Справа № 383/68/20
Номер провадження 2/383/138/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2020 року Бобринецький районний суд Кіровоградської області в складі:
головуючого судді - Замши О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Машкової О.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, у відкритому судовому засіданні в місті Бобринець Кіровоградської області в залі судових засідань Бобринецького районного суду Кіровоградської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області про стягнення заборгованості з виплати надбавки до заробітної плати за вислугу років працівникам клубних закладів,-
ВСТАНОВИВ:
У січні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Бобринецького районного суду Кіровоградської області з позовом до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області про стягнення заборгованості з виплати надбавки до заробітної плати за вислугу років працівникам клубних закладів.
В обґрунтування позову, зазначає, що з 22.10.2010 року працює на посаді директора сільського будинку культури Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області. Вказує, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1026 Питання виплати працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів доплати за вислугу років, допомоги для оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань від 09 грудня 2015 року, працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів за переліком посад згідно з додатком виплачується: за рахунок коштів спеціального фонду, коштів отриманих від господарської діяльності та інших не заборонених законом джерел доплата за вислугу років залежно від стажу роботи на посадах, передбачених зазначеним переліком, у такому розмірі: 10 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 3 роки; 20 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 10 років; 30 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 20 років. Вважає, що йому як директору сільського будинку культури з понад десяти річним стажем роботи, відповідно вказаної постанови, що набрала чинності з 01 січня 2016 року, починаючи з січня 2016 року повинна виплачуватись надбавка за вислугу років у розмірі 20 відсотків посадового окладу як працівнику клубних закладів. Однак з січня 2016 року по липень 2019 року, передбачена законодавством доплата за вислугу років йому не проводилась. Неодноразові звернення до сільського голови Костомарівської сільської ради для здійснення передбачених виплат були проігноровані, у зв`язку з чим звернувся до управління Держпраці в Кіровоградській області через недодержання відповідачем законодавства про працю. За результатами розгляду звернення отримав відповідь, що доплату за вислугу років, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року №1026 йому було встановлено лише з 01.08.2019 року. Вказано, що управління Держпраці у Кіровоградській області не наділено повноваженнями зобов`язувати керівника підприємства (установи) чи іншу уповноважену особу здійснювати будь-які дії на користь конкретних осіб, а тому змушений звернутися до суду за захистом своїх прав.
Для захисту порушеного права звернувся до суду з вказаним позовом та просить стягнути з Костомарівської сільської ради на його користь заборгованість з виплати надбавки до заробітної плати, що виникла за період з січня 2016 року по липень 2019 року в сумі 14388 грн. 90 коп.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області 23 січня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити. Пояснив, що він як директор будинку культури відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року №1026 має право на виплату надбавки за вислугу років у розмірі 20 відсотків посадового окладу. Однак, передбачену надбавку почав отримувати з 01.08.2019 року згідно припису управління Дежпраці у Кіровоградській області про усунення виявлених порушень Костомарівської сільської ради щодо порядку додержання законодавства про працю. Розмір заборгованості по надбавці за вислугу років, що виник за період з січня 2016 року по липень 2019 року становить 14388 грн. 90 коп.
Представник відповідача голова Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області Ільчишина Г.П. в судовому засіданні пред`явлені позовні вимоги визнала частково. Пояснила, що п.3 Постанови КМУ №1026 від 9 грудня 2015 року зазначено, що доплата за вислугу років працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів виплачується за рахунок коштів спеціального фонду, коштів отриманих від господарської діяльності та інших не заборонених законодавством джерел. Зазначила, що виплата надбавки за вислугу років з січня 2016 року по липень 2019 року позивачу не проводилася у зв`язку із відсутню коштів по спеціальному фонду по коду програмної класифікації видатків бюджету 0114060 Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів . Вказала, що рішенням сесії Костомарівської сільської ради від 24.09.2019 року №438 ОСОБА_1 встановлено виплату доплати за вислугу років з 01 серпня 2019 року, та в жовтні 2019 року виплачено доплату за вислугу за 2018 рік та січень - липень 2019 року в сумі 6609 грн. 60 коп., з подальшим щомісячним нарахуванням та виплатою доплати за вислугу років, а тому просила у задоволені позовних вимог в частині стягнення заборгованості за період з 2018 року по липень 2019 року відмовити.
Суд, вислухавши пояснення позивача та представника відповідача, дослідивши надані сторонами докази на підтвердження своїх обґрунтувань та заперечень, приходить до наступних висновків.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу законів про працю України працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.
Зі змісту статті 24 КЗпП України слідує, що укладення трудового договору оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу про зарахування працівника на роботу. Трудовий договір вважається укладеним і тоді, коли наказ чи розпорядження не були видані, але працівника фактично було допущено до роботи.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 починаючи з 22.10.2010 року працює на посаді директора сільського будинку культури Костомарівської сільської ради, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_1 . (а.с.7).
Згідно зі статтею 94 КЗпП України, заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначаються цим Кодексом, Законом України "Про оплату праці" та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 2 Закону України "Про оплату праці" передбачає структуру заробітної плати. Зокрема, основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Постановою Кабінету Міністрів України №1026 від 09 грудня 2015 року, встановлено, що працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів за переліком посад згідно з додатком виплачується:1) доплата за вислугу років залежно від стажу роботи на посадах, передбачених зазначеним переліком, у такому розмірі: 10 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад три роки; 20 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 10 років; 30 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 20 років. Доплата за вислугу років працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів виплачується за рахунок коштів спеціального фонду, коштів, отриманих від господарської діяльності, та інших не заборонених законодавством джерел.
Актом інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи Костомарівської сільської ради, яка використовує найману працю від 16.09.2019 року, проведеного Управлінням Держпраці в Кіровоградській області встановлено порушення законодавства про працю, а саме Постанови Кабінету Міністрів України №1026 від 09 грудня 2015 року, щодо здійснення доплати за вислугу років залежно від стажу роботи ОСОБА_1 , який має трудовий стаж у сфері культури понад 10 років, що дає йому право на отримання доплати за стаж в розмірі 20 відсотків посадового окладу. За наслідками інспекційного відвідування вжито заходів, передбачених Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №823.
За наданим позивачем розрахунку, виходячи зі змісту постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року №1026 розмір не отриманої надбавки за вислугу років складається з:
- з січня 2016 року по квітень 2016 року його посадовий оклад становив 1180 грн., розмір надбавку за вислугу років складав 236 грн. в місяць, а всього в сумі 944 грн. (4 місяці x 236 грн.);
- з травня 2016 року по листопад 2016 року його посадовий оклад складав 1256 грн., розмір доплати за вислугу років складає 251 грн. 20 коп. в місяць, а всього в сумі 1758 грн. 40 коп. (7місяців x 251 грн. 20 коп.);
- в грудні 2016 року з посадовим окладом 1415 грн., розмір доплати за вислугу років складав 283 грн. Таким чином за 2016 рік розмір заборгованості з виплати належної позивачу надбавки за вислугу років становить 2985 грн. 40 коп.
- в 2017 році з посадовим окладом 1696 грн., розмір доплати за вислугу років складає 339 грн. 20 коп. в місяць, а всього в сумі 4070 грн. 40 коп. (12 місяців x 339 грн. 20 коп.).
- в 2018 році з посадовим окладом 1867 грн. 50 коп., розмір доплати за вислугу років складає 373 грн. 50 коп. в місяць, а всього в сумі 4482 грн. (12 місяців х 373 грн. 50 коп.).
- в період з січня 2019 року по липень 2019 року з посадовим окладом 2036 грн. 50 коп., розмір доплати за вислугу років складає 407 грн. 30 коп. в місяць, а всього в сумі 2851 грн. 10 коп. (7 місяців х 407 грн. 30 коп.).
Загальний розмір заборгованості, що виник за період з січня 2016 року по липень 2019 року становить (2985 грн. 40 коп. + 4070 грн. 40 коп. + 4482 грн. +2851 грн. 10 коп.) 14388 грн. 90 коп.
Наданий розрахунок заборгованості під час розгляду справи представником відповідача не оспорювався.
Статтею 97 КЗпП України передбачено, що оплата праці працівників здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються власником або уповноваженим ним органом після виконання зобов`язань щодо оплати праці.
У відповідності до ст.21 Закону України Про оплату праці , працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.
Стаття 24 Закону України Про оплату праці встановлює строки, періодичність і місце виплати заробітної плати, згідно з якою заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Частина 2 статті 233 КЗпП України, передбачає право працівника у разі порушення законодавства про оплату праці на звернення до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.
Статтею 4 Цивільного процесуального кодексу України встановлено право на звернення до суду за захистом, відповідно до якої кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Зі змісту статті 13 Цивільного процесуального кодексу України слідує, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Позивач звернувшись до суду із позовною заявою, зазначає, що відповідачем Костомарівською сільською радою з січня 2016 року по липень 2019 року порушувалось його законне право на оплату праці, зокрема не виплачувалась доплата за вислугу років, як працівнику клубних закладів незважаючи на стаж роботи на відповідних посадах понад десять років.
Відповідно до статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
З наданих пояснень представником відповідача слідує, що позивач мав право з січня 2016 року на виплату надбавки до заробітної плати за вислугу років, однак вона не нараховувалася до серпня 2019 року у зв`язку з відсутністю коштів, та рекомендаційним характером постанови Кабінету Міністрів України №1026 від 09.12.2015 року.
На підтвердження часткового погашення позивачу надбавки до заробітної плати представником відповідача надано розрахунок доплати за вислугу років в розмірі 20 % ОСОБА_1 за 2018 рік в розмірі 4108 грн. 50 коп., та січень - липень 2019 року в розмірі 2501 грн. 10 коп., всього в загальній сумі 6609 грн. 60 коп. В судовому засіданні позивач не заперечив про перерахунок вказаних коштів та їх отримання.
Твердження представника відповідача щодо не виплати позивачу заборгованості з надбавки за вислугу років за період з січня 2016 року по грудень 2017 року у зв`язку з відсутністю коштів на спеціальних рахунках та не передбачення даної виплати кошторисом юридичної особи, суд не приймає до уваги з наступних підстав.
З постанови КМУ №1026 від 09 грудня 2015 року слідує, що керівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів зазначені види допомоги надаються за погодженням із органом, до сфери управління якого належить відповідний заклад.
Згідно зі статтею 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Кошторис - основний плановий фінансовий документ бюджетної установи, яким на бюджетний період встановлюються повноваження щодо отримання надходжень і розподіл бюджетних асигнувань на взяття бюджетних зобов`язань та здійснення платежів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, визначених відповідно до бюджетних призначень.
Кошторис бюджетної установи має такі складові частини:
загальний фонд, який містить обсяг надходжень із загального фонду бюджету та розподіл видатків за повною економічною класифікацією видатків бюджету на виконання бюджетною установою основних функцій або розподіл надання кредитів з бюджету за класифікацією кредитування бюджету;
спеціальний фонд, який містить обсяг надходжень із спеціального фонду бюджету на конкретну мету та їх розподіл за повною економічною класифікацією видатків бюджету на здійснення відповідних видатків згідно із законодавством, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов`язаних з виконанням установою основних функцій, або розподіл надання кредитів з бюджету згідно із законодавством за класифікацією кредитування бюджету.
У пункті 26 рішення Європейського Суду з прав людини від 08 листопада 2005 року у справі Кечко проти України зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Тобто право на виплату доплати за вислугу років підлягає реалізації і захисту, незважаючи на те, чи передбачені кошти на це у бюджеті.
Враховуючи, що представником відповідача під час розгляду справи надано докази на підтвердження часткового погашення заборгованості з виплати надбавки до заробітної плати позивачу, в матеріалах справи наявні докази про наявність заборгованості відповідача з виплати надбавки до заробітної плати за вислугу років за період з січня 2016 рік по грудень 2017 року, тому позов слід задовольнити частково, стягнувши з відповідача в користь позивача 7779 грн. 30 коп. надбавки до заробітної плати за вислугу років як працівнику клубного закладу.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору звільняються позивачі за позовами у справах про стягнення заробітної плати та поновлення на роботі.
На підставі ст.141 ЦПК України з Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області на користь держави необхідно стягнути судові витрати пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в розмірі 454 грн. 87 коп.
Керуючись ст.ст. ст.ст.13, 76, 141, 258, 259, 263, 265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Стягнути з Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 заборгованість з виплати надбавки до заробітної плати за вислугу років працівникам клубних закладів за період з січня 2016 року по грудень 2017 року в розмірі 7779 грн. 30 коп.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області на користь держави судовий збір в розмірі 454 грн. 87 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до п.п. 15.5 Перехідних положень ЦПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди (Бобринецький районний суд Кіровоградської області).
Найменування сторін:
- позивач: ОСОБА_1 , зареєстрований та проживає за адресою АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ;
- відповідач: Костомарівська сільська рада Бобринецького району Кіровоградської області, місце знаходження за адресою Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Костомарівка, вул. Каті Мельничук, 18, ідентифікаційний код юридичної особи 04365477.
Повне судове рішення складено 20.03.2020 року.
Суддя О.В.Замша
Суд | Бобринецький районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2020 |
Оприлюднено | 23.03.2020 |
Номер документу | 88333148 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бобринецький районний суд Кіровоградської області
Замша О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні