ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2020 року м. Київ № 640/18705/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Балась Т.П., розглянувши у м. Києві за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Дочірнє підприємство Автотрейдінг-Центр (далі - позивач або ДП Автотрейдінг-Центр ) з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати в повному обсязі податкове повідомлення-рішення № 0236531207 від 20.03.2019 про застосування до ДП Автотрейдінг-Центр штрафних санкцій за платежем податок на додану вартість: у розмірі 93 080,14 грн., прийняте Головним управлінням ДФС у м. Києві на підставі акту № 542/26-15-12-07/31904132 від 05.02.2019 Про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр (код ЄДРПОУ 31904132) за 2017-2018 роки .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що контролюючий орган дійшов необґрунтованих висновків про несвоєчасну реєстрацію ДП Автотрейдінг-Центр податкових накладних у ЄРПН у зв`язку з чим безпідставно визначив підприємству штраф у розмірі 93 080,14 грн.
Позивач зауважує, що визначаючи штрафні санкції контролюючий орган не врахував, що платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, що не надаються покупцю (отримувачу).
Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що під час камеральної перевірки було виявлено 48 випадків несвоєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН. За викладених обставин вважає, що обґрунтовано застосував до ДП Автотрейдінг-Центр штрафні санкції.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.10.2019 відкрито провадження у справі № 640/18705/19, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами та витребувано докази у справі від сторін .
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.11.2019 повторно витребувано докази у справі від сторін.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З клопотаннями про розгляд справи у судовому засіданні учасники справи не звертались.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Дочірнє підприємство Автотрейдінг-Центр (ідентифікаційний код 31904132, місцезнаходження: 03062, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 67) зареєстроване як юридична особа 18.04.2002., що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДФС у м. Києві було проведено камеральну перевірку Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за 2017-2018 роки, за результатами якої було складено акт від 05.02.2019 №542/26-15-12-07/31904132 (а.с.17-18).
У вказаному акті відповідач дійшов висновку про порушення ДП Автотрейдінг-Центр вимог п. 101.10 ст. 201 Податкового кодексу України, у вигляді недотримання строків реєстрації податкових накладних, а саме:
- до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 776 092,05 грн.;
- від 16 до 30 календарних днів на загальну суму ПДВ 61 273,99 грн.;
- від 61 до 365 календарних днів на загальну суму ПДВ 3 027,16 грн.
На підставі висновків акта перевірки від 05.02.2019 №542/26-15-12-07/31904132 Головним управлінням ДФС у м. Києві було прийняте податкове повідомлення-рішення від 20.03.2019 № 0236531207, яким до позивача за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф на загальну суму 93 080,14 грн.
З додатку до податкового повідомлення-рішення від 20.03.2019 № 0236531207 убачається, що штраф було застосовано відповідачем за порушення позивачем термінів реєстрації наступних податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних: №45 від 31.01.2017, №140 від 25.07.2017, №90 від 30.04.2017, №131 від 11.07.2017, №132 від 14.07.2017, №139 від 06.07.2017, №85 від 31.08.2017, №68 від 30.09.2017, №88 від 31.10.2017, №49 від 15.11.2017, №68 від 31.12.2017, №67 від 31.12.2017, №54 від 31.01.2018, №55 від 31.01.2018, №53 від 31.01.2018, №38 від 12.02.2018, №8 від 02.02.2018, №39 від 12.02.2018, №41 від 15.02.2018, №9 від 02.02.2018, №36 від 09.02.2018, №42 від 15.02.2018, №37 від 12.02.2018, №40 від 14.02.2018, №78 від 28.02.2018, №36 від 06.03.2018, №47 від 06.03.2018, №78 від 31.03.2018, №79 від 31.03.2018, №64 від 11.04.2018, №65 від 30.04.2018, №58 від 28.04.2018, №48 від 25.04.2018, №50 від 26.04.2018, №57 від 28.04.2018, №73 від 31.05.2018, №62 від 25.05.2018, №64 від 25.05.2018, №66 від 22.05.2018, №80 від 31.05.2018, №77 від 30.05.2018, №106 від 30.06.2018, №70 від 31.08.2018, №37 від 17.08.2018, №30 від 13.09.2018, №84 від 30.09.2018, №27 від 12.09.2018, №37 від 18.09.2018 (а.с.44-45).
Вважаючи вказане податкове-повідомлення протиправним позивач 12.04.2019 звернувся до Державної фіскальної служби України зі скаргою № 57/19, у якій просив скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.03.2019 № 0236531207 (19-21).
За результатами розгляду скарги позивача Державною фіскальною службою України було прийнято рішення від 13.06.2019 № 27173/6/99-99-11-06-01-25, оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення (а.с.23-25).
Не погоджуючись з правомірністю прийнятого відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом 11 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній до 01.01.2017) передбачено, що Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Абзацом 14 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній починаючи з 01.01.2017) передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 01.01.2017) порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Відповідно до пункту 42 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України штрафні санкції, передбачені пунктом 120 1.1 статті 120 1 цього Кодексу за порушення граничних строків для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 цього Кодексу, які були складені у період з 1 червня 2017 року по 30 червня 2017 року, не застосовуються до платника податків за умови реєстрації таких податкових накладних не пізніше 31 липня 2017 року.
Отже, з 01.01.2017 платники податку зобов`язані реєструвати податкову накладну, що складена у першій половині місяця - до кінця місяця, у другій половині місяця - до 15 календарного дня наступного місяця.
Порушення зазначених строків є підставою для застосування до платника податку штрафних санкцій.
При цьому за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених у період з 01.06.2017 по 30.06.2017, штрафні санкції не застосовуються, за умови, що платник податків зареєстрував їх не пізніше 31.07.2017.
Виходячи з вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, граничним днем реєстрації податкової накладної від №45 від 31.01.2017 є 15.02.2017, №140 від 25.07.2017 є 15.08.2017, №90 від 30.04.2017 є 15.05.2017, №131 від 11.07.2017 є 31.07.2017, №132 від 14.07.2017 є 31.07.2017, №139 від 06.07.2017 є 31.07.2017, №85 від 31.08.2017 є 15.09.2017, №68 від 30.09.2017 є 15.10.2017, №88 від 31.10.2017 є 15.11.2017, №49 від 15.11.2017 є 30.11.2017, №68 від 31.12.2017 є 15.01.2018, №67 від 31.12.2017 є 15.01.2018, №54 від 31.01.2018 є 15.02.2018, №55 від 31.01.2018 є 15.02.2018, №53 від 31.01.2018 є 15.02.2018, №38 від 12.02.2018 є 28.02.2018, №8 від 02.02.2018 є 28.02.2018, №39 від 12.02.2018 є 28.02.2018, №41 від 15.02.2018 є 28.02.2018, №9 від 02.02.2018 є 28.02.2018, №36 від 09.02.2018 є 28.02.2018, №42 від 15.02.2018 є 28.02.2018, №37 від 12.02.2018 є 28.02.2018, №40 від 14.02.2018 є 28.02.2018, №78 від 28.02.2018 є 15.03.2018, №36 від 06.03.2018 є 31.03.2018, №47 від 06.03.2018 є 31.03.2018, №78 від 31.03.2018 є 15.04.2018, №79 від 31.03.2018 є 15.04.2018, №64 від 11.04.2018 є 30.04.2018, №65 від 30.04.2018 є 15.05.2018, №58 від 28.04.2018 є 15.05.2018, №48 від 25.04.2018 є 15.05.2018, №50 від 26.04.2018 є 15.05.2018, №57 від 28.04.2018 є 15.05.2018, №73 від 31.05.2018 є 15.06.2018, №62 від 25.05.2018 є 15.06.2018, №64 від 25.05.2018 є 15.06.2018, №66 від 22.05.2018 є 15.06.2018, №80 від 31.05.2018 є 15.06.2018, №77 від 30.05.2018 є 15.06.2018, №106 від 30.06.2018 є 15.07.2018, №70 від 31.08.2018 є 15.09.2018, №37 від 17.08.2018 є 31.08.2018, №30 від 13.09.2018 є 30.09.2018, №84 від 30.09.2018 є 15.10.2018, №27 від 12.09.2018 є 30.09.2018, №37 від 18.09.2018 є 15.10.2018.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається позивачем, податкову накладу №45 від 31.01.2017 в ЄРПН зареєстровано 20.02.2017, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №140 від 25.07.2017 в ЄРПН зареєстровано 31.08.2017, тобто із затримкою на 16 днів; податкову накладу №90 від 30.04.2017 в ЄРПН зареєстровано 19.05.2017, тобто із затримкою на 4 дні; податкову накладу №131 від 11.07.2017 в ЄРПН зареєстровано 14.08.2017, тобто із затримкою на 14 днів; податкову накладу №132 від 14.07.2017 в ЄРПН зареєстровано 14.08.2017, тобто із затримкою на 14 днів; податкову накладу №139 від 06.07.2017 в ЄРПН зареєстровано 30.08.2017, тобто із затримкою на 30 днів; податкову накладу №85 від 31.08.2017 в ЄРПН зареєстровано 16.09.2017, тобто із затримкою на 1 день; податкову накладу №68 від 30.09.2017 в ЄРПН зареєстровано 20.10.2017, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №88 від 31.10.2017 в ЄРПН зареєстровано 20.11.2017, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №49 від 15.11.2017 в ЄРПН зареєстровано 13.12.2017, тобто із затримкою на 12 днів; податкову накладу №68 від 31.12.2017 в ЄРПН зареєстровано 22.01.2018, тобто із затримкою на 7 днів; податкову накладу №67 від 31.12.2017 в ЄРПН зареєстровано 22.01.2018, тобто із затримкою на 7 днів; податкову накладу №54 від 31.01.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.02.2018, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №55 від 31.01.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.02.2018, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №53 від 31.01.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.02.2018, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №38 від 12.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №8 від 02.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №39 від 12.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №41 від 15.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №9 від 02.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №36 від 09.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу№42 від 15.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №37 від 12.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №40 від 14.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 02.03.2018, тобто із затримкою на 2 дні; податкову накладу №78 від 28.02.2018 в ЄРПН зареєстровано 19.03.2018, тобто із затримкою на 4 дні; податкову накладу №36 від 06.03.2018 в ЄРПН зареєстровано 13.04.2018, тобто із затримкою на 13 днів; податкову накладу №47 від 06.03.2018 в ЄРПН зареєстровано 13.04.2018, тобто із затримкою на 13 днів; податкову накладу №78 від 31.03.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.04.2018, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №79 від 31.03.2018 в ЄРПН зареєстровано 19.06.2018, тобто із затримкою на 65 днів; податкову накладу №64 від 11.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 21 день; податкову накладу №65 від 30.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 6 днів; податкову накладу №58 від 28.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 6 днів; податкову накладу №48 від 25.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 6 днів; податкову накладу №50 від 26.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 6 днів; податкову накладу №57 від 28.04.2018 в ЄРПН зареєстровано 21.05.2018, тобто із затримкою на 6 днів; податкову накладу №73 від 31.05.2018 в ЄРПН зареєстровано 18.06.2018, тобто із затримкою на 3 дні; податкову накладу №62 від 25.05.2018 в ЄРПН зареєстровано 18.06.2018, тобто із затримкою на 3 дні; податкову накладу №106 від 30.06.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.07.2018, тобто із затримкою на 5 дні; податкову накладу №66 від 22.05.2018 в ЄРПН зареєстровано 18.06.2018, тобто із затримкою на 3 дні; податкову накладу №80 від 31.05.2018 в ЄРПН зареєстровано 18.06.2018, тобто із затримкою на 3 дні; податкову накладу №77 від 30.05.2018 в ЄРПН зареєстровано 18.06.2018, тобто із затримкою на 3 дні; податкову накладу №106 від 30.06.2018 в ЄРПН зареєстровано 20.07.2018, тобто із затримкою на 5 днів; податкову накладу №70 від 31.08.2018 в ЄРПН зареєстровано 19.09.2018, тобто із затримкою на 4 дні; податкову накладу №37 від 17.08.2018 в ЄРПН зареєстровано 19.09.2018, тобто із затримкою на 4 дні; податкову накладу №30 від 13.09.2018 в ЄРПН зареєстровано 15.10.2018, тобто із затримкою на 15 днів; податкову накладу №84 від 30.09.2018 в ЄРПН зареєстровано 23.10.2018, тобто із затримкою на 8 днів; податкову накладу №27 від 12.09.2018 в ЄРПН зареєстровано 15.10.2018, тобто із затримкою на 15 днів; податкову накладу №37 від 18.09.2018 в ЄРПН зареєстровано 22.10.2018, тобто із затримкою на 7 днів.
З урахуванням викладеного суд повністю погоджується в висновками контролюючого органу про несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних.
У позовній заяві позивач зазначає про те, що спірні податкові накладні не підлягали наданню отримувачу (покупцю), тому жоден з контрагентів позивача не зазнав шкоди через не включення сум ПДВ до податкового кредиту.
У зв`язку з цим, позивач вважає, що до таких податкових накладних не можуть бути застосовані штрафні санкції за несвоєчасність їхньої реєстрації, з приводу чого суд зазначає наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 затверджено Порядок заповнення податкової накладної (далі Порядок №1307).
Відповідно до пункту 8 Порядку №1307 при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини робиться помітка X та зазначається тип причини:
01 - Складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку);
02 - Складена на постачання неплатнику податку;
03 - Складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку;
04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;
05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку;
06 - Складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих;
07 - Складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України;
08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість;
09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;
10 - Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності;
11 - Складена за щоденними підсумками операцій;
12 - Складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку);
13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;
14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента;
15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання.
В інших випадках у верхній лівій частині податкової накладної тип причини не зазначається (нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються).
Згідно з абзацами 1-4 пункту 11 Порядку №1307 у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися:
1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;
2) в операціях, звільнених від оподаткування;
3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.
У разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" робиться помітка "X".
У таких зведених податкових накладних у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).
Відповідно до абзаців 1-2 пункту 12 Порядку №1307 у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000".
У разі здійснення операцій з вивезення товарів за межі митної території України у графі "Отримувач (покупець)" зазначаються найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому - країна, в якій зареєстрований покупець (нерезидент), а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "300000000000".
З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано до реєстрації такі податкові накладні та розрахунки коригування до податкової накладної:
Тип 02:
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №140 від 25.07.2017 до податкової накладної №17 від 07.03.2017 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 31.08.2017 (а.с.57-60);
- №49 від 15.11.2017 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 13.12.2017 (а.с.75-76);
- №54 від 31.01.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 20.02.2018 (а.с.80-83);
- №38 від 12.02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.89-91);
- №8 від 02.02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.92-93);
- №39 від 12.02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.94-95);
- №41 від 15 . 02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.96-97);
- №9 від 02.02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.98-100);
- №36 від 09 . 02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.101-102);
- №42 від 15 . 02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.103-104);
- №37 від 12.02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.105-106);
- №40 від 14 . 02.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 02.03.2018 (а.с.107-108);
- №36 від 06 . 03.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 13 . 04.2018 (а.с.112-113);
- №47 від 06 . 03.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 13 . 04.2018 (а.с.114-115);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №79 від 31.03.2018 до податкової накладної №60 від 23.03.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 19.06.2018 (а.с.119-121);
- №64 від 11 . 04.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 21 . 05.2018 (а.с.122-123);
- №58 від 28 . 04.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 21.05.2018 (а.с.126-127);
- №48 від 25 . 04.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 21.05.2018 (а.с.128-129);
- №50 від 26 . 04.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 21.05.2018 (а.с.130-131);
- №57 від 28 . 04.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 21.05.2018 (а.с.132-133);
- №79 від 31 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18 . 06.2018 (а.с.122-123);
- №73 від 31 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18 . 06.2018 (а.с.134-135);
- №62 від 25 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18 . 06.2018 (а.с.136-137);
- №64 від 25 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18 . 06.2018 (а.с.138-139);
- №66 від 22 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18 . 06.2018 (а.с.140-141);
- №77 від 30 . 05.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 18.06.2018 (а.с.145-146);
- №37 від 17 . 08.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 19 . 09.2018 (а.с.153-154);
- №30 від 13 . 09.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 15 . 10.2018 (а.с.155-156);
- №27 від 12 . 09.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 15.10.2018 (а.с.160-161);
- №37 від 18 . 09.2018 (отримувач (покупець) Неплатник; індивідуальний податковий номер 100000000000); дата реєстрації 22.10.2018 (а.с.162-163);
Тип 13:
- №45 від 31.01.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 20.02.2017 (а.с.177-178);
- №90 від 30.04.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 30.04.2017 (а.с.61-62);
- №85 від 31.08.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 16.09.2017 (а.с.69-70);
- №68 від 30.09.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 20.10.2017 (а.с.71-72);
- №88 від 31.10.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 20.11.2017 (а.с.73-74);
- №67 від 31.12.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 22.01.2018 (а.с.79-81);
- №55 від 31.01.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 20.02.2018 (а.с.84-86);
- №78 від 28.02.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 19.03.2018 (а.с.109-111);
- №78 від 31.03.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 31.03.2018 (а.с.116-118);
- №65 від 30.04.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 21.05.2018 (а.с.124-125);
- №80 від 31.05.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 18.06.2018 (а.с.142-144);
- №106 від 30.06.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 20.07.2018 (а.с.147-149);
- №70 від 31.08.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 19.09.2018 (а.с.150-152);
- №84 від 30.09.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 600000000000); дата реєстрації 23.10.2018 (а.с.157-159);
Тип 15:
- №139 від 06.07.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 319041326571); дата реєстрації 30.08.2017 (а.с.67-68);
- №68 від 31.12.2017 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 319041326571); дата реєстрації 22.01.2018 (а.с.77-78);
- №53 від 31.01.2018 (отримувач (покупець) ДП Автотрейдінг-Центр ; індивідуальний податковий номер 319041326571); дата реєстрації 20.02.2018 (а.с.67-68) .
Як було зазначено судом вище, дослідивши зазначені податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних, суд дійшов висновку про те, що ДП Автотрейдінг-Центр порушено граничні строки реєстрації вказаних документів.
Водночас, суд звертає увагу на те, що вказані податкові накладні не підлягали наданню отримувачу (покупцю), а тому жоден з таких контрагентів позивача не зазнав і не міг зазнати шкоди через невключения сум ПДВ до податкового кредиту - це податкові накладні, виписані на неплатника ПДВ, постачання в межах балансу для невиробничого використання, у негосподарських операціях - такі податкові накладні не видаються отримувачу (покупцю).
Відповідно до п.п. 201.1 г ст. 201 ПК України одним з обов`язкових реквізитів податкової накладної є податковий номер платника податку - покупця, а за п.п. д до обов`язкових реквізитів належить назва особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість - покупця (отримувача) товарів/послуг. Тобто власне податкова накладна, як вона спеціально визначена ПК України, має містити обов`язково такі реквізити як податковий номер та назву покупця, який зареєстрований як платник ПДВ.
В той же час, в розглядуваному випадку зазначені податкові накладні такого реквізиту не містять. Фактичне проставлення, наприклад, номеру 100000000000 у рядку індивідуальний податковий номер графи Отримувач (покупець) здійснено у відповідності до вимог п. 12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року №1307. Цей номер не є податковим номером платника податку - покупця, як обов`язкового реквізиту, передбаченого п.п.201.1 г , а є умовним кодом, що проставляється у такому документі, який складається при реалізації неплатникам податку. Суд вважає, що такі документи не є тими податковими накладними, щодо яких можуть бути застосовані санкції за п. 120-1.1 ПК України .
Так, штраф запроваджується з метою захисту бюджету та платників податків від зловживань та недобросовісних дій їх контрагентів та, зокрема, дисциплінує постачальника своєчасно реєструвати податкові накладні з метою забезпечення права покупця на формування податкового кредиту. При відсутності реєстрації (несвоєчасній реєстрації) податкових накладних, які не надаються покупцю, державний бюджет жодним чином не зазнає негативних наслідків, оскільки згідно п.201.10 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів (послуг) податкових накладних в ЄРПН не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період, тобто не відбувається впливу на податковий облік платника податку чи його контрагентів, отже накладення штрафу за відсутність реєстрації (несвоєчасну реєстрацію) податкових накладних, які не надаються покупцю, зі стимулюючої функції перетворюється на каральну, оскільки за наведених обставин вбачається очевидним, що мету дисциплінувати постачальників - платників ПДВ не можна досягнути щодо податкових накладних, які не надаються покупцю.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Суд зазначає, що Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), розглядаючи податкові спори, застосовує статтю 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав і основоположних свобод, яка гарантує право на мирне та вільне володіння своїм майном та закріплює, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
В цьому контексті неправомірне стягнення податків/штрафів, позбавлення права на відшкодування податків розглядається як втручання держави у мирне та вільне володіння особи своїм майном (коштами).
У п. 49 рішення від 22.11.2007 у справі Україна-Тюмень проти України ЄСПЛ вказав, що найважливіша вимога статті 1 Протоколу полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: друге речення першого пункту дозволяє позбавлення власності лише на умовах, передбачених законом , а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію законів .
У п. 55 цього рішення надано тлумачення пропорційності втручання в право на мирне володіння майном та зазначив, що таке втручання повинно бути здійснено з дотриманням справедливого балансу між вимогами загального інтересу суспільства та захисту основоположних прав особи.
Має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти шляхом вжиття будь-якого заходу для позбавлення особи її власності.
У пункті 101 рішення у справі Зеленчук і Цицюра проти України (Заяви № 846/16 та № 1075/16) ЄСПЛ зазначив, що втручання у право власності повинно не лише переслідувати за фактами та у принципі законну ціль у загальному інтересі , але також має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між вжитими заходами та метою, яку прагнули досягти будь-якими заходами, застосованими державою, у тому числі заходами, спрямованими на здійснення контролю за користуванням майном фізичною особою. Ця вимога виражена у понятті справедливий баланс , який має бути встановлений між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи. Завдання досягти цього балансу відображено у структурі статті 1 Першого протоколу до Конвенції в цілому. У кожній справі, що стосується стверджуваного порушення цієї статті, Суд повинен, таким чином, встановити, чи було покладено на відповідну особу непропорційний та надмірний тягар внаслідок втручання держави (див. рішення у справі Хуттен-Чапська проти Польщі [ВП] (Hutten-Czapska v. Poland) [GC], заява № 35014/97, пункт 167, ЄСПЛ 2006-VIII).
З огляду на такі висновки ЄСПЛ, під час судового розгляду потрібно оцінити, наскільки застосування штрафу за несвоєчасну реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування узгоджується зі справедливим балансом, який має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства щодо застосування таких штрафів та вимогами захисту прав особи.
Слід зазначити, що податкові штрафи, якщо вони не мають на меті матеріальної компенсації, а мають виключно каральний та стимулюючий характер, відповідають кримінальному переслідуванню у розумінні статті 6 Конвенції. Такого висновку дійшов ЄСПЛ у пп.48-49 рішення у справі J. В. Проти Швейцарії від 03.05.2001, у рішенні у справі Остерлунд проти Франції від 10.05.2015, у рішенні у справі Компанія Вестберґа таксі Антіеболаґ та Вуліч проти Швеції .
На переконання суду, такі ознаки присутні і у штрафах на несвоєчасну реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, які не видаються покупцю (отримувачу).
Відповідно, у зв`язку з наявністю характеру притягнення до кримінальної відповідальності в розумінні Конвенції, для застосування таких штрафі обов`язковим є доведення вини платника податків, тобто усвідомлення небезпечного характеру свого діяння та розуміння його суспільно небезпечних наслідків, які відсутні у випадку з несвоєчасною реєстрацією податкових накладних/розрахунків коригування, що не видаються покупцю. Як наслідок, відсутня також вина.
Ураховуючи те, що відповідачем не оспорюється факт повного відображення податкових зобов`язань за податковими накладними, зареєстрованими з порушенням строку, в податкових деклараціях з ПДВ контрагенти позивача не зазнали і не могли зазнати шкоди через невключения сум ПДВ до податкового кредиту, отже позивачем не завдано шкоди ані бюджету, ані контрагентам, штраф за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН з урахуванням наведених рішень Європейського суду з прав людини не є пропорційним державним втручанням у право позивача на мирне володіння майном.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд звертає увагу, що під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів на підтвердження висновків щодо правомірності застосування до позивача штрафу за порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, у той час як матеріали справи спростовують висновки акта перевірки.
У зв`язку з цим, суд вважає, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві від 20.03.2019 № 0236531207 є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення з адміністративним позовом до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 1921,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 3044 від 09.08.2019 (а.с.4).
Сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню йому у повному обсязі за рахунок відповідача.
Доказів понесення позивачем інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, матеріали справи не містять.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати в повному обсязі податкове повідомлення-рішення № 0236531207 від 20.03.2019 про застосування до ДП Автотрейдінг-Центр штрафних санкцій за платежем податок на додану вартість: у розмірі 93 080,14 грн., прийняте Головним управлінням ДФС у м. Києві на підставі акту № 542/26-15-12-07/31904132 від 05.02.2019 Про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр (код ЄДРПОУ 31904132) за 2017-2018 роки .
3. Стягнути на користь Дочірнього підприємства Автотрейдінг-Центр (РНОКПП 31904132, зареєстроване місце знаходження: 03039, м. Київ, пр. Перемоги, 67) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у м. Києві (ідентифікаційний код 39439980, 04116, м. Київ ,вул. Шолуденка, буд. 33/19) судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.
Суддя Т.П. Балась
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2020 |
Оприлюднено | 31.03.2020 |
Номер документу | 88492850 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Балась Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні