ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/638/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін, справу за адміністративним позовом керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави до Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави 18.02.2020 (відповідно до дати поштового відправлення, вказаної на конверті) звернувся до суду з адміністративним позовом до Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (далі - Сільська рада), у якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача з питання надання знижки у розмірі 50% за харчування дітей з багатодітних сімей ОСОБА_1 , ОСОБА_2 О., ОСОБА_3 у Рубанському дошкільному навчальному закладі Берізка Рубанської сільської ради Бахмацького району, зобов`язавши відповідача вжити заходів щодо надання знижки у розмірі 50% за харчування дітей з багатодітних сімей ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 у Рубанському дошкільному навчальному закладі ''Берізка'' Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області відповідно до частини 5 статті 35 Закону України ''Про дошкільну освіту''.
Свої вимоги мотивує тим, що під час вивчення Бахмацькою місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства про дошкільну освіту у навчальних закладах Бахмацького району встановлено порушення відповідачем законодавства з питання надання соціальних пільг малозабезпеченим сім`ям, що ставить під загрозу закріплені у статях 3, 27, 49, 53 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я та загальнодоступність освіти.
Ухвалою судді від 24.02.2020 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
02.03.2020, до початку розгляду справи по суті, від представника відповідача надійшла заява про визнання позовної заяви.
У зв`язку з визнанням відповідачем адміністративного позову керівником Бахмацької місцевої прокуратури надано заяву, у якій він просить повернути 50% сплаченого судового збору.
Частиною першою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Згідно із часиною четвертою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.
Судом встановлено, що на території Бахмацького району в с. Рубанка функціонує Рубанський дошкільний навчальний заклад Берізка Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (далі - ДНЗ Берізка ) (а.с. 16). Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДНЗ Берізка є комунальним закладом (а.с. 23-24).
Відповідно до пункту 1.1 Статуту ДНЗ Берізка , затвердженого рішенням виконавчого комітету Рубанської сільської ради від 28.02.2013, ДНЗ Берізка створено на підставі рішення сімнадцятої сесії Рубанської сільської ради від 06.09.2005 (а.с. 19-22).
Засновником ДНЗ Берізка , згідно пункту 1.3 Статуту, є Рубанська сільська рада, яка здійснює його фінансування, матеріально - технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Управління ДНЗ Берізка здійснюється його засновником - Рубанською сільською радою (пункт 8.1 Статуту).
Джерелами фінансування ДНЗ Берізка є кошти: засновника - Рубанської сільської ради; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб (пункт 10.1 Статуту).
Як вбачається із листа Рубанської сільської ради від 03.01.2020 №03-19/05 у ДНЗ Берізка навчається 10 дітей, з них: 3 дитини з багатодітних сімей, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 16-17).
Відповідно до листа Бахмацької районної державної адміністрації від 30.01.2020 №01-28/317 ОСОБА_1 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 перебувають на обліку в секторі сім`ї, молоді та спорту Бахмацької РДА як діти з багатодітних сімей (а.с. 27).
Разом з тим, рішенням 39 сесії 7-го скликання Рубанської сільської ради від 23.12.2019 Про встановлення плати для батьків за перебування дітей в дитячому садку Берізка Рубанської сільської ради визначено на 2020 рік плату батьків за перебування дітей в дитячому садку Берізка Рубанської сільської ради в сумі 6,00 грн. за 1 діто-день (а.с. 18).
Згідно наданої керівнику Бахмацької місцевої прокуратури інформації, вищевказаним дітям із багатодітних сімей не надано знижку у розмірі 50% за харчування у ДНЗ Берізка .
Вищенаведені обставини стали підставою для звернення керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави з відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Крім того, Рубанська сільська рада відповідно до вимог чинного законодавства України покликана захищати права територіальної громади, однак інтереси останньої порушуються внаслідок бездіяльності вказаного органу, у зв`язку із чим її визначено відповідачем у справі.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 15.01.2020 (справа №698/119/18), подання прокурором позовної заяви в інтересах держави в якості самостійного позивача можливе у випадку, якщо орган, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, визначено відповідачем у справі.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.
Відповідно до статті 1 Закону України Про дошкільну освіту законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України Про освіту , цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до статей 2 та 4 Закону України Про освіту завданням законодавства України про освіту є регулювання суспільних відносин у галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України. Україна визнає освіту пріоритетною сферою соціально - економічного, духовного і культурного розвитку суспільства. Державна політика в галузі освіти визначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України і здійснюється органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Згідно із статтею 6 Закону України Про дошкільну освіту одним із принципів реалізації дошкільної освіти є доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що надаються системою дошкільної освіти.
Статтею 33 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.
Відповідно до частин 2 та 5 статті 35 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що організація та відповідальність за харчування дітей у комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на органи місцевого самоврядування, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти. Батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Частиною 6 вказаної норми Закону визначено, що порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів (далі - Постанова) встановлено, що сім`ям, які мають трьох дітей і більше, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах надається знижка у розмірі 50 відсотків.
У пункті 2.1. Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №667 від 21.11.2002, зазначено, що відповідно до статті 35 Закону України Про дошкільну освіту батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірах, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування або підприємствами, організаціями та установами, які перебувають у державній (комунальній) власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади.
Тобто, ненадання 50% знижки на харчування дітям із багатодітних сімей, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 у дошкільному навчальному закладі Берізка суперечить вимогам Закону України Про дошкільну освіту , якими встановлено пільгові умови в оплаті за харчування дітей цієї категорії.
Згідно зі статтею 4 Конвенції про права дитини, прийнятої Резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989, яка набула чинності 02.09.1990, ратифікована постановою Верховної Ради України № 789-ХІІ від 27.09.1991, держави - учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав держави - учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.
Відповідно до статті 2 Конвенції держави-учасниці поважають і забезпечують всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, яка перебуває в межах їх юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров`я і народження дитини, її батьків чи законних опікунів або яких-небудь інших обставин. Держави-учасниці вживають всіх необхідних заходів для забезпечення захисту дитини від усіх форм дискримінації або покарання на підставі статусу, діяльності, висловлюваних поглядів чи переконань дитини, батьків дитини, законних опікунів чи інших членів сім`ї.
Відповідно до частини другої статті 3 Конвенції держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Декларацією прав дитини, прийнятою Генеральною Асамблеєю ООН 20.11.1959, закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.
Згідно з частиною другою статті 6 Конвенції держави-учасниці забезпечують у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток дитини.
Таким чином, бездіяльність відповідача у частині неприйняття ним рішення про надання знижки у розмірі 50% за харчування дітей, які відносяться до пільгових категорій відповідно до Закону України Про дошкільну освіту і Закону України Про охорону дитинства , суперечить вимогам чинного законодавства, з чим погодилась і Рубанська сільська рада у наданій заяві про визнання позову, а тому позовні вимоги Бахмацької місцевої прокуратури мають бути задоволені.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини першої статті 142 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Враховуючи наведене, суд вважає за можливе повернути на користь прокуратури Чернігівської області 50% сплаченого під час подачі позову судового збору, що становить 1051,00 грн., оскільки Рубанська сільська рада визнала позов до початку розгляду справи по суті.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави до Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області щодо надання знижки у розмірі 50% за харчування дітей із багатодітних сімей, а саме: ОСОБА_1 (2016 р.н.), ОСОБА_4 (2016 р.н.) та ОСОБА_3 (2016 р.н.) у дошкільному навчальному закладі Берізка Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області.
Зобов`язати Рубанську сільську раду Бахмацького району Чернігівської області вжити заходи щодо надання знижки у розмірі 50% за харчування дітей із багатодітних сімей, а саме: ОСОБА_1 (2016 р.н.), ОСОБА_4 (2016 р.н.) та ОСОБА_3 (2016 р.н.) у дошкільному навчальному закладі Берізка Рубанської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області.
Повернути з Державного бюджету України на користь прокуратури Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000) судовий збір у розмірі 1 051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп., сплачений відповідно до платіжного доручення від 03.02.2020 №130.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 30 березня 2020 року.
Позивач: керівник Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Шевченка, 46, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16500).
Відповідач: Рубанська сільська рада Бахмацького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04414589, вул. Дубини, 39, с. Рубанка, Бахмацький район, Чернігівська область, 16570).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2020 |
Оприлюднено | 31.03.2020 |
Номер документу | 88492737 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні