Рішення
від 25.03.2020 по справі 580/588/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2020 року справа № 580/588/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А. в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Керівника Черкаської місцевої прокуратури до Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

14.02.2020р. до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернувся Керівник Черкаської місцевої прокуратури (далі-позивач) до Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області;

- зобов`язати Кумейківську сільську раду Черкаського району Черкаської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради станом на час звернення із позовом відповідачем не оформлені, державна реєстрація не проведена. Крім того зазначено, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку створює передумови для зловживань щодо розпорядження майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства, в зв`язку з чим просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 02.03.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

12.03.2020р., в межах строку встановленого судом, до суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідачем визнано позовні вимоги в повному обсязі та зазначено, що станом на 10.03.2020р. не здійснено оформлення правовстановлюючих документів та державну реєстрацію права на земельну ділянку дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до п.п. 1.1 - 1.3 Статуту Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Гайок с. Кумейки Кумейківської сільської ради, затвердженого рішенням Кумейківської сільської ради № 10-8/VII від 30.11.2016, юридична адреса дошкільного закладу: 19614, Черкаська область, Черкаський район, с. Кумейки, вулиця Гетьмана Павлюка, 57, Засновник дошкільного навчального закладу - Кумейківська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень.

Відповідно до 1.5. Статуту, заклад є юридичної особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, реєстраційний рахунок в органах Державного казначейства та може мати самостійний баланс.

Пунктом 8.1. Статуту зазначено, що управління дошкільним закладом здійснюється Кумейківською сільською радою.

Відповідно до Розділу IX Статуту, матеріально-технічна база дошкільного закладу включає споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспорте засоби службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі дошкільного закладу або централізованої бухгалтерії, яка обслуговує цей заклад.

Рішенням сесії Кумейківської сільської ради від 22.05.2007р. № 9-7 створено Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

Відповідно до Розділу X Статуту джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти засновника (власника), відповідних бюджетів (для державних і комунальних закладів) у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб, інші надходження, не заборонені чинним законодавством.

Відповідно до листа Кумейківської сільської ради від 06.06.2019 за № 135/02-19 та статуту Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради, дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,50 га. Крім того, зазначено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом немає змоги оформити, у зв`язку із недостатнім фінансуванням дошкільного закладу.

За результатами проведеного Черкаською місцевою прокуратурою вивчення стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти Черкаського району встановлено, що за адресою: вул. Гетьмана Павлюка, 57, с. Кумейки Черкаського району Черкаської області, функціонує Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради, земельна ділянка, якого використовуються без оформлення та реєстрації права власності.

Виявлені порушення зумовили звернення позивача до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017р. №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч.1 ст.38 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001р. №2628-ІІІ (далі - Закон №2628-ІІІ) включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 2 ст. 80 Закону №2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. «а» ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004р. №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами освіти, в т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.

Як вже встановлено судом, відповідно до п.п. 1.3, 8.1 Статуту Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Гайок с. Кумейки Кумейківської сільської ради, засновник дошкільного навчального закладу є Кумейківська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень.

Управління дошкільним закладом здійснюється Кумейківською сільською радою.

Відповідно до Інформації Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області наданої листом від 21.05.2019р. №10-23-0.2-3594/2-19 (а.с. 24-31) встановлено, що земельній ділянці, на якій розміщений Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району (вул. Гетьмана Павлюка, 57, с. Кумейки Черкаського району Черкаської області) кадастровий номер не присвоювався, відсутні відомості щодо наявності правовстановлюючих документів та реєстрації права власності.

Відсутність заходів щодо оформлення речових прав на земельну ділянку вказаного ДНЗ свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування і розвитку.

З урахуванням зазначеного, з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язковість реєстрації речових прав на нерухоме майно, а також надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження для здійснення заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, суд доходить висновку що бездіяльність допущену відповідачем щодо вчинення зазначених заходів слід визнати протиправною.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14.10.2014р. відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Відповідно до п.1 ч.6 ст.23 №1697-VII, під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом.

Крім того, судом враховано, що 12.03.2020р., до суду надійшов письмовий відзив Кумейківської сільської ради на адміністративний позов, в якому відповідачем визнано позовні вимоги в повному обсязі, а саме:

- про визнати протиправною бездіяльність Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області;

- про зобов`язання Кумейківську сільську раду Черкаського району Черкаської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області за адресою: вул. Гетьмана Павлюка, 57, с. Кумейки Черкаського району Черкаської області.

Відповідно до ч.4 ст. 189 КАС України, у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

На підставі вищевикладеного, з огляду на наявність правових підстав для звернення прокурора із даним позовом та встановлену, в ході розгляду даної справи, протиправну бездіяльність відповідача, суд доходить висновку що адміністративний позов належить задовольнити повністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на відсутність у матеріалах справи доказів понесення позивачем вказаних судових витрат, підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

Зобов`язати Кумейківську сільську раду Черкаського району Черкаської області (19614, вул. Перемоги, 20, с. Кумейки, Черкаський район, Черкаська область, код ЄДРПОУ - 26323433) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Гайок с. Кумейки Кумейківської сільської ради Черкаського району Черкаської області, за адресою: вул. Гетьмана Павлюка, 57, с. Кумейки, Черкаський район, Черкаська область.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.А. Білоноженко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2020
Оприлюднено26.03.2020
Номер документу88405275
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/588/20

Рішення від 25.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні