Рішення
від 11.03.2020 по справі 916/3149/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" березня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/3149/19

Господарський суд Одеської області у складі колегії: головуючого судді Шаратова Ю.А., суддів Бездоля Д.О., Желєзної С.П.

при секретарі судового засідання Сулімі Г.В.

розглянувши справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛАН" (68600, Одеська обл., м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56, код ЄДРПОУ 31091915)

до Ізмаїльської міської ради (68600, Одеська обл., м. Ізмаїл, проспект Суворова, буд. 62, код ЄДРПОУ 26569223)

про визнання незаконним і недійсним та скасування рішення Ізмаїльської міської ради 45 сесії VII скликання від 25.06.2019 № 5405-VII "Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008"

Представники:

Від позивача - Щербаков С.Ю. (ордер від 13.09.2019 № 392836);

Від відповідача - Самусєва О.М. (довіреність від 08.01.2020 № 11).

Суть спору:

Товариство з обмеженою відповідальністю ОЛАН (далі - Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Ізмаїльської міської ради (далі - Відповідач) про визнання незаконним і недійсним та скасування рішення Ізмаїльської міської ради 45 сесії VII скликання від 25.06.2019 № 5405-VII Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008 .

Ухвалою суду від 28.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати її за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25.11.2019.

Ухвалою суду від 28.10.2019 заяву ТОВ ОЛАН про забезпечення позову від 23.10.2019 (вх. № 2-5179/19 від 24.10.2019) у справі № 916/3149/19 - задоволено частково, постановлено заборонити Ізмаїльській міській раді, Виконавчому комітету Ізмаїльської міської ради та структурним підрозділам Ізмаїльської міської ради здійснювати дії щодо демонтажу тимчасових конструкцій (огорожі, будиночку охорони) по вул. Гагаріна, 56 в місті Ізмаїлі Одеської області.

Протокольною ухвалою від 25.11.2019 відкладено підготовче засідання на 11.12.2019 та встановлено строк позивачу для подачі відповіді на відзив до 10.12.2019.

Протокольною ухвалою від 11.12.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 09.01.2020.

Протокольною ухвалою від 09.01.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.01.2020.

Протокольною ухвалою від 22.01.2020 задоволено клопотання представника позивача та відкладено судове засідання на 07.02.2020.

Протокольною ухвалою від 07.02.2020 задоволено клопотання представника позивача та відкладено судове засідання на 17.02.2020.

Ухвалою суду від 17.02.2020 справу № 916/3149/19 призначено до колегіального розгляду, відповідно до частини першої статті 33 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до Витягу з протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 18.02.2020 визначено наступний склад: головуючий суддя Шаратов Ю.А., судді Бездоля Д.О., Желєзна С.П.

Ухвалою від 20.02.2020 прийнято справу до свого провадження вищевказаною колегією суддів та призначено судове засідання на 11.03.2020.

Представник Позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити їх.

Позовні вимоги, із посиланням на статтю 19 Конституції України, частину першу статті 155 Земельного кодексу України, статтю 21 Цивільного кодексу України, обґрунтовані порушенням прав та охоронюваних законом інтересів Позивача у зв`язку із прийняттям Відповідачем оскаржуваного рішення.

Позивач зазначає, що оскаржуване рішення прийнято з урахуванням службової записки Управління містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради від 12.06.2019 № 597 та Акту обстеження земельної ділянки. При цьому, 11.06.2019, при обстеженні земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул . Гагаріна, 56, були відсутні представники ТОВ ОЛАН . Також відсутні й відомості про сповіщення ТОВ ОЛАН про проведення вказаного обстеження. Позивач наголошує, що інформація в Акті обстеження земельної ділянки від 11.06.2019 не відповідає дійсності, оскільки містить неповні та спотворені данні. Позивач вказує на те, що на час проведення обстеження на території цієї земельної ділянки існує споруда для зберігання обладнання та інструментів.

Також Позивач зазначає, що при складанні Акту обстеження земельної ділянки від 11.06.2019 були відсутні посилання на порушення Правил благоустрою території м. Ізмаїл, затверджених рішенням Ізмаїльської міської ради від 27.03.2009 № 2062-V, а за наслідками обстеження не винесено припису щодо усунення порушень.

ТОВ ОЛАН , із посиланням на частини першу, другу статті 614 Цивільного кодексу України, вказує на відсутність його вини в не укладанні договору оренди земельної ділянки. При цьому зазначає, що відповідно до підпунктів 5.1, 5.2 пункту 5, пункту 6 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V, Відповідач взяв на себе обов`язок щодо підготовки проекту договору оренди земельної ділянки, його підписанню міським головою та видачу цього договору Позивачу. Проте вказані пункти рішення не виконані Відповідачем, і, на думку Позивача, договір оренди земельної ділянки не було укладено саме через бездіяльність Ізмаїльської міської ради. Більш того, протягом часу з 28.11.2008 по червень 2019 року на адресу Позивача не надходило жодних пропозицій Відповідача щодо укладання договору оренди, зокрема, проекту такого договору.

Окрім того, Позивач зазначає, про неможливість застосування до спірних відносин положень статті 416 Цивільного кодексу України, на які наявне посилання у оскаржуваному рішенні Ізмаїльської міської ради від 25.06.2019 № 5405-VII.

Позивач також вказує на наявність між ним та Відповідачем чинного Договору сплати орендної плати за користування земельною ділянкою 0,3822 га по вул. Гагаріна, 56, в м. Ізмаїлі Одеської області для будівництва торгівельно-складського комплексу від 02.03.2011, який не розірвано.

Представник Відповідача, у судовому засіданні заперечувала проти позову, просила відмовити у його задоволенні повністю. У відзиві від 14.11.2019 (вхід. від 18.11.2019 № 23754/19) Ізмаїльська міська рада зазначає, що вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Відповідач вказує, що Позивачем не було жодним чином реалізовано рішення Ізмаїльської міської ради Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років товариству з обмеженою відповідальністю ОЛАН для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56 від 28.11.2008 № 1827-V.

Заперечуючи проти доводу Позивача про те, що договір оренди земельної ділянки не укладено з вини Ізмаїльської міської ради, Відповідач зазначає, що пунктом 5 рішення від 28.11.2008 № 1827-V було доручено Держкомзему у м. Ізмаїл Одеської області підготувати проект договору оренди земельної ділянки та надати його на підпис міському голові, саме за наявності технічного звіту по перенесенню в натуру проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3822 га для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56. Проте ТОВ ОЛАН не виконало дій необхідних для підготування проекту договору Держкомземом.

Відповідач зазначає, що Договір сплати орендної плати за користування земельною ділянкою від 02.03.2011, на який посилається Позивач, не є договором оренди земельної ділянки та не містить істотних умов, передбачених статтею 15 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV. Більш того, у пункті 3.2 цього Договору передбачено обов`язок Позивача оформити право користування земельною ділянкою у встановленому законодавством порядку.

При цьому, Ізмаїльська міська рада зазначає, що листом від 12.06.2014 вих. № 02/13/1267 зверталась до ТОВ ОЛАН із пропозицією здійснити заходи щодо оформлення права користування земельною ділянкою, у зв`язку із тим, що земельна ділянка використовується з порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, для чого пропонувалось звернутись із відповідним клопотанням до виконавчого комітету ради.

Відповідач, із посиланням на статті 79-1, 125, 126 Земельного кодексу України, статтю 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , зазначає про відсутність формування земельної ділянки та державної реєстрації права її оренди у Позивача, а також про відсутність на ній об`єктів нерухомого майна. А відтак, при прийнятті рішення Ізмаїльської міської ради Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008 від 25.06.2019 № 5405-VII, жодні права ТОВ ОЛАН не були порушені.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача та Відповідача, суд

в с т а н о в и в :

28.11.2008 Ізмаїльською міською радою прийнято рішення Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років товариству з обмеженою відповідальністю ОЛАН для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56 № 1827-V. /а.с. 13/

Відповідно до пунктів 1, 2 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років товариству з обмеженою відповідальністю ОЛАН для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56. Надано в довгострокову оренду на 49 років ТОВ ОЛАН земельну ділянку 0,3822 га забудованих земель (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) із земель запасу для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56.

Підпунктами 3.1, 3.2 пункту 3 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V встановлено орендну плату в розмірі 3,5 % від грошової оцінки земельної ділянки в рік із щорічним збільшенням на 0,05 % на рік, а також сервітут на частину земельної ділянки площею 0,0608 га - право прокладання та експлуатації ліній електропередач, зв`язку, трубопроводів, інших лілейних комунікацій.

Згідно із підпунктами 5.1, 5.2 пункту 5 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V, доручено відділу Держкомзему у м. Ізмаїл Одеської області, за наявності технічного звіту по перенесенню в натуру проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3822 га для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56, підготувати проект договору оренди земельної ділянки та надати його на підпис міському голові, а також внести відповідні зміни в земельно-кадастрову документацію.

У пункті 6 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V вказано про видачу ТОВ ОЛАН договору оренди земельної ділянки.

02.03.2011 між Ізмаїльською міською радою та ТОВ ОЛАН укладено Договір сплати орендної плати за користування земельною ділянкою. /а.с. 15/

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 вказаного Договору від 02.03.2011 Ізмаїльська міська рада на підставі рішення від 21.02.2008 № 1203-V надає дозвіл на сплату за тимчасове користування земельною ділянкою, а ТОВ ОЛАН (землекористувач) сплачує за тимчасове користування земельною ділянкою загальною площею 0,3822 га (вул. Гагаріна, 56). Оплата здійснюється до отримання договору оренди земельної ділянки.

Згідно із підпунктом б пункту 3.2 Договору від 02.03.2011 землекористувач (ТОВ ОЛАН ) зобов`язаний оформити право користування земельною ділянкою у встановленому законодавством порядку.

У Договорі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою від 02.03.2011 вказано, що він набуває чинності з моменту його реєстрації. Договір зареєстровано в книзі записів договорів сплати орендної плати за користування земельною ділянкою 22.03.2011 за № 65 Ізмаїльською міською радою.

11.06.2019 складено Акт обстеження земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56. /а.с. 16/

Як випливає зі змісту вказаного Акту, комісією у складі: Урсуленко В.В. - головного спеціаліста управління містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради; Тістол М.Г. - начальника Інспекції з благоустрою міста Ізмаїльської міської ради; Гриценко Г.В. - спеціаліста І категорії Інспекції з благоустрою міста Ізмаїльської міської ради, було проведено візуальне обстеження земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56. За результатами обстеження встановлено, що: з боку вул. Гагаріна по межі земельної ділянки встановлено огорожу з металевих огороджувальних конструкцій. По іншим межам вищезазначеної ділянки огорожа відсутня.; на земельній ділянці складовані б/у залізобетонні вироби (колони разом з фундаментом під них та інше). Земельна ділянка утримується в незадовільному санітарному стані з порушенням вимог передбачених Правилами благоустрою території м. Ізмаїл , затверджених рішенням Ізмаїльської міської ради № 2062-V від 27.03.2009.; будівельні роботи на земельній ділянці, розташованій за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56 не ведуться.

12.06.2019 Управління містобудування і архітектури Ізмаїльської міської ради службовою запискою № 597 повідомило міського голову про результати обстеження земельної ділянки розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56, а також про те, що ТОВ ОЛАН не звертався, а управлінням не видавалися містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за вказаною адресою. /а.с. 17/

25.06.2019 на 45 сесії VII скликання Ізмаїльською міською радою прийнято рішення Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008 № 5405-VII. /а.с. 14/

Згідно із пунктом 1 рішення Ізмаїльської міської ради від 25.06.2019 № 5405-VII скасовано рішення Ізмаїльської міської ради Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років товариству з обмеженою відповідальністю ОЛАН для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагаріна, 56 від 28.11.2008 № 1827-V в зв`язку з невикористанням земельної ділянки для забудови протягом трьох років підряд.

Рішення Ізмаїльської міської ради від 25.06.2019 № 5405-VII прийнято із посиланням на статті 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР, статтю 416 Цивільного кодексу України, статті 12, 20, 35 Закону України Про охорону земель від 19.06.2003 № 962-IV, пункт 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 № 5245-VI.

При цьому в рішенні Ізмаїльської міської ради від 25.06.2019 № 5405-VII вказано, що воно прийняте враховуючи службову записку Управління містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради від 12.06.2019 № 597 та Акт обстеження земельної ділянки, і в зв`язку з не укладанням договору оренди землі протягом тривалого терміну.

Суд не приймає довід ТОВ ОЛАН про те, що Акт обстеження земельної ділянки від 11.06.2019 не відповідає дійсності, містить неповні та спотворені данні, з огляду на наступне.

Позивачем не спростовано відомості, які містяться у цьому акті, зокрема, утримання земельної ділянки в незадовільному санітарному стані, складування на ній бувших у вжитку залізобетонних виробів, а також відсутність проведення будівельних робіт.

Слід зазначити про відсутність норм законодавства, які б зобов`язували Управління містобудування і архітектури Ізмаїльської міської ради сповіщати та залучати представників ТОВ ОЛАН до загального обстеження земельної ділянки комунальної власності. При цьому, Позивач не зазначає, яким чином присутність його представників могла б вплинути на результати обстеження, а також, які саме відомості акту не відповідають дійсності. Також, слід вказати на те, що наявність чи відсутність припису щодо усунення порушень Правил благоустрою території м. Ізмаїл не впливає на результати та висновки комісії в Акті обстеження земельної ділянки від 11.06.2019.

Як вже зазначалось, зі змісту службової записки Управління містобудування і архітектури Ізмаїльської міської ради від 12.06.2019 № 597 вбачається, що ТОВ ОЛАН не звертався, а управлінням не видавалися містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56. У матеріалах справи відсутні та Позивачем не надано доказів на спростування вказаних обставин.

Отже, Позивач не отримував містобудівні умови та обмеження необхідні для замовлення (розроблення) проекту об`єкта будівництва. Актом обстеження земельної ділянки від 11.06.2019 зафіксовано, що ТОВ ОЛАН фактично не розпочало будівництво торгівельно-складського комплексу на земельній ділянці, щодо надання якої в довгострокову оренду на 49 років було прийнято рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V.

Щодо твердження Позивача про існування на земельній ділянці споруди для зберігання обладнання та інструментів слід зазначити, що, як випливає з Інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 05.11.2019 № 187494954 та щодо об`єкта нерухомого майна від 05.11.2019 № 187482230 у юридичної особи - ТОВ ОЛАН (код ЄДРПОУ 31091915) відсутнє право власності або інші речові права на будь-які об`єкти нерухомості за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56. /а.с. 72, 73-79/.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (частина перша статті 93 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно із статтею 13, частинами першою, другою статті 15 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Щодо доводу Позивача про наявність в нього Договору сплати орендної плати за користування земельною ділянкою від 02.03.2011, слід зазначити, що цей правочин не є договором оренди земельної ділянки, та не містить істотних умов, передбачених статтею 15 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV. Більш того, у пункті 3.2 цього Договору передбачено обов`язок Позивача оформити право користування земельною ділянкою у встановленому законодавством порядку. А відтак, цей договір не є підставою для виникнення речового права ТОВ ОЛАН на земельну ділянку (права оренди).

Суд не приймає довід Позивача про те, що договір оренди земельної ділянки не було укладено саме через бездіяльність Ізмаїльської міської ради, з огляду на наступне.

Як вже зазначалося у підпункті 5.1 пункту 5 рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V було доручено Держкомзему у м. Ізмаїл Одеської області підготувати проект договору оренди земельної ділянки та надати його на підпис міському голові, саме за наявності технічного звіту по перенесенню в натуру проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3822 га для будівництва торгівельно-складського комплексу по вул. Гагарина, 56. Отже виконання Держкомземом рішення в цій частині залежало від вчинення Позивачем дій необхідних для підготування проекту договору, зокрема, здійснення заходів щодо розроблення матеріалів перенесення меж земельної ділянки у натуру (на місцевість). Проте ТОВ ОЛАН не вчинило цих дій, необхідних для підготування проекту договору Держкомземом.

Слід також зазначити, що стаття 16 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV, не встановлює саме для орендодавця обов`язку зі складання проекту договору та надіслання його іншій стороні, тобто право оферти мав як відповідач, так і позивач, однак договір оренди земельної ділянки не був укладений. За таких обставин поведінка Ізмаїльської міської ради не має ознак протиправності, адже не укладення вказаного договору є також й результатом бездіяльності Позивача.

При цьому не було порушено й принцип легітимних очікувань, що є складовою принципу юридичної визначеності, оскільки чинними актами цивільного законодавства не встановлений строк для укладання договорів оренди земель, та з огляду на принцип справедливості, добросовісності та розумності, закріплений у пункті 6 частини першої статті 3 Цивільного кодексу України, цей строк повинен бути розумним та не може бути безмежним. При цьому добросовісною поведінкою Позивача було б якнайшвидше вчинення дій направлених на укладення договору оренди землі відповідно до рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V. Проте, як встановлено судом, Позивач не звертався до Ізмаїльської міської ради з вимогою про укладення договору протягом майже 11 років, що не може вважатись розумним строком, та свідчити про добросовісну поведінку самого Позивача. Отже Позивач отримав право на укладення договору, але його не реалізував внаслідок власної бездіяльності.

Відповідно до частин першої, дев`ятої, десятої статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Як випливає з листа Міськрайонного управління в Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 11.11.2019 № 2354/126-19 згідно наявних Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою та других примірників державних актів станом на 31.12.2012 відсутня інформація про здійснення ТОВ ОЛАН заходів щодо проведення державної реєстрації земельної ділянки площею, 0,3822 га, яка розташована у м. Ізмаїл, по вул . Гагаріна, 56 , для будівництва торгівельно-складського комплексу у Державному земельному кадастрі. ТОВ ОЛАН з метою проведення державної реєстрації вказаної земельної ділянки не заверталося до Міськрайонного управління в Ізмаїльському районі та м. Ізмаїлі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області. /а.с. 80-81/

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із статтею 126 Земельного кодексу України, у редакції Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI, яка набрала чинності 01.01.2013, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 № 1952-IV, у редакції Закону України від 26.11.2015 № 834-VIII, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Як вже зазначалося, згідно із Інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 05.11.2019 № 187494954 та щодо об`єкта нерухомого майна від 05.11.2019 № 187482230 у юридичної особи - ТОВ ОЛАН (код ЄДРПОУ 31091915) відсутнє право власності або інші речові права на будь-які об`єкти нерухомості, зокрема, на земельну ділянку за адресою: м. Ізмаїл, вул. Гагаріна, 56.

Отже, земельна ділянка, щодо надання якої в довгострокову оренду Позивачу було прийнято рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V, є несформованою, а державну реєстрацію речового права Позивача на неї (право оренди) не проведено. А відтак, відповідно до частини дев`ятої статті 79-1 Земельного кодексу України, вказана земельна ділянка не може бути об`єктом цивільних прав. Зокрема, ця земельна ділянка не є об`єктом цивільного права Позивача, що виключає можливість порушення такого права при прийнятті рішення Ізмаїльської міської ради Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008 від 25.06.2019 № 5405-VII.

Щодо доводу Позивача про неможливість застосування до спірних відносин положень статті 416 Цивільного кодексу України, слід зазначити наступне.

Помилкове посилання у оскаржуваному рішенні Ізмаїльської міської ради від 25.06.2019 № 5405-VII поряд з іншими нормативними актами також й на статтю 416 Цивільного кодексу України, яка регулює право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), не впливає на зазначені в ньому аргументацію та підстави його прийняття, а саме, врахування службової записки Управління містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради від 12.06.2019 № 597 та Акту обстеження земельної ділянки, і в зв`язку з не укладанням договору оренди землі протягом тривалого терміну.

Тобто, фактично рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V було скасоване як не реалізоване.

Частиною першою статті 12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (частина перша статті 83 Земельного кодексу України).

Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26, частини першої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно із офіційним тлумаченням, наданим у рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009, в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, в рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

А відтак, з огляду на те, що відповідно та на підставі рішення Ізмаїльської міської ради від 28.11.2008 № 1827-V не виникли правовідносини оренди, пов`язані з реалізацією ТОВ ОЛАН суб`єктивного права (права оренди земельної ділянки), Відповідач як орган місцевого самоврядування мав право в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачені частиною першою статті 12, частиною першою статті 83, частиною першою статті 122 Земельного кодексу України, пунктом 34 частини першої статті 26, частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , скасувати рішення від 28.11.2008 № 1827-V.

На підставі викладеного, суд вважає такими, що не обґрунтовані та не підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання незаконним і недійсним та скасування рішення Ізмаїльської міської ради 45 сесії VII скликання від 25.06.2019 № 5405-VII Про скасування рішення Ізмаїльської міської ради № 1827-V від 28.11.2008 .

При розподілі господарських витрат суд виходить з положень пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України, згідно із якими судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. А відтак, сума судового збору у розмірі 1921,00 грн. покладається на Позивача.

Відповідно до частини першої статті 145 Господарського процесуального кодексу України суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.

З огляду на відмову в позові підлягають скасуванню заходи забезпечення позову вжиті ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.10.2019 у справі № 916/3149/19.

Керуючись, частиною першою статті 12, частинами першою, дев`ятою, десятою статті 79-1, частиною першою статті 83, частиною першою статті 93, частиною першою статті 122, частиною першою статті 124, статтями 125, 126 Земельного кодексу України, статтею 13, частинами першою, другою статті 15, статтею 16 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV, частиною другою статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 № 1952-IV, пунктом 34 частини першої статті 26, частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР, рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009, статтями 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 145, 221, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволені позову відмовити повністю.

2. Скасувати заходи забезпечення позову вжиті ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.10.2019 у справі № 916/3149/19.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги через господарський суд Одеської області відповідно до підпункту 17.5 пункту 17 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України, протягом 20 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено 23 березня 2020 р.

Головуючий Ю.А. Шаратов

Суддя Д.О. Бездоля

Суддя С.П. Желєзна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення11.03.2020
Оприлюднено24.03.2020
Номер документу88359071
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3149/19

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 11.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 20.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 23.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 12.12.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 27.11.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні