Рішення
від 17.03.2020 по справі 360/5474/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

17 березня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5474/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Ірметової О.В.

за участю:

секретаря судового засідання: Попової Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного малого підприємства Конкорд до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного малого підприємства Конкорд до Державної податкової служби України (далі - відповідач 1), Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Луганській області від 06.12.2019 №1346773/24202292 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.10.2019 №55;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 55 від 30.10.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДПС, а саме 06.11.2019.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що 06.11.2019 відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України Приватним малим підприємством Конкорд було складено податкову накладну № 55 від 30.10.2019 і за допомогою програми електронного документообігу М.Е.Dос , направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних до Державної податкової служби України.

В даному випадку, сторони ПМП Конкорд , як продавець та Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької, як покупець, враховуючи разовий та дрібний характер господарської операції, не складали та не підписували окремо визначений договір купівлі-продажу, а обмінялись рахунком-фактури від 30.10.19 № СФ-0000495 на суму 2490 грн. 00 коп. у тому разі ПДВ 415 грн. 00 коп., платіжним документом № 2689 від 31.10.19, що посвідчував оплату товару на суму 2490 грн., видатковою накладною № РН-0000495 від 30.10.19, яка засвідчує передачу клею ПВА у кількості 60 кг. в одній флязі на загальну суму 2490 грн., довіреністю № 513 від 30.10.19 на ім`я ОСОБА_1 Доставка продукції покупцю здійснювалась через транспортно-експедиційну компанію ТОВ Делівері , послуги якої оплачувались покупцем при отриманні продукції. Тому, експрес-накладна, яка виписується при відправленні вантажу транспортною компанією, вручається покупцю при отриманні вантажу та залишається у покупця. Саме факт відвантаження продукції клею ПВА у кількості 60 кг. у одній флязі на загальну суму 2490 грн. у тому разі ПДВ 415 грн. 00 коп. став підставою для складання та направлення на реєстрацію до ЄРПН податкової накладної № 55 від 30.10.2019.

Згідно отриманої квитанції від 06.11.2019 податкову накладну № 55 від 30.10.2019 ДПС України прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення реєстрації відповідачем зазначено наступне: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 30.10.2019 № 55 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . 04.12.2019, не погоджуючись з підставами зупинення реєстрації податкової накладної № 55 від 30.10.2019 та враховуючи неконкретизовані пропозиції відповідача 1, які зазначені ним у квитанції від 06.11.2019 про зупинення реєстрації, відповідно до п.16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117, позивач направив на адресу Головного управління ДПС у Луганській області Повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної № 55 від 30.10.2019, які на думку позивача, повністю розкривають зміст господарської операції та підтверджують документальне оформлення укладеної господарської операції. Разом з вказаним Повідомленням № 1 позивач направив на адресу Головного управління ДПС у Луганській області 82 файли з копіями документів у вільному форматі. 06.12.2019 року. відповідачем 2 було прийнято рішення № 1346773/24202292 про відмову в реєстрації податкової накладної № 55 від 30.10.2019.

Позивач вважає зазначені рішення та дії відповідачів протиправними.

На підставі викладеного позивач просив суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідач 2 заперечував проти задоволення позовних вимог, про що надав відзив на позовну заяву (том 1 а.с. 61-64), в обґрунтування якого зазначено таке.

Листом ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 Про критерії ризиковості платника податку зі змінами, внесеними листами ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-04-18 та від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01, затверджений перелік критеріїв, які впливають на ризиковість платників податків. Пункт 1.6 Критеріїв передбачає розгляд питання щодо встановлення ризиковості платника податків у випадках, коли, зокрема, наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій. Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

29.07.2019 комісією Головного управління ДФС у Луганській області було прийнято рішення щодо відповідності ПМП КОНКОРД критеріям ризиковості на підставі п.1.6 Критеріїв - наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій.

Підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної слугувало ненадання ПМП КОНКОРД обов`язкових документів, визначених підпунктом 4 пункту 13 та п. 14 Порядку №117, не надано до контролюючого органу Документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством , про що зазначено в Рішенні Головного управління ДПС у Луганській області від 06.12.2019 № 1346773/24202292 проставлення позначки X навпроти відповідного блоку.

На підставі викладеного відповідач 2 просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник позивача надав відповідь на відзив відповідача 2 (том 5 а.с. 1-17), в обґрунтування якого зазначено наступне.

З 08.08.2019 відповідачі по цій справі мали застосовувати у відносинах з позивачем лише нові Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій за № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 та показники, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку за № 1963/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 та як наслідок, рішення контролюючого органу щодо відповідності ПМП КОНКОРД критеріям ризиковості також повинно бути оновлено.

Крім того, позивачем зазначено, що рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 29.07.2019 щодо відповідності ПМП КОНКОРД критеріям ризиковості на підставі п.1.6 Критеріїв прийнято на недостовірній, сумнівній, на неперевіреній належним чином податковій інформації.

На підставі викладеного позивач просив суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 02 січня 2020 року відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 30 січня 2020 року (том 1 а.с. 54-55).

Ухвалою суду від 30 січня 2020 року відкладено до 17.02.2020 (том 5 а.с. 19).

Ухвалою суду від 17 лютого 2020 року закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 02 березня 2020 року (том 5 а.с. 34-35).

02 березня 2020 року судове засідання відкладено до 17.03.2020 (том 5 а.с. 47).

Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, розгляд справи просив проводити без його участі.

Представник відповідача 1 в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, причини неявки суду невідомі.

Представник відповідача 2 в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, розгляд справи просив проводити без його участі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ТОВ Аміант (виконавець) та ПМП Конкорд (замовник) укладений договір переробки давальницької сировини №2 від 31.12.2018 на виконання робіт з переробки переданої замовником сировини (надалі -давальницька сировина), яка вказана в Специфікації №1, що додана до договору і є його невід`ємною частиною (додаток №1), в продукцію (надалі - готова продукція, що вказана в Специфікації №2, яка додана до договору і є його невід`ємною частиною (додаток №2), а замовник зобов`язується прийняти готову продукцію та оплатити виконану роботу (том 1 а.с. 73-76).

Умовами договору №2 від 31.12.2018 визначено, що найменування (асортимент, номенклатура) давальницької сировини вказуються в Специфікації №1 (Додаток 1 до Договору); якість давальницької сировини повинна відповідати стандартам, технічним умовам, іншій технічній документації, які встановлюють вимоги до якості Давальницької сировини в Україні (пункт 3.1. розділу 3 договору).

Відповідно до Специфікації №2 до договору переробки давальницької сировини №2 від 31.12.2018 готова продукція має відповідати ДСТУ, ТУ, а саме ТУ У 20.5-21831874-005:2017 (том 1 а.с. 77).

За усною домовленістю між ПМП Конкорд (продавець) та Львівським Національним академічним театром опери та балету імені Соломії Крушельницької (покупець) здійснено оплату за рахунком-фактурою № СФ-0000495 від 31.10.2019 на суму 2490,00 грн., в тому числі ПДВ 415,00 грн, за товар (клей полівінілацетатний марки 51П та фляга Ф1-50Х), (том 1 а.с. 19), що підтверджується видатковою накладною №РН-0000495 та випискою з банку за період з 30.10.2019 по 31.10.2019 (том 1 а.с. 20, 22).

Позивачем складено податкову накладну від 30.10.2019 № 55, яку подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (том 1 а.с. 14).

Згідно з квитанцією від 06.11.2019 реєстрація податкової накладної від 31.10.2019 № 55 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає вимогам пп. 16.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі (том 1 а.с. 15).

На виконання вимог зазначеної квитанції ПМП Конкорд надані пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції (том 1 а.с. 16: пояснення від 04.12.2019 № 041219/1 (том 1 а.с. 18), рахунок-фактуру № СФ-0000495 від 30.10.2019 (том 1 а.с. 19); видаткову накладну № РН-0000495 від 30.10.2019 (том 1 а.с. 20); банківську виписку по рахунку ПМП Конкорд за період з 30.10.2019 по 31.10.2019 (том 1 а.с. 22), а також: договори з переробки давальницької сировини та використання технічних умов, технічні умови на виробництво, прибуткові документи на товар, послуги перевезення, прибуткові документи на клей, акти передавання сировини та готової продукції та товарно-транспортні до них, гігієнічний висновок на клей ПВА, прибуткові документи на сировину, послуги перевезення сировини та готової продукції, документи на послуги перевезення сировини, клею, підтвердження оплати.

За наслідками опрацювання вказаних документів, ГУ ДПС у Луганській області прийнято рішення від 06.12.2019 №1346773/24202292 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.10.2019 №55 з підстав ненадання платником податків копій документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. У додатковій інформації зазначено, що встановлено відсутність сертифікатів на вироблену хімічну продукцію, технічних умов на виробництво, калькуляції на виробництво клею, затверджені замовником - ПМП Конкорд , накладні на відвантаження давальницької сировини (том 1 а.с. 23).

Не погодившись з прийнятим рішенням, 18.12.2019 ПМП Конкорд подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (том 1 а.с. 24-32).

За результатами розгляду скарги комісією з питань розгляду скарг ДПС прийнято рішення від 20.12.2019 № 44580/24202292/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 1 а.с. 33).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з пунктом 2, 4, 12-15, 17-18 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції на час подання накладних), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

До Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

На момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Отже, реєстрація податкової накладної може бути зупинена виключно в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (був чинний на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок зупинення реєстрації); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).

Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації, Податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку зупинення реєстрації).

Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Згідно з пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пункт 16 Порядку зупинення реєстрації визначає, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

За пунктом 19 Порядку зупинення реєстрації, Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Відповідно до пункту 20 Порядку зупинення реєстрації зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Критерії ризиковості платника податку встановлені листом ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 "Про критерії ризиковості платника податку", із змінами, внесеними листами ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-04-18 та від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 (далі - Критерії).

При цьому, станом на час реєстрації накладної, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій нормативно-правовим актом визначені не були.

Так, згідно з пунктом 1.6 Критеріїв комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 12 Порядку зупинення реєстрації).

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави дійти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну та/або розрахунків коригування до податкових накладних та зареєструвати їх в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням граничних строків.

Тобто, законодавством передбачено подання платником податків у електронній формі податкових документів, зокрема, податкових накладних та розрахунків коригувань. Підставою для направлення до відповідного контролюючого органу податкової звітності в електронній формі є наявність укладеного між платником податків та контролюючим органом договору про визнання електронних документів. Прийняття податкової документації є обов`язком контролюючого органу, за умови дотримання вимог законодавства та правильності заповнення всіх обов`язкових реквізитів.

При цьому, законодавством визначено виключні підстави для відмови у прийнятті податкової накладної.

Матеріали справи свідчать, що податкова накладна та розрахунки коригування кількісних і вартісних показників заповнена без порушення вимог, передбачених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, що також не спростовується сторонами.

У Квитанції від 06.11.2019 відповідачем вказано, що податкова накладна зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку з тим, що остання відповідає підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку , разом з тим жодного посилання на конкретний критерій, визначений у пункті 1.6 Критеріїв ризиковості, не наведено.

Також, квитанція не містить переліку документів, необхідних для її реєстрації. Суд зауважує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Навіть за наявність визначеного пунктом 14 Порядку №117 переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

В оскаржуваному рішенні Комісії про відмову в реєстрації такої податкової накладної фактично було лише процитоване положення пункту 14 Порядку №117, а саме: 6 абзац цього пункту, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Судом встановлено та не спростовується сторонами, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначеної господарської операції.

Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем пояснення та додані до нього документи, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.

Суд також, враховує, що надані позивачем документи підтверджували фактичне здійснення операцій позивачем, кількісні та вартісні показники цих операцій і були достатніми для реєстрації податкових накладних.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17), від 28.10.2019 у справа №640/983/19.

Суд також зауважує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом Державної фіскальної служби України, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.

Аналогічні правові висновки викладено Верховним Судом, зокрема, у постанові від 2 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18, від 21 травня 2019 року у справі № 815/2791/18, від 9 липня 2019 року у справі № 140/2093/18 та від 30 липня 2019 року у справі № 320/6312/18, від 20 листопада 2019 року у справі № 826/9457/18.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Враховуючи вищевикладене, виходячи з меж та підстав заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

За приписами ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що при зверненні до суду з позовною заявою, позивачем сплачено судовий збір у сумі 1921,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1054 від 24.12.2019 (а.с. 13).

З огляду на те, що позовні вимоги позивача, який не є суб`єктом владних повноважень, та які було пред`явлено до обох відповідачів задоволено, суд вважає за необхідне стягнути з за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача, витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн, а саме з Державної податкової служби України у розмірі - 960,50 грн та з Головного управління ДПС у Луганській області у розмірі 960,50 грн.

Керуючись статтями 2,5,77,90,139,241-245, 255, 295, п.15.5 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Приватного малого підприємства Конкорд до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Луганській області №1346773/24202292 від 06.12.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.10.2019 №55.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ідентифікаційний код: 43005393, місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, будинок 8) зареєструвати податкову накладну від 30.10.2019 №55 в Єдиному реєстрі податкових накладних, з дати її подання - 06.11.2019.

Стягнути з Головного управління ДПС у Луганській області (ідентифікаційний код: 43143746, місцезнаходження: 93401, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вулиця Енергетиків, будинок 72) на користь Приватного малого підприємства Конкорд (ідентифікаційний код: 24202292, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вулиця Гагаріна, будинок 96-А, квартира 37) витрати зі сплати судового збору в розмірі 960,50 грн (дев`ятсот шістдесят гривень 50 коп.).

Стягнути з Державної податкової служби України (ідентифікаційний код: 43005393, місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, будинок 8) на користь Приватного малого підприємства Конкорд (ідентифікаційний код: 24202292, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вулиця Гагаріна, будинок 96-А, квартира 37) витрати зі сплати судового збору в розмірі 960,50 грн (дев`ятсот шістдесят гривень 50 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено та підписано 27 березня 2020 року.

Суддя О.В. Ірметова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2020
Оприлюднено30.03.2020
Номер документу88455162
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5474/19

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 11.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 11.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 17.03.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні