ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.04.2020 Справа № 905/291/20
Господарський суд Донецької області у складі судді Хабарової М.В. , розглянувши матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця доТовариства з обмеженою відповідальністю РУТЕКС КЕРАМ простягнення 49 920,00 грн
Без повідомлення (виклику) учасників справи
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю РУТЕКС КЕРАМ про стягнення штрафу у розмірі 49 920,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем здійснено перевезення вантажу у вагоні №96392758 за накладною №50957224. На проміжній станції залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено розбіжності між фактичною масою вантажу у вагоні №96392758 та відомостями, зазначеними у накладній, про що складено комерційний акт №450003/179/40 від 06.08.2019, у зв`язку з чим позивачем нарахований штраф за неправильне зазначення у накладній маси вантажу у розмірі 49 920,00 грн, який він просить стягнути з відповідача.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 12.02.2020 відкрито провадження у справі №905/291/20; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; встановлено строк для подання відзиву на позов - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали та для подання заперечень на відповідь на відзив (якщо така буде подана) - протягом 5 днів з дня отримання відповіді на відзив; встановлено строк для подання позивачем відповіді на відзив - протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позов.
24.02.2020 до суду від позивача надійшла заява про закриття провадження у справі у зв`язку зі сплатою відповідачем суми штрафу у повному обсязі та відсутністю предмету спору. Крім того, у вказаній заяві позивач просить суд повернути з бюджету сплачений позивачем судовий збір.
04.03.2020 до суду від позивача надійшло клопотання, в якому останнім надано докази сплати відповідачем суми штрафу, а саме: копії накопичувальних карток НОМЕР_5, НОМЕР_6, копію переліку №20191028, копію особистого рахунку НОМЕР_4 за жовтень 2019 року.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвала суду про відкриття провадження у справі від 12.02.2020 отримана відповідачем 19.02.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №6102231197841.
Однак, відповідач відзив на позов не надав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За приписами ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.
Оскільки клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило, у відповідності до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, Господарський суд Донецької області
В С Т А Н О В И В :
03.08.2019 зі станції Курдюмовка Донецької залізниці Товариством з обмеженою відповідальністю РУТЕКС КЕРАМ (вантажовідправник) на адресу вантажоотримувача - Державного підприємства Стивідорна компанія Ольвія на станцію Жовтнева (експ.) Одеської залізниці у вагоні №96392758 за залізничною накладною на групу вагонів №50957224 відвантажено вантаж: глина кислотривка і насипом вогнетривка, не поіменована в алфавіті.
При оформленні зазначеної залізничної накладної відповідачем зазначено масу вантажу у вагоні №96392758: нетто - 65000 кг, тара - 25700 кг. Завантаження вагонів здійснювалось засобами вантажовідправника. В накладній також зазначено, що масу визначено на 150-тонних вагонних вагах.
05.08.2019 на станції Нижньодніпровський вузол Придніпровської залізниці складено акт загальної форми №2735т, відповідно до якого вагон №96392758 відчеплено від групи на ваги.
06.08.2019 на станції Нижньодніпровський вузол Придніпровської залізниці складено акт загальної форми №2735т, відповідно до якого при перевірці маси вантажу у вагоні №96392758 встановлено, що фактично маса брутто становить 92600 кг, тара 25700 кг, вага нетто 66900 кг, що більше документу на 1900 кг.
На станції Нижньодніпровський вузол Придніпровської залізниці був складений комерційний акт №450003/179/40 від 06.08.2019, відповідно до якого проведено контрольне зважування вагону №96392758, що прибув за відправкою на 150-тонних електрично-тензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-Вузол, заводський №032, що пройшли держповідку 28.12.2018 та встановлено наступне: вагон №96392758 за документом вага нетто 65000 кг, тара 25700 кг, фактично при переважуванні брутто 92600 кг, тара 25700 кг, нетто 66900 кг, що більше ваги вказаної в документі, понад вантажопідйомності на 1900 кг. В технічному відношенні вагон справний. Вагон бездвірний, безлюковий. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилась. Вагон затриманий для відвантаження надлишку вантажу.
Відповідно до технічного паспорту на вагонні №14 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці міжповірочний інтервал ЗВВТ - 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками ЗВВТ - 6 місяці. Повірка ваг проводилась 28.12.2018, а огляд-перевірка ваг 29.06.2019, про що свідчать відповідні записи у технічному паспорті ваг.
Позивачем також надано належним чином засвідчену копію виписки з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах з даними про результати проведеної перевірки маси вантажу у спірному вагоні.
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Після зважування та складання комерційного акту на станції Нижньодніпровський вузол Придніпровської залізниці надлишок вантажу був перевантажений у вагон №66598079 та направлений на станцію призначення за досильною накладною №45985652. Вагон №96392758 після перевантаження надлишку був відправлений за призначенням за накладною №45749652.
По прибуттю на станцію призначення спірного вагону і вагону, в який був відвантажений надлишок, працівниками залізниці станції призначення Жовтнева-експорт Одеської залізниці була здійснена перевірка ваги в обох вагонах і відомостей зазначених в комерційному акті та зроблена відмітка про те, що різниці проти даних комерційного акту виявлено не було.
Відповідно до ч. 1 ст. 909 Цивільного кодексу України та ч. 1 ст. 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
За змістом ст. 307 Господарського кодексу України, ст. 909 Цивільного кодексу України договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
У разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами) (ст. 920 Цивільного кодексу України).
Згідно зі ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Статтею 6 Статуту залізниць України встановлено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони-одержувача.
Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Аналогічне положення закріплено в п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.
Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №96392758 зазначена у накладній №50957224 та складає 9 984,00 грн.
Позивачем, за неправильно зазначену у залізничній накладній №50957224 масу вантажу у вагоні №96392758, нарахований відповідачу штраф відповідачу в розмірі 49920,00грн.
Разом з тим, 24.02.2020 до суду від позивача надійшла заява про закриття провадження у справі, у зв`язку зі сплатою відповідачем суми штрафу у повному обсязі та відсутністю предмету спору.
Проте вказане клопотання задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Статтею 231 Господарського процесуального кодексу України визначено підстави для закриття провадження по справі.
Закриття провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.
Так, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Слід зазначити, що предмет спору - це об`єкт спірного правовідношення, з приводу якого виник спір. Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Предметом спору у даній справі є стягнення штрафу у розмірі 49 920,00 грн за невірно зазначену в залізничній накладній масу вантажу.
Господарський суд закриває провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв`язку з цим не залишилося неврегульованих питань.
Відсутність предмета спору означає відсутність спірного матеріального правовідношення між сторонами.
04.03.2020 до суду від позивача надійшло клопотання, в якому останнім надано докази сплати відповідачем суми штрафу, а саме: копії накопичувальних карток НОМЕР_5, НОМЕР_6, копію переліку №20191028, копію особистого рахунку НОМЕР_4 за жовтень 2019 року.
Згідно з ст. 62 Статуту залізниць України порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 1.1 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
У п.п. 2.3, 2.4 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) зазначено, що розрахунки за перевезення вантажу та вантажобагажу між залізницею і платником (відправником, одержувачем, експедитором) здійснюються на підставі договору (додаток 1), згідно з яким залізниця відкриває особовий рахунок кожному платнику (відправнику, одержувачу, експедитору) з присвоєнням коду платника. Після присвоєння коду розрахунковий підрозділ видає платнику довідку (додаток 2), у якій вказуються найменування платника і номер присвоєного коду. У всіх перевізних документах, накопичувальних картках, відомостях плати за користування вагонами та контейнерами, відомостях плати за подавання, забирання та маневрову роботу проставляється код платника.
Пунктом 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) встановлено, що розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг. Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису). Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
У відповідно до п. 2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) на кожного платника розрахунковий підрозділ складає перелік документів, які включені до розрахунку за звітну добу щодо відправлення, видачі вантажів і додаткових зборів. Перелік після прийняття вантажу до перевезення (або видачі) надається платнику через залізничну станцію в порядку, встановленому договором, та залишається в справах розрахункового підрозділу. Сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.
Пункт 2.8 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) передбачає, що після закінчення звітного місяця розрахунковий підрозділ видає платнику виписку з особового рахунку та податкову накладну.
Судом встановлено, що згідно копій накопичувальних карток відповідача НОМЕР_5, НОМЕР_6 останнім 28.10.2019 було внесено на них грошові кошти на загальну суму 49920,00 грн із зазначенням підстав для справляння платежу ст. 122 Статуту залізниць України.
Згідно копії переліку №20191028 від 28.10.2019 філії Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень Акціонерного товариства Українська залізниця складеного на платника Товариство з обмежено відповідальністю РУТЕКС КЕРАМ , код платника НОМЕР_4, номер єдиного договору №09006/ДОН-2018 від 13.02.2018, ВСП Лиманський, розрахунковий рахунок: НОМЕР_2 , код МФО: 334851, ЗКПО: 31449153 грошові кошти відповідача в загальній сумі 49 920,00 грн було списано 28.10.2019 за штрафи за неправильно зазначені у накладній дані про вантаж відправлений зі станції Курдюмовка.
Надходження вказаних грошових коштів також підтверджено філією Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень Акціонерного товариства Українська залізниця згідно копії особового рахунка НОМЕР_4 за жовтень 2019 року платника Товариства з обмеженою відповідальністю РУКС КЕРАМ , номер єдиного договору №09006/ДОН-2018 від 13.02.2018, ВСП Лиманський, рахунок: НОМЕР_2 , МФО: 334851, Інд податковий номер: 3144915568 , номер свідоцтва платника ПДВ : 00105358.
Суд зазначає, що закриття провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України можливе в разі коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.
В даному випадку сума штрафу за невірно зазначену масу вантажу в накладній у розмірі 49 920,00 грн була сплачена 28.10.2019, а позивач звернувся з даним позовом до суду 05.02.2020 (згідно штампу поштової установи на конверті), тобто спір в частині вказаних вимог був відсутній до порушення провадження у справі.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не закриття провадження у справі.
У зв`язку з відмовою у позові, судовий збір відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 86, 129, 231, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову відмовити повністю.
Згідно зі ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області (п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Суддя М.В. Хабарова
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2020 |
Оприлюднено | 07.04.2020 |
Номер документу | 88610720 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Хабарова Марія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні