Постанова
від 16.03.2020 по справі 480/5581/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Д О Д А Т К О В Е Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 березня 2020 р. Справа № 480/5581/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми заяву представника ТОВ "Афганський центр" про ухвалення додаткового судового рішення по адміністративній справі № 480/5581/19 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24.02.2020 задоволено адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії. Визнано протиправним та скасовано рішення Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради від 16.12.2019 № СМ 172193501747 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" у видачі сертифікату про готовність до експлуатації закінченого будівництвом об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та Першотравневої в м . Суми". Зобов`язано Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" сертифікат відповідності закінченого будівництвом об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та Першотравневої в м. Суми" проектній документації та підтвердження його готовності до експлуатації.

02.03.2020 до суду надійшла заява представника ТОВ "Афганський центр" про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради на користь ТОВ "Афганський центр" суму судових витрат на правничу допомогу в розмірі 17517 грн.

Ухвалою від 03.03.2020 заяву призначено до розгляду.

16.03.2020 від представника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради до суду надійшло заперечення на вказану заяву, яку мотивує тим, що всупереч вимог статті 134 КАС України до заяви не додано детального опису робіт із зазначенням кожного виду послуг, що наведено в п. 2.1 договору про надання послуг правової, (правничої) допомоги від 18.12.2019. Крім того, в порушення статті 143 представником позивача у судовому засіданні до закінчення судових дебатів не подавалась заява про відшкодування судових витрат на професійну правничу допомогу. Заяву просить залишити без розгляду.

У судове засідання представники сторін не з`явилися, про дату, час та місце розгляду питання щодо ухвалення додаткового судового рішення повідомлені належним чином.

Суд, перевіривши матеріали справи, вважає, що заява щодо стягнення судових витрат на правничу допомогу в сумі 17517 грн підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з вимогами ч. ч. 3, 5 ст. 143 КАС України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог. У такому випадку суд виносить додаткове рішення в порядку, визначеному статтею 252 цього Кодексу.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 252 КАС України суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо судом не вирішено питання про судові витрати.

За приписами ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частин 1, 4 ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Відповідно до ч. 3 ст. 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Частиною 5 ст. 134 КАС України визначено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами (ч. 6 ст. 134 КАС України).

Частиною 1 ст. 627 Цивільного кодексу України гарантовано свободу договору, тобто відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" від 05.07.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076) адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об`єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Доказами того, що особа є адвокатом, виходячи з положень ч. 1 ст. 12, ч. 1 ст. 6, ст. 17 Закону № 5076, є свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю в поєднанні з витягом з Єдиного реєстру адвокатів України на момент подання клопотання про відшкодування правової допомоги.

Згідно з пунктів 1, 2, 6 ч. 1, ч. 2 ст. 19 Закону № 5076 до видів адвокатської діяльності, серед іншого, відносяться: надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами. Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.

Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги можуть бути серед іншого: 1) договір про надання правової допомоги; 2) довіреність; 3) ордер (ч. 1 ст. 26 Закону № 5076).

Статтею 30 Закону № 5076 визначено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

На виконання наведених положень КАС України представник позивача надала до суду: копію договору про надання послуг правової (правничої) допомоги від 18.12.2019, укладений між адвокатським бюро "Галімон компанії Федорченко" та ТОВ "Афганський центр" (а.с. 185-187), копію акта про приймання-передачі наданих послуг правничої допомогивід 25.02.2020 (а.с. 188), рахунок на оплату від 25.02.2020 № 3 (а.с. 189), платіжне доручення від 02.03.2020 № 196 (а.с. 190), яким підтверджується переказ коштів на суму 17 517 грн від ТОВ "Афганський центр" на рахунок АБ "Галімон компанії Федорченко". Крім того, в матеріалах справи містяться ордер адвоката серії СМ № 26-12/19 (а.с. 56) та копія свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю від 14.05.2015 серії СМ в„– 000421 (а.с. 57). Суд зазначає, що до суду не було надано витягу з Єдиного реєстру адвокатів України на підтвердження державної реєстрації адвокатського бюро "Галімон компанії Федорченко".

З метою підтвердження витрат на професійну правничу допомогу, понесених у зв`язку з розглядом даної справи, представник позивача надав копію акта про приймання-передачі наданих послуг правової допомоги 25.02.2020 у якому вказано обсяг наданих послуг, а саме:

- вивчення матеріалів Замовника, щодо прийняття рішення Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради № СМ 172193501747 від 16.12.2019 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" у видачі сертифіката про готовність до експлуатації закінченого будівництвом об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та

Першотравневої в м . Суми";

- вивчення первинних документів Замовника щодо будівництва та введення в експлуатацію об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та Першотравневої в м . Суми";

- проведення консультацій з керівником Замовника щодо подальшої правової позиції захисту інтересів Замовника від протиправних дій та рішення Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради;

- складання та направлення відповідачу та до Сумського окружного адміністративного суду позовної заяви від 27.12.2019р. до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради про в визнання протиправним та скасувати рішення № СМ 172193501747 від 16.12.2019 про відмову Товариству з обмеженою відповідальність "Афганський центр" у видачі сертифіката про готовність до експлуатації закінченого будівництвом об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та Першотравневої в м . Суми" та зобов`язана видати сертифікат відповідності закінченого будівництвом об`єкту "Нове будівництво третього багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць В`ячеслава Чорновола (вул. Калініна) та Першотравневої в м. Суми" проектній документації та підтвердження його готовності до експлуатації (кількість годин - 5, вартість послуги - 10432,50 грн);

- участь в судових засіданнях у Сумському окружному адміністративному суді у справі № 480/5581/19 за позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради про скасування акту індивідуальної дії та зобов`язання вчинити дії: 23.01.2020 з 10-00 год. по 10-30 год.; 03.02.2020 з 10-00 год. по 10-30 год.; 13.02.2020 з 14-30 год. по 15-30 год.; 21.02.2020 з 10-00 год. по 11-00 год. (кількість годин - 3, вартість послуги - 7084,50 грн)

Загальна сума послуг, наданих виконавцем замовнику за договором про надання правової допомоги від 18.12.2019 у ході розгляду справи № 480/5581/19 становить 17517 грн.

Суд зазначає, що в підтвердження здійсненної правової допомоги, необхідно долучати й розрахунок погодинної вартості правової допомоги, наданої у справі. Розрахунок платної правової допомоги повинен відображати вартість години за певний вид послуги та час витрачений на: участь у судових засіданнях; вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням. Критеріями, якими слід керуватися адвокатам (представникам) при визначенні гонорару, є саме час, який витрачається на підготовку до судового засідання, отримання доказів та на участь у судових засіданнях на підставі вартості послуг, що склалася у певному місті (регіоні).

Із акта про приймання-передачі наданих послуг правової допомоги 25.02.2020 вбачається, що в ньому вказано лише обсяг наданих послуг та вартість їх, але не вказано кількість робочого часу, використаного адвокатом для вивчення матеріалів, складення та направлення позовної заяви, проведення консультацій з керівником замовника.

Крім того, в акті не зовсім правильно зазначено тривалість судових засідань, в яких брав участь адвокат. Протоколами судових засідань (а.с. 123) підтверджується, що 03.02.2020 судове засідання тривало лише 6 хв.

Зі змісту статті 134 КАС України, впливає, що крім того, що зазначена стаття забезпечує право особи на правову допомогу, з іншого боку, вона запобігає зловживанню правом на компенсацію витрат на правову допомогу, в т.ч. неоднаковій судовій практиці, встановлюючи критерії співмірності, які визначені в ч. 5 цієї статті. Тобто суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат обґрунтовано в кожному конкретному випадку за критеріями співмірності необхідних і достатніх витрат.

Водночас, дослідивши матеріали справи, акт про надані послуги професійної правничої допомоги від 25.02.2020, оцінивши усі необхідні аспекти цієї справи: складність та обсяг виконаних адвокатом робіт, ціну позову та значення справи для сторони, суд вважає, що справа не потребувала значних затрат часу, підготовка цієї справи не вимагала значного обсягу юридичної та технічної роботи.

На переконання суду, визначена в договорі та акті про надані послуги професійної правничої допомоги оплата за підготовку та складання документів є необґрунтованою, оскільки вартість наданих послуг значно завищений, а вартість наданих послуг з підготовки позовної заяви та заяви про забезпечення позову, яка частково повторює зміст позовної заяви не може бути однаковою.

Суд зазначає, що при визначені відшкодування витрат на суму гонорару адвоката, суд виходить з реальності адвокатських витрат (чи мали місце ці витрати, чи була в них необхідність) а також розумності їх розміру. Такі критерії застосовує Європейській суд з прав людини. У справі "East/West Allianse Limited" суд зазначив, що заявник має право на компенсацію судових витрат, тільки якщо буде доведено, що такі витрати фактично мали місце, були неминучі, а їх розмір є обґрунтованим.

Отже, у даному випадку заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката в розмірі 17517 грн не є співмірним зі складністю справи та обсягом виконаних адвокатом робіт, а тому суд визнає, що на користь позивача належить стягнути судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 5000 грн

Керуючись ст. ст. 143, 252, 255 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Заяву представника ТОВ "Афганський центр" про ухвалення додаткового судового рішення по адміністративній справі № 480/5581/19 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8-А, код ЄДРПОУ 40163204) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" (40000, м. Суми, вул. Петропавлівська, 72, код ЄДРПОУ 32317817, р/р НОМЕР_2 в АТ "Укрсиббанк", МФО 351005, IBAN НОМЕР_3) витрати на професійну правничу допомогу в сумі 5000 грн (п`ять тисяч гривень).

Додаткове рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на додаткове рішення суду в тридцятиденний строк з дня отримання додаткового рішення в повному обсязі.

Додаткове рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги додаткове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження, набрання законної сили рішення за наслідками апеляційного провадження, закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.03.2020
Оприлюднено23.03.2020
Номер документу88352216
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/5581/19

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Постанова від 16.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Рішення від 24.02.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні