Рішення
від 24.03.2020 по справі 485/2094/19
СНІГУРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 485/2094/19

Провадження № 2/485/174/20

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2020 року м.Снігурівка

Снігурівський районний суд Миколаївської області у складі:

головуючого судді Квєтка І.А.,

секретар судового засідання Шеремет Ю.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Снігурівка цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області (далі - УСЗН) до ОСОБА_1 про стягнення суми надміру виплаченої соціальної допомоги,

встановив:

У грудні 2019 року до суду надійшла вказана позовна заява, в якій позивач зазначив таке.

На підставі заяви відповідачки від 13 січня 2017 року, у відповідності до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" від 24 лютого 2003 року № 250, рішенням УСЗН від 24 січня 2017 року їй була нарахована державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї, з розрахунку на сім`ю із трьох осіб у розмірі: з 01.01.2017 по 30.04.2017 у розмірі 2188,42грн. щомісячно; з 01.05.2017 по 30.06.2017 у розмірі 2276,59грн. щомісячно. В результаті проведеної УСЗН перевірки достовірності даних про доходи відповідачки та членів її сім`ї з`ясовано, що останньою, на момент звернення з заявою, надано недостовірну інформацію про її перебування на обліку у Снігурівському районному центрі зайнятості, де відповідачка була знята з обліку як безробітна 06.01.2017. Внаслідок надання відповідачкою недостовірних даних під час звернення про отримання допомоги малозабезпеченій сім`ї їй було надміру виплачено 13306,86грн. 16.08.2018 та 18.03.2019 управлінням направлено листи на адресу відповідачки, з метою вирішення питання погашення переплати соціальної допомоги у добровільному порядку, на які остання не відреагувала. Посилаючись на те, що надмірна виплата мала місце внаслідок недобросовісності з боку набувача коштів, позивач просив стягнути на його користь надміру виплачені кошти та понесені судові витрати.

У судове засідання представник позивача не з`явилася, подала до суду заяву про розгляд справи в її відсутність, у якій позов підтримала та не заперечувала проти ухвалення заочного рішення.

Відповідачка в судове засідання не з`явилася, хоча про день та час розгляду справи повідомлялася належним чином шляхом направлення за місцем реєстрації судової повістки рекомендованим листом з повідомленням, яку вручено відповідачу особисто. Причини неявки суду невідомі. Відзив на позов не надійшов.

За наявності умов, визначених у ч. 1 ст. 280 ЦПК, суд ухвалив про проведення заочного розгляду справи.

У зв"язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється, згідно з ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до таких висновків.

Згідно з копією заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг від 13 січня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Снігурівської райдержадміністрації та просила призначити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (а.с. 7-8).

При подачі вказаної заяви ОСОБА_1 подала: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 13 січня 2017 року за період з 01 липня 2016 року по 31 грудня 2016 року, де в розділ ІІ "Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей)" внесла відомості про свої доходи: доходу не мала (а.с. 9-10); довідку про склад сім`ї, видану Баратівським сільською головою Снігурівського району від 10 січня 2017 року (а.с.6); довідку з Снігурівського районного центру зайнятості від 05 січня 2017 року про перебування на обліку як безробітної з 28 грудня 2016 року, дохід за період з 28 грудня 2016 року по 31 грудня 2016 року становить 0,00грн. - а.с. 11. Заявниця під особистий підпис попереджена, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації, субсидій та пільг, зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення, а також про відмову у призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї (а.с.7-зворот).

Згідно з копією рішення від 17 січня 2017 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 призначена допомога з 01 січня 2017 року по 30 червня 2017 року включно в розмірі 2188,42грн. на місяць (а.с. 17).

При перевірці правильності та повноти інформації, наданої для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 , в процесі перевірки встановлено, що заявниця надала недостовірні дані про перебування на обліку у Снігурівському районному центрі зайнятості з 28 грудня 2016 року, у зв`язку з цим їй надміру нарахована та виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям за період з 01 січня 2017 року по 30 червня 2017 року у розмірі 13306,86 грн. (а.с.13).

Згідно з повідомленнями від 16 серпня 2018 року та 18 березня 2019 року позивач повідомляв ОСОБА_1 про те, що їй надміру нарахована державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям у сумі 13218,69грн. та пропонував добровільно внести виплачені суми переплати на рахунок позивача (а.с. 18-19).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", законодавство про державну соціальну допомогу складається з Закону України "Про прожитковий мінімум", цього Закону, інших нормативно-правових актів, що регулюють правовідносини з надання державної соціальної допомоги.

Згідно зі ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).

Пунктом 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року (далі - Порядок) визначено, що виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється у разі припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу сім`ї, з причин, передбачених абзацами сімнадцятим (крім припинення реєстрації у разі працевлаштування самостійно), дев`ятнадцятим - двадцять другим підпункту 1 і підпунктом 2 пункту 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 р. № 198, - з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітного за інформацією центрів зайнятості.

У відповідності до п. 28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку. Контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.

З довідки Снігурівського районного центру зайнятості від 30 листопада 2017 року № 1473111927, вбачається, що ОСОБА_1 була зареєстрована як безробітна в Снігурівському РЦЗ з 28 грудня 2016 року, знята з реєстрації 06 січня 2017 року (а.с. 12).

Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.

Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч. 1 ст. 1215 ЦК України).

Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у ст. 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності цих фактів.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року №6-91цс14, яка може враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Таким чином, судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 13 січня 2017 року звернулася до позивача з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та подала декларацію про доходи та майновий стан, на підставі наданих документів їй було призначено допомогу з 01 січня 2017 року по 30 червня 2017 року, при цьому вона подала недостовірну довідку про реєстрацію як безробітної у Снігурівському РЦЗ, чим не виконала свій обов`язок щодо повідомлення уповноваженого органу про обставини, які впливають на призначення грошової допомоги, що свідчить про недобросовісність відповідачки та набуття нею державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям без достатніх на те правових підстав, тому надміру нарахована та виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям у вказаному розмірі підлягає стягненню з відповідачки на користь позивача, а позов задоволенню.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір в розмірі 1921,00грн. слід стягнути з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 4, 13, 81, 263-265, 141, 268,280 ЦПК України, суд

постановив:

Позовну заяву Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області до ОСОБА_1 про стягнення суми надміру виплаченої соціальної допомоги - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області, ЄДРПОУ 03194571, надміро нараховану та виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 13306,86грн. (тринадцять тисяч триста шість грн. 86коп.) та 1921,00грн. (тисяча дев`ятсот двадцять одна грн. 00коп.) судового збору.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду або через Снігурівський районний суд.

Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 24.03.2020.

Суддя

СудСнігурівський районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення24.03.2020
Оприлюднено25.03.2020
Номер документу88393600
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —485/2094/19

Рішення від 24.03.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Ухвала від 08.01.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні