Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 квітня 2020 р. Справа№200/2167/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області про визнання протиправними дії і зобов`язання вчинити певні дії, -
У С Т А Н О В И В:
У лютому 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області (далі - УПФУ, відповідач), в якому просить: - визнати протиправним дії щодо відмови в зарахуванні до страхового стажу періоду роботи з 12.05.1979 по 31.12.1997 у Донецькому виробничому об`єднанні «Точмаш» , яке 15.03.1994 перейменовано у Відкрите акціонерне товариство «Точмаш» ; -скасувати рішення № 244 від 02.12.2019 про відмову в призначенні пенсії за віком; - зобов`язати повторно розглянути заяву від 26.11.2019 про призначення пенсії за віком, із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 12.05.1979 по 31.12.1997 у Донецькому виробничому об`єднанні «Точмаш» , яке 15.03.1994 перейменовано у Відкрите акціонерне товариство «Точмаш» , та з урахуванням інформації викладеної в довідках Відкритого акціонерного товариства «Точмаш» від 05.03.2019 № 315/к, від 05.03.2019 № 156/з та від 05.03.2019 № 316/к.
Обґрунтовуючи позов ОСОБА_1 посилається на те, що неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства і не може бути підставою для позбавлення конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком. Також позивач зазначає, що відповідачем безпідставно не прийняті до уваги довідки про підтвердження пільгового стажу.
Відповідач надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що при розгляді трудової книжки встановлено, що записи № 5-13 зроблені з порушенням відповідно п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за № 110, а саме: якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим рядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: Підприємство таке-то з такого-то числа переіменоване на таке-то", а у графі 4 проставляється підстава перейменування - наказ (розпорядження), його дата і номер. Період роботи з 12 травня 1979 року по 31 грудня 1997 року не можливо зарахувати до страхового стажу, оскільки в записі про прийом на роботу вказане Донецьке виробниче об`єднання Точмаш , а на печатці про звільнення значиться Відкрите акціонерне товариство Точмаш , тобто відсутній запис про його перейменування. Також відповідач зазначає, що надані позивачем до позову копії довідок до управління при зверненні надані не були. Також ці довідки видані ВАТ Точмаш на окупованій території України.
Позивач надав відповідь на відзив, в якому зазначив, що представник відповідача при прийнятті заяви і документів про призначення пенсії відмовився прийняти довідки Відкритого акціонерного товариства «Точмаш» від 05.03.2019 № 315/к, від 05.03.2019 № 156/з та від 05.03.2019 № 316/к.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 2 березня 2020 року суддею прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, витребувано у відповідача докази.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , що підтверджується копіями паспорту громадянина України № ВЕ НОМЕР_2 і картки платника податків від 3 вересня 2012 року.
Також до суду надана копія довідки від 26 лютого 2019 року № 1426-5000042394 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, за якою ОСОБА_1 перемістився з м. Донецьк до м. Краматорськ Донецької області.
Згідно зі спірним рішенням УПФУ № 244 від 4 грудня 2019 відповідач розглянув заяву ОСОБА_1 № 11080 від 26.11.2019 про призначення пенсії за віком відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Вказаним рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком, оскільки загальний страховий стаж ОСОБА_1 за наданими документами складає 18 років 8 місяців 12 днів, за винятком періодів роботи з 12 травня 1979 року по 31 грудня 1997 року, що не відповідає вимогам ч.1 ст. 26 Закону № 1058.
При цьому, позивачу не враховано до загального страхового стажу період роботи з 12 травня 1979 року по 31 грудня 1997 року у зв`язку з тим, що записи №№ 5-13 зроблені з порушенням відповідно п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за № 110, а саме: якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим рядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: Підприємство таке-то з такого-то числа переіменоване на таке-то", а у графі 4 проставляється підстава перейменування - наказ (розпорядження), його дата і номер. Період роботи з 12 травня 1979 року по 31 грудня 1997 року не можливо зарахувати до страхового стажу, оскільки в записі про прийом на роботу вказане Донецьке виробниче об`єднання Точмаш , а на печатці про звільнення значиться Відкрите акціонерне товариство Точмаш , тобто відсутній запис про його перейменування.
До суду надана копія трудової книжки позивача, в якій наявні записи №№ 5-13 щодо роботи позивача з 12 травня 1979 року по 15 липня 2005 року в якості токарем, слюсарем ремонтником у Донецькому заводі точного машинобудування, у наступному перейменовано в Донецьке виробниче об`єднання Точмаш . Згідно із записом № 13 позивач звільнений 15.07.2005 з Відкритого акціонерного товариства Точмаш . У трудовій книжці позивача відсутні відомості щодо перейменування (або реорганізацію) Донецького виробничого об`єднання Точмаш у Відкрите акціонерне товариство Точмаш .
Також позивачем до суду надані копії довідок ВАТ Точмаш (ідентифікаційний код 14300579), розташованого на непідконтрольній українській владі території, а саме: від 05.03.2019 № 315/к щодо перейменування Донецького виробничого об`єднання Точмаш у Відкрите акціонерне товариство Точмаш згідно з наказом від 15.03.1994 № 100; від 05.03.2019 № 156/з про заробітну плату для обчислення пенсії; від 05.03.2019 № 316/к щодо роботи позивача на підприємстві з 12.05.1979 по 15.07.2005 і щодо перейменування підприємства.
Відкрите акціонерне товариство Точмаш зареєстроване у якості юридичної особи, (ідентифікаційний код: 14300579, місцезнаходження: 83007, Донецька область, м. Донецьк, вул. Жмури, 1) і перебуває в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується відомостями з вказаного реєстру, безоплатний доступ до яких забезпечується на підставі Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016 № 1657/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 червня 2016 року за № 839/28969.
Спірні правовідносини виникли з приводу правомірності відмови у призначенні пенсії.
Частиною 1 ст. 26 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-IV) передбачено, що Особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років; з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - не менше 27 років; з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року - не менше 28 років; з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - не менше 29 років; з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років; з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - не менше 31 року; з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року - не менше 32 років; з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року - не менше 33 років; з 1 січня 2027 року по 31 грудня 2027 року - не менше 34 років; починаючи з 1 січня 2028 року - не менше 35 років.
Відповідно до ч. 1 і ч. 3 ст. 44 Закону від 09.07.2003 № 1058-IV встановлено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 64 Закону від 09.07.2003 № 1058-IV передбачено, що Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право: отримувати безоплатно від органів державної влади, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і від фізичних осіб - підприємців відомості, пов`язані з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Підпунктом 2 п. 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 р. за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Згідно з п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок №637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п. 4.2 і п. 4.3 розділу IV Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі; 4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Пунктом 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженої Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 N 58, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 р. за N 110 (далі - Інструкція № 58), у редакції, чинній на час перейменування підприємства, передбачено, що якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим порядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: "Підприємство таке-то з такого-то числа переіменоване на таке-то", а у графі 4 проставляється підстава перейменування - наказ (розпорядження), його дата і номер.
Пунктом 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 1993 року № 301 Про трудові книжки працівників у редакції, чинній на час перейменування підприємства, передбачено, що відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації.
За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.
Отже, правильність і своєчасність заповнення трудових книжок покладалася саме на відповідальних посадових осіб, а не на працівника.
У спірному рішенні відповідача або у відзиві УПФУ не наведено обґрунтованих сумнівів щодо достовірності записів №№ 5-13. Отже, оскаржуване рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Позивач зазначає, що довідки Відкритого акціонерного товариства «Точмаш» від 05.03.2019 № 315/к, від 05.03.2019 № 156/з та від 05.03.2019 № 316/к не були прийняті представником УПФУ при подання заяви про призначення пенсії, а зі змісту відзиву випливає, що відповідача посилається на знаходження вказаного підприємства на тимчасово непідконтрольній території України. Проте, як встановлено судом, Відкрите акціонерне товариство Точмаш (ідентифікаційний код: 14300579) перебуває в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а тому відсутні законодавчі підстав для неврахування вказаних довідок.
Також Верховний Суд раніше сформулював правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії у подібних правовідносинах. Зокрема, у постанові від 02 жовтня 2018 року (справа № 569/14531/16-а) проаналізував положення статті 19 Конституції України, статей 3, 4, 9, 17, 18 Закону № 1207-VІІ, у розрізі міжнародних принципів закладених у документі Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії в якому у 1971 році Міжнародний суд Організацій Об`єднаних Націй (далі - ООН) зазначив, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосована до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів , у рішеннях Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) у справах Лоізіду проти Туреччини (Loizidou v. Turkey, 18.12.1996, §45), Кіпр проти Туреччини (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та Мозер проти Республіки Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016) згідно з якими: Зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного, - вважають судді ЄСПЛ, - Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать .
Верховний Суд зазначив, що у виняткових випадках, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу.
Враховуючи наведене, суд вважає за можливе застосувати названі загальні принципи ( Намібійські винятки ), сформульовані в рішеннях Міжнародного суду ООН та ЄСПЛ, в контексті оцінки документів, виданих підприємствами, що знаходяться на тимчасово не контрольованій владою території України, як доказів, оскільки неприйняття їх призведе до порушень та обмежень прав позивача на соціальний захист та гарантоване їй право на пенсійне забезпечення в належному розмірі.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до квитанції № 37 від 21.02.2020 позивачем сплачено судовий збір за подання позову в загальному розмірі 840,80 грн.
Частинами 1 та 3 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, стягненню на користь позивача підлягає 840,80 грн понесених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 255, 263, 295, 371, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області (ідентифікаційний код: 23346787, 84302, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Поштова, буд. 5) про визнання протиправними дії і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним дії Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо відмови ОСОБА_1 в зарахуванні до страхового стажу періоду роботи з 12.05.1979 по 31.12.1997 у Донецькому заводі точного машинобудування, у наступному Донецькому виробничому об`єднанні «Точмаш» , у наступному Відкритому акціонерному товаристві «Точмаш» .
Скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області № 244 від 4 грудня 2019 року про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 .
Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком від 26.11.2019, із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 12.05.1979 по 31.12.1997 у Донецькому заводі точного машинобудування, у наступному Донецькому виробничому об`єднанні «Точмаш» , у наступному Відкритому акціонерному товаристві «Точмаш» , та з урахуванням інформації викладеної в довідках Відкритого акціонерного товариства «Точмаш» від 05.03.2019 № 315/к, від 05.03.2019 № 156/з та від 05.03.2019 № 316/к.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 (вісімдесят) копійок.
Повне рішення суду складено 1 квітня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2020 |
Оприлюднено | 01.04.2020 |
Номер документу | 88524418 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні