СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 березня 2020 р. Справа № 480/709/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Кравченка Є.Д., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Шосткинської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави до Управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області, третя особа - Комунальна організація (установа, заклад) Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Шосткинської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області, третя особа - Комунальна організація (установа, заклад) Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області , в якій просить зобов`язати управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 40692 м.кв. під будівлею та спорудами комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа 1-ІII ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області , що знаходиться за адресою: вул. Марата, 24А, м. Шостка.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Комунальна організація (установа, заклад) Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області користується земельною ділянкою, на якій розташовані будівля і споруди навчального закладу, яка знаходиться у комунальній власності Шосткинської міської ради Сумської області. Однак, всупереч вимог Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується вказаним навчальним закладом не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Ухвалою суду від 07.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
24.02.2020 до суду надійшов відзив, в якому відповідач позовні вимоги визнав у повному обсязі.
Від третьої особи пояснень щодо позову до суду не надходило.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на підставі рішення 10 сесії 21 скликання ІІІосткинської міської ради від 27.03.1992 (а.с. 12) прийнято у комунальну власність міської ради будівлі і споруди загальноосвітньої школи № 5 (комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 ІІІосткинської міської ради Сумської області ), які закріплені за управлінням освіти Шосткинської міської ради (а.с. 13-14).
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців 26.12.1994 внесено запис №16331200000000172 про державну реєстрацію комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа I- III ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області , за адресою: вул. Марата, 24А, м. Шостка (а.с. 40).
Шосткинська міська рада Сумської області відповідно до п. 5 Статуту комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області (далі - Статут) (а.с. 15-38) є засновником навчального закладу. Заклад підпорядкований управлінню освіти Шосткинської міської ради.
Відповідно до п. 6 зазначеного Статуту заклад є юридичною особою, має право мати свій власний рахунок, фінансування здійснюється через централізовану бухгалтерію управління освіти Шосткинської міської ради.
Відповідно до п. 18 Статуту головною метою закладу є забезпечення реалізації прав громадян на здобуття повної загальної середньої освіти.
Керівництво закладом здійснює його директор. Директор закладу і його заступники призначаються на посаду та звільняються з посади управлінням освіти Шосткинської міської ради згідно із законодавством. Директор закладу здійснює керівництво педагогічним колективом, організує навчально-виховний процес, розпоряджається в установленому порядку майном закладу та його коштами (п. п. 98, 99, 100 Статуту).
Комунальна організація Шосткинська загальноосвітня школа І-ПІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області знаходиться за адресою: вул. Марата, 24А, м. Шостка та перебуває на балансі управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області за інвентарним номером 101310574 (а.с. 50).
Управління освіти Шосткинської міської ради здійснює управління загальноосвітніми, дошкільними та позашкільними навчальними закладами усіх типів і форм власності, розташованими на території міста. Сприяє фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню існуючої мережі навчальних закладів (п.п. 3.1.1, 3.4.1, 3.5.1 Положення про управління освіти Шосткинської міської ради, затвердженого рішенням Шосткинської міської ради від 28.10.2008) (а.с. 41-49).
Як вбачається із листа Виконавчого комітету Шосткинської міської ради від 24.12.2019 № 01-28/3697 навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 40692 м2, на якій розташовані будівлі та споруди навчального закладу, яка знаходиться у комунальній власності Шосткинської міської об`єднаної територіальної громади (а.с. 51).
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та даних виконкому, вартість зазначеної земельної ділянки становить 7720086,24 грн. (а.с. 53).
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, що підтверджується листом ГУ Держгеокадастру в Сумській області від 21.12.2019 № 0-18-0.32-1117/112-19 (а.с. 52).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та обставинам справи, суд виходить з наступного.
Частиною 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту" визначено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону України "Про освіту" засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
Відповідно до ч. 3 ст. 66 Закону України "Про освіту" сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
Згідно з ч. 1 ст. 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:
- нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
- майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав;
- інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Частина 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Так, відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (статті 125, 126 Земельного кодексу України).
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначається статтею 123 Земельного кодексу України.
Право користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Так, відповідно до статей 3,4 Закону право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України Про освіту від 23.05.1991 та ст. 80 Закону України Про освіту від 05.09.2017.
Відповідно до ст. 14 Закону України Про освіту від 23.05.1991 місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Положеннями ст. 37 Закону України Про загальну середню освіту передбачено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; викопують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти.
Таким чином, управління освіти Шосткинської міської ради являючись суб`єктом, який здійснює управління Шосткинською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області, відповідає за її матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність.
Враховуючи вищезазначене, а також визнання відповідачем позову, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 40692 м.кв. під будівлею та спорудами комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа 1-ІII ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області , що знаходиться за адресою: вул. Марата, 24А, м. Шостка.
Стосовно розподілу судових витрат суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Згідно із ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.
Як вбачається із відзиву управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області від 17.02.2020 № 241, останнє не заперечує проти позовних вимог, тобто відповідач фактично визнав позов.
Зазначений відзив від 17.02.2020 № 241 за підписом начальника управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області надійшов до суду 24.02.2020.
Однією із умов повернення 50 % судового збору відповідно до ст. 142 КАС України є визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Суд зазначає, що ухвалою від 07.02.2020 провадження у справі було відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Тобто розгляд справи по суті розпочався після 10.03.2020, оскільки судове засідання по справі призначено не було.
Відповідач визнав позов 24.02.2020, направивши до суду відзив на позовну заяву. Отже, управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області визнало позов до початку розгляду справи по суті.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав повернення позивачу 50 % судового збору, сплаченого при зверненні до суду із даним позовом.
За подання позовної заяви по даній справі, платіжним дорученням від 14.01.2020 № 5 прокуратурою Сумської області було сплачено 2102,00 грн. судового збору (а.с. 11).
Таким чином, поверненню підлягає 50 % суми судового збору в розмірі 1051,00 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Першого заступника керівника Шосткинської місцевої прокуратури Сумської області (вул. Герасима Кондратьева, 159, м. Суми, 40000) в інтересах держави до Управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області (вул. Садовий бульвар, 9, м. Шостка, Сумська область, 41100, ідентифікаційний код 22978663), третя особа - Комунальна організація (установа, заклад) Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області (вул. Марата, 24-А, м. Шостка, Сумська область, 41100, ідентифікаційний код 22978568) про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати управління освіти Шосткинської міської ради Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 40692 м.кв. під будівлею та спорудами комунальної організації Шосткинська загальноосвітня школа 1-ІII ступенів № 5 Шосткинської міської ради Сумської області , що знаходиться за адресою: вул. Марата, 24А, м. Шостка.
Повернути з Державного бюджету України (Сумська міська отг/22030101, банк отримувача Державне казначейство України, МФО 899998, код ЄДРПОУ 37970593, рахунок UA878999980313151206084018540) на користь Прокуратури Сумської області (40000, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 33, рахунок № UA598201720343120001000002983 в ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 03527891) судовий збір у розмірі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп., сплачений при поданні позову згідно платіжного доручення від 14.01.2020 № 5.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2020 |
Оприлюднено | 30.03.2020 |
Номер документу | 88455515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні