П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4790/19 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
доповідача, судді: Димерлія О.О.
суддів: Танасогло Т.М., Єщенка О.В.
за участю секретаря: Пономарьової Н.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державної фіскальної служби України, Товариства з обмеженою відповідальністю "БРУХТ" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області до Державної фіскальної служби України, треті особи: Головне управління ДПС в Одеській області, Товариство з обмеженою відповідальністю "БРУХТ" про визнання протиправним та скасування рішення , -
УСТАНОВИВ:
У серпні 2019 року Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області (далі - позивач, селищна рада) звернулась з зазначеним позовом до суду та просила визнати протиправним та скасувати рішення ДФС України від 25.03.2019 р. № 13963/6/99-99-11-06-01-25 за наслідками розгляду скарги ТОВ "БРУХТ" про скасування податкового повідомлення - рішення від 29.12.2018 року № 0059181404.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Чорноморської селищної ради ТОВ "БРУХТ" віднесено до категорії платників, які повинні сплачувати податок на землю згідно з підпунктом 2 пункту 14 додатку 1 "Положення про податок на майно, в частині плати за землю". Цільове призначення земельної ділянки ТОВ "БРУХТ" - для обслуговування цілісного майнового комплексу будівель та споруд колишнього військового містечка № 6. Згідно з положенням про організацію квартирно - експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України 03.07.2013 № 448, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 вересня 2013 р. за № 1590/24122, військове містечко це - майновий комплекс будівель, споруд, іншого нерухомого військового майна разом з казарменим фондом, житловим фондом, об`єктами соціально-культурного призначення, комунальними спорудами та інженерними мережами, які використовуються для його обслуговування, розміщений на відокремленій земельній ділянці, яка належить до категорії земель оборони.
Згідно з документами на право власності, на частині земельної ділянки ТОВ "БРУХТ" розміщені наступні об`єкти: технічна будівля, караульне приміщення, казарма, казарма-їдальня, 2 КПП, гараж з пунктом ТО, котельня, три сховища техніки, дизельна, склад паливно-мастильних матеріалів, склад техмайна, пункт заправки КНС, свердловина, відкрита мийка (лист № 880 від 28.11.2017р.). Відповідно перелічені об`єкти не є об`єктами житлового фонду. Фактично частина земельної ділянки площею 6,1642 га зайнята об`єктами нежитлової забудови - склади, сховище техніки і інше, друга частина вільна від будь - якої забудови.
Позивач вказує, що ТОВ "Брухт" застосовує відносно себе ставку 0,03%, в той час, коли ставку необхідно застосовувати з розрахунку 1,5%, 1,6 % (за 2016-2017р.р.).
Отже, Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області звертається до суду за захистом порушеного права на отримання місцевих податків і зборів, а саме: земельного податку, які є важливим джерелом формування доходу бюджету Чорноморської селищної ради.
За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 11 листопада 2019 року прийнято рішення про задоволення позовних вимог.
Визнано протиправним і скасовано рішення ДФС України від 25.03.2019 р. № 13963/6/99-99-11-06-01-25 за наслідками розгляду скарги ТОВ "БРУХТ" про скасування податкового повідомлення - рішення від 29.12.2018 року № 0059181404.
Приймаючи означене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що земельний податок ТОВ "БРУХТ" нарахований не в порядок та не в спосіб встановлений законом, без отримання необхідних відомостей для здійснення відповідних розрахунків, зокрема щодо площі земельної ділянки, нормативно - грошової оцінки, коефіцієнтів, а отже, позовні вимоги щодо скасування рішення ДФС України № 13963/6/99-99-11-06-01-25 від 25.03.2019 р. підлягають задоволенню.
В апеляційній скарзі ТОВ "БРУХТ", посилаючись на помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову у задоволення позову в повному обсязі.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано відсутністю у позивача порушеного права, а також права оскаржувати рішення Державної фіскальної служби України, оскільки такі повноваження органу самоврядування не передбачені законом. Також ТОВ БРУХТ посилається на необґрунтованість рішення суду в частині визначення ставки та бази оподаткування, що призведе до стягнення з ТОВ БРУХТ надмірної суми земельного податку.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Державна фіскальна служба України також звернулась з апеляційною скаргою, в якій з огляду на неповне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
До П`ятого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив селищної ради на зазначену апеляційну скаргу, в якому позивач просить залишити апеляційні скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2020 року Головне управління ДФС в Одеській області замінено на правонаступника Головне управління ДПС в Одеській області.
До суду апеляційної інстанції від представників ТОВ "БРУХТ" та ГУ ДПС в Одеській області надійшли клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, обґрунтовані запровадженням з 12.03.2020 по 03.04.2020 карантину на території України через спалах у світі коронавірусу (COVID-19) та неможливістю прибути до суду через відсутність транспортного сполучення.
Розглянувши подані клопотання, колегія суддів не знаходить підстав для їх задоволення, оскільки функціонування органів державної влади не зупинено (призупинено), в тому числі судів, які наразі працюють в звичайному режимі, але з дотриманням норм, попереджаючих розповсюдження інфекції.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Ради суддів України від 17.03.2020 № 19 затверджено Рекомендації щодо встановлення особливого режиму роботи судів України задля убезпечення населення України від поширення гострих респіраторних захворювань та коронавірусу COVID-19, який віднесено до особливо небезпечних інфекційних хвороб, відповідно до яких рекомендовано, зокрема здійснювати судовий розгляд справ без участі сторін.
З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що з метою дотримання строку розгляду апеляційної скарги, передбаченого ч.5 ст.286 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у задоволенні заяв представників ТОВ "БРУХТ" та ГУ ДПС в Одеській області слід відмовити.
Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційних скарг, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційні скарги Публічного Державної фіскальної служби України, Товариства з обмеженою відповідальністю "БРУХТ" не підлягають задоволенню.
Перевіряючи повноту з`ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, з метою економічного регулювання земельних відносин при визначенні розміру земельного податку та з метою поповнення доходної частини бюджету, керуючись вимогами Податкового кодексу України, Чорноморською селищною радою прийнято рішення:
- від 18.06.2013 року № 436-VІ стосовно затвердження нової технічної документації з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів смт. Чорноморське та с. Гвардійське на території Чорноморської селищної ради, яка почала діяти з 2014 року і дійсна;
- від 28.02.2014 р. № 521 "Про затвердження ставок земельного податку на 2014 рік";
- від 22.01.2015 р. № 636 "Про затвердження ставок земельного податку на 2015 рік";
- від 13.07.2015 р. № 704 "Про встановлення ставок земельного податку";
- від 31.01.2017 р. № 255 "Про встановлення податку на майно в частині плати за землю" зі змінами згідно з рішення Чорноморської селищної ради № 272 від 03.03.2017 року.
Вказані рішення надані до Лиманської ОДПІ в Одеській області та відповідно до діючого законодавства розміщені на офіційному сайті Лиманської районної ради.
Чорноморською селищною радою на виконання повноважень встановлених приписами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" проведено внутрішній аналіз з надходжень податку на майно в частині плати за землю, а саме: податок на землю з юридичних осіб щодо ТОВ "БРУХТ" в ході якого встановлено наступне.
ТОВ "БРУХТ" (код ЄДРПОУ 313 09763) є власником земельної ділянки на підставі договору купівлі - продажу земельної ділянки від 20.03.2013 року, кадастровий номер: 5122755900:02:004:000, загальна площа земельної ділянки 38, 9994 га (в том числі по угіддях: 6, 1642 га - забудовані землі, 5, 2212 га - порушені землі, 27, 6140 га - відкриті землі без рослинного покрову або з незначним рослинним покровом) за адресою: Одеська область, Лиманський район, смт. Чорноморське, сул. Сонячна, 17.
Цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування цілісного майнового комплексу будівель та споруд колишнього військового містечка № 6. Основна категорія за цільовим призначенням до якої відноситься вищезазначена земельна ділянка - землі житлової та громадської забудови.
У 2014 р. згідно витягу станом на 01.01.2014 р. нормативна грошова оцінка за 38, 9994 га складала 90 034 936, 78 грн. Розмір ставки земельного податку склав 1% від нормативно - грошової оцінки згідно рішення від 28.02.2014 р. № 521 - VІ, що склало 900 349, 37 грн. Платником податку у повному обсягу сплачено земельний податок.
У 2015 р. відповідно до індексу інфляції 1, 249% та з урахуванням ставки 1% від нормативно - грошової оцінки згідно рішення від 22.01.2015 р. № 636 - VІ сума земельного податку на рік склала 1 124 536, 36 грн. Відповідно до казначейських виписок ТОВ "Брухт" сплатив за рік 1 094 451, 17 грн. З урахуванням проведених підрахунків за 2015 рік існує заборгованість 30 085, 19 грн.
У 2016 р. відповідно до індексу інфляції 1, 433 % та з урахуванням ставки 1, 5% (згідно рішення від 13.07.2015 р. № 704 - VІ) річний податок склав 2 417 190, 91 грн. Відповідно до казначейських виписок ТОВ "Брухт" сплатив за рік 1 094 451, 17 грн.
Відповідно до казначейських виписок ТОВ "БРУХТ" сплатив за рік 940 000, 00 грн.
З урахуванням проведених підрахунків за 2016 рік існує заборгованість 1 477 190, 91 грн.
У 2017 р. розмір ставки земельного податку для власників земельних ділянок (юридичні та фізичні особи), які мають належним чином оформлене право власності на земельну ділянку, складав 1,6% від нормативно - грошової оцінки згідно рішення сесії від 31.01.2017 №255-?ІІ.
Відповідно до казначейських виписок ТОВ "БРУХТ" сплатило за рік 351 593, 81 грн.
З урахуванням проведених підрахунків за 2016 рік існує заборгованість 4 641 514, 97 грн.
25.07.2017 р. за № 02/19/670 Чорноморська селищна рада звернулась до Головного управління ДФС в Одеській області з метою проведення перевірки недостовірності відображеної інформації ТОВ "БРУХТ" у податковій декларації з плати за землю за 2015-2017 рр.
13.09.2017 р. за № 43/11/15-32-12-10 ГУ ДФС в Одеській області розглянуто звернення та повідомлено, що для повного та всебічного вивчення питання щодо правомірності застосування платником ставок земельного податку, ТОВ "БРУХТ" направлено запит щодо надання копій підтверджуючих.
26.03.2018 р. за № 02/19/259 Чорноморська селищна рада направила лист до Головного управління ДФС в Одеській області в якому зазначає, що заборгованість ТОВ "БРУХТ" по сплаті земельного податку за 2015 - 2017 рік у сумі 6 148 791, 00 грн. не погашена. Інформації щодо вчинених ГУ ДФС дій, а саме: проведення контрольних заходів не отримано.
26.03.2018 р. за № 1465/01-29/04/1875 Одеська обласна державна адміністрація повідомила, що розглянула лист від 20.02.2018 р. № 02-19/175 щодо неотримання місцевим бюджетом доходів від сплати земельного податку ТОВ "БРУХТ" і повідомило, що за інформацією ГУ ДФС від 23.03.2018 року № 5023/9/15-32-12-04-14 у квітні 2018 року буде проведена документальна позапланова виїзна перевірка щодо фактів порушення норм податкового законодавства податку на майно з юридичних осіб, частині плати за землю.
18.05.2018 року за № 8495/9/15-32-14-04-12 ГУ ДФС в Одеській області направлено лист, в якому просить в зв`язку з організацією проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БРУХТ" з питань повноти обчислення та сплати податку на землю за період 2016-2017 роки, з метою додержання вимог податкового законодавства, ГУ ДФС в Одеській області просить надати наступні документи, стосовно земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ТОВ "БРУХТ" розташованої за адресою: Одеська область, Лиманський район, Чорноморська селищна рада, смт. Чорноморське, вулиця Сонячна, №17, кадастровий номер земельної ділянки - 5122755900:02:004:0001:
1)Копії наявних рішень Чорноморської селищної ради з визначення цільового призначення земельної ділянки за адресою Одеська область, Лиманський район, Чорноморська селищна рада, смт. Чорноморське, вулиця Сонячна, № 17, що були чинні у період 2016 та 2017 рр.;
2)Копії наявних рішень Чорноморської селищної ради, якими затверджено нормативно грошову оцінку земельної ділянки за наведеною адресою, що були чинні у період 2016 та 2017 роки, а також копії витягів з затвердженої технічної документації із відображенням розміру такої нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Чорноморська селищна рада розглянувши запит направила відповідь за № 322/02-18/19/538 від 13.06.2018р.
ГУ ДФС за № 13884/9/15-32-14-04-12 від 03.08.2018 р. надало запит про надання інформації.
Чорноморська селищна рада за № 533/02-18/19/836 від 26.09.2018 р. надано завірені копії наступних документів:
-Інформацію від 14.08.2018 р. з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку ТОВ "БРУХТ";
-Лист відділу Держгеокадастру у Лиманському районі від 10.09.2018 р. № 97-15-0.220-1237/0/200-18;
-Витяг з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки ТОВ "БРУХТ" станом на 01.01.2016 р.;
-Витяг з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки ТОВ "БРУХТ" станом на 01.01.2017 р.;
-Витяг з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки ТОВ "БРУХТ" станом на 01.01.2018 р.
Після надання перелічених документів відповідь від ГУ ДФС щодо здійснення контрольно - перевірочних заходів надано 18.07.2019 року за № 20434/9/15-32-14-04-10.
ГУ ДФС в Одеській області з метою встановлення повноти обчислення та сплати податку на землю ТОВ "БРУХТ" за період з 01.01.2016 р. по 31.12.2017 року проведено позапланову документальну виїзну перевірку за результатами якої складено Акт від 03.12.2018 р. № 000915/15-32-14-04/31309763, яким визначено заниження суми земельного податку у сумі 9 588 764, 12 грн. та винесено податкове повідомлення - рішення від 29.12.2018 року № 0059181404.
ТОВ "БРУХТ" не погоджуючись із висновками акту, розпочало процедуру адміністративного оскарження в ДФС України, за результатами якого ГУ ДФС України в Одеській області отримано рішення ДФС України від 25.03.2019 р. № 13963/6/99-99-11-06-01-25 відповідно до якого скарга ТОВ "Брухт" задоволена, а податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС в Одеській області від 29.12.2018 №0059181404 скасовано . Разом з тим, ДФС України зобов`язує ГУ ДФС в Одеській області вжити заходів відповідно до п.п. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу щодо правомірності нарахування земельного податку відповідно до вимог чинного законодавства.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, підставами юридичного спору в даній справі стало прийняття ДФС України рішення від 25.03.2019 р. № 13963/6/99-99-11-06-01-25.
В своїй апеляційній скарзі ТОВ БРУХТ наголошує на тому, що у Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області відсутня спеціальна процесуальна правоздатність (право на подання позову в податкових спорах).
Слід зазначити, що Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області звертається до суду за захистом порушеного права на отримання місцевих податків і зборів, а саме: земельного податку, які є важливим джерелом формування доходу бюджету Чорноморської селищної ради.
Плата за землю наразі належить до місцевих податків (у складі податку на майно), встановлення яких здійснюється органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному ПКУ. Вона сплачується у вигляді земельного податку (власниками та постійними користувачами земельних ділянок) або орендної плати за землі державної та комунальної власності (орендарями таких земель) та зараховується до відповідних місцевих бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України за місцем розташування земельних ділянок (до міських, сільських та селищних бюджетів).
Запровадження та встановлення розміру податків та зборів (в межах, визначених Податковим кодексом) належить виключно до компетенції органів місцевого самоврядування. Тож вони повинні мати реальну можливість впливати на обсяги надходжень зазначених платежів до відповідних бюджетів.
Приписами ст, 5 КАС України встановлено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб' єктів владних повноважень (ч. 2).
Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України (ч. 4).
Ніхто не може бути позбавлений права на участь у розгляді своєї справи у визначеному цим Кодексом порядку (5).
Відмова від права на звернення до суду є недійсною (6).
Відповідно до ст, 6 Конституції України, державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Конституція України містить статтю 124 ...Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.
Відповідно до ст. 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).
В ч. 1 ст. 144 Конституції України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. На основі цього положення Конституції в Законі України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (ч. 1 ст. 59).
Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти ради, прийняті в межах наданих їх повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами.
В Конституції України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (ч. 1 ст. 144). На основі цього положення Конституції в Законі України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (ч. 1 ст. 59).
Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти ради, прийняті в межах наданих їх повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами.
Ст. 26. ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , передбачено, що виключна компетенція сільських, селищних, міських рад: пп 24) встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; пп 35) затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України;
Статтею. 28 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні визначено повноваження в галузі бюджету, фінансів і цін, зокрема що до делегованих повноважень органу місцевого самоврядування належить здійснення відповідно до закону контролю за дотриманням зобов`язань щодо платежів до місцевого бюджету на підприємствах і в організаціях незалежно від форм власності.
З огляду на зазначене, Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області, як орган місцевого самоврядування є адміністративно-процесуально правоздатною особою та може виступати як окремий суб`єкт адміністративного спору позивачем.
Гарантії місцевого самоврядування, його органів та посадових осіб, встановлені приписами статті 71 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні :
Територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Крім того, відповідно до ст, 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Також апеляційний суд зазначає, що невиконання або неналежне виконання законних рішень органу місцевого самоврядування з боку органів та посадових осіб державної влади, інших органів або посадових осіб місцевого самоврядування, громадян, підприємств, установ, організацій є порушенням прав і свобод у сфері місцевого самоврядування.
Верховний Суд у постанові від 28 лютого 2019 р. у справі №522/3665/17 сформулював загальні підходи до визначення законного інтересу як предмета судового захисту в адміністративному судочинстві.
Так, Верховний Суд дійшов висновку, що судовому захисту в адміністративному судочинстві підлягає законний інтерес, якому властиві такі ознаки:
- має правовий характер, тобто перебуває у сфері правового регулювання;
- пов`язаний із конкретним матеріальним або нематеріальним благом;
- є визначеним - благо, на яке спрямоване прагнення, не може бути абстрактним або загальним, у позовній заяві особа повинна зазначити, який саме її інтерес порушено та в чому він полягає;
- є персоналізованим (суб`єктивним), тобто належить конкретній особі (позивачу);
- суб`єктом порушення позивач вважає суб`єкта владних повноважень.
З урахуванням наведеного апеляційний суд зазначає про наявність у Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області законного інтересу як предмета судового захисту.
Також у своїй апеляційній скарзі ТОВ БРУХТ посилається на те, що Чорноморська сільська рада обґрунтовувала позов наявністю порушених прав, а постановляючи оскаржуване рішення суд обґрунтував його порушенням законних інтересів позивача, однак, на думку ТОВ БРУХТ позивач не звертався за захистом його порушених законних інтересів.
Позивач вважає, що такий виклад обставин третьої особи не відповідає дійсності, виходячи з наступного.
У Рішенні Конституційного Суду у справі 1-10/2004. від 1 грудня 2004 року зазначено, що поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України.у логічно- смисловому зв`язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Слід зазначити, що при поєднанні інтересу та суб`єктивного права, останнє виступає правовим інструментарієм реалізації цього інтересу.
Проте більшість з існуючих способів захисту можна віднести до способів, коли інтерес захищається лише через відповідний захист суб`єктивного права, а не окремо інтересу як самостійного об`єкта захисту. Тобто інтерес захищається через захист відповідного суб`єктивного права.
Саме тому Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області звернулася до суду за захистом порушеного права на отримання місцевих податків і зборів, що включало в себе і захист порушеного законного інтересу.
В своїй апеляційній скарзі ТОВ БРУХТ також посилається на порушення судом вимог КАС України щодо допустимості, достатності доказів та обов`язку доказування.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно з ч. 2 ст. 90 КАС України жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
ТОВ БРУХТ наголошує на тому, що судом при прийняті рішення був використаний недопустимий доказ для визначення наявності об`єктів житлового фонду, яки він поклав в основу судового рішення. При цьому, як зазначає ТОВ БРУХТ , на інші допустимі та достатні докази в цій частині суд взагалі не послався, оскільки, на думку третьої особи, їх не існує.
З цього приводу слід зазначити, що апелянтом не обґрунтовуються доводи відносно того, чому доказ відсутності на земельній ділянці ТОВ БРУХТ об`єктів житлового фонду, є недопустимим доказом і чому суд не повинен був приймати його до уваги.
Окрім того, ці докази були подані позивачем при розгляді справи судом першої інстанції, третьою особою не було надано інших доказів до суду, які б підтвердили наявність на їх території об`єктів житлового фонду. ТОВ БРУХТ посилалися на норми пункту 2 постанови КМУ Про затвердження Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил від 29.08.2002 року №1282, яким регулюється поняття військового містечка, в той час як саме підприємство займається іншим видом діяльності на цій території і об`єкти житлового фонду там відсутні. Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Проте ТОВ БРУХТ при наданні своїх пояснень, заперечуючи проти позову, не надав суду докази, які б спростували докази позивача.
Також в апеляційних скаргах ТОВ БРУХТ та Державної фіскальної служби України є посилання на на неправильність визначення ставки та бази оподаткування. З цього приводу апеляційний суд зазначає наступне..
Згідно з витягом з реєстру прав власності на нерухоме майно від 14.12.2011 №32490450 право власності на нерухоме майно розташоване на земельній ділянці за адресою Одеська область, Комінтернівський район, смт. Чорноморське, вул. Сонячна, 17, а саме, військове містечко №6, що складається в цілому з: літ. літ. А - технічна будівля; Б - караульне приміщення; В - казарма; Г , Г1 - казарма-їдальня; Д - контрольно-пропускний пункт; Е - контрольно-технічний пункт; Ж - гараж з пунктом технічного обслуговування; З - котельня; И - дизельна; К - склад пально- мастильних матеріалів; М - склад тех. - майна; Н - пункт заправки; О - каналізаційно-насосна станція; С - відкрита мийка; Т - свердловина; І-ХІІ1 - брукування; 1-21-огорожа; П2 - сховище техніки; ПЗ - сховище техніки; П4 - сховище техніки. Загальна плаща військового містечка № 6 - 8 419,8 кв. м, основна площа - 7 396,6 кв. м.
Відповідно до довідки за вих. №02-19/772 від 10.09.2019 року, (т.1 а.с.148) за відомостями Чорноморської селищної ради за адресою: смт Чорноморське вул. Сонячна буд.17 зареєстрованих осіб не має, житлового будівництва за даною адресою не існує. Додатком до цієї довідки є довідка №880 від 28.11.2017 року видана комунальним підприємством Лиманського районного бюро технічної інвентаризації Лиманської районної ради Одеської області, про те що за цією адресою розташовані об`єкти нежитлового призначення.
Також згідно довідки виконавчого комітету Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області за вих. №1324 від 10.09.2019 року (т.1 а.с.152) вбачається, що на житловій площі смт Чорноморське вул. Сонячна буд.17 відсутні відомості про осіб, які б проживали або були зареєстровані за вказаною адресою.
Як свідчать обставини справи, в даних державного земельного кадастру зазначено код цільового призначення 1.13.3 - землі житлової забудови та громадського призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 № 548, до земель житлової забудови належать землі:
- для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (див. ст, 40 ЗК України);
- для колективного житлового будівництва (див. ст, 41 ЗК України); в для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (див. ст, 42 ЗК
України);
- для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання; для будівництва індивідуальних гаражів; для колективного гаражного будівництва; для іншої житлової забудови:
- для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
Отже, рішенням Чорноморської селищної ради ставки податку на землю встановлені з урахуванням: об`єкту оподаткування, платника податків і зборів, розміру ставки, податкового періоду, що встановлено вимогами підпункту 12,3.2 пункту 12.3 статті 12 ПКУ.
Згідно рішення Чорноморської селищної ради ТОВ БРУХТ відноситься до категорії платників, який повинен сплачувати податок на землю згідно з підпунктом 2 пункту 14 додатку 1 Положення про податок на майно, в частині плати за землю , саме: за ставкою 1,5% в 2016 році та ставкою 1,6% в 2017 році.
В свою чергу слід зазначити, що ставка 0,03% може бути застосована тільки до категорії платників таких, як:
п. 5 - власники земельних ділянок, зайнятих житловим Фондом, у т.ч. громадяни, які використовують земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), для індивідуального дачного будівництва, для будівництва індивідуальних гаражів, для ведення садівництва.
п. 6. - власники земельних ділянок, зайнятих автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами.
Відповідно,ТОВ БРУХТ не відповідає критеріям п.5, оскільки вказана земельна ділянка 38,9994 га не використовується для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), для індивідуального дачного будівництва, для будівництва індивідуальних гаражів, для ведення садівництва.
Та не відповідає критеріям п. 6, оскільки вказана земельна ділянка не зайнята автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами. ТОВ БРУХТ не є гаражно- будівельним, дачно-будівельним та садівницьким товариством.
Фактично частина земельної ділянки площею 6,1642 га зайнята об`єктами нежитлової забудови для виробничої та господарської діяльності підприємства - склади, сховище техніки і інше, друга частина вільна від будь - якої забудови.
Більш того, ТОВ БРУХТ передало земельну ділянку та/або об`єкти нерухомості у оренду під ведення комерційної діяльності. На цю територію завозяться багатовантажним транспортом різноманітні матеріали, здійснюється їх сортування та складування.
Користуючись вимогами ПК України - Рішенням Чорноморської селищної ради ставки податку на землю встановлені з урахуванням категорії платників земельного податку згідно з вимогами підпункту 12.3.2 пункту 12,3 статті 12 ПКУ. а не з урахуванням категорії землі (ст. 19 ЗКУ). На момент прийняття та в період дії вищевказаних рішень Чорноморської селищної ради, ПК України та законодавець не вимагав прив`язки категорії платника до категорії землі згідно зі ст. 19 ЗК України.
Отже, якщо суб`єкт є власником, який має належним чином оформлене право власності на земельну ділянку - то повинен сплачувати з розрахунку 1,5%, 1,6 % (за 2016- 2017р.р.), а якщо суб`єкт власник земельної ділянки, зайнятої житловим фондом, зайнятих автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами - то повинен сплачувати з розрахунку 0,03%.
Статтею 39 Земельного Кодексу України Використання земель житлової та громадської забудови передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до Генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм. На цей час згідно з Генеральним планом населеного пункту смт. Чорноморське ця земельна ділянка передбачена для будівництва, обслуговування та експлуатації будівель та споруд морського транспорту.
Підпунктом 271.1.1 Податкового кодексу України, передбачено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з вимогами статті 18 Закону Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до приписів пункту 289.2 цього Кодексу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується акумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
За змістом вказаної норми, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.
Окрім того, апелянт наголошує на тому, що ним вірно була застосована база оподаткування, а саме використана нормативна грошова оцінка земельної ділянки, проте апелянтом не вірно були застосовані ставки податку, що призвело до виникнення такої заборгованості.
З огляду на викладене Чорноморська селищна рада Лиманського району Одеської області звернулася до суду за захистом порушеного права на отримання місцевих податків і зборів, а саме: земельного податку, які є важливим джерелом формування доходу бюджету Чорноморської селищної ради, у зв`язку з тим, що Відповідачем було занижено податкове зобов`язання по земельному податку за 2016-2017 роки у загальній сумі 9 588 764,21 грн.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що ТОВ "БРУХТ" нарахувало земельний податок не в порядок та не в спосіб встановлений законом, без отримання необхідних відомостей для здійснення відповідних розрахунків, зокрема щодо площі земельної ділянки, нормативно - грошової оцінки, коефіцієнтів, а отже, рішення ДФС України від 25.03.2019 р. № 13963/6/99-99-11-06-01-25 за наслідками розгляду скарги ТОВ "БРУХТ" про скасування податкового повідомлення - рішення від 29.12.2018 року № 0059181404 підлягає скасуванню.
До апеляційного суду надійшло клопотання позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 27 000 грн.
Враховуючи, що матеріали судової справи містять договір про надання правової допомоги № 06.02/39-2020 від 12.02.2020 року; кошторис вартості надання правової допомоги (юридичних послуг) Додаток № 2 від 12.02.2020 року; акт наданих послуг №1 від 02.03.2020 року (послуги, що надавались: детальний аналіз матеріалів справи, збір доказів, вивчення судової практики, збір необхідного пакету документів , написання відзивів на апеляційні скарги, письмових пояснень, участь адвоката у судових засіданнях); копію платіжного доручення №188 від 06.03.2020 року 27000 (двадцять сім тисяч) грн, щодо оплати послуг до Акту надання послуг від №1 від 02.03.2020 року та Договору № 06.02/39-2020 від 12.02.2020 року.
Суд вважає, що сума витрат на професійну правничу допомогу, що підлягає стягненню складає 27000 грн, оскільки, саме ця сума витрат є повністю доведеною позивачем.
Враховуючи встановлені обставини справи, оцінивши докази у справі в їх сукупності та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову.
Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційні скарги Державної фіскальної служби України, Товариства з обмеженою відповідальністю "БРУХТ"- залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області до Державної фіскальної служби України, треті особи: Головне управління ДПС в Одеській області, Товариство з обмеженою відповідальністю "БРУХТ" про визнання протиправним та скасування рішення - без змін.
Стягнути з Державної фіскальної служби України ( код ЄДРПОУ 39292197, м. Київ, пл.Львівська, 8) на користь Чорноморської селищної ради Лиманського району Одеської області ( код ЄДРПОУ 05583176, смт. Чорноморське, буд. 19, Одеська обл., Лиманський район) суму витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 27 000 (двадцять сім тисяч) грн.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 03.04.2020 року.
Суддя-доповідач: О.О.Димерлій
Суддя: Т.М. Танасогло
Суддя: О.В. Єщенко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2020 |
Оприлюднено | 06.04.2020 |
Номер документу | 88574811 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні