Постанова
від 01.04.2020 по справі 540/2119/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 квітня 2020 р. м.ОдесаСправа № 540/2119/19 Головуючий в 1 інстанції: Бездрабко О.І.

П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Косцової І.П.,

суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.

за участі секретаря - Стефанцевої Ю.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фреш Альтернатива" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фреш Альтернатива" (далі - ТОВ "Фреш Альтернатива") звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №11254266/39966788, №1254262/39966788 від 15.08.2019 року, №1265709/39966788, №1265707/39966788, №1265705/39966788, №1265710/39966788 від 02.09.2019 року., №126668/39966788, №1266667/39966788, №1266669/39966788, №1266664/39966788, №1266670/39966788, №1266665/39966788 від 03.09.2019 року, №1268379/39966788, №1268377/39966788 від 04.09.2019 року, №1292492/39966788 від 27.09.2019 року, №1294781/39966788, №1294782/39966788, №1294779/39966788, №1294783/39966788 від 01.10.2019 року та зобов'язати відповідача зареєструвати податкові накладні від 21.06.2019 року №3, від 03.07.2019 року №2, від 09.07.2019 року №3, від 10.07.2019 року №4, №5, №6, від 11.07.2019 року №7, від 15.07.2019 року №8, від 17.07.2019 року №9, від 18.07.2019 року №10, від 20.07.2019 року №11, №12, від 27.07.2019 року №13, від 30.07.2019 року №14, від 02.08.2019 року №1, від 04.08.2019 року №2, від 11.08.2019 року №3, №4, від 13.08.2019 року №5 у відповідному реєстрі днем їх подання.

В обґрунтування позову зазначено, що рішення ДФС України про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними, оскільки Товариство надало до контролюючого органу змістовні письмові пояснення та необхідні документи для реєстрації таких накладних в ЄРПН.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року позов ТОВ "Фреш Альтернатива" задоволено.

Суд скасував оскаржувані рішення та зобов`язав ДФС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН днем їх подання.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що надані підприємством пояснення та документи є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Водночас рішення податкового органу про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН є не конкретизованими, адже не містять чіткого посилання на підстави зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень).

В апеляційний скарзі Державна фіскальна служба України, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати прийняте у справі судове рішення та постановити нове про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування своїх доводів апелянт зазначив, що суд першої інстанції при прийнятті рішення у справі не врахував, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН стала отримана податковим органом інформація про формування ТОВ "Фреш Альтернатива" податкового кредиту за рахунок підприємств у яких номенклатура придбання товарів контрагентами виробниками не відповідає номенклатурі реалізації товарів, підприємства не є виробниками даної продукції і не здійснювали її придбання. Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН стало ненадання підприємством розрахункових документів та банківських виписок з особового рахунку.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "Фреш Альтернатива" зазначило, що суд першої інстанції вірно встановив усі обставини справи та надав їм належну правову оцінку, у зв'язку з чим просив залишити судове рішення без змін.

Сторони у судове засідання не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи належним чином повідомлені.

Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Фактичні обставини справи.

Судом встановлено, що ТОВ "Фреш Альтернатива" склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21.06.2019 року № 3, від 03.07.2019 року № 2, від 09.07.2019 року № 3, від 10.07.2019 року № 4, від 10.07.2019 року № 5, від 10.07.2019 року № 6, від 11.07.2019 року № 7, від 15.07.2019 року № 8, від 17.07.2019 року № 9, від 18.07.2019 року № 10, від 20.07.2019 року № 11, від 20.07.2019 року № 12, від 27.07.2019 року № 13, від 30.07.2019 року № 14, від 02.08.2019 року № 1, від 04.08.2019 року № 2, від 11.08.2019 року № 3, від 11.08.2019 року № 4, від 13.08.2019 року № 5.

Згідно квитанцій №1 від 11.07.2019 року реєстраційний номер 9150023388, від 29.07.2019 року реєстраційні номери 9164550392, 9164600444, 9164591962, 9164596501, 9164602496, 9164601225, 9164591901, від 13.08.2019 року реєстраційні номери 9178797713, 9178797711, 9178797958, 9178798013, 9178797714, 9178798380, від 30.08.2019 року реєстраційні номери 9196146552, 9196146740, 9196141256, 91961436949196137243 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21.06.2019 року № 3, від 03.07.2019 року № 2, від 09.07.2019 року № 3, від 10.07.2019 року № 4, від 10.07.2019 року № 5, від 10.07.2019 року № 6, від 11.07.2019 року № 7, від 15.07.2019 року № 8, від 17.07.2019 року № 9, від 18.07.2019 року № 10, від 20.07.2019 року № 11, від 20.07.2019 року № 12, від 27.07.2019 року № 13, від 30.07.2019 року № 14, від 02.08.2019 року № 1, від 04.08.2019 року № 2, від 11.08.2019 року № 3, від 11.08.2019 року № 4, від 13.08.2019 року № 5 прийнято, але їх реєстрацію зупинено.

Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних вказано те, що податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ "Фреш Альтернатива" направило до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті рішення від 15.08.2019 року №11254266/39966788, від 15.08.2019 року №1254262/39966788, від 02.09.2019 року №1265709/39966788, від 02.09.2019 року №1265707/39966788, від 02.09.2019 року №1265705/39966788, від 02.09.2019 року №1265710/39966788, від 03.09.2019 року №126668/39966788, від 03.09.2019 року №1266667/39966788, від 03.09.2019 року №1266669/39966788, від 03.09.2019 року №1266664/39966788, від 03.09.2019 року №1266670/39966788, від 03.09.2019 року №1266665/39966788, від 04.09.2019 року №1268379/39966788, від 04.09.2019 року №1268377/39966788, від 27.09.2019 року №1292492/39966788, від 01.10.2019 року №1294781/39966788, від 01.10.2019 року №1294782/39966788, від 01.10.2019 року №1294779/39966788, від 01.10.2019 року №1294783/39966788 про відмову у реєстрації перелічених вище податкових накладних в Єдиному реєстрі.

Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних зазначено "неподання платником податку копій документів - розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків".

Законність таких рішень є предметом спору у даній справі.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та позиція суду апеляційної інстанції щодо доводів апеляції та висновків суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення, виходячи з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246).

Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такої податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок №117).

Пунктом 3 Порядку №117 наведено перелік ознак, за якими перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації.

Пунктом 5 вказаного Порядку №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно п.6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН вбачається, що контролюючим органом сформовані висновки про відповідність поданих підприємством до реєстрації податкових накладних вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Листом Державної фіскальної служби України від 05.11.2018 року затверджено Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій, підпунктом 1.6 пункту 1 яких передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв стає доступною платнику в Електронному кабінеті.

Відповідно до п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинні містити як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів встановила, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається зі змісту оскаржуваних рішень, підставою для їх прийняття зазначено ненадання платником податків копій документів, а саме розрахункових документі, банківських виписок з особових рахунків підприємства.

Разом з тим, ознайомившись із матеріалами справи, судова колегія вважає безпідставними наведені контролюючим органом підстави для відмови ТОВ "Фреш Альтернатива" у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, оскільки наявні у справі документи, зокрема письмові пояснення, платіжні доручення, квитанції до прибуткових касових ордерів свідчать про надання Товариством усіх необхідних документів для реєстрації податкових накладних в ЄРПН (а.с.30, 43-48, 59-64, 87-92, 103, 109-110, 126, 137, 149-152, 170-173, 184, 190, 211, 216-219, 225, 242 т.1, а.с.3, 9, 26-28, 39, 45, 69, 75, 79-80, 99, 110, 114-117, 146-147, 152, 176, 182, 186-190, 207-208, 215-217, 223, 247 т.2, а.с.6, 10-11, 25-26, 40, 46, 59, 70-71, 75-77, 98-100, 111-117, 133-134, 145, 149-150, 166, 173-174, 180, 196-197, 208, 214 т.3).

Колегія суддів зазначає, що наявність у податкового органу інформації про те, що податковий кредит основних постачальників ТОВ "Фреш Альтернатива" сформовано за рахунок підприємств у яких номенклатура придбання товарів контрагентами виробниками не відповідає номенклатурі реалізації товарів, підприємства не є виробниками даної продукції і не здійснювали її придбання не може утворити підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, оскільки відомості, які містяться в інформаційних базах податкового органу, мають лише інформаційний характер.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення податкового органу є протиправними та підлягають скасуванню.

Доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги Державної фіскальної служби України та скасування рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 320, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя Косцова І.П. Судді Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О. Повне судове рішення складено 01.04.2020року.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2020
Оприлюднено03.04.2020
Номер документу88549688
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2119/19

Ухвала від 26.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 01.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Постанова від 01.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні