КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/413/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Казанчук Г.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії, -
ВИКЛАД ОБСТАВИН:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки України, Кіровоградської області, Устинівського району, с. Криничне у частині актового запису про батька, а саме виключити відомості про батька ОСОБА_3 , громадянин України , вказавши батьком ОСОБА_4 , громадянин України ;
- зобов`язати відповідача внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки України, Кіровоградської області, Устинівського району, с. Криничне у частині актового запису про батька, а саме виключити відомості про батька ОСОБА_3 , громадянин України , вказавши батьком ОСОБА_4 , громадянин України .
Позов ОСОБА_1 (надалі - позивач) обґрунтовує тим, що рішенням Устинівського районного суду Кіровоградської області від 11.06.2019 року встановлено факт, батьківства ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 с. Рокитне Рокигнівського району Рівненської області, стосовно його дочки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Криничне Устинівського району Кіровоградської області, що також є дочкою позивачки. На підставі вказаного рішення ОСОБА_1 звернулась до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області із заявою про внесення змін до актового запису про народження дочки № 4 від 27.01.2012 року, складеного Криничненською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області на ОСОБА_2 . Однак Устинівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області 22.12.2019 року прийнято висновок про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану. Вважаючи такі дії відповідача щодо відмови внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 протиправними, ОСОБА_1 звернулася до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою судді від 12.02.2020 року позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.18), сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій.
Станам на час розгляду справи, заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 Кодексу адміністративного судочинства України до суду відповідач не надав.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме: факту батьківства громадянина ОСОБА_4 щодо її дочки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Рішенням Устинівського районного суду Кіровоградської області від 11.06.2019 року у справі №403/70/19 заяву ОСОБА_1 про встановлення факту батьківства задоволено та встановлено факт батьківства ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в с. Рокитне Рокитнівського району Рівненської області, стосовно його дочки ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Криничне Устинівського району Кіровоградської області (а.с.8-10).
Рішення набрало законної сили 12.07.2019 року.
Після набрання рішенням законної сили позивачка звернулась до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області із заявою про внесення змін в актовий запис про народження дитини №4, складеного 27.02.2012 року Криниченською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області. До заяви ОСОБА_1 було надано:
- належним чином завірену копію рішення Устинівського районного суду Кіровоградської області від 11.06.2019 року у справі №403/70/19, відповідно до якого встановлено факт батьківства ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 с. Рокитне Рокитнівського району Рівненської області, стосовно його дочки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 в с.Криничне Устинівського району Кіровоградської області;
- копію свідоцтва про смерть, серії НОМЕР_1 виданого виконавчим комітетом Рокитнівської сільської ради Рокитнівського району Рівенської області;
- копію свідоцтва про народження ОСОБА_2 , серії НОМЕР_2 , виданого 27.01.2012 року Криниченською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області;
- повний витяг з ДРАЦСГ щодо актового запису про смерть ОСОБА_4 виданого 07.10.2019 року Устинівський районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області.
22.12.2019 року Устинівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, за результатами розгляду вказаної вище заяви ОСОБА_1 , складено висновок, яким заявниці відмовлено у внесенні змін в актовому записі про народження її дочки № 4 від 27.01.2012 року , складеного Криничненською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області на ОСОБА_2 (а.с.11). Зокрема зазначено: відмовити заявниці виконати рішення Устинівського районного суду Кіровоградської області про встановлення факту батьківства від 11.06.2019 року, справа № 403/70/19 зазначено про встановлення факту батьківства ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в селі Рокитне Рокитнівського району Рівненської області та внести відомості про батька до актового запису та записати батьком дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , громадянина України, який проживав село Рокитне, Рокитнівського району. Рівненської області, Україна , так як дані про батька вказано не повністю в рішенні суду (а.с.11 зв). Додатково зазначено, що відмова у внесенні змін до актового запису цивільного стану може бути оскаржена в судовому порядку.
Не погоджуючись із такими діями відповідача щодо відмови у внесені зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , позивачка звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, регулюються Законом України Про державну реєстрацію актів цивільного стану від 01.07.2010 №2398-УІ (далі - Закон №2398-VІ).
Відповідно до статті 1 Закону №2398-VІ запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Згідно з частин 1, 2 статті 3 Закону № 2398-VI державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов`язковою. Відомості про народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру в обсязі, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус.
Положеннями статті 22 Закону №2398-VI визначено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану визначений Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 за № 55/18793 (далі - Правила №96/5) (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 1.1 Правил №96/5 передбачено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану головного територіального управління юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку,
Згідно з пунктом 1.5 Правил №96/5 заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами.
Відповідно до пункту 2.5 Правил №96/5 заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається, зокрема, особою, щодо якої складено актовий запис; одним із батьків неповнолітнього (малолітнього).
Як передбачено пунктом 2.6 Правил №96/5, разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються: свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
Відповідно до підпункту 2.13.1 пункту 2.13 Правил №96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану.
Підпунктом 2.16.4 пункту 2.16 Правил №96/5 передбачено, що на підставі рішення суду про визнання батьківства (материнства) в актовому записі про народження змінюються відомості про батька та вносяться пов`язані з цим інші зміни згідно із зазначеними в рішенні суду.
З аналізу вказаних вище норм, суд убачає, що відповідний орган державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про визнання батьківства зобов`язаний внести відповідні зміни до актового запису про народження дитини.
Щодо відсутності у рішенні суду Устинівського районного суду Кіровоградської області від 11.06.2019 року у справі №403/70/19 відомостей, зокрема дати народження ОСОБА_4 - ІНФОРМАЦІЯ_7 а також відомостей про громадянство України, суд зазначає наступне.
Громадянство ОСОБА_4 , а також дата його народження та місце народження зазначені у свідоцтві про смерть ОСОБА_4 , а саме датою народження вказано ІНФОРМАЦІЯ_7 рік , громадянин України тобто усі дані які стали підставою для відмови відповідача наявні у документах, таких як свідоцтво про смерть та актовому записі відносно ОСОБА_4 , наданих позивачкою разом із заявою, з якою остання звернулась до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області. Окрім того, в матеріалах справи є повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть (а.с.24-25). Даний витяг також надавався позивачкою разом із заявою, коли остання зверталась до відповідача про внесення змін до актового запису.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача, а відтак позовні вимоги ОСОБА_1 в цій частині підлягають задоволенню.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вирішення питань щодо зобов`язання внести зміни до актового запису належить до виключної компетенції відповідача.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частини 2 статті 2 КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб`єкта владних повноважень в межах такої перевірки.
У відповідності з Рекомендаціями № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 р. під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовної вимоги в частині зобов`язання відповідача внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки України, Кіровоградської області, Устинівського району, с. Криничне у частині актового запису про батька, а саме виключити відомості про батька " ОСОБА_3 ", "громадянин України", вказавши батьком " ОСОБА_4 ", "громадянин України".
Разом з тим, засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб`єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права, без його практичного застосування.
Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Оскільки заява позивачки про внесення змін в актовий запис про народження дитини №4, складеного 27.02.2012 року Криниченською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області розглянута з порушенням норм чинного законодавства України, суд вважає, що порушене право ОСОБА_1 має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути її заяву про внесення змін в актовий запис про народження дитини №4, складеного 27.02.2012 року Криниченською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області. При цьому суд зазначає, що при прийнятті в подальшому відповідачем рішення, останній не вправі відмовляти позивачці у внесені змін до актового запису про народження ОСОБА_2 з тих самих підстав, за яких судом визнані дії відповідача протиправними.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.
Частинами 1 та 3 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. А при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З огляду на те, що позовні вимоги в задоволені яких відмовлено, є похідними від основної позовної вимоги, яка задоволена в повному обсязі, на користь позивачки підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, правонаступником якого є Устинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), щодо відмови внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки України, Кіровоградської області, Устинівського району, с. Криничне у частині актового запису про батька,зокрема виключити відомості про батька ОСОБА_3 , громадянин України , вказавши батьком ОСОБА_4 , громадянин України .
Зобов`язати Устинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення змін в актовий запис про народження дитини №4, складеного 27.02.2012 року Криниченською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області, з урахуванням висновків суду.
В задоволені решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) (код ЄДРПОУ 26504904).
Копію рішення суду направити сторонам.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2020 |
Оприлюднено | 31.03.2020 |
Номер документу | 88491599 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. Казанчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні