не спростував факту наявності несанкціонованого газопроводу.

Заперечуючи проти позову, відповідач вказує про помилкове перерахування на рахунок позивача коштів у сумі 26 861,38 грн. за платіжним дорученням № 777 від 10.11.2017, що не може братись судом до уваги, оскільки з наявного в матеріалах справи платіжного доручення № 777 від 10.11.2017 чітко вбачається, зокрема, з призначення платежу, що відповідачем здійснено: часткова оплата вартості не облікованого об`єму природного газу зг акту поруш від 24.05.2017 , а у листі відповідача за вих. № 82 від 22.11.2017 зазначено, що оплата здійснена відповідно до акту про порушення за № 1247 від 24.05.2017.

Щодо заперечень відповідача з приводу неналежно проведеного розрахунку, суд відзначає, що дійсно в протоколі засідання комісії з розгляду акту про порушення № 1247 від 24.05.2017 визначені розрахункові періоди спожитого газу по потужності встановленого обладнання: 24.11.2016 по 24.06.2017.

Надаючи пояснення, позивач вказує на допущення механічної описки при складені протоколу, що ніяким чином не впливає на вірність розрахунку і, що позивачем здійснюється нарахування вартості необлікованого об`єму природного газу за період: 24.11.2016 по 24.05.2017.

Досліджуючи матеріали справи та надані докази, зокрема, розрахунок та зміст позовних вимог, судом встановлено, що позивачем здійснюється нарахування вартості необлікованого об`єму природного газу саме за 6 місяців у період: 24.11.2016 по 24.05.2017.

При цьому, як вже було зазначено, доказів оскарження об`єму та/або вартості необлікованого (донарахованого) природного газу у судовому порядку - відповідачем не надано, як і доказів визнання неправомірним застосування до нього оперативно-господарської санкції у вигляді такого нарахування.

Фактично свої заперечення відповідач обґрунтовує наявністю процедурних порушень, а також відсутністю підстав для донарахування не облікованого об`єму природного газу у визначеному позивачем розмірі. Проте, за умови наявності чинного акту про задоволення акту про порушення, вказані обставини не є підставою для звільнення відповідача від визначеної у вказаному акті відповідальності.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про за хист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру.

Водночас під час розгляду справи відповідачем було заявлено про застосування позовної давності.

Статтею 256 ЦК України передбачено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Відповідно до статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно з частиною першою статті 258 ЦК України для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю.

Відповідно до ч.ч. 3 та 4 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Частиною 2 статті 217 Господарського кодексу України визначено, що у сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Главою 2 розділу ХІ КГС визначено види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування, зокрема, у разі порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу (крадіжка газу); порушень внаслідок яких оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу; порушень (за умови несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як не з вини споживача ), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу.

Таким чином, перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна режиму нарахування застосовується оператором ГРМ за наслідком виявленого порушення КГРС, в тому числі такий перерахунок застосовується до не побутових споживачів - суб`єктів господарювання.

Статтею 2 Господарського кодексу України визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб`єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб`єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 ГК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 217 ГК України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна режиму нарахування є наслідком виявленого порушення КГРС у вигляді господарсько-правової відповідальності за порушення у сфері господарювання та за своєю природою є санкцією, відповідно такі витрати, не пов`язані з провадженням господарської діяльності.

Відповідно до ч. 2 ст. 258 Цивільного кодексу України, може встановлюватись спеціальна позовна давність в один рік до вимог про стягнення неустойки (штраф, пеня).

Статтею 549 Цивільного кодексу України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

У сфері господарювання згідно з ч. 2 ст. 217 та ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України, застосовуються господарські санкції, зокрема, штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Таким чином, у суду відсутні підстави для застосування у відповідних відносин спеціальних строків позовної давності.

Дослідивши матеріали даної справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд констатує про доведеність належними, допустимими та достатніми доказами факту порушення відповідачем установлених вимог Закону та кодексу ГРС, а тому вартість необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу у розмірі 49 914,01 грн. підлягає задоволенню.

Беручи до уваги наведене вище, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України, покладається судом на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю Електропобутприлад (08600, Київська область, м. Васильків, вул. Тракторна, 9, код ЄДРПОУ 14311815) на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз (08150, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Боярка, вул. Шевченка, 178, код ЄДРПОУ 20578072) 49 914 (сорок дев`ять тисяч дев`ятсот чотирнадцять) грн. 01 коп. вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст підписано - 20.03.2020.

Суддя О.О. Христенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення11.03.2020
Оприлюднено20.03.2020
Номер документу88324277
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2857/19

Рішення від 11.03.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 15.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 18.12.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 20.11.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні