Ухвала
від 23.03.2020 по справі 500/758/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

з питань забезпечення позову

Справа № 500/758/20

23 березня 2020 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої Подлісної І.М., розглянувши заяву про забезпечення позову та додані до неї матеріали по справі за позовом Відділу культури, туризму, національностей та релігій Чортківської районної державної адміністрації до Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про визнання протиправним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

20 березня 2020 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Відділу культури, туризму, національностей та релігій Чортківської районної державної адміністрації до Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про визнання протиправним та скасування розпорядження.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у судове засідання.

Одночасно позивачем через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження першого заступника Чортківської районної державної адміністрації № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації від 06.12.2019, а саме підпункту 2 пункту 1, яким прийнято рішення перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 ( однією ) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 (дві) штатні одиниці до набрання законної сили судовим рішенням у цій справі.

В обґрунтування заяви про забезпечення позову зазначено, що 06.12.201 було прийняте розпорядження першого заступника Чортківської районної державної адміністрації № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації , згідно з підпунктом 2 пункту 1 якого прийнято рішення перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як - юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 ( однією ) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 ( дві) штатні одиниці .

Вважаючи цей пункт розпорядження протиправним та таким, що прийнятий не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації, як юридична особа, оскаржив його до суду.

Невжиття таких заходів забезпечення позову значно ускладнить можливість відновлення оспорюваних прав та інтересів позивача і вжиття судом такого засобу забезпечення позову ніяким чином не вирішує спір по суті.

Вирішуючи питання про забезпечення позову, суд виходить з такого.

Частиною першою статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Суд, розглядаючи заяву про забезпечення позову, може викликати особу, яка подала заяву про забезпечення позову, для надання пояснень або додаткових доказів, що підтверджують необхідність забезпечення позову. (частина друга статті 154 КАС України)

У виняткових випадках, коли наданих заявником пояснень та доказів недостатньо для розгляду заяви про забезпечення позову, суд може призначити її розгляд у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін у встановлений судом строк. (частина третя статті 154 КАС України)

Відповідно до частини першої статті 150 КАС України, суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Згідно з частиною другою статті 150 КАС України, забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову. (частина четверта статті 150 КАС України)

За правилами частини першої статті 151 КАС України, позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Частиною другою статті 151 КАС України передбачено, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

За змістом приписів частин четвертої, п`ятої, шостої статті 154 КАС України залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.

За своїм змістом забезпечення адміністративного позову це вжиття судом визначених законом заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому рішення суду, якщо його буде прийнято на користь позивача.

Суд звертає увагу, що статтею 150 КАС України визначено вичерпний перелік підстав для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а суд повинен, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи існують зазначені підстави, і оцінити, чи не може застосування заходів забезпечення позову завдати більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

Зміст вказаних норм свідчить про те, що суд може забезпечити адміністративний позов лише за наявності двох обов`язкових умов: існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі та якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Водночас, важливим є зауважити, що при розгляді заяви про забезпечення позову не вирішується питання про законність або обґрунтованість позовних вимог по суті.

При цьому в ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також вказати ознаки, які свідчать про очевидність протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Аналіз наведеної правової норми свідчить на користь висновку, що законодавець встановив наступні підстави для постановлення ухвали про забезпечення позову у справі: існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; захист прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; наявні ознаки очевидної протиправності оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності. Забезпечення адміністративного позову можливе виключно за наявності вищевказаних обставин, які підлягають доведенню позивачем та встановленню судом у разі вжиття таких заходів.

Відтак, під час вирішення питання про забезпечення позову адміністративний суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення адміністративного суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Як убачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї документів, 06.12.2019 першим заступником Чортківської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації , а саме підпунктом 2 пункту 1, яким прийнято рішення перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 ( однією ) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 (дві) штатні одиниці .

Наведені обставини дають підстави для висновку, що спірне розпорядження стосується прав і інтересів позивача як начальника Відділу культури, туризму, національностей та релігій Чортківської районної державної адміністрації.

Основним завданням процесуальних норм, які регламентують вжиття судом заходів забезпечення позову, є досягнення балансу між правом позивача на захист свого порушеного права та правом відповідача заперечувати проти адресованих йому вимог у будь-який дозволений законом спосіб. Метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.

Мета забезпечення позову - це хоча і негайні, проте тимчасові заходи, направлені на недопущення утруднення чи неможливості виконання судового акта, а також перешкоджання спричинення значної шкоди заявнику. Таким чином, заходи забезпечення позову не мають якогось дискримінаційного характеру стосовно якоїсь із сторін у спорі; їх застосування здійснюється в рамках дискреційних повноважень суду і на основі принципів змагальності та процесуального рівноправ`я сторін.

Окрім цього Верховний Суд у постанові від 12.06.2018 у справі №826/14722/17 вказав, що забезпечення позову є наданням тимчасового захисту до вирішення справи по суті, який застосовується у виключних випадках за наявності об`єктивних обставин, які дозволяють зробити обґрунтоване припущення, що невжиття відповідних заходів потягне за собою більшу шкоду, ніж їх застосування.

Суд зазначає, що вжиття заходів забезпечення адміністративного позову обраного позивачем шляхом зупинення дії розпорядження, а саме підпункту 2 пункту 1, яким прийнято рішення перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 ( однією ) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 (дві) штатні одиниці першого заступника Чортківської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації від 06.12.2019 можливе порушення прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового розгляду.

Тому суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії підпункту 2 пункту 1 розпорядження першого заступника Чортківської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації від 06.12.2019 в частині перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 ( однією ) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 (дві) штатні одиниці , оскільки невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Суд звертає увагу, що вжиття заходів забезпечення позову не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а лише забезпечує збереження існуючого становища до вирішення по суті позовних вимог.

Керуючись статтями 150, 151, 154, 156 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Заяву про забезпечення позову Відділу культури, туризму, національностей та релігій Чортківської районної державної адміністрації в адміністративній справі №500/758/20 задовольнити повністю.

Забезпечити позов про визнання частково протиправним розпорядження № 317 - од Про упорядкування структури районної державної адміністрації від 06 грудня 2019 року, згідно з підпунктом 2 пункту 1 якого прийнято рішення перейменувати відділ культури, туризму, національностей та релігії Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права з чисельністю 3 (три) штатні у сектор культури та зв`язків з громадськістю Чортківської районної державної адміністрації як юридичну особу публічного права. Передати сектору культури та зв`язків з громадськістю райдержадміністрації функції щодо взаємодії з громадськістю від відділу організаційної роботи та внутрішньої політики апарату райдержадміністрації з 1 (однією) штатною одиницею. Встановити чисельність сектору 2 (дві) штатні одиниці до набрання законної сили судовим рішенням у цій справі, зупинивши дію оспорюваного пункту.

Ухвалу про забезпечення позову надіслати відповідачу Чортківській районній державній адміністрації Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Шевченка,23,м.Чортків,Тернопільська область,48500, ЄДРПОУ / ІПН: 04058427) для відома.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Головуючий суддя Подлісна І.М.

Копія вірна

Суддя Подлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.03.2020
Оприлюднено25.03.2020
Номер документу88378861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/758/20

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.05.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні