ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2020 рокуЛьвівСправа № 140/3023/19 пров. № А/857/1037/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача: Гінди О.М.
суддів: Заверухи О.Б., Старунського Д.М.,
за участю секретаря судових засідань - Чопко Ю.Т.
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року (головуючий суддя: Ковальчук В.Д., місце ухвалення - м. Луцьк) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЄС-ГРУП до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю ЄС-ГРУП 08.10.2019 звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 13 червня 2019 року № 1193009/40580300 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15 травня 2019 року № 16; від 13 червня 2019 року № 1193350/40580300 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15 травня 2019 року № 15; від 29 травня 2019 року № 1174951/40580300 про відмову у реєстрації податкової накладної від 13 травня 2019 року № 14, зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 15 травня 2019 року № 16, від 15 травня 2019 року № 15, від 13 травня 2019 року № 14.
Обґрунтовує позов тим, що в електронній формі направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні, виписані за фактом господарських операцій із Товариством з обмеженою відповідальністю Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС від 13 травня 2019 року № 14 на суму 100000,00 грн (із урахуванням податку на додану вартість 16666,67 грн); від 15 травня 2019 року № 15 на суму 276100,02 грн. (з урахуванням ПДВ 46016,67 грн); від 15 травня 2019 року № 16 на суму 273942,68 грн (з урахуванням ПДВ 45657,11 грн). Однак, їх реєстрація була зупинена, а ТзОВ ЄС-ГРУП в електронній формі подало листи-пояснення та пакет документів, який необхідний для реєстрації податкових накладних. За результатами розгляду поданих пояснень та первинних документів Комісією ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення по реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Комісія ГУ ДФС у Волинській області) були прийняті рішення про відмову у реєстрації цих податкових накладних. Вважає, прийняті відповідачем рішення протиправними, оскільки товариством надіслано контролюючому органу документи, що підтверджують реальність господарських операцій із ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС . Зазначає, що господарські операції, за результатами яких були виписані податкові накладні за першою подією, мають реальний характер та підтверджені відповідними первинними документами. Отже, спірні рішення прийняті контролюючим органом упереджено, без повного аналізу поданих товариством документів, а також без передбачених законом підстав, а тому просить їх скасувати.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року позов задоволено повністю.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, а тому просить його скасувати та постановити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, апелянт посилається на те, що ТзОВ ЄС-Груп виписано податкові накладні: № 14 від 13 травня 2019 року на суму 100000,00 грн (із урахуванням податку на додану вартість 16666,67 грн); № 15 від 15 травня 2019 року на суму 276100,02 грн. (з урахуванням ПДВ 46016,67 грн); № 16 від 15 травня 2019 року на суму 273942,68 грн (з урахуванням ПДВ 45657,11 грн) по господарських операціях ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат Велес , які надіслано до ДФС для реєстрації в ЄРПН. Відповідно до квитанцій реєстрація цих податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку з тим, що вказані податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Оскільки, позивачем не надано усіх необхідних копій документів, відповідно до пункту 13 Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 21.02.2018 № 117, а саме: договорів, довіреності, акти приймання-передачі, рахунки - фактури, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, сертифікати якості, отже рішенням комісії позивачу правомірно відмовлено в реєстрації цих податкових накладних.
Представник позивача подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Представники сторін у судове засідання не з`явились, хоча належним чином були повідомлені про місце, час та дату розгляду справи.
У відповідності до ч. 4 ст. 229 і ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін належним чином повідомлених про дату, час, місце розгляду справи не перешкоджає апеляційному розгляду справи і такий проведено у їх відсутності без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга задоволеною бути не може з таких мотивів.
Судом першої інстанції встановлено, що 01 квітня 2019 року між ТзОВ ЄС-ГРУП (постачальник) та ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС (покупець) укладено договір поставки № 010419, предметом якого є охолоджені та заморожені елементи м`яса свинини та яловичини, свинина охолоджена та заморожена в напівтушах, розділка свинна, сало свиняче, субпродукти свинні та яловичі та інший товар згідно зі специфікацією на кожну окрему партію товару. Відповідно до пункт 5.1 договору поставки оплата вартості товару здійснюється покупцем у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника на умовах, узгоджених сторонами в специфікації на кожну окрему партію товару. У випадку якщо сторони не погодили специфікацію на окрему партію товару або в специфікації не погодили умови оплати товару, оплата за товар здійснюється на умовах 100% передоплати згідно виставленого постачальником рахунку. Прийом-передача товару здійснюється в узгодженому сторонами місці поставки. Поставлений товар вважається прийнятим за кількістю з моменту підписання видаткової накладної покупцем.
На виконання зазначеного вище договору поставки від 01 квітня 2019 року № 010419, позивач відповідно до специфікації від 15 травня 2019 року № ЄС-190039 здійснив поставку на користь покупця м`яса курячого механічної обвалки, дрібного помолу, 1,00 мм, замороженого в кількості 21079 кг на загальну суму 273942,68 грн, в тому числі ПДВ 45657,11 грн. За фактом цієї господарської операції складено видаткову накладну № ЄС-190038 від 18 травня 2019 року та сформовано податкову накладну від 15 травня 2019 року № 16, яку надіслано для реєстрації в ЄРПН 31 травня 2019 року.
Також, на виконання договору поставки від 01 квітня 2019 року № 010419 позивач відповідно до специфікації від 15 травня 2019 року № ЄС-190038 здійснив поставку на користь ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС м`яса курячого механічної обвалки, дрібного помолу, 1,00 мм, замороженого в кількості 21245 кг на загальну суму 276100,02 грн, в тому числі ПДВ 46016,67 грн. За фактом цієї господарської операції складено видаткову накладну № ЄС-190037 від 18 травня 2019 року та сформовано податкову накладну від 15 травня 2019 року № 15, яку надіслано для реєстрації в ЄРПН 31 травня 2019 року.
Крім цього, на виконання вищенаведеного договору позивач відповідно до специфікації від 13 травня 2019 року № ЄС-190037 здійснив поставку ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС напівтуш свинних, заморожених в кількості 10023,8 кг на загальну суму 481142,40 грн, в тому числі ПДВ 80190,40 грн. За фактом цієї господарської операції складено видаткову накладну № ЄС-190120 від 18 травня 2019 року та сформовано податкову накладну від 13 травня 2019 року № 14 на загальну суму 100000,00 грн, в тому числі ПДВ на суму 16666,67 грн, яку надіслано для реєстрації в ЄРПН 22 травня 2019 року.
Згідно квитанцій від 31 травня 2019 року, податкові накладні доставлено до ДФС України, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України їх реєстрація зупинена: податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6 пункту 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунку коригування в ЄРПН.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної №14 від 13.05.2019, ТзОВ ЄС-ГРУП 27 травня 2019 року подало контролюючому органу в електронному вигляді пояснення та копії документів для реєстрації вказаної податкової накладної: договір поставки від 01 квітня 2019 року № 010419, укладений між ТзОВ ЄС-ГРУП та ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС ; специфікацію від 13.05.2019 року № ЄС-190037 до цього договору поставки; рахунки на оплату № ЄС-190037 від 13 травня 2019 року; платіжне доручення № 1499 від 13.05.2019; накладну на переміщення № 2 від 01 червня 2019 року; накладну від 22.07.2019; видаткову накладну № ЄС-190120 від 22 липня 2019 року; акт приймання-передачі товару по кількості і якості від 13.07.2019 до договору поставки № 010419 від 01.04.2019; договір № 161117 перевезення вантажів в міжнародному і міжміському сполученні від 16 листопада 2017 року; товарно-транспортну накладну № ЄС-190120 від 22.07.2019; акт № 76 здачі-приймання робіт (надання послуг) від 23.07.2019; контракт № UK 26/04 від 26.04.2019, укладений між ТзОВ ЄС-ГРУП (покупець) та фірмою VESTEY FOODS INTERNATIONAL LTD (Великобританія) (продавець) щодо придбання елементів м`яса тощо; специфікацію № 1 до контракту № UK 26/04 від 26.04.2019; платіжне доручення в іноземній валюті або банківських металах № 195 від 21 червня 2019 року; митну декларацію № UA205090/2019/060312 від 13.05.2019; сертифікат якості від 10.05.2019 pоку; інвойс № 2019/05/М2/0000101 від 14.05.2019; сертифікат відповідності та якості - декларації виробника від 08.05.2019; інвойс від 08.05.2019 № SI038021; міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.05.2019; накладну від 15.05.2019; картку рахунок 6811 за період з 01.05.2019 - 22.05.2019; картку рахунок 361 за період з 01.05.2019 - 22.05.2019; оборотно-сальдову відомість по рахунку 281 за період з 01.05.2019 - 22.05.2019.
Для реєстрації зупиненої податкової накладної №15 від 15.05.2019, ТзОВ ЄС-ГРУП 05 червня 2019 року подало в електронному вигляді пояснення та копії документів для реєстрації зазначеної податкової накладної, а саме: договір поставки від 01 квітня 2019 року № 010419, укладеного між ТзОВ ЄС-ГРУП та ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС ; специфікацію від 15.05.2019 № ЄС-190038 до договору поставки № 010419 від 01.04.2019; накладну від 18.05.2019; видаткову накладну № ЄС-190037 від 18 травня 2019 року; акт приймання-передачі товару по кількості і якості від 19.05.2019 до договору поставки; товарно-транспортну накладну № ЄС-190037 від 18.05.2019; рахунок на оплату № ЄС-190038 від 15.05.2019; платіжне доручення № 1537 від 15.05.2019; договір № 230736 перевезення вантажів в міжнародному і міському транспорті від 23.07.2018; заявку № 33 від 18.05.2019; акт надання послуг № 441 від 19 травня 2019 року; рахунок на оплату № 440 від 19 травня 2019 року; платіжне доручення № 1706 від 09.08.2019; контракт № Р 18/04 від 18.04.2019, укладений між ТзОВ ЄС-ГРУП (покупець) та фірмою Zaklad Przetworczy Rolno - Spozywczy Ubojnia Drobiu Andrzej Merchel Marek Kujawski Spolka Jawna (Польща) (продавець) з додатками щодо придбання елементів м`яса тощо; специфікації № 1 до контракту № Р 18/04 від 18.04.2019; платіжне доручення в іноземній валюті або банківських металах № 185 від 06 травня 2019 року; митної декларації № UA205090/2019/059769 від 13.05.2019; сертифікат якості від 10.05.2019; інвойс № 2019/05/М2/0000101 від 10.05.2019; міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 10.05.2019; договір № 090504 перевезення вантажів в міжнародному і міжміському сполученні від 09.05.2018; заявки № 27 від 09.05.2019 на перевезення товару; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 64 від 13.05.2019; рахунок № 68 від 13.05.2019 на оплату послуг перевезення; накладну від 13.05.2019 на прийом товару на склад ТзОВ ЄС-ГРУП . Додатково суду надано ТзОВ ЄС-ГРУП платіжне доручення № 1695 від 08.08.2019 про оплату позивачем 14000,00 грн ФГ НАТАЛІЯ І.П за надані транспортні послугу по рах. № 70 від 14.05.2019.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної № 16 від 15.05.2019, ТзОВ ЄС-ГРУП 05 червня 2019 року подало в електронному вигляді пояснення та копії документів для реєстрації вказаної податкової накладної, а саме: договір поставки від 01 квітня 2019 року № 010419, укладеного між ТзОВ ЄС-ГРУП та ТзОВ Спеціалізований птахопереробний комбінат ВЕЛЕС ; специфікації від 15.05.2019 року № ЄС-190039 до договору поставки № 010419 від 01.04.2019; накладну від 18.05.2019; видаткову накладну № ЄС-190120 від 18 травня 2019 року; акт приймання-передачі товару по кількості і якості від 19.05.2019 до договору поставки; товарно-транспортну накладну № ЄС-190038 від 18.05.2019; рахунок на оплату № ЄС-190039 від 15.05.2019; платіжне доручення № 1538 від 15.05.2019; договір № 230736 перевезення вантажів в міжнародному і міському транспорті від 23.07.2018; заявки № 32 від 18.05.2019; акт надання послуг № 440 від 19 травня 2019 року; рахунок на оплату № 439 від 19 травня 2019; платіжне доручення № 1705 від 09.08.2019; контракт № Р 18/04 від 18.04.2019, укладений між ТзОВ ЄС-ГРУП (покупець) та фірмою Zaklad Przetworczy Rolno - Spozywczy Ubojnia Drobiu Andrzej Merchel Marek Kujawski Spolka Jawna (Польща) (продавець) з додатками щодо придбання елементів м`яса тощо; специфікації № 1 до контракту № Р 18/04 від 18.04.2019; платіжне доручення в іноземній валюті або банківських металах № 185 від 06 травня 2019 року; митну декларацію № UA205090/2019/059768 від 13.05.2019; сертифікат якості від 10.05.2019; інвойс № 2019/05/М2/0000101 від 10.05.2019; міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 10.05.2019; договір № 090504 перевезення вантажів в міжнародному і міжміському сполученні від 09.05.2018; заявки № 28 від 09.05.2019 на перевезення товару; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 66 від 14.05.2019; рахунок № 70 від 14.05.2019 на оплату послуг перевезення; накладну від 14.05.2019 на прийом товару на склад ТзОВ УКРТРЕЙД КОМПАНІ . Додатково суду першої інстанції надано ТзОВ ЄС-ГРУП платіжні доручення № 1696 від 08.08.2019 про оплату позивачем 14000,00 грн ФГ НАТАЛІЯ І.П за транспортні послугу по рах. № 70 від 14.05.2019.
Крім того, ТзОВ ЄС-ГРУП надало контролюючому органу копії первинних документів, що підтверджують наявність матеріально-технічних ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій за вищенаведеними податковими накладними від 15.05.2019 № 15, 16, зокрема: договір суборенди нежитлового приміщення з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 від 01.06.2018; акт приймання-передачі нежитлового приміщення за договором суборенди нежитлового приміщення від 01.06.2018; акт № ЛО-0000171 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.05.2019; рахунок-фактуру № ЛО-0000327 від 02.05.2019; платіжне доручення № 1525 віл 10.05.2019; договір суборенди № 010218 від 01.02.2018, укладеного з ТзОВ ОПОС-ТОРГ ; акт прийому-передачі об`єкту суборенди від 01.02.2018; акт надання послуг № 190245 від 31 травня 2019 року; рахунок на оплату № 190231 від 31 травня 2019 року; платіжне доручення № 2 від 03 червня 2019 року.
За результатами розгляду цих документів, комісією Головного управління ДФС у Волинській області прийнято рішення від 13 червня 2019 року № 1193009/40580300 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 15 травня 2019 року № 16 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено про відсутність розрахункових документів за надані перевізниками транспортні послуги, довіреностей на отримання товару; а надані платником товарно-транспортні накладні не відповідають Наказу Мінтранспорту України від 14.10.97 № 363 (зі змінами).
Аналогічні підстави зазначені і у рішенні від 13 червня 2019 року № 1193350/40580300 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 15 травня 2019 року № 15.
Також, комісією Головного управління ДФС у Волинській області прийнято рішення від 29 травня 2019 року № 1174951/40580300 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 13 травня 2019 року № 14 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформленні повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено про відсутність підтверджуючих документів, щодо походження (придбання) товару, який в подальшому має реалізувати ТзОВ ЄС-ГРУП ; відсутні документи, які свідчать про придбання або про намір придбання напівтуш свинних заморожених; в поясненні не зазначається у якого СГД платник має намір придбати зазначений товар і чи принаймні заключна угода з ним, чи здійснювався перерахунок коштів / авансових платежів.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій, наданих як відповідачеві, так і суду, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачем, Комісія ГУ ДФС у Волинській області не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних. Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність, для належного захисту порушеного права позивача, зобов`язати ДПС України зареєструвати у ЄРПН податкові накладні № 14 від 13 травня 2019 року; № 15 та № 16 від 15 травня 2019 року. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
З цими висновками суду першої інстанції, погоджується суд апеляційної інстанції з огляду на таке.
Спірні правовідносини врегульовані приписами Податкового Кодексу України та нормативними актами, прийнятими на їх виконання, в редакціях, що діяли на час їх виникнення.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Пунктом 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми, постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 117).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) (п. 1 Порядку № 117).
Відповідно до п. 12 Порядку № 117, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно п. 13 Порядку № 117, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктами 14 Порядку № 117, визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг) (п. 15 Порядку № 117).
Згідно п. п. 18, 19 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (п. п. 20, 21 Порядку № 117).
З системного аналізу вищенаведених норм права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що для встановлення правомірності чи протиправності оскаржуваного рішення, контролюючий орган повинен надати належні та достатні докази того, що зупинення реєстрації податкових накладних, вчинено згідно приписів пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України та у відповідності до Порядку № 117 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 травня 2019 року щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 15, № 16 від 15 травня 2019 року та в квитанції від 22 травня 2019 року щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 14 від 13 травня 2019 року, встановлено, що реєстрація вказаних накладних зупинена, у зв`язку з тим, що ці податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Крім цього, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, однак конкретний перелік необхідних документів у квитанціях не вказано.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом у квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, конкретного переліку документів, який є достатнім для реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 28.10.2019 у справі № 640/983/19.
Крім цього, обов`язок контролюючого органу щодо зазначення конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, визначений у п. 14 Порядку № 117.
Отже, не зазначення органом ДФС у квитанціях: № 9106267668 від 22.05.2019; № 9113685137 та № 9113654998 від 31.05.2019, переліку документів, які необхідно подати до контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, порушує вимоги Порядку № 117.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у відповідності до Порядку № 117, саме в квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, повинно бути визначено, який перелік документів, необхідно подати платнику податків до контролюючого органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, для того, щоб платник податків у повному об`ємі зміг виконати вимоги контролюючого органу.
Крім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що позивачем надавалися контролюючому органу копії первинних документів і пояснення для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, які досліджені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції.
Щодо покликання апелянта в апеляційній скарзі на те, що позовна вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 15 травня 2019 року № 15, № 16, від 13 травня 2019 року № 14 є передчасною, оскільки неможливим є встановлення реєстраційної суми на електронному рахунку позивача в системі електронного адміністрування ПДВ, на момент прийняття рішення судом в цій справі, то суд апеляційної інстанції вважає такі безпідставними з огляду на наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
Згідно із підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Аналогічні положення закріплено в пункті 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.
Суд апеляційної інстанції, на покликання представника відповідача щодо неможливості встановити реєстраційну суму на електронному рахунку позивача в системі електронного адміністрування ПДВ на момент прийняття рішення судом в цій справі, зазначає, що перевірка таких сум законодавцем не ставиться, як умова для реєстрації податкової накладної на підставі рішення суду, якщо її реєстрація була зупинена. Крім того, перевірка наявності суми ПДВ відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України здійснюється після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі, тоді як у квитанціях від 31 травня 2019 року, від 22 травня 2019 року невідповідність реєстраційної суми на електронному рахунку позивача сумі, зазначеній у цих накладних, не встановлено.
Крім того, відповідно до п. п. 2, 10 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, з яким погоджується суд апеляційної інстанції, про необхідність для належного захисту порушеного права позивача, зобов`язати ДПС України зареєструвати у ЄРПН податкові накладні від 15 травня 2019 року №15, №16 та від 13 травня 2019 року № 14. Оскільки, задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позов необхідно задовольнити, оскільки контролюючим органом у квитанціях: № 9106267668 від 22.05.2019; № 9113685137 та № 9113654998 від 31.05.2019, в порушення пункту 201.16 Податкового кодексу України та Порядку № 117, не вказано конкретний перелік документів, необхідних для реєстрації податкової накладної, що є свідченням не відповідності рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної, вимозі правової визначеності. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Здійснивши системний аналіз долучених до справи доказів та правильно застосувавши під час розгляду справи норми матеріального права, що регламентують спірні правовідносини, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, щодо обґрунтованості заявленого адміністративного позову.
Згідно приписів ст. 139 КАС України підстав для стягнення судових витрат не має.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, рішення суду без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд -
постановив:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року у справі № 140/3023/19 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді О. Б. Заверуха Д. М. Старунський Повне судове рішення складено 30.03.2020.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2020 |
Оприлюднено | 31.03.2020 |
Номер документу | 88502016 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні