Рішення
від 31.03.2020 по справі 160/87/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 березня 2020 року Справа № 160/87/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЛО до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 03.01.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла, направлена 28.12.2019, позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЛО до Державної податкової служби України, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо реєстрації 16.10.2019 податкової накладної від 30.09.2019 № 904446 на загальну суму 158 879 719,12 грн, у тому числі ПДВ 26 479 953,02 грн, яка була направлена 15.10.2019 Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЛО до Державної податкової служби України;

- визнати прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня 15.10.2019 подану Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЛО податкову накладну від 30.09.2019 № 904446 на загальну суму 158 879 719,12 грн, у тому числі ПДВ 26 479 953,02 грн.

2. Ухвалою суду від 11.01.2020:

- прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито позовне провадження у справі № 160/87/20;

- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;

- встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті спору;

- витребувано від Державної податкової служби України пояснення із підтверджуючими доказами, чи було надано відповідь на адвокатський запит від 05.12.2019 за вих. № 05.

3. 10.03.2020 поштовим зв`язком до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

4. 20.03.2020 поштовим зв`язком до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

5. На виконання пункту 201.1 статті 201 ПК України позивачем складено в електронній формі податкову накладну від 30.09.2019 № 904446, яку направлено на реєстрацію 15.10.2019 о 19:53, проте жодної квитанції про прийняття або не прийняття, або зупинення реєстрації податкової накладної 15.10.2019 товариством не отримано.

6. В порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної відповідачем здійснено 16.10.2019.

7. Відсутність своєчасної реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платника податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення позапланової перевірки.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

8. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що позовна заява не містить жодного посилання на протиправність дій контролюючого органу. Зі свого боку, контролюючий орган жодних протиправних дій не вчиняв.

9. Згідно відомостей з ЄРПН податкова накладна від 30.09.2019 № 904446 зареєстрована 16.10.2019 о 08:00, що підтверджується квитанцією № 1, отже, є безпідставними твердження позивача про неотримання ним квитанції щодо прийняття або не прийняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.

10. За даними підсистеми Архів електронної звітності інформаційно-телекомунікаційної системи Єдине вікно подання електронної звітності від ТОВ АЛЛО до контролюючого органу податкова накладна від 30.09.2019 № 904446 надійшла та була зареєстрована у ЄРПН 16.10.2019.

11. Надані ТОВ АЛЛО до позовної заяви докази лише зазначають про направлення податкової накладної від 30.09.2019 № 904446 15.10.2019 та жодним чином не спростовують факту несвоєчасної реєстрації такої накладної. У квитанції від 16.10.2019 № 1 чітко визначено, що Документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 16.10.2019 о 08:00:00 .

12. Відповідно до пункту 11 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827, перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня. Враховуючи надсилання платником податків електронного документа лише о 19:53 15.10.2019 відповідача об`єктивно не міг надати позивачу квитанцію про прийняття податкової накладної. Позивач наданими доказами підтверджую запізніле направлення податкової накладної до ЄРПН.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Товариство з обмеженою відповідальністю АЛЛО (код ЄДРПОУ 30012848) зареєстроване 10.08.1998, є платником податку на додану вартість.

14. 15.10.2019 о 19:53 ТОВ АЛЛО подано на реєстрацію податкову накладну від 30.09.2019 № 904446, складену на адресу ТОВ Укрвео (код ЄДРПОУ 42330106), по реалізації електронних товарів, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8517120000, на загальну суму 158 879 719,12 грн, у тому числі ПДВ 26 479 953,02 грн, обсяг постачання без урахування ПДВ 132 399 765,10 грн.

15. Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 30.09.2019 № 904446 зареєстрована 16.10.2019 о 08:00:00 за № 9241300419, результат обробки: Документ доставлено до ДПС України, документ прийнято. .

16. ТОВ АЛЛО завою за вих. № 1573 від 01.11.2019 звернулось до Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, у якому зазначило, що товариством складена податкова накладна від 30.09.2019 № 904446, відправлена на реєстрацію 15.10.2019 о 19:53, факт чого підтверджується:

- листом ТОВ Техноцентр Маяк ІС від 24.10.2019 за вих. № 11;

- роздруківкою з комп`ютерної програми для подання звітності в електронному вигляді M.E.DOC про відправлення податкової накладної;

- роздруківкою XML файлу, сформованого при відправленні 15.10.2019 податкової накладної;

- роздруківкою log файлу програми M.E.DOC , згідно якого 15.10.2019 о 19:53 ТОВ АЛЛО успішно відправлено електронний лист на адресу приймального шлюзу Державної податкової служби України.

17. Також, у заяві позивач просив:

- вважати податкову накладну від 30.09.2019 № 904446, яка була відправлена ТОВ АЛЛО 15.10.2019 о 19:53 на реєстрацію в ЄРПН своєчасно поданою та зареєстрованою в ЄРПН;

- письмово підтвердити реєстрацію в ЄРПН 15.10.2019 податкової накладної від 30.09.2019 № 904446, яка була відправлена ТОВ АЛЛО .

18. У зв`язку із отриманням листа ТОВ АЛЛО від 01.11.2019 за вих. № 1573 Офіс великих платників податків ДПС листом від 18.11.2019 вих. № 1528/8/28-10-50-09-06 звернувся до Департаменту інформаційних технологій ДПС України, у якому зазначив, що ТОВ АЛЛО складено податкову накладну від 30.09.2019 № 904446, яку направлено на реєстрацію до ЄРПН 15.10.2019 о 19:53, платником податків підтверджено факт направлення податкової накладної № 904446 на реєстрацію до ЄРПН, згідно баз даних ДПС зазначена податкова накладна зареєстрована в ЄРПН 16.10.2019, тобто в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, у зв`язку із чим просив надати інформацію щодо фактичної відправки податкової накладної від 30.09.2019 № 904446 на сервері Державної податкової служби України.

19. На лист Офісу великих платників податків ДПС від 18.11.2019 вих. № 1528/8/28-10-50-09-06 Державною податковою службою України надано відповідь від 26.11.2019 вих. № 5918/7/99-00-02-07-02-17, у якій останньою зазначено, що за даними підсистеми Архів електронної звітності інформаційно-телекомунікаційної системи Єдине вікно подання електронної звітності від ТОВ АЛЛО (код ЄДРПОУ 30012848) до контролюючого органу податкова накладна від 30.09.2019 № 904446 надійшла та була зареєстрована в ЄРПН 16.10.2019, про що платника було повідомлено відповідною квитанцією.

20. За вих. № 5 від 05.12.2019 до Державної податкової служби України направлено адвокатський запит в інтересах ТОВ АЛЛО , у якому заявник просив:

- надати письмову інформацію стосовно того коли була отримана податкова накладна від 30.09.2019 № 904446 приймальним шлюзом Державної фіскальної служби, яка була відправлена ТОВ АЛЛО 15.10.2019 о 19:53;

- надати документальне підтвердження факту отримання приймальним шлюзом ДФС від ТОВ АЛЛО податкової накладної від 30.09.2019 № 904446, яка була відправлена ТОВ АЛЛО 15.10.2019 о 19:53 по прямому з`єднанню на адресу приймального шлюзу Державної фіскальної служби.

21. Відповідь на запит не надана.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

22. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) здійснюється відповідно до вимог Податкового кодексу України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).

23. Правила складання податкової накладної регулюються статтею 201 ПК України та регламентуються Порядком заповнення податкової накладної , затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307.

24. Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

25. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

26. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

27. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абзац 2 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

28. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

29. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

30. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

31. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені (абзац 14-16 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

32. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (абзац 18 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

33. Пунктом 2 Порядку № 1246 визначені наступні терміни:

- податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації;

- операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

34. Згідно із пунктом 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

35. Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру (ЄРПН) у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

36. Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) (абзац 1 пункту 10 Порядку № 1246).

37. Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

38. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться визначені у пункті 12 Порядку № 1246 перевірки.

39. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку № 1246).

40. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).

41. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку № 1246).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

42. Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що реєстрація податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком платника податків.

43. При цьому, податковим законодавством визначені строки виконання платником податків такого обов`язку, за порушення яких встановлена відповідальність у вигляді штрафу.

44. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

45. Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

46. Відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

47. Як випливає зі змісту пункту 201.10 статті 201 ПК України за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.

48. З наведених у Розділі V положень нормативно-правових актів суд дійшов висновку, що з моменту направлення платником податків податкової накладної на реєстрацію в ЄРПН проходить певний час для перевірки ряду показників, які передбачені пунктом 12 Порядку № 1246. Якщо протягом операційного дня, в якому податкову накладну надіслано для реєстрації, не надійшла квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення її реєстрації, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

49. Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган зареєстрував 16.10.2019 о 08:00 направлену позивачем 15.10.2019 о 19:53 (тобто до закінчення операційного дня) податкову накладну від 30.09.2019 № 904446.

50. У відзиві на позов відповідач пояснив таку реєстрацію запізнілим відправленням платником податку податкової накладної, що не дало достатнього часу для проведення перевірки такої накладної у відповідності до пункту 12 Порядку № 1246.

51. При цьому, наданими позивачем документами підтверджено направлення податкової накладної до Державної податкової служби України саме 15.10.2019, але фактично податкову накладну зареєстровано 16.10.2019.

52. Позивач виконав усі залежні від нього дії щодо своєчасної реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 30.09.2019 № 904446, та затримка реєстрації відбулась не з вини позивача.

53. Відповідач не довів правомірності та обґрунтованості реєстрації податкової накладної 16.10.2019.

54. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними діями.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

55. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

щодо розподілу судових витрат

56. Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

57. Суд присуджує на користь позивача судові витрати за одну позовну вимогу немайнового характеру, до якої заявлена похідна позовна вимога, направлена на відновлення порушеного права, в розмірі 1 921 грн.

58. Позивачем за подання позову сплачено 3 842 грн, коли як мало бути сплачено 1 921 грн, повернення сум надмірно сплаченого судового збору здійснюється за клопотанням особи, яке на дату винесення рішення по справі не подано.

59. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

60. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЛО (код ЄДРПОУ 30012848; вул. Барикадна, буд. 15-А, м. Дніпро, 49044) до Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

61. Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо реєстрації 16.10.2019 податкової накладної від 30.09.2019 № 904446, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЛО .

62. Визнати прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня 15.10.2019 подану Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЛО податкову накладну від 30.09.2019 № 904446 на загальну суму 158 879 719,12 грн, у тому числі ПДВ 26 479 953,02 грн.

63. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЛО за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 1 921 грн.

64. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Верба

Дата ухвалення рішення31.03.2020
Оприлюднено02.04.2020
Номер документу88524216
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/87/20

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 27.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні