Рішення
від 27.03.2020 по справі 540/173/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/173/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області, третя особа - Садівниче товариство "Енергетик-2" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивачка звернулася до суду із позовом до Виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області, у якому просить:

- визнати бездіяльність виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 , рнокпп НОМЕР_1 , про переведення садового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , у житловий будинок - незаконною;

- зобов`язати виконавчий комітет Новокаховської міської ради Херсонської області розглянути заяву ОСОБА_1 , (рнокпп НОМЕР_1 ) та прийняти рішення стосовно переведення садового будинку, за адресою: АДРЕСА_1 , у житловий будинок.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12 грудня 2019 року позивачка звернулася до виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області із заявою про переведення садового (дачного) будинку у житловий. Проте, письмовою відповіддю за вих. №321 від 16.12.2019 року ій повідомлено про відмову в такому переведенні з підстав невідповідності будинку Державним будівельним нормам та містобудівній документації на місцевому рівні в частині місцерозташування садового будинку. Позивачка вважає відмову відповідача такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства, просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 27.01.2020 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Також, ухвалою суду від 27.01.2020 відмовлено у задоволенні клопотання позивачки про розгляд справи №540/173/20 у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Крім цього, зазначеною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог садове товариство "Енергетик-2".

20.02.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими з підстав викладених у відзиві, зазначивши наступне. Позивачка звернулася до виконавчого комітету із заявою від 12.12.2019 встановленої форми та неналежним пакетом документів, а саме всупереч встановленому порядку надала звіт про проведення технічного обстеження житлового будинку з мансардою та господарськими будівлями від 07.12.2019, замість належного звіту про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам. Відповідно до Державного Акту на право власності на земельну ділянку Серії ЯК №312576 позивачці належить земельна ділянка загальною площею 0,0409 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:0097 із цільовим призначенням для ведення садівництва , на якій знаходиться садовий будинок АДРЕСА_2 . Позивачкою до заяви додано копію технічного паспорту на садовий (дачний) будинок від 15.10.2019, в якому в порушення вимог Інструкції № 127, зазначено назву будівлі - дачний будинок "А", замість належної - садовий будинок "А". Також, представник відповідача зазначає, що відповідно до генерального плану міста, затвердженого рішенням сесії міськради від 20.10.2015 за №2299 та плану зонування, дана земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні інженерної інфраструктури - зона об`єктів електричних мереж. Виконавчий комітет Новокаховської міської ради в особі управління містобудування та архітектури повернув позивачу документи щодо переведення садового будинку в житловий, так як будинок знаходиться в охоронювальній зоні повітряних і кабельних ліній. Просив відмовити в задоволенні позову повністю. Також представник відповідача просив справу розглянути без участі представника, відповідно до вимог чинного законодавства.

10.03.2020, позивачкою подано до суду відповідь на відзив на адміністративний позов, відповідно до якого не погоджується з доводами представника відповідача викладеними у відзиві, з огляду на наступне. Позивачка зазначає, що письмовою відповіддю за вих. № 321 від 16.12.2019 їй повідомлено про відмову у переведенні садового (дачного) будинку у житловий з підстав невідповідності будинку Державним будівельним нормам та містобудівній документації на місцевому рівні в частині місцерозташування садового будинку, а не з огляду на недоліки наданих документів відповідно п.4 Порядку № 321 від 29.04.2015. Просила позов задовольнити повністю.

Ухвала про відкриття провадження у даній справі від 27.01.2020, була направлена третій особі - Садове товариство "Енергетик-2" - 30.01.2020. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення за №7302701915250, представником третьої особи особисто отримано зазначену ухвалу - 13.02.2020. Проте пояснень щодо позову чи відзиву суду не подав.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст.262 КАС України).

Згідно з ч.2 ст.262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Ураховуючи вищевикладене, суд вважає, що справа підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 має на праві власності садовий (дачний) будинок та земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується правовстановлюючими документами та витягами з реєстрів.

12.12.2019, позивачка звернулася до виконавчого комітету Новокаховської міської ради з заявою, у якій просила перевести дачний (садовий) будинок АДРЕСА_3 , що належить їй на праві власності відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку № 6510700000:01:001:0097, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.11.2019, у жилий будинок.

Відповідач за результатами розгляду заяви, листом від 16.12.2019 за № 321 за підписом в.о. начальника управління містобудування та архітектури повідомив, про відмову в переведенні дачного будинку в житловий, зазначивши, що відповідно до затвердженого Генерального плану міста, затвердженого рішенням сесії міської ради від 20.10.2015 року № 2299 та плану зонування земельна ділянка знаходиться в охоронній зоні інженерної інфраструктури - зона об`єктів електричних мереж, садовий будинок не відповідає вимогам ДБН та містобудівній документації на місцевому рівні в частині місцерозташування садового будинку.

Не погоджуючись з відмовою відповідача, яка оформлена листом - відповіддю від 16.12.2019 за № 321, позивачка звернулася до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Згідно з приписами ч. 1, 2 ст. 8-1 Житлового кодексу Української РСР від 30 червня 1983 року №5464-Х громадяни відповідно до Закону мають право на переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Рішення про переведення дачних і садових будинків у жилі будинки приймається відповідними органами місцевого самоврядування.

На виконання вимог ч. 1 ст. 8-1 Житлового кодексу України прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року № 321, якою затверджено Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки (далі - Порядок № 321), який визначає механізм переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки.

Так, цей Порядок визначає механізм переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки.

Як вбачається з п. 2 Порядку № 321, переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки здійснюється безоплатно органами місцевого самоврядування села, селища, міста, з якими відповідні дачні поселення та садівничі товариства пов`язані адміністративно або територіально.

Вимогами абз. 1 п. 3 Порядку № 321 встановлено, що для переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок громадянин, який є його власником, або уповноважена ним особа (далі - власник) подає до виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради, а у разі, коли в сільській раді виконавчий орган не утворено, - сільському голові (далі - уповноважений орган) заяву за формою згідно з додатком 1, до якої додаються: - копія документа про право власності на дачний чи садовий будинок, засвідчена в установленому порядку; - письмова згода співвласників (за наявності) на переведення такого будинку в жилий; - звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам за формою згідно з додатком 2.

Згідно вимог абз. 2 п. 3 Порядку № 321 технічний огляд дачного чи садового будинку проводиться без застосування обладнання для визначення характеристик конструкцій та виконання вишукувальних робіт на підставі укладеного договору суб`єктом господарювання, у якого працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 554 "Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури".

Абзацом 1 пункту 4 Порядку визначено, що за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів уповноважений орган протягом місяця з дня їх надходження приймає рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок або про відмову в такому переведенні.

Згідно абз. 2 п. 4 Порядку №321 прийняття рішення про відмову в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок допускається за наявності хоча б однієї з таких підстав:

- неподання документів, зазначених у пункті 3 цього Порядку;

- виявлення в поданих документах недостовірних відомостей;

- встановлення невідповідності дачного чи садового будинку вимогам державних будівельних норм, що зазначені у розділі I (обов`язковий) результатів технічного огляду звіту про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку (додаток 2).

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Порядком визначено вичерпний перелік підстав для відмови в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок.

Як вже зазначалося судом, позивачка звернулася 12.12.2019 року із заявою до виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської району про переведення садового будинку у жилий будинок.

За результатами заяви від 12.12.2019 року, листом від 16.12.2019 року № 321 повернуто документи з відмовою у переведенні садового будинку в житловий, оскільки він не відповідає вимогам ДБН та містобудівній документації на місцевому рівні в частині місцерозташування садового будинку.

На думку суду, відповідь від 16.12.2019 року № 321, в якій зазначено підстави для відмови в переведенні садового будинку у жилий будинок, за підписом в.о. начальника управління містобудування та архітектури не є рішенням органу місцевого самоврядування та дає підстави суду визнати, що заява позивачки у спосіб та у порядку визначеному законодавством не розглянута.

Таким чином, виконавчий комітет Новокаховської міської ради Херсонської області при розгляді заяви ОСОБА_1 від 12.12.2019, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений Конституцією України та чинним законодавством.

Суд зазначає, що надсилання заявнику листа про розгляд заяви, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність відповідача.

Враховуючи зазначене суд дійшов висновку про задоволення вимоги позивачки про визнання бездіяльності виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_2 , рнокпп НОМЕР_1 , про переведення садового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , у житловий будинок - протиправною.

Щодо вимоги позивачки про зобов`язання виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області розглянути заяву ОСОБА_1 , (рнокпп НОМЕР_1 ) та прийняти рішення стосовно переведення садового будинку, за адресою: АДРЕСА_1 , у житловий будинок, суд зазначає наступне.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Фактично суд зв`язаний предметом і розміром заявлених особою вимог, проте може вийти за межі вимог адміністративного позову у випадках, якщо обраний позивачем спосіб захисту є недостатнім для повного захисту його прав, свобод та інтересів або якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Вихід за межі позовних вимог можливий у випадку помилкового обрання особою неналежного способу захисту порушеного права, у цьому випадку можливо на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та застосувати той спосіб захисту порушеного права позивача, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи.

Фактично, необхідною передумовою застосування ч. 2 ст. 9 КАС України є саме порушення прав позивача та необхідність захисту порушеного права шляхом його відновлення.

Отже, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.

Слід звернути увагу і на те, що суд не може перебирати на себе повноваження комітету Новокаховської міської ради Херсонської області з питань регулювання містобудівних відносин, вирішуючи замість відповідача, які рішення він повинен приймати, але не позбавлений можливості зобов`язати останнього розглянути спірне питання про надання дозволу на переведення дачного (садового) будинку у житловий будинок та прийняти за результатами такого розгляду рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивачки, є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , про переведення садового будинку, за адресою: АДРЕСА_1 , у житловий будинок у відповідності до положень Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 321 від 29.04.2015 р. та прийняти рішення про переведення або про відмову у переведенні дачного (садового) будинку у житловий будинок.

Виходячи з наведених обґрунтувань, а саме не розгляду заяви позивачки в порядку визначеному законом, суд не дає оцінку правомірності відмови у задоволені заяви ОСОБА_2 , що викладена у листі в.о. начальника управління містобудування та архітектури Новокаховської міської ради від 16.12.2019 за №321.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд зазначає, що відповідач не довів правомірність свого рішення та проявив протиправну бездіяльність, яка може бути усунена шляхом зобов`язання розглянути заяву ОСОБА_2 та прийняти рішення.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Звертаючись до суду з даним позовом, позивачкою сплачено судовий збір у сумі 1681,60грн.

Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, то на користь ОСОБА_2 підлягає стягненню з Виконавчого комітету Новокаховської міської ради, за рахунок його бюджетних асигнувань, судовий збір у сумі 840,80 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов задовольнити частково.

Визнати бездіяльність Виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 04059964, пр. Дніпровський, 23, м. Нова Каховка, Херсонська область, 74900) щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_2 (рнокпп НОМЕР_1 ) від 12.12.2019, протиправною.

Зобов`язати виконавчий комітет Новокаховської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 04059964, пр. Дніпровський, 23, м. Нова Каховка, Херсонська область, 74900) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) від 12.12.2019 з урахуванням висновків суду, викладених у данному судовому рішенні.

Стягнути з Виконавчого комітету Новокаховської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 04059964, місцезнаходження: 74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, пров. Дніпровський, 23) на користь ОСОБА_1 , ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у сумі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 коп.)

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя І.І. Войтович

кат. 109000000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2020
Оприлюднено30.03.2020
Номер документу88457071
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/173/20

Рішення від 27.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні