РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
24 березня 2020 року м. Рівне №460/4198/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Головатчик А.А. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник не прибув, відповідача: представник не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доШубківської сільської ради про зобов`язання вчинення певних дій, скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
17.12.2019 ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Шубківської сільської ради про зобов`язання надати законне погодження у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою та скасування рішення щодо ненадання погодження у надані дозволу на розроблення документації із землеустрою та визнання даного рішення таким, що порушує його законні гарантовані Законом України Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту права.
Після усунення недоліків позовної заяви, ухвалою від 27.12.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №460/4198/19; Розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 23.01.2020.
Ухвалою суду від 23.01.2020 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 20.02.2020 у зв`язку з витребуванням у Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області доказів.
В підготовчому засіданні 20.02.2020 констатовано, що Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області ухвала суду про витребування доказів виконана лише частково, з огляду на що у підготовчому засіданні оголошено перерву до 10.03.2020, повторно витребувано додаткові докази, а також продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.
Ухвалою суду від 10.03.2020 закрито підготовче засідання і призначено розгляд справи по суті на 24.03.2020.
24.03.2020 сторони в судове засідання не прибули, належним чином були повідомлені про дату, час і місце його проведення. 26.12.2019 позивач подав заяву про розгляд справи без його участі (а.с.13). У зв`язку з відсутністю підстав для відкладення судового розгляду, що визначені статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що неявка сторін не перешкоджає розгляду справи по суті.
В судовому засіданні 24.03.2020 було проголошено вступну та резолютивну частину ухваленого рішення.
Згідно з позовною заявою позовні вимоги ґрунтуються на тому, що позивач, за наявності усіх документів, звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,1 га для ведення індивідуального садівництва, що розташована на території Шубківської сільської ради Рівненського району Рівненської області. Проте, відповідач протиправно не погодив надання йому такого дозволу, що спричинило видачу ГУ Держгеокадастру у Рівненській області наказу про відмову в задоволенні його заяви. Вважає, що такими діями відповідач порушив його право учасника бойових дій на першочергове безоплатне отримання у власність земельної ділянки. З наведеного просив позов задовольнити.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав. Згідно з поясненнями представника відповідача в підготовчому засіданні, Шубківська сільська рада не отримувала ніяких листів від Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо погодження надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної вище ділянки, а тому й не ухвалювала жодного рішення, яке просить визнати протиправним позивач. Крім того, повідомив, що відповідачем 11.02.2020 після повторного звернення позивача до органу Держгеокадастру, на адресу уповноваженого органу направлено відповідне письмове погодження, а відтак на даний час спірні відносини між сторонами повністю врегульовані.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі обставини справи та фактичні правовідносини сторін.
ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 , виданого 26 липня 2019 року Державною фіскальною службою України (а.с.6).
15 жовтня 2019 року позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,1 га для ведення індивідуального садівництва, що розташована на території Шубківської сільської ради Рівненського району Рівненської області. До вказаного клопотання позивачем додано: копії паспорту, копія ідентифікаційного номеру, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та копію посвідчення учасника бойових дій (а.с.36-41). Вказане клопотання позивача було зареєстровано в ГУ Держгеокадастру в Рівненській області 15 жовтня 2019 за № Р-3747/0/17.
21.10.2019 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області адресувало відповідачу лист №К-3749/0-4200/0/94-19, в якому просило надати інформацію щодо можливості надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянина ОСОБА_1 орієнтовною площею 0,10 га для індивідуального садівництва на території Шубківської сільської ради (а.с.42).
Разом з тим, жодних доказів щодо направлення або вручення даного листа адресату - суду не надано, хоча такі докази витребовувалися ухвалою суду в Головному управлінні Держгеокадастру у Рівненській області.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 14 листопада 2019 року №2967 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва. Підставою для такої відмови вказано: невідповідність вимогам наказу Держземагенства України від 15.10.2014 №328 Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України , відповідно до якого передбачено обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності. Шубківська сільська рада не надала погодження у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою (а.с.43).
В подальшому, 11.02.2020 Шубківська сільська рада у відповідь на звернення Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 07.02.2020 №0-17-/0.3.2-775/2-20 надіслала лист у якому повідомила, що не заперечує про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу орієнтованою площею 0,10 га для індивідуального садівництва на її території (а.с.44).
18.02.2020 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області видало наказ №644, яким надало дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою вказаної вище земельної ділянки, відповідно до його заяви від 15 жовтня 2019 року (а.с.60).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується судовий захист його прав і свобод.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Приписами статті 80 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Згідно зі статтею 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Згідно з частинами 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною третьою статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з частиною четвертою статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до пунктів 1, 2 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, відповідно до пункту 1 якого, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Відтак, саме до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області як територіального органу Держгеокадастру на час звернення позивача з відповідним клопотанням було віднесено вирішення питань про передачу у власність або у користування для всіх потреб земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.
Вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою наведений в частині сьомій статі 118 Земельного кодексу України. Проте в наказі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №2967 від 14.11.2019 такі підстави, які визначені у частині сьомій статті 118 Земельного кодексу України, не наведені. Натомість, як на причину відмови вказано на відсутність погодження Шубківської сільської ради.
Судом також встановлено, що на виконання доручення віце-прем`єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсмана В.Б. від 08.10.2014 № 37732/0/1-14 наказом Держземагентства України №328 від 15.10.2014 Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України введено в дію рішення колегії Держземагентства України від 14.10.2014 (протокол засідання № 2) Про обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності №2/1.
Відповідно до пункту 2 цього рішення начальники головних управлінь Держземагентства в областях, м.Києві за зверненнями юридичних та фізичних осіб щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не перебувають у їхньому користуванні, що надходитимуть з 15.10.2014 року, забезпечують обов`язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою.
Таким чином, зазначеним рішення колегії Держземагентства України №2/1 фактично визначено ще одного суб`єкта земельних правовідносин при вирішенні питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, яким є місцева рада.
В той же час, з урахуванням вимог статті 122 Земельного кодексу України та Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, саме Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є спеціально уповноваженим органом на розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення у межах відповідної області та відповідно наділений повноваженнями на прийняття самостійного рішення з питань, віднесених до його компетенції. Наявність у Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області цих повноважень виключає необхідність участі у спірних правовідносинах органу місцевого самоврядування, а саме: Шубківської сільської ради.
Така позиція під час розгляду аналогічних справ вже була висловлена Верховним Судом, зокрема, у постанові 24 грудня 2019 року у справі №823/59/17 та у постанові від 03 липня 2019 року у справі №823/1103/16.
З наведеного вбачається, що відповідач не порушив і не міг порушити права позивача щодо одержання у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва, оскільки його участь у таких відносинах не потрібна.
Крім того, як встановлено судом, лист Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №К-3749/0-4200/0/94-19 від 21.10.2019, адресований Шубківській сільській раді, адресату не надходив і ним не отримувався. Відповідно, і жодних рішень з приводу надання погодження щодо дозволу на розроблення проекту землеустрою громадянину ОСОБА_1 відповідачем до 14.11.2019 не ухвалювалося. Наведене додатково свідчить на користь того, що Шубківська сільська рада не допускала жодних порушень щодо прав і інтересів позивача.
Водночас суд наголошує, що позивачем не було пред`явлено жодних позовних вимог до Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області і його наказ №2967 від 14.11.2019 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва, в межах даного позову ОСОБА_1 не оспорювався.
Крім цього, судом встановлено, що 18.02.2020 Головне Управління Держгеокадастру у Рівненській області видало наказ №644, яким надало дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Шубківської сільської ради, орієнтованою площею 0,1000 гектара з цільовим призначенням - для індивідуального садівництва (а.с.60).
Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Адміністративний суд покликаний захищати осіб від порушень їх прав з боку суб`єктів владних повноважень. Обов`язковим елементом правопорушення є негативні для особи наслідки у вигляді невизнання, обмеження або перешкоджання у реалізації її реальних прав, свобод або інтересів, які настають внаслідок протиправних дій, бездіяльності або рішень суб`єктів владних повноважень. Відсутність порушення суб`єктивних прав особи, навіть у разі коли рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень містять ознаки протиправності, унеможливлює досягнення завдань адміністративного судочинства.
Враховуючи усе викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) в позові до Шубківської сільської ради (код ЄДРПОУ 04387326, вул. Незалежності, 1 А, с. Шубків, Рівненський район, Рівненська область, 35325) про зобов`язання надати погодження у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою та про скасування рішення щодо ненадання погодження щодо дозволу на розроблення документації із землеустрою, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 30 березня 2020 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2020 |
Оприлюднено | 31.03.2020 |
Номер документу | 88492025 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні