Рішення
від 16.03.2020 по справі 921/656/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 березня 2020 року м. ТернопільСправа № 921/656/19

Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.

за участі секретаря судового засідання Ранецької Л.А.

розглянув справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, 46008, м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке", 47232, Тернопільська області, Зборівський район, с. Гаї-Розтоцькі (с. Озерна, Зборівський район, Тернопільська область, 47264)

про стягнення збитків, заподіяних державі в результаті засмічення та забруднення земельних ресурсів в сумі 70 840,00 грн.

за участі представників сторін:

позивача: державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_6, довіреність № 1-1-15-62 від 08.01.2020, завідувача сектору правового забезпечення - юрисконсульта Мартинюка З.І., довіреність № 1-1-15-69 від 08.01.2020, державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Галаван О.Я., довіреність № 1-1-15-608 від 17.02.2020;

відповідача: адвоката Гладуненко Ю.В., довіреність від 12.12.19.

В порядку ст. ст. 8, 222 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.

Встановив:

Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулася в Господарський суд Тернопільської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке" про стягнення збитків, заподіяних державі в результаті засмічення та забруднення земельних ресурсів в сумі 70 840,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що внаслідок оперативного реагування, комісією у складі державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області, Ярославицького сільського голови та громадянина Богача В.О. проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться на території с. Ярославичі Зборівського району Тернопільської області, за результатами якого складено акт від 18.10.2016, встановлено факт порушення ТОВ "Розтоцьке" вимог природоохоронного законодавства, яке полягало у забрудненні земель внаслідок розміщення відходів (дефекату - код класифікації відходів № 1583.2.9.03 - відходи виробничо-технологічні виробництва цукру, згідно ДКБ 005-96), що є порушенням вимог п.10 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель" та п.а ч.1 ст.42 Закону України "Про відходи", внаслідок чого навколишньому природному середовищу завдано шкоду за забруднення землі в розмірі 20 240,00 грн, а за засмічення - 50 600,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 05.11.2019, враховуючи виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху від 18.10.2019 та усунення позивачем недоліків позовної заяви суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначив судове засідання на 02.12.2019.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 02.12.2019 суд відклав розгляд справи на 16 грудня 2019 року.

16 грудня 2019 року суд ухвалив перейти від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 921/656/19 за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі та призначив у справі підготовче засідання на 13 січня 2020 року.

В підготовчому засіданні 13 січня 2020 року суд оголосив перерву без постановлення окремого процесуального документа із зазначенням про це у протоколі судового засідання, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України на 24 січня 2020 року, про що присутні представники сторін повідомлені під розписку.

20 січня 2020 року на адресу суду від позивача надійшло клопотання № 1-1-11-242 від 20.01.2020 (вх. № 431 від 20.01.2020) про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням головного спеціаліста - юрисконсульта сектору правового забезпечення Державної екологічної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_11 на лікарняному, а головного спеціаліста сектору державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами - державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_6 у провадженні якого знаходиться дана справа, у відпустці.

Також, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області 22 січня 2020 року подано до суду клопотання № 1-1-11-269 від 21.01.2020 (вх. № 515 від 22.01.2020), відповідно до якого позивач повідомляє суд, що у зв`язку із запровадженням у 2020 році Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203, відбулась зміна рахунків, а тому шкоду в сумі 70 840,00 грн завдану державі, в результаті порушення вимог природоохоронного законодавства необхідно стягнути на користь спеціального фонду об`єднаної територіальної громади м. Зборів на р/р - UA618999980333139331000019733, код бюджету - 24062100, ідентифікаційний код одержувача - 37943418 в Казначейство України.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 24 січня 2020 року відкладено підготовче засідання на 17 лютого 2020 року.

14 лютого 2020 року через канцелярію суду Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області подано:

1) заяву № 1-1-11-583 від 13.02.2020 (вх. №1124) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Ярославську сільську раду (с. Ярославичі, Зборівський район, Тернопільська область);

2) заяву № 1-1-11-584 від 13.02.2020 (вх. № 1126) про виклик та допит в якості свідка ОСОБА_1 , який проживає за адресою: с. Ярославичі Зборівського району Тернопільської області, 47223;

3) заяву № 1-1-11-592 від 13.02.2020 (вх. № 1128) про виклик та допит в якості свідка ОСОБА_2 , який проживає за адресою: с. Колодіївка Підволочиського району Тернопільської області, 47844.

Також, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області подано клопотання № 1-1-11-585 від 13.02.2020, згідно якого остання на виконання вимог ухвали суду від 24.01.2020 повідомляє, що 16.12.2019 на адресу Інспекції надійшов наказ Державної екологічної інспекції за № 413-О від 11.12.2019 про покладення виконання обов`язків начальника Державної екологічної інспекції у Тернопільській області на ОСОБА_3 і тому в період подання Інспекцією клопотань № 1-1-11-242 від 20.01.2020 та № 1-1-11-269 від 21.01.2020 право підпису належало в. о. начальника ОСОБА_4 та долучено відповідні докази.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 17 лютого 2020 року відмовлено у задоволенні заяви Державної екологічної інспекції у Тернопільській області № 1-1-11-583 від 13.02.2020 (вх. № 1124 від 14.02.2020) про залучення до участі у справі № 921/656/19 третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Ярославицької сільської ради (47223, с. Ярославичі, Зборівський район, Тернопільська область); відмовлено в задоволенні заяви № 1-1-11-592 від 13.02.2020 (вх. № 1128 від 14.02.2020) про виклик свідка ОСОБА_2 ( 47844, с . Колодіївка , Підволочиський район, Тернопільська область); відмовлено в задоволенні заяви № 1-1-11-584 від 13.02.2020 (вх. № 1126 від 14.02.2020) про виклик свідка ОСОБА_1 (47223, с. Ярославичі, Зборівський район, Тернопільська область).

Також, ухвалою суду від 17.02.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/656/19 до судового розгляду по суті на 12 березня 2020 року о 10:00 год.

Однак, враховуючи, що суддя Охотницька Н.В. 12 березня 2020 року перебувала у відрядженні, суд ухвалою від 05.03.2020 розгляд даної справи призначив на 16 березня 2020 року о 14:30 год.

У призначене для розгляду справи по суті 16.03.2020 судове засідання прибули представники сторін.

У судовому засіданні 16 березня 2020 року справу розглянуто по суті та проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши представлені докази, заслухавши в процесі розгляду справи пояснення присутніх представників сторін, господарський суд встановив наступне.

Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об`єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.

Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 454/2011 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, відповідно до якого Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 №652 Державна екологічна інспекція у Тернопільській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Державної екологічної інспекції України і їй підпорядковується. Повноваження Державної екологічної інспекції України поширюються на територію Тернопільської області. Інспекція наділена правом вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.

Відповідно до п. й ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища зокрема належить вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.

Як вбачається із матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області 18.10.2016 за участі Ярославицького сільського голови проводився розгляд скарги громадянки ОСОБА_5 від 22.09.2016, щодо забруднення її земель шкідливими відходами, із скарги заявниці - їхня кількість на території Ярославицької сільської ради становила понад 100 вагонів.

Комісією у складі, Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_6 , Ярославицького сільського голови ОСОБА_7 та громадянина ОСОБА_1 18.10.2016 проведено дослідження земельної ділянки, яка знаходиться на території с. Ярославичі Зборівського району урочище "За цвинтар", на якій зафіксовані дефекати.

Сільським головою було вирішено залучити до комісії громадянина ОСОБА_1 , який працював агрономом у товаристві з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке" (далі - ТОВ "Розтоцьке") у 2013 році та здійснив облік привезених з Кременецького цукрового заводу дефекатів, які зафіксовані на території розпайованих земель.

Під час обстеження виявлено засмічення відходами (дефекатами) Кременецького цукрового заводу земельних ділянок на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області (кадастровий номер земельної 6122689700:01:001:0207), які орендує ТОВ "Розтоцьке" у власників земельних паїв, що підтверджується довідкою виданою Ярославицькою сільською радою Зборівського району Тернопільської області від 18.10.2016 № 367. Із даної довідки вбачається, що у 2013 році на поле урочище "За цвинтар" на території Ярославицької сільської ради Зборівського району, яке орендує ТОВ "Розтоцьке" у власників земельних паїв, з Кременецького цукрового заводу було вивезено 1037 тон дефекатів, які на час надання даної довідки було винесено на поля, решту розгорнуто на площі 40 м. на 50 м. Загальна площа земельних ділянок, на яких розгорнуто дефекати, становить 2000 м 2 , загальний об`єм відходів - 20 м 3 .

На підставі проведеного заходу складено Акт обстеження засмічення, забруднення земельної ділянки від 18.10.2016. Вказаний акт був надісланий ТОВ "Розтоцьке" (докази надіслання акта долучено до позовної заяви).

Наведені вище обставини, як зазначає контролюючий орган, є порушенням вимог ст. 17 Закону України "Про відходи", ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст. 19 Земельного кодексу України. При цьому, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області зазначено, що ТОВ "Розтоцьке" припис не видався, оскільки сільськогосподарські землі, де розміщено дефекати, були розорані протягом 5 днів після обстеження.

Відповідно до п. 6.8. розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 № 136, Інспекція має право виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу і властивостей викидів стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря, ґрунтів, вод (лляних, баластних, зворотних, поверхневих), вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин на об`єктах, що обстежуються, та вимірювання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб`єктами господарювання.

З метою встановлення ймовірного забруднення земель відділом інструментально - лабораторного контролю Інспекції відібрано проби ґрунтів, про що складено відповідний акт відбору проб ґрунтів від 18.10.2016 № 25-10-16.

Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області проведено вимірювання показників складу і властивостей ґрунтів та за результатами протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 29.11.2016 року № 25-11-16 встановлено факт забруднення земельних ділянок на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області, яку, за твердженням контролюючого органу, орендує ТОВ "Розтоцьке" у власників земельних паїв.

В результаті порушення вимог природоохоронного законодавства здійснено забруднення та засмічення землі і тим самим навколишньому природному середовищу ТОВ "Розтоцьке" завдано шкоду за забруднення землі в розмірі - 20 240 грн, а за засмічення - 50 600 грн.

Розрахунок розміру шкоди проведено на підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства" затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 за № 171 (у редакції наказу Мінприроди 04.04.2007 за № 149.

Державною екологічною інспекцією в Тернопільській області, з метою досудового врегулювання спору направлено на адресу ТОВ "Розтоцьке" претензії від 27.01.2017 № 1-1/242 та № 1-1/241, а також претензії від 24.02.2017 № 1-1/552 та 1-1/551.

Однак, відповідач 06.02.2017 та 09.03.2017 надав листи-відповіді на вказані вище претензії, у яких зазначає, що відсутня доказова база того, що вищезазначені земельні ділянки було засмічено саме ним. Саме тому ТОВ "Розтоцьке" відмовляє у задоволенні претензій повністю.

Таким чином, порушення вимог природоохоронного законодавства, яке полягало у забрудненні та засміченні земельних ресурсів внаслідок розміщення відходів відповідачем і стало підставою для звернення Державної екологічної інспекції у Тернопільській області з відповідним позовом до Господарського суду Тернопільської області.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши належність, допустимість доказів, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, повно, всебічно і об`єктивно з`ясувавши обставини справи, суд прийшов до висновку про те, що у позові слід відмовити з наступних міркувань.

У відповідності до ч. 1 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) шкоди іншій особі (ч. 2 ст. 11 ЦК України).

Відповідно до приписів ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Частиною 1 ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно з ч.1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства.

Відповідно до ст. 34 вказаного Закону завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

У пунктах 2, 3 статті 1 Положення про Державну екологічну інспекцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.10.2017, визначено, що основним завданням Держекоінспекції є здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо охорони земель.

Згідно підпункту 2б пункту 4 вказаного Положення, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону земель, надр, зокрема щодо: виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; установлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій; використання та охорони надр.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В ч. 7 вказаної статті визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Статтею 35 Закону України "Про охорону земель" встановлено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Згідно ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно приписів ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, згідно зі статтею 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди втілено у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

При цьому в деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Здійснюючи правову оцінку спірних правовідносин, суд відзначає, що предметом доведення у даній справі є, перш за все, встановлення наявності чи відсутності з боку відповідача факту порушення вимог природоохоронного законодавства, які спричинили заявлені позивачем збитки.

Як вбачається з Акта обстеження засмічення, забруднення земельної ділянки від 18.10.2016, проведено обстеження засміченої забрудненої ділянки, яка знаходиться за межами с. Ярославичі Зборівського району. Під час обстеження встановлено, що Кременецький цукровий завод у 2013 році вивіз 1037 тонн відходів дефекатів на поле урочище "За цвинтар" на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області на розпайовані землі громадян, зокрема на земельну ділянку яка належить громадянину ОСОБА_2 (кадастровий номер земельної ділянки 6122689700:01:001:0207), які орендує ТзОВ "Розтоцьке" у власників земельних паїв.

Отже, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області позов про стягнення збитків, заподіяних державі в результаті забруднення та засмічення земельних ресурсів пред`явлено саме до ТОВ "Розтоцьке", яке, за твердженням контролюючого органу, на момент виникнення спірних правовідносин було орендарем земельної ділянки (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207), яка на праві приватної власності належить громадянину ОСОБА_2 .

Вказані обставини, на думку позивача, підтверджуються листом Зборівської міської ради за № 904 від 21.12.2019, який долучений позивачем до матеріалів справи. У даному листі орган місцевого самоврядування повідомляє, що земельну ділянку (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207) на території Ярославицької сільської ради Зборівської ОТГ, яка знаходиться у власності ОСОБА_2 , в період з 2013 по 2016 орендувало ТОВ "Розтоцьке", а з 08.11.2016 орендує ТОВ "Ярославичі - Агро".

Статтею 96 Земельного кодексу України встановлено, що на землекористувачів покладено обов`язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч.1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі").

Так, відповідно Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону (ст. 1, ч.ч. 1, 5 ст. 6).

Також, відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Положеннями статті 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності та право постійного користування на земельну ділянку посвідчується державним актом. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Отже, відповідно до приписів чинного законодавства України, для користування земельною ділянкою на праві оренди, необхідно набути це право у встановленому законодавством порядку. Належним доказом який засвідчує право землекористувача на користування земельною ділянкою на праві оренди є договір оренди, зареєстрований відповідно до закону.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" - Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Згідно з п.п. 4, 5 Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, інформація з Державного реєстру прав у паперовій формі надається надавачем інформації з Державного реєстру прав. Інформація з Державного реєстру прав про зареєстровані речові права містить актуальні на дату та час її надання відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, їх обтяження, наявні в Державному реєстрі прав, а також відповідні відомості з його невід`ємної архівної складової частини або відомості про відсутність зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, їх обтяжень.

Також, даним Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 2) визначено, що надавач інформації з Державного реєстру прав - державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), уповноважена особа фронт-офісу або помічник нотаріуса.

З огляду на вищенаведене, суд приходить до висновку, що лист Зборівської міської ради за № 904 від 21.12.2019, у якому орган місцевого самоврядування повідомляє, що земельну ділянку (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207) на території Ярославицької сільської ради Зборівської ОТГ, яка знаходиться у власності ОСОБА_2, в період з 2013 по 2016 орендувало ТОВ "Розтоцьке", є неналежним доказом який підтверджує факт оренди ТОВ "Розтоцьке" земельної ділянки (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207) на момент проведення Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області обстеження (18.10.2016) на предмет її засмічення, забруднення, оскільки Зборівська міська рада є неналежним надавачем інформації з Державного реєстру прав в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

При цьому, належних доказів того, що товариство з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке" було користувачем земельної ділянки, а також, що ним оформлено правовідносини щодо користування земельною ділянкою (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207), яка на праві приватної власності належить громадянину ОСОБА_2 , в матеріалах справи відсутні.

Натомість у матеріалах справи міститься інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо нерухомого майна № 196517923 від 16.01.2020, із відомостей якої вбачається, що державним реєстратором відділу державної реєстрації Теребовлянської районної державної адміністрації, Тернопільської області Гавдьо Т.Г. 04.11.2016 внесено запис про право власності № 17340439, відповідно до якого земельна ділянка, кадастровий номер 6122689700:01:001:0207, площа 2.03 га на території Ярославицької сілької ради, Зборівського району, Тернопільської області на праві приватної власності належить ОСОБА_2 .

Окрім того, як вбачається із вищезазначеної інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо нерухомого майна № 196517923 від 16.01.2020, державним реєстратором відділу державної реєстрації Теребовлянської районної державної адміністрації, Тернопільської області Гавдьо Т.Г. 04.11.2016 внесено запис про інше речове право № 17340575, відповідно до якого земельну ділянку, кадастровий номер 6122689700:01:001:0207, площа 2.03 га на території Ярославицької сілької ради, Зборівського району, Тернопільської області, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_2 орендує приватне підприємство "Ярославичі - Агро", код ЄДРПОУ 40795530, адреса Україна, Тернопільська область , Зборівський район, с. Ярославичі на підставі договору оренди від 02.09.2016, укладеного строком на 7 (сім) років з орендодавцем ОСОБА_2 .

З огляду на відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідач у своєму поясненні від 14.02.2020 (вх.№ 1156 від 17.02.2020) стверджує, що станом на дату проведення дослідження Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області (18.10.2016) земельної ділянки, яка знаходиться на території с. Ярославичі Зборівського району, Тернопільської області урочище "За цвинтар", дану земельну ділянку понад місяць орендувало приватне підприємство "Ярославичі - Агро" на підставі договору оренди від 02.09.2016, укладеного з орендодавцем ОСОБА_2 .

Однак суд не погоджується із такою позицією ТОВ "Розтоцьке" з огляду на наступне.

Частиною першою статті 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Отже, сторони договору, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують договір, надаючи згоді встановленої форми.

Відповідно до статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно із частиною п`ятою статті 6 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Підпунктом 6 пункту 2 частини першої статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Учасники правочину, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують відповідний письмовий документ, надаючи згоді встановленої форми.

Разом з тим цивільні права та обов`язки, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін під час укладення договорів оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації.

Виходячи з положень статті 638 ЦК України, статей 125, 126 ЗК України договір оренди землі набуває чинності з дня проведення його державної реєстрації.

Отже, строк дії договору оренди землі починається після набрання ним чинності, а не з моменту його укладення.

Тоді як, набрання договором чинності є моментом у часі, коли починають діяти права та обов`язки по договору, тобто коли договір (як підстава виникнення правовідносин та письмова форма, в якій зафіксовані умови договору) стає правовідносинами, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін.

Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 29 січня 2019 року у справі № 917/108/18.

Таким чином, договір оренди земельної ділянки від 02.09.2016, кадастровий номер 6122689700:01:001:0207, площа 2.03 га, яка знаходиться на території Ярославицької сільської ради, Зборівського району, Тернопільської області, укладений між ОСОБА_2 та приватним підприємством "Ярославичі - Агро" набрав чинності з моменту його державної реєстрації, а саме: з 04.11.2016.

В той же час, суд відзначає, що твердження суб`єкта владних повноважень щодо того, що ТОВ "Розтоцьке" на момент проведення Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області обстеження (18.10.2016) на предмет її засмічення, забруднення орендувало земельну ділянку (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207) на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області яка належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_2 , ґрунтується лише на припущеннях, які в основу судового рішення, як підстава для стягнення збитків, покладені бути не можуть.

Разом з тим, суд відзначає, що Державна екологічна інспекція України, для виконання покладених на неї завдань, наділена правом проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов`язкові для виконання приписи, розпорядження, тощо.

У спірних правовідносинах контролюючим органом вказані повноваження в повному обсязі не реалізовані.

Так, як вбачається із матеріалів справи, Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звертає увагу суду на те, що нею в даному випадку проводилась не перевірка господарської діяльності ТОВ "Розтоцьке", що передбачена Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а оперативне реагування та дослідження обставин, наведених у зверненні громадянки ОСОБА_5 , інспектор який проводив обстеження діяв в порядку, визначеному п.5.4 Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, яке затверджене наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011.

Відповідно до п.5.4 Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, яке затверджене наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань організовує розгляд звернень громадян з питань, що належать до компетенції Держекоінспекції, виявляє та усуває причини, що призводять до подання громадянами скарг.

Разом з тим, суд враховує, що Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, яке затверджене наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 не містить такого терміну як "оперативне реагування". Окрім того, позивач не вказує який нормативний документ встановлює порядок проведення такої дії як оперативне реагування.

Так, державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства суб`єктами господарювання під час здійснення ними господарської діяльності, здійснюється інспекцією на підставі Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, норми якої мають пряму дію, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на що, суд вважає, що в даному випадку дії Державної екологічної інспекції в Тернопільській області були спрямовані на перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Розтоцьке", проте всупереч положенням ч.2 ст. 19 Конституції України, уповноважений орган здійснював таку перевірку без дотримання процедури, передбаченої Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом. (ч.ч.1, 10 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом.

Відповідно до ч. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.

Відповідно до п. 3 ст. 6 названого Закону суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Пунктом 6 ст. 7 зазначеного Закону передбачено, що в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається суб`єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Враховуючи обставини на які вказує позивач, а саме те, що Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області 18.10.2016 за участю Ярославицького сільського голови проводився розгляд скарги громадянки ОСОБА_5. від 22.09.2016, щодо забруднення її земель шкідливими відходами, суд вважає що в даному випадку посадовими особами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області було здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю).

Як вбачається із матеріалів справи, дослідження земельної ділянки яка знаходиться на території с. Ярославичі Зборівського району урочище "За цвинтар" проводилось 18.10.2016 комісією у складі, Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_6, Ярославицького сільського голови ОСОБА_7 та громадянина ОСОБА_1, що підтверджується актом обстеження засмічення, забруднення земельної ділянки.

У позовній заяві позивач стверджує, що громадянина ОСОБА_1 було вирішено залучити до комісії сільським головою, оскільки він працював агрономом у товаристві з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке" (далі - ТОВ "Розтоцьке") у 2013 році та здійснив облік привезених з Кременецького цукрового заводу дефекатів, які зафіксовані на території розпайованих земель. Також, позивач у позовній заяві повідомляє, що Ярославицьким сільським головою керівництво ТОВ "Розтоцьке" було проінформовано про розгляд 18.10.2016 Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області скарги громадянки ОСОБА_5 по місцю розташування відходів, проте будь - яких доказів повідомлення відповідача до суду не подано.

Тоді як, ТОВ "Розтоцьке" у відзиві на позов від 27.12.19 (вх.№ 130 від 09.01.2020) повідомляє, що до товариства не надходило жодних повідомлень про розгляд скарги громадянки ОСОБА_5 на предмет засмічення її земельної ділянки відходами, відповідачу не було відомо про обстеження Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області земель, а громадянин ОСОБА_1 , який був залучений до обстеження сільським головою, не працював в ТОВ "Розтоцьке" з 29 грудня 2012 року, про що свідчить наказ № 144-К -23 про припинення трудового договору від 29.12.2012. Копія даного наказу долучена відповідачем до матеріалів справи.

Окрім того, позивачем не надано суду будь якого доказу, який би засвідчував погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення, в даному випадку, такого заходу, як дослідження земельної ділянки за скаргою громадянки ОСОБА_5 .

Враховуючи вищенаведені обставини, суд констатує, що обстеження земельної ділянки (кадастровий номер 6122689700:01:001:0207) на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області на предмет дотриманням вимог природоохоронного законодавства суб`єктам господарювання, здійснено Державною екологічною інспекцією у Тернопільської області з порушенням Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", зокрема без присутності керівника або особи, уповноваженої керівником ТОВ "Розтоцьке" та за відсутності погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення, в даному випадку, такого заходу, як дослідження земельної ділянки за скаргою громадянки ОСОБА_5.

Суд вважає, що контролюючим органом також, не дотримано обов`язку щодо належного повідомлення зацікавлених осіб, в даному випадку, ТОВ "Розтоцьке", про обстеження земель на предмет їх засмічення, забруднення.

Доказів протилежного, а саме дотримання зазначених вище вимог законодавства, позивач суду не надав.

Щодо засмічення, забруднення спірної земельної ділянки відходам, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

У відповідності до ст. 1 Закону України "Про відходи" відходами є будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Шкода, заподіяна земельним ресурсам, розраховується на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 за № 171(в редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 №149), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 5 травня 1998 року за № 285/2725 (далі - Методика).

Відповідно до п. 3.5 Методики, при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди. Об`єм відходів (куб.м), що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.

А у відповідності із додатком 10 Методики, джерелом визначення площі забрудненої ділянки та об`ємів відходів є акт про засмічення земель та матеріали спеціальних вишукувань.

З метою встановлення ймовірного забруднення земель представниками відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області відібрано проби ґрунтів, про що складено відповідний акт відбору проб ґрунтів від 18.10.2016 № 25-10-16.

Також, позивач зазначає, що факт забруднення земельних ділянок на території Ярославицької сільської ради Зборівського району Тернопільської області Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області встановлено на підставі проведеного вимірювання показників складу і властивостей ґрунтів за результатами протоколу вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів від 29.11.2016 року № 25-11-16.

Відбір зразків продукції здійснюється посадовою особою органу державного нагляду (контролю) у присутності керівника суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженої ним особи (фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним особи) і засвідчується актом відбору зразків продукції (ч. 1 ст. 14 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за наслідками відбору зразків продукції посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт відбору зразків. Акт відбору зразків продукції складається у трьох примірниках. Всі примірники акта підписуються посадовою особою, яка відібрала зразки продукції, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою.

Проте, позивачем при відібранні проб ґрунтів та складанні акту відбору проб ґрунтів від 18.10.2016 № 25-10-16 не дотримано вищенаведені законодавчі норми, оскільки проби відібрано без присутності керівника суб`єкта господарювання - юридичної особи, а саме: ТОВ "Розтоцьке" або уповноваженої ним особи та акт відбору проб ґрунтів від 18.10.2016 № 25-10-16 складений без підпису керівника (уповноваженої ним особи) ТОВ "Розтоцьке".

Пунктом 3.3. Методики обумовлено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель. При цьому суд зазначає, що у спірних правовідносинах контролюючий орган у визначеному законом порядку перевірки ТОВ "Розтоцьке" не провів, відповідного акту не склав, посадових осіб відповідача до адміністративної відповідальності не притягнув.

Натомість, контролюючий орган обмежився лише складанням акта обстеження, тим самим не повно встановивши фактичні обставини та зробивши передчасні висновки про порушення ТОВ "Розтоцьке" вимог природоохоронного законодавства, не обґрунтувавши їх належними та допустимими доказами.

З наведеного суд вважає, що державною екологічною інспекцією не належним чином реалізовано власні функції щодо державного контролю за охороною довкілля, внаслідок чого суд не вбачає правових підстав для ТОВ "Розтоцьке" до цивільно-правової відповідальності у вигляді заявленої до стягнення шкоди.

Частиною 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Приписами ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Встановленого процесуальним законодавством обов`язку щодо доказування фактів та доводів, на які він посилається позивач не виконав.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до ТОВ "Розтоцьке" про стягнення 70 840,00 грн шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, не відповідають фактичним обставинам справи, вимогам чинного законодавства, є недоведеними та безпідставними, у зв`язку з чим, суд відмовляє у задоволенні позову в повному обсязі.

Судові витрати по справі, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 73-75, 86, 129, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст. ст. 256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати:

- Державній екологічній інспекції у Тернопільській області, 46008, м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3;

- Товариству з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке", 47232, Тернопільська області, Зборівський район, с. Гаї-Розтоцькі (с. Озерна, Зборівський район, Тернопільська область, 47264).

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.

Повне рішення складено 25.03.2020.

Суддя Н.В. Охотницька

Дата ухвалення рішення16.03.2020
Оприлюднено26.03.2020
Номер документу88409242
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/656/19

Рішення від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Рішення від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 05.03.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 24.01.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 02.12.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 05.11.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні