Герб України

Рішення від 25.03.2020 по справі 922/352/19

Господарський суд харківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" березня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/352/19

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Аюпової Р.М.

при секретарі судового засідання Васильєві А.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Приватної фірми "Інверком", м. Харків до 1. Харківської міської ради, м. Харків , 2. Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків про визнання недійсним договору за участю представників сторін:

позивача - Шеін І.В., керівник;

першого відповідача - не з`явився;

другого відповідача - не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Приватна фірма "Інверком", м. Харків, звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до 1. Харківської міської ради, м. Харків, 2. Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, в якому, відповідно до прийнятої судом заяви позивача про зміну предмету позову (вх. № 9385 від 16.04.2019), просить суд:

1. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків по вул. Шатилівська, площа 0,4168 га, кадастровий номер 6310136300:07:006:0016, із застосуванням коефіцієнта функціонального використання для земель, зайнятих для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури - 1,5, та видати відповідний витяг.

2. Зобов`язати Харківську міську раду визначити розмір орендної плати за Договором оренди землі від 08.10.2018, виходячи з даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого із застосуванням коефіцієнта функціонального використання для земель, зайнятих для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, та внести відповідні зміни до п.5 та п.9 Договору оренди землі від 08.10.2018.

3. Зобов`язати Харківську міську раду зробити перерахунок орендної плати за Договором оренди землі від 08.10.2018, за період з 08.10.2018 по теперішній час, виходячи з даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого із застосуванням коефіцієнта функціонального використання для земель, зайнятих для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

Ухвалою господарського суду від 01.03.2019 відкрито провадження у справі № 922/352/19 та призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 26.03.2019 о 10:30 год.

21.03.2019 першим відповідачем, через канцелярію суду, надано відзив на позов (вх. № 7094), в якому відповідач, заперечуючи проти задоволення заявлених позовних вимог, зазначає, що Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який просить скасувати позивач складено Державним кадастровим реєстратором згідно з вимогами діючого законодавства. Значення коефіцієнтів Кф та КмЗ застосовано в межах визначених Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та технічної документації з нормативної грошової оцінки м. Харкова, затвердженої рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13, у зв`язку з чим підстави для його скасування відсутні. Окрім цього, зауважує, що оспорювані позивачем умови договору оренди землі є суттєвими і спрямовані на реальне настання правових наслідків і не можуть бути визнані недійсними з підстав невідповідності вимогам, викладеним у ч. 1 та ч. 5 ст. 203 ЦК України. Також відповідачем наголошено про невірно обраний позивачем спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання незаконним та скасування Витягу з технічної документації, на думку позивача, не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, не змінить фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі.

22.03.2019 другим відповідачем, через канцелярію суду, надано відзив на позов (вх. № 7213), в якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, зазначивши, що розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у м. Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель м. Харкова станом на 01.01.2013" в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А, отже Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, його державні кадастрові реєстратори та структурні підрозділи не розраховують та не впливають на значення зазначеного коефіцієнту.

Ухвалою господарського суду від 16.04.2019 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, до 01 червня 2019 року.

Ухвалою господарського суду від 02.05.2019 призначено у справі № 922/352/19 судову земельно-технічну експертизу проведення якої доручено експертам Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені Засл. проф. М. С. Бокаріуса. Провадження у справі зупинено на термін проведення судового дослідження.

Ухвалою господарського суду від 25.07.2019 проведення земельно-технічної експертизи, призначеної ухвалою господарського суду від 02.05.2019 у справі № 922/352/19, доручено Київському науково-дослідному інституту незалежних експертиз (00133, м. Київ, вул. Саксаганського, 75). Провадження у справі зупинено на термін проведення судового дослідження.

Ухвалою господарського суду від 23.01.2020, враховуючи повернення з експертної установи матеріалів справи, разом з висновком судового експерта, провадження у справі № 922/352/19 поновлено та призначено справу до судового розгляду у судовому засіданні на 03.02.2020 об 11:45 год.

24.02.2020 позивачем, через канцелярію суду, надано уточнену позовну заяву (вх. № 4779), в якій позивач, зазначивши, що 14.02.2020 приведено у відповідність відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку, а саме змінено цільове призначення з 1.13.2 на 02.10 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури та 18.02.2020 отримано витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, наголосив на відсутності позовних вимогах до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо зобов`язання до перерахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та зобов`язання ХМР встановити новий розмір орендної плати за земельну ділянку.

Таким чином, позивач змінив предмет позову та просить суд розглядати позовні вимоги ПФ "Інверком" в наступній редакції: зобов`язати Харківську міську раду зробити перерахунок орендної плати за договором оренди землі від 08.10.2018 на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Шатилівська, площею 0,4168 га, кадастровий номер 6310136300:07:006:0016, за період з 08.10.2018 по теперішній час, виходячи з даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2020 № 1731/0/45-20.

Ухвалою господарського суду від 24.02.2020 прийнято до розгляду заяву позивача про зміну предмету позову (вх. № 4779 від 24.02.2020) та продовжено розгляд справи з її урахуванням. Закрито підготовче провадження та призначено справу № 922/352/19 до судового розгляду по суті на 25.02.2020 о 10:45 год.

Протокольними ухвалами від 25.02.2020, 23.03.2020 у судових засіданнях оголошувалась перерва, в порядку ст. 216 ГПК України.

У судовому засіданні 25.03.2020 представник позивача позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представники відповідачів у судове засідання 25.03.2020 не з`явились, про причину неявки суд не повідомили. Про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. В матеріалах справи наявні направлені на адресу відповідачів телефонограми, отримані повноважними представниками Харківської міської ради, м. Харків, та Головного управління Держгеокадастру у Харківської області.

В ході розгляду даної справи господарським судом Харківської області, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строків, встановлених ГПК України.

В ході розгляду даної справи судом було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи - у відповідності до приписів ч. 1 ст. 210 ГПК України, а також з урахуванням положень ч. 2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.

Присутній в судовому засіданні представник позивача погодилися з тим, що судом досліджено всі докази, які надано сторонами у відповідності до ст. 74 ГПК України.

Відповідно до ч.1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п.1 ч.3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу по суті.

Відповідно до ст. 219 ГПК України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 25.03.2020, відповідно до ст. 240 ГПК України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з урахуванням прийнятої господарським судом заяви позивача про зміну предмету позову, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив наступне.

08.10.2018 між Приватною фірмою Інверком (позивач) та Харківською міською радою (перший відповідач) укладено договір оренди землі, згідно з яким на підставі рішення 16 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 08.11.17 № 802/17 Про надання земельних ділянок для будівництва об`єктів та припинення права користування земельними ділянками та рішення 20 сесії Харківської міської ради 7 скликання 20.06.18 № 1127/18 Про внесення змін до рішень Харківської міської ради з містобудівних питань Харківська міська рада передала позивачу в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків по вул. Шатилівська, площа 0,4168 га.

Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору, згідно з Витягом (дата формування витягу 20.07.2018) становить 27136598 грн.

Відповідно до п. 9 вказаного договору, розмір орендної плати за земельну ділянку на рік, згідно з розрахунком № 308/18 від 26.07.2018 становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 814097,94 грн., а розмір орендної плати на місяць становить 67841,50 грн.

Позивач вважає, що вищевказана нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки проведена із порушенням чинного законодавства, виходячи з наступного.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:07:006:0016 від 20.07.2018 № 1143/176-18 для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки використано коефіцієнт Кф-3.

Проте відповідно до додатку 1 до Порядку проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки кадастровий (КФ) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури становить -1.5

Як вказує позивач, нормативна грошова оцінка земельних ділянок має відповідати вимогам Порядку проведення нормативно-грошової оцінки земель населених пунктів, Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом 01.01.2013.

14.02.2020 приведено у відповідність відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку, а саме змінено цільове призначення з 1.13.2 на 02.10 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

Також, 17.02.2020 позивачем замовлено Витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки.

Однак, позивач зазначає, що у зв`язку із порушеннями норм законодавства України при проведенні нормативно-грошової оцінки земельної ділянки при укладенні договору оренди, на позивача незаконно покладено обов`язок сплачувати вдвічі завищений розмір орендної плати, який нараховувався протягом усього строку дії договору оренди земельної ділянки.

Таким чином, на думку позивача, вимоги про зобов`язання Харківську міську раду перерахувати заборгованість за договором оренди землі від 08.10.2018, за період з моменту укладення договору оренди і по теперішній час, призведе до захисту порушеного права позивача, що і стало підставою заявлення до суду відповідних позовних вимог.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, господарський суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Харківської міської ради та Головного Управління Держгеокадастру у Харківської області визначається, зокрема законами України Про оренду землі , Про оцінку земель .

Відповідно до ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним, а об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Відповідно до положень Податкового кодексу України плата за землю може здійснюватись у вигляді земельного податку та орендної плати.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Визначення договору оренди землі містить і ст. 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Згідно зі ст. 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є, зокрема: орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ст. 638 ЦК України договір вважається укладеним, якщо сторони в належній формі досягай згоди з усіх істотних умов договору, в тому числі тих що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підставою визначення розміру орендної плати є договір оренди такої земельної ділянки, про що зазначено у п. 288.1 ст.288 ПК України зазначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. В тій же статті ПКУ визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати повинен відповідати певним межам залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 288.5 ст. 288 ПКУ) та визначатись у договорі оренди (п. 288.4 ст. 288 ПКУ).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Ст. 5 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.

Відповідно до ч.2 ст. 18 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація (ч. 1 ст. 20 Закону України Про оцінку землі ).

Відповідно до ст. 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевою: самоврядування. Згідно з положеннями ст. 23 Закону України Про оцінку землі виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з пунктом 271.2 статті 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 02 березня 2016 року у справі № 3-476гс15, Верховного Суду від 31 липня 2018 року у справі № 804/7823/14, від 30 жовтня 2018 року у справі № 804/2111/14.

Рішенням Харківської міської ради № 1209/13 від 03.07.2013 затверджено нормативну грошову оцінки земельних ділянок, розташованих в межах міста Харкова. Дане рішення є чинним.

Дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки за правилами ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель оформляються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. З ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Методика № 213).

Згідно з пункту 2-1 Методики № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Відповідно до рішенням 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 566/17 Про внесення змін до рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 значення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306.

Рішенням Харківської міської ради від 07.10.2018 №1231/18 Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів (п. 9.1 додатку 1) ПФ Інверком надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:07:006:0016) площею 0,4168 га із земель територіальної громади м. Харкова для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземною автостоянкою по вул. Шатилівській (колишня вул. Леніна).

З аналізу матеріалів справи вбачається, що 08.10.2018 між ПФ Інверком та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, згідно з яким на підставі рішення 16 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 08.11.2017 № 802/17 Про надання земельних ділянок для будівництва об`єктів та припинення права користування земельними ділянками та рішення 20 сесії Харківської міської ради 7 скликання 20.06.18 № 1127/18 Про внесення змін до рішень Харківської міської ради з містобудівних питань Харківська міська рада передала позивачу в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків по вул. Шатилівська, площа 0,4168 га.

Згідно з пунктом 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору згідно з витягом (дата формування витягу 20.07.2018) становить 27136598 грн.

Відповідно до п. 9 договору, розмір орендної плати за земельну ділянку на рік, згідно з розрахунком № 308/18 від 26.07.18 становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 814097,94 грн., а розмір орендної плати на місяць становить 67841, 50 грн.

Однак, вищевказана нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки проведена із порушенням чинного законодавства, з огляду на таке.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:07:006:0016 від 20.07.2018 № 1143/176-18 для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки використано коефіцієнт Кф -3.

Відповідно до додатку 1 до Порядку проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки кадастровий (КФ) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури становить - 1.5

Ухвалою господарського суду від 02.05.2019 в рамках розгляду даного спору судом було призначено земельно-технічну експертизу.

Відповідно до висновку експерта Київського науково-дослідного інституту незалежних експертиз № 190815-021 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 15.08.2019: нормативна грошова оцінка земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Шатилівська, площа 0,4168 га, кадастровий номер 6310136300:07:006:0016, не повною мірою відповідає вимогам державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1143/176-18 від 20.07.2018) .

Відповідно до ст. 271 ПК України базою оподаткування орендної плати є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

В свою чергу, нормативна грошова оцінка земельних ділянок має відповідати вимогам вищенаведених нормативно-правових актів (Порядку проведення нормативно - грошової оцінки земель населених пунктів. Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом 01.01.2013).

Слід зазначити, що 14.02.2020 приведено у відповідність відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку, а саме змінено цільове призначення з 1.13.2 на 02.10 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, коефіцієнт Кф -1,5.

Дані відомості підтверджені також згідно Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2020 за № 1731/0/45-20.

Враховуючи те, що розмір орендної плати за землю повинен відповідати нормативно-грошовій оцінці земельної ділянки, яка не відповідає розміру, визначеному договором оренди, суд вважає, що Харківською міською радою повинно бути приведено перерахунок орендної плати за договором оренди, відповідно до вимог діючих нормативно-правових актів.

Відповідно ст. 55 Конституції України, ст. ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 73 ГПК України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на зазначене, суд зазначає, що заявлені позивачем вимоги до Харківської міської ради щодо зобов`язання Харківську міську раду зробити перерахунок орендної плати за договором оренди землі від 08.10.2018 на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Шатилівська, площею 0,4168 га, кадастровий номер 6310136300:07:006:0016, за період з 08.10.2018 до дати винесення рішення по даній справі, виходячи з даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2020 № 1731/0/45-20, є законними, обґрунтованими, тому є такими, що підлягають задоволенню.

Щодо вимог до Головного управління Держгеокадастру у Харківської області (другого відповідача у справі), суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 45 ГПК України, сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

Враховуючи, що відповідно до прийнятої господарським судом заяви позивача про зміну предмету позову (вх. № 4779 від 24.02.2020), позивачем не заявлені вимоги до другого відповідача у справі - Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог до другого відповідача.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент: Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обгрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія А, № 303А, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", ст. 11 ГПК України, суд, застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав та основоположних свобод 1959 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права.

Враховуючи вищевикладене, в процесі повного і всебічного з`ясування обставин, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, суд дійшов висновку щодо часткового задоволення позову ПФ "Інверком".

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 61, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 4, 11, 12, 13, 73, 74, 76, 77, 86, 123, 129, 177, 183, 232, 233, 236, 238, 240, 241, 242, 256 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Зобов`язання Харківську міську раду (61002, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) зробити перерахунок орендної плати за договором оренди землі від 08.10.2018 на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Шатилівська, площею 0,4168 га, кадастровий номер 6310136300:07:006:0016, за період з 08.10.2018 до дати винесення рішення по даній справі, виходячи з даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2020 № 1731/0/45-20.

В частині позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру у Харківської області - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 256, 257 ГПК України та з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Кодексу.

Повне рішення складено 01.04.2020.

Суддя Р.М. Аюпова

справа № 922/352/19

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення25.03.2020
Оприлюднено06.04.2020
Номер документу88572180
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/352/19

Рішення від 25.03.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 12.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 23.01.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 21.10.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 21.10.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 25.07.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні