Справа № 420/4583/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача - Романенка О.Л., представника відповідача - адвоката Теплякової Т.Є., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 20" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту20" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту20" за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 20, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №65 від 28.05.2019 року за номерами: 1-26, 28, 29.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 27-28 травня 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №39 від 05.02.2019 року Про проведення позапланової перевірки , на підставі Посвідчення на проведення перевірки №67 від 27.05.2019 року посадовими особами Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено перевірку житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Десанту20 , розташованого за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 20, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №65 від 28.05.2019 року.
Актом №65 встановлені порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Позивач вказав, що порушення, зафіксовані в Акті перевірки за номерами 1-26, 28,29 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №65, який 28.05.2019 року вручено голові правління ОСББ Десанту20 ОСОБА_1., не надходило.
Позивач зазначив, що за виявленні порушення голову правління ОСББ Десанту20 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у відповідності до ст.175 КУпАП, правопорушниця визнала себе винною та погодилася з порушеннями.
Позивач вважав, що подальша експлуатація житлового будинку ОСББ Десанту20 , який розташований за адресою: 65481 , Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 20 , з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки жителів та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Позивач зазначив, що при такому становищі жителі та обслуговуючий персонал житлового будинку постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Позивач вказав, що при цілковитому недотриманні вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту у житловому будинку ОСББ Десанту20 гостро постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.
Ухвалою суду від 06 серпня 2019 року відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 05.09.2019 року о 12.00 год.
У підготовчому засіданні 05.09.2019 року оголошено перерву до 02.10.2019 року до 10.00 год. у зв`язку з необхідністю проведення позапланової перевірки відповідача та можливим примиренням сторін.
У підготовчому засіданні 02.10.2019 року представники сторін надали до суду спільну заяву про надання їм часу для примирення, строком до 01.12.2019 року, і просили суд зупинити провадження у справі з цих підстав.
Ухвалою від 02.10.2019 року задоволено клопотання сторін про зупинення провадження у справі. Провадження у справі зупинено до 01 грудня 2019 року для надання сторонам часу для примирення.
Ухвалою від 09.12.2019 року провадження у справі поновлено. Продовжено розгляд справи зі стадії, на якій його було зупинено.
Протокольною ухвалою від 09.12.2019 року суд продовжив строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 09.12.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.01.2020 року о 10.00 год.
Ухвалою від 23.01.2020 року задоволено клопотання сторін про зупинення провадження у справі. Провадження у справі зупинено до 24 лютого 2020 року для надання сторонам часу для примирення.
Ухвалою від 24.02.2020 року провадження у справі поновлено. Продовжено розгляд справи зі стадії, на якій його було зупинено. Викликано сторони у наступне судове засідання на 11 березня 2020 року на 16.00 год.
У судове засідання, призначене на 11 березня 2020 року на 16:00 годину, з`явилися представник позивача та представник відповідача.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, пояснивши суду, що на час розгляду справи неусунутими залишаються порушення, зазначені у пунктах 4, 5, 8-11, 13-15, 17-21, 23-24, 26, 28-29 Акта перевірки №65 від 28.05.2019 року.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та вважав його необґрунтованим. 02.09.2019 року представник відповідача надав письмовий відзив, у якому зазначив, що захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації житлового будинку до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Відповідач вказав, що важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.
Відповідач зазначив, що повне зупинення експлуатації житлового будинку є крайнім заходом.
Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.
Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 20" зареєстроване 07.02.2017 року за №1 558 102 0000 00986.
05.02.2019 року начальником ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 16.01.2019 року №50768/1/1-18, з метою здійснення контролю за виконанням вимог КЦЗУ, інших законодавчих та нормативних, нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, керуючись абз. 7 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", прийнято наказ №39 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланову перевірку суб`єктів у визначені терміни та виключно посадовими особами згідно додатку (а.с. 15).
27.05.2019 року начальником Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення №67 на проведення позапланової перевірки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту20" за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 20 (а.с. 16).
За результатами проведення позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки відповідачем складено акт від 28 травня 2019 року №65 (а.с. 17-23).
За результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення, зокрема:
4) стаття 20, частина 1 статті 57 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 9 розділу ІІ пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 5.6 ДБН В. 1.1-7:2016 - не представлені (не надані) відомості (дані) щодо показників пожежної небезпеки по облицюванню поверхні зовнішніх стін будинку з використанням теплоізоляційних матеріалів у відповідності до вимог ДБН В.2.2-15:2005, ДБН В.2.6-31:2016 ДБН В.2.6-33:2018 та ДСТУ Б В.2.6-34:2008;
5) статті 20, 40 КЦЗУ, пункт 16 розділу ІІ ППБУ - не проходять посадові особи навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
8) ст. 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.1, 1.3 глави 1 розділу III ППБУ, пункт 15.3.1 ДБН Б.2.2,-12:2018, пункт 8.1 ДБН В.1.1-7:2016 - не передбачено проїзд з усіх сторін до житлового будинку з можливістю проїзду пожежних автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення;
9) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділ І, пункти 1.1, 1.3 глави І розділу ІІІ ППБУ, пункт 15.3.1 ДБН Б.2.2.- 12:2018. пункт 8.1 ДБН 13.1.1-7:2016 - організовано та допускається зменшення нормативної ширини внутрішньо-дворових проїздів шляхом влаштування паркування автомобілів біля житлового будинку, що ускладнює безперешкодний проїзд для пожежних автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення;
10) статті 20, 55 КЦЗУ. пункт 4 розділу І, пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункти 4.10, 4.13 ДБН В.2.2-15- 2005, пункт 7.2.4 ДБН B. 1.1-7:2016 - квартири житлового будинку не забезпечені у відповідності до вимог другим евакуаційним виходом з третього поверху та вище;
11) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункти 4.10, 4.15 ДБН В.2.2-15-2005, пункти 7.1.1, 7,1.4. 7.2.4 ДБН В.1.1-7:2016 - допускається розміщення приміщень (кладових) в лоджіях, які використовуються як зовнішні повітряні зони;
13) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 4.28 ДБН В.2.2-15-05 - не обладнані приміщення сміттєзбірної камери спринклерним пожежогасінням із розрахунковою витратою води 1,8 л/с;
14) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В.1.1-7-2016 - не обладнана будівля евакуаційним освітленням у відповідності до вимог ДБН В.2.5-23, ДБН В.2.5-28, ДБН В.2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313. ДСТУ ISО ISO 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01;
15) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.3 глави 2 розділу III пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункт 6.17 ДБН В. 1.1-7-2016. пункт 2.63 ДБН В.2.2-15-2005 - не відокремлено виходи з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер протипожежними дверима 2-го типу;
17) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в приміщеннях будинку з`єднання електропроводів за допомогою скрутки;
18) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 4.24 ДБН В.2.2-15:2005 - не забезпечена робота ліфтів в режимі "Пожежа";
19) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 4.24 ДБН В.2.2-15:2005 - не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН 8.2.5-56:2014;
20) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункти 4.16, 4.17 ДБН В.2.2-15:2005 - система протидимного захисту знаходиться в непрацездатному стані;
21) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.2 глави 2 розділу IV III ППБУ, пункт 4.26 ДБН В.2.2- 15:2005 - пожежні кран-комплекти не укомплектовані в достатній кількості шафами, пожежними рукавами, стволами, важелем для полегшення відкривання вентиля, елементами з`єднання пожежного крана та кнопками від яких має надходити сигнал па запускання пожежних насосів, відкривання засувки на обвідній лінії водомірного вузла, на відкривання по поверхових клапанів димовидаляння та на вмикання протидимних вентиляторів;
23) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.21 глави 1 розділу IV - не представлені відомості щодо захисту від потрапляння блискавки і вторинних її проявів згідно з вимогами ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (ІЕС 62305:2006 NEQ)";
24) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 4.17 ДБН В.2.2-15:2005 - система підпору зовнішнього повітря у шахти ліфтів знаходиться в непрацездатному стані;
26) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункти 1.3, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ - не представлена (не надана) експлуатаційно-технічна документація на змонтовані системи протипожежного захисту будинку у відповідності до Додатку Ж ДБН В.2.5-56:2014;
28) пункт 8 частини першої статті 20, ст. 40 КЦЗУ - не організовано проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб у встановленому законодавством порядку;
29) пункти 9, 10, 11 постанови КМУ №1200, пункт 1 глави 4 розділу V ПТБ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог.
28.05.2019 року посадовою особою Южненського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області складено припис №35 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 24-26).
28.05.2019 року посадовою особою Южненського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №008316 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно голови правління ОСББ Десанту20 ОСОБА_1 (а.с. 27).
Постановою ОД №008316 від 28.05.2019 року голову правління ОСББ Десанту20 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП (а.с. 28).
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абзаців 1, 4 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Згідно ст.40 Кодексу цивільного захисту України, навчання працюючого населення діям у надзвичайних ситуаціях є обов`язковим і здійснюється в робочий час за рахунок коштів роботодавця за програмами підготовки населення діям у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту.
Порядок організації та проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту визначається центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях з урахуванням особливостей виробничої діяльності суб`єкта господарювання у кожному суб`єкті господарювання обладнується інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту.
Особи під час прийняття на роботу та працівники щороку за місцем роботи проходять інструктаж з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях.
Особи, яких приймають на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, мають попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи до початку виконання своїх обов`язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань цивільного захисту, зокрема з пожежної безпеки, забороняється.
Програми навчання з питань пожежної безпеки погоджуються з центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
Згідно ч.6 ст.55 Кодексу цивільного захисту України, обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.
Відповідно до ч.1 ст.57 Кодексу цивільного захисту України, виробничі, жилі, інші будівлі та споруди, обладнання, транспортні засоби, що вводяться в дію чи експлуатацію після завершення будівництва, реконструкції або технічного переоснащення, а також технологічні процеси та продукція повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з пожежної безпеки.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Суд зазначає, що у позовній заяві позивач жодним чином не обґрунтував, яким чином порушення, зазначені в акті перевірки №65 від 28.05.2019 року за номерами 4, 5, 8-11, 13-15, 17, 21, 23-24, 26, 28-29, впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.
Як вбачається зі Звіту відповідача по усуненню порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно припису №35 від 28.05.2019 року (а.с. 38-41), щодо усунення порушення №8 в Акті перевірки відповідач зазначив, що проїзди з усіх сторін до житлового будинку з можливістю проїзду пожежних автомобілів не передбачені ген-планом.
Таким чином, позивач не зазначив, у який спосіб дане порушення може бути усунуто відповідачем.
Щодо усунення порушень, зазначених у пунктах 10,11 Акту перевірки, відповідач у Звіті по усуненню порушень (а.с. 101-103) зазначив про проведення роз`яснювальної роботи з мешканцями будинку.
Слід зазначити, що відповідач не може самостійно провести будь-які роботи в лоджіях власників квартир будинку, оскільки це буде порушення права власності останніх.
Як зазначив відповідач, що підтверджується Актом приймання-передачі будинку з балансу на баланс (а.с. 77-82), вказаний будинок був збудований у 1984 році. При цьому, позивач посилається на вимоги нормативних актів щодо техногенної та пожежної безпеки, державні будівельні норми 2005 та 2016 років. Не зазначаючи, яким чином питання пожежної безпеки були врегульовані на момент прийняття будинку в експлуатацію, і чи відповідав цей будинок вимогам техногенної та пожежної безпеки на момент його введення в експлуатацію.
Тобто, позивач застосовує до відповідача та обґрунтовує позов правовими нормами, які набрали чинності після введення в експлуатацію будинку в„–20 по вул. Григорівського Десанту в м. Южне Одеської області , не враховуючи при цьому дію нормативно-правових актів у часі, відповідно до приписів ч.1 ст.58 Конституції України.
У пункті 18 акту перевірки зазначено, що відповідачем не забезпечена робота ліфтів в режимі "Пожежа". При цьому, суд бере до уваги доводи відповідача, що конструктивно ті ліфти, які встановлені на момент будівництва цього будинку, не передбачали такого режиму роботи ліфтів, як режим Пожежа , що відображено у Звіті відповідача (а.с. 105).
Щодо порушень, зазначених у пунктах 19, 20 акту перевірки, а саме: не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН 8.2.5-56:2014; система протидимного захисту знаходиться в непрацездатному стані, відповідачем надано рішення Южненської міської ради Одеської області №1545-VII від 07.11.2019 року Про затвердження Заходів Програми фінансової підтримки об`єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Южному на 2020 рік , яким відповідача включено до програми фінансової підтримки на 2020 рік для усунення цих недоліків за рахунок місцевого бюджету (а.с. 107-110).
При цьому, суд зауважує, що будинок в„–20 по вул. Григорівського Десанту в м. Южне Одеської області прийнятий на баланс ОСББ Десанту20 від КП Міський житлово-комунальний центр 31.05.2017 року, тобто за 2 роки до проведення перевірки позивачем, що підтверджується Актом приймання-передачі будинку з балансу на баланс від 31.05.2017 року (а.с. 77-82).
Також з матеріалів справи вбачається, що позивачем було повторно проведено перевірку відповідача, та 10.10.2019 року видано припис №49 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 96-99).
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, відповідачем позивачу надано звіт про усунення порушень згідно припису №49 від 10.10.2019 року (а.с. 100-103).
При цьому, позивач не провів повторно позапланову перевірку щодо усунення відповідачем порушень згідно припису №49 від 10.10.2019 року, та результати такої перевірки суду не надав.
Як зазначено судом вище, відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
При цьому, суд зауважує, що вимоги позивача про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту20" у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту20" за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 20, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, не підпадають під жодне визначення ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Заявляючи вимогу про часткове зупинення експлуатації житлового будинку, позивач не зазначає у позові, в якій саме частині він просить зупинити експлуатацію будинку, а в якій ні.
Крім того, суд зазначає, що відімкнення електропостачання житлового будинку на невизначений термін, спричинить порушення прав та законних інтересів власників квартир зазначеного будинку, яких в цьому будинку понад 160 (а.с. 58-73).
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є безпідставними та необґрунтованими, а тому в їх задоволенні належить відмовити.
Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 20" (адреса: пр-т Григорівського Десанту, 20, м. Южне, Одеська область, 65481, код ЄДРПОУ 41130740) - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 23 березня 2020 року.
Суддя В.В. Андрухів
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2020 |
Оприлюднено | 24.03.2020 |
Номер документу | 88378508 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні