ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" квітня 2020 р. м. Київ Справа № 911/233/20
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Експлуатаційна компанія «Сервіс»
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлантікс 1»
про стягнення 344 999,99грн
Суддя С.І. Чонгова
Представники сторін не викликались
СУТЬ СПОРУ: Товариство з обмеженою відповідальністю «Експлуатаційна компанія «Сервіс» звернулося до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлантікс 1» про стягнення 344 999,99грн у т.ч.:
- 287 499,99грн - авансовий платіж;
- 57 500,00грн - пеня за період з 02.07.2018 по 02.01.2019.
В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилається на невиконання відповідачем свого обов`язку щодо виконання проектних робіт у встановлений строк за договором підряду на виконання проектних робіт №19-01/18-1 від 19.01.2018 р.
Відповідач у справі - Товариством з обмеженою відповідальністю «Атлантікс 1» документально обґрунтованого відзиву на позовну заяву не надало.
Ухвалою господарського суду від 03.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними матеріалами у справі без проведення судового засідання. Відповідна ухвала суду була направлена сторонам у справі, яка отримана позивачем - 07.02.2020, що підтверджується поштовими рекомендованими повідомленнями, що міститься в матеріалах справи. Від відповідача поштове відправлення повернуто із зазначенням причини повернення За закінченням терміну зберігання .
Дослідивши матеріали справи та докази, суд
ВСТАНОВИВ:
19.01.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю Експлуатаційна компанія Сервіс (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Атлантікс 1 (підрядник) було укладено договір підряду №19-01/18-1 (далі - договір).
За умовами якого, замовник доручає, а підрядник бере на себе обов`язки розробити проектну документації стадії проект (ІІ) та робоча документація (Р) на капітальний ремонт з благоустроєм прилеглої території до об`єкту Будівництво офісно-житлового центру на вул. Мечникова, 11-А у Печерському районі м. Києві території, а саме провулку Івана Мар`яненка в м. Києві, пройти експертизу та погодити розроблену проектну документацію у відповідних органах, підприємствах, установах та організаціях в установленому законодавством порядку (далі-Роботи) (п.1.1 договору).
Згідно з п.1.2 договору замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані роботи та оплатити їх вартість.
Відповідно до п.1.3 договору проектна документація розробляється підрядником відповідно до завдання на проектування (Додаток №1 до цього договору), яке готується підрядником та погоджується замовником.
Проектна документація, що розробляється підрядником відповідно до умов цього договору, має відповідати вимогам ДБН А.2.2-3-2014, державних стандартів, нормативних документів у сфері містобудування України та іншим положенням чинного законодавства України (п.1.4 договору).
Згідно з п.2.1 договору вартість робіт визначається на підставі Кошторису (Додаток №2 до цього договору), який є невід`ємною частиною цього договору.
Пунктом 2.2 договору передбачено, що договірна ціна складається з вартості робіт та становить: 479166,66грн, крім того ПДВ 95833,33грн, що разом з ПДВ складає 574 999,99грн. У вартість робіт входить вартість погодження.
Відповідно до п. 2.3 договору оплата робіт по даному договору проводиться замовником наступним чином:
- замовник здійснює попередню оплату робіт, в розмірі 50% від суми зазначеної в. п.2.2 даного договору, що складає суму в розмірі 287 499,99грн, у т.ч. ПДВ 47916,67грн на розрахунковий рахунок виконавця протягом 5-ти банківських днів з дати набрання чинності цим договором.
- залишок суми в розмірі 50% від вартості робіт, що складає суму в розмірі 287 499,99грн, у т.ч. ПДВ 47916,67грн. Замовник сплачує виконавцю протягом 5-ти банківських днів з дати підписання сторонами Акту приймання-передачі виконаних робіт та передачі виконавцем проектної документації, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок виконавця.
Підрядник зобов`язаний приступити до виконання робіт не пізніше наступного дня від дати погодження замовнику завдання на проектування (п.3.1.2 договору)
Загальний строк виконання робіт згідно з Календарним графіком виконання робіт становить 120 днів (початок - березень 2018 року, закінчення - червень 2018 року) (копія якого міститься в матеріалах справи).
Згідно з п.3.1.6 договору підрядник зобов`язаний забезпечити надання проектної документації не пізніше, ніж за три тижні до початку виконання будівельно-монтажних робіт згідно календарного плану їх виконання.
Замовник має право відмовитись від договору та вимагати відшкодування збитків, якщо підрядник своєчасно не приступив до виконання робіт або виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк, визначений цим договором стає неможливим. Не оплачувати та не приймати виконані з недоліками або з порушенням умов даного договору роботи. Відмовитись від виконання договору в будь-який час до закінчення виготовлення проектної документації, оплативши підряднику фактично виконану частину робіт (п.п.3.4.3, 3.4.5, 3.4.6 договору).
Згідно з п. 4.3 договору проектна документація передається від підрядника замовнику за накладною, що підтверджує фактичну передачу проектної документації (далі - накладна) разом з актом приймання-передачі виконаних робіт.
Пунктом 5.4 договору передбачено, що за порушення встановлених цим договором строків розроблення проектної документації підрядник сплачує на користь замовника пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від вартості невиконаних робіт за кожен день затримки, але не більше 10% вартості робіт, обумовленої в п.2.2 цього договору.
Відповідно до п.10.1 договору цей договір набуває чинності з дня його підписання сторонами і діє до повного виконання сторонами своїх обов`язків.
Пунктом 10.4.1 договору передбачено, що сторони погодились, що замовник має право розірвати договір в односторонньому порядку сповістивши підрядника за 10 календарних днів до дати розірвання у випадках: - затримання з вини підрядника початку, проміжних термінів виконання робіт, кінцевого строку завершення робіт в сукупності більше ніж за 15 календарних днів порівняно з строками передбаченими даним договором, за умови своєчасного надання замовником вихідних даних, передбачених в завданні на проектування (Додаток №1 до договору) та авансу відповідно до п.2.3 договору: - у випадку невиконання робіт за договором або виконання робіт підрядником, при наявності його вини, з відступами від завдання на проектування (Додаток №1 до договору), вихідних даних, наданих замовником підряднику, та інших умов договору.
19.01.2018 позивачем було затверджено відповідачу Завдання на проектування.
Позивач перерахував на поточний рахунок відповідача попередню оплату (авансовий платіж ) за договором у розмірі 287 499,99грн, що підтверджується платіжним дорученням №183 від 29.03.2018.
Позивачем 18.07.2018 було направлено відповідачу претензію №115 від 16.07.2018 з повідомленням про розірвання договору в односторонньому порядку та вимогою повернути суму попередньої оплати в розмірі 287 499,99грн, що підтверджується описом вкладння у цінний лист та фіскальним чеком ПАТ Укрпошта від 18.07.2018 №97321.
Відповідачем було направлено лист позивачу №121/09 від 25.09.2018 в якому просить розглянути пропозицію щодо повного повернення коштів до 25.10.2018 в зв`язку з тим, що фактично претензія надійшла наприкінці вересня 2018 року.
Проте, позивач вказує, що сума попередньої оплати за договором відповідачем не повернута, а тому просить суд стягнути з відповідача авансовий платіж у розмірі 287499,99грн.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 887 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором підряду на проведення проектних та пошукових робіт підрядник зобов`язується розробити за завданням замовника проектну або іншу технічну документацію та (або) виконати пошукові роботи, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх.
Згідно з ч. 1 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. До договору підряду на проведення проектних і пошукових робіт застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ст. 846 Цивільного кодексу України строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Частиною 2, 3 ст. 849 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків. Якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника.
Відповідно до ст. 854 Цивільного кодексу України якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково. Підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та в розмірі, встановлених договором.
Частиною ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до п. 1) ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Згідно з ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Підрядник зобов`язаний приступити до виконання робіт не пізніше наступного дня від дати погодження замовнику завдання на проектування (п.3.1.2 договору)
Загальний строк виконання робіт згідно з Календарним графіком виконання робіт становить 120 днів (початок - березень 2018 року, закінчення - червень 2018 року) (копія якого міститься в матеріалах справи).
Згідно з п. 4.3 договору проектна документація передається від підрядника замовнику за накладною, що підтверджує фактичну передачу проектної документації (далі - накладна) разом з актом приймання-передачі виконаних робіт.
Відповідачем не надано суду заперечень проти позову, окрім того не надано доказів, щодо підтвердження належного виконання ним свого обов`язку щодо своєчасного виконання проектних та пошукових робіт згідно з договором, а саме накладної, що підтверджує фактичну передачу проектної документації (далі - накладна) разом з актом приймання-передачі виконаних робіт.
Таким чином, суд вважає вимоги позивача про стягнення з відповідача попередньої оплати у розмірі 287 499,99грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Крім того позивачем заявлено вимоги щодо стягнення з відповідача пені у розмірі 57 500,00грн за період з 02.07.2018 по 02.01.2019.
В силу ч.1 ст. 216, ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності у вигляді застосування господарських санкцій є вчинене учасником господарських відносин правопорушення у сфері господарювання. Одним з видів господарських санкцій, згідно ч.2 ст.217 Господарського кодексу України, є штрафні санкції, до яких віднесені, у т.ч. штраф та пеня (ч.1 ст.230 Господарського кодексу України).
Як визначено ст. 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, згідно з п.2 ч.1 цієї норми, сплата неустойки.
Штраф та пеня є видами неустойки згідно з ст.549 ЦК України. При цьому, відповідно до вказаної норми, неустойкою є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Пунктом 5.4 договору передбачено, що за порушення встановлених цим договором строків розроблення проектної документації підрядник сплачує на користь замовника пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від вартості невиконаних робіт за кожен день затримки, але не більше 10% вартості робіт, обумовленої в п.2.2 цього договору.
Згідно ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Крім того, статтею 253 Цивільного кодексу України передбачено перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Відповідно до ч. 1, ч.3 та ч.5 ст. 254 Цивільного кодексу України строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку. Строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку. Якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Позивач здійснює нарахування пені з 02.07.2018.
Проте, як вбачається з календарного плану, зобов`язання за договором мало бути виконане до кінця червня 2018 року, тобто кінцевою датою виконання зобов`язання є 30.06.2018, що припадає на суботу, однак з урахуванням ст. 254 Цивільного кодексу України, останнім днем виконання зобов`язання є 02.07.2018, тобто прострочення виконання зобов`язання починається з 03.07.2018.
18.07.2018 позивач відмовився від договору претензією від 16.07.2018 вих. № 115, що підтверджується фіскальним чеком та описом поштового вкладення, копії яких містяться в матеріалах справи.
Виходячи з положень п. 10.4.1 договору замовник має право розірвати договір в односторонньому порядку сповістивши підрядника за 10 календарних днів до дати розірвання .
Тобто, договір є розірваним з 28.07.2018, а отже права та обов`язки сторін за договором припинилися з дати його припинення.
Отже, штрафні санкції мають нараховуватися за період з 03.07.2018 по 28.07.2018.
Так, за розрахунком суду розмір пені, який підлягає задоволенню становить 14178,08грн; вимоги щодо стягнення з відповідача пені у розмірі 43321,92грн задоволенню не підлягають.
В силу ст. 129 ГПК України, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з оплатою позову судовим збором, підлягають частковому відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача, у розмірі 4525,17грн.
Керуючись ст. ст. 129, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково .
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлантікс 1» (09100, Київська область, м. Біла Церква, вул. Гагаріна, буд. 35/33, кв. 20; ідентифікаційний код 37917676) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Експлуатаційна компанія «Сервіс» (01032, м. Київ, бул. Тараса Шевченка, буд. 35, група нежилих приміщень №7; ідентифікаційний код 34486072) 287499,99грн авансового платежу, 14 178,08грн пені, а також 4525,17грн в рахунок відшкодування витрат, понесених на оплату позову судовим збором.
3. В частині стягнення 43321,92грн пені відмовити.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено 02 .04.2020
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя С.І. Чонгова
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2020 |
Оприлюднено | 06.04.2020 |
Номер документу | 88556358 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Чонгова С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні