ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 березня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3593/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Комунального підприємства готелю "Славутич" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
24 вересня 2019 року позивач Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального підприємства готелю "Славутич" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі готелю Комунального підприємства готелю "Славутич" за адресою: вул. Набережна, 1, м. Горішні Плавні, Полтавська область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 06.09.2019 № 72; встановлення порядку і способу виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлею готелю за адресою: Полтавська область, м. Горішні Плавні, вул. Набережна, 1, та відключити її від електропостачання.
На обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі готелю.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/3593/19, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
21 жовтня 2019 року від відповідача надійшов відзив на позов, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Посилався на те, що на даний час ним вжито всіх можливих заходів для усунення виявлених під час перевірки порушень, з метою не допущення настання негативних наслідків у вигляді повного або часткового зупинення діяльності /а.с. 39-43/.
Ухвалою суду від 28 листопада 2019 року клопотання представника позивача та представника відповідача про надання часу для примирення та про зупинення провадження у справі задоволено, надано час для примирення сторін до 02 березня 2020 року, провадження у справі за адміністративним позовом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Комунального підприємства готелю "Славутич" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) зупинено до 02 березня 2020 року.
Ухвалою суду від 02.03.2020 поновлено провадження у справі.
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи викладене та достатність наявних у справі доказів, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд дійшов висновку про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, затвердженого наказом ДСНЗ України від 18.08.2014 №474 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661), Головне управління ДСНС у Полтавській області є територіальним органом ДСНЗ України, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Підпунктом 27 пункту 4 Положення ГУ ДСНС України у Полтавській області передбачено, відповідно до покладених на нього завдань на території Полтавської області, організовує і здійснює безпосередньо та через підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
17 серпня 2019 року Прем`єр-Міністром України В. Гройсманом підписано доручення №27938/0/1-19, яке, зокрема, передбачає проведення у 2019 році позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у місцях відпочинку людей, передусім у готелях та закладах відпочинку і оздоровлення /а.с.16/.
21 серпня 2019 року Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області видано наказ (з основної діяльності) № 266 «Про проведення позапланових перевірок готелів та закладів відпочинку людей відповідно до доручення Прем`єр-Міністра України» , пунктом 1 якого, зокрема, передбачено провести протягом вересня-листопада 2019 року позапланові перевірки готелів та закладів відпочинку людей, що належать суб`єктам господарювання, з метою здійснення контролю за виконанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, згідно переліку в додатку /а.с.17/.
Додатком до наказу №266 від 21.08.2019 визначено Перелік готелів та закладів відпочинку людей, що належать суб`єктам господарювання, з метою здійснення контролю за виконанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, до якого, зокрема, належить Комунальне підприємство готель "Славутич", період перевірки - з 02.09.2019 по 13.09.2019 /а.с.17-19/.
На підставі вказаного вище наказу 03 вересня 2019 року було підготовлено посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) за № 72, яке 05 вересня 2019 року, перед початком перевірки, пред`явлено директору, якому тоді ж було вручена копія вказаного посвідчення /а.с.19/.
У період з 05 по 06 вересня 2019 року уповноваженими на перевірку посадовими особами Горішньоплавнівського міського сектору Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку будівлі Комунального підприємства готелю "Славутич" за адресою: вул. Набережна, 1, м. Горішні Плавні, Полтавська область.
06 вересня 2019 року оформлені акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 72 (далі - акт №72) /а.с.20-25/, та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 06 вересня 2019 року № 64 /а.с.26-27/, які того ж дня були вручені під підпис директору Комунального підприємства готелю "Славутич" Т.М. Ліц.
Заперечень або зауважень щодо змісту вказаного акту № 72 з боку директора Комунального підприємства готелю "Славутич" Т.М. Ліц не надходило, про що свідчить відсутність запису у розділі «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки» акту № 72.
Описом виявлених порушень вищезазначеного акту №72, серед інших порушень, зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлі Комунального підприємства готелю "Славутич" за адресою: вул. Набережна, 1, м. Горішні Плавні, Полтавська область, а саме:
- відсутні відомості щодо захисту будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також матеріалів їх перевірки (пункт 1.21. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.15 року за № 252/26697, - далі ППБУ);
- приміщення електрощитової, що знаходиться у підвалі, не відокремлене від коридору підвалу протипожежними дверима 2-го типу (пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункти 6.2, 6.31 ДБН В.1.1.7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва );
- пожежний кран № 1 не укомплектований пожежним стволом однакового діаметра з рукавом (підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ);
- експлуатація світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпака) (підвальне приміщення) (пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано в скрутку (номер №409, приміщення електрощитової у підвалі, підсобне приміщення №7) (пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ);
- електрощит на коридорі 3-го поверху не оснащений схемою підключення з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (пункт 1.16 розділу IV ППБУ);
- електророзетки не встановлено на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше НІЖ на 0.01 метра (коридор 1-го поверху: - біля приміщення їдальні; - біля кімнати адміністратора) (встановлені на панелі МДФ) (пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ);
- не проведене технічне обслуговування наявних пожежних кран-комплектів та не перевірено працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування зі складанням відповідного акту (підпункт 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ);
- черговий персонал готелю не забезпечений засобами індивідуального захисту під час пожежі для організації евакуації людей у разі виникнення пожежі (пункт 5.6 глави 5 розділу VI ППБУ);
- будинок готелю не обладнаний системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 2 розділу V ППБУ, Додаток А таблиця Al п. 3.2 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
- будинок готелю не обладнаний системою оповіщення про пожежу (пункт 1.2 глави 2 розділу V ППБУ, пункт 15 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
- у житлових кімнатах на 3-му поверсі відсутні плани евакуації з відповідного поверху та стисла пам`ятка для мешканців про правила пожежної безпеки (Пункт 5.1 глави 5 розділу VI ППБУ).
Матеріалами справи підтверджено, що за результатами проведення планової перевірки Комунального підприємства готелю "Славутич" виявлено факти порушення останнім вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.
Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів усунення порушень, відображених у акті №72.
Також, суд зауважує, що факт не усунення порушень, відображених у акті №72 підтверджується актом №95 від 20.11.2019, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним підприємством готелем "Славутич" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки /а.с.173-178/.
У відповідності до приписів пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Частиною 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Як визначено частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 року по справі № 810/2400/18.
З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи, беручи до уваги створення потенційної небезпеки заподіяння шкоди життю і здоров`ю людей, та з метою недопущення спричинення такої шкоди, а також зважаючи на відсутність у суду доказів повного усунення порушень, виявлених в ході проведення планової перевірки, суд дійшов висновку про необхідність застосування до Комунального підприємства готелю "Славутич" заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення експлуатації будівлі готелю Комунального підприємства готелю "Славутич" за адресою: вул. Набережна, 1, м. Горішні Плавні, Полтавська область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 06.09.2019 № 72.
При вирішенні питання щодо встановлення порядку та способу виконання рішення суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.
Суд вважає за доцільне встановити Комунальному підприємству готелю "Славутич" наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлею готелю за адресою: Полтавська область, м. Горішні Плавні, вул. Набережна, 1, та відключити її від електропостачання.
Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн, що підтверджено платіжними дорученнями від 20.09.2019 №686 /а.с. 3а/.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. Маршала Бірюзова,26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Комунального підприємства готелю "Славутич" (вул. Миру, 15, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 25169562) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.
Застосувати до Комунального підприємства готелю "Славутич" (вул. Миру, 15, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 25169562) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення експлуатації будівлі готелю Комунального підприємства готелю "Славутич" за адресою: вул. Набережна, 1, м. Горішні Плавні, Полтавська область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 06.09.2019 № 72.
Встановити Комунальному підприємству готелю "Славутич" (вул. Миру, 15, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 25169562) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлею готелю за адресою: Полтавська область, м. Горішні Плавні, вул. Набережна, 1, та відключити її від електропостачання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2020 |
Оприлюднено | 26.03.2020 |
Номер документу | 88404791 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні