Рішення
від 03.04.2020 по справі 200/2390/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2020 р. Справа№200/2390/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді МолочноїІ. С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю РЕМСТРОЙСЕРВІС про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

02 березня 2020 року ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), позивач, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовними вимогами до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (місце знаходження: пл. Свободи, буд. 5, м. Слов`янськ, Донецька область; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 41325231), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю РЕМСТРОЙСЕРВІС (місце знаходження: вул. Марії Приймаченко, буд. 3, кв. 95, м. Краматорськ, Донецька область, 84331; фактична адреса: вул. Пушкіна, буд. 8, м. Торецьк, Донецька область, 85200; код ЄДРПОУ 24325439) про: - визнати протиправними дії Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не призначення ОСОБА_1 , допомоги по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, у сумі 165246 гривень 48 копійок, а також невиплати матеріального забезпечення для надання такої допомоги на поточний рахунок страхувальника за спеціальним режимом використання для врахування страхових виплат;

- зобов`язання Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити ОСОБА_1 , допомогу по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плані (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, у сумі 165246 гривень 48 копійок, а також перерахувати фінансування для її виплати на поточний рахунок за спеціальним режимом використання для зарахування страхових виплат НОМЕР_5 (НОМЕР_6), відкритий ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВИС в АТ УКРСИББАНК .

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 березня 2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 березня 2020 року прийнято до розгляду заяву про уточнення позовних вимог від 10 березня 2020 року, з урахуванням якої позивач просить суд: - визнати протиправними дії Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не призначення позивачу допомоги по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, у сумі 165246 гривень 48 копійок, а також невиплати матеріального забезпечення для надання такої допомоги на поточний рахунок страхувальника за спеціальним режимом використання для врахування страхових виплат;

- зобов`язання Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити позивачу допомогу по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плані (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, у сумі 165246 гривень 48 копійок, а також перерахувати фінансування для її виплати на поточний рахунок за спеціальним режимом використання для зарахування страхових виплат НОМЕР_5 (НОМЕР_6), відкритий ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВИС в АТ УКРСИББАНК .

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 березня 2020 року заяву відповідача, Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Частиною 2 статті 263 КАС України передбачено, що справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив (частина 3 статті 263 КАС України).

Отже, відсутні перешкоди для розгляду справи по суті.

У позовній заяві свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що їй неправомірно відмовили у виплаті допомоги по вагітності та пологах, у зв`язку з необхідністю перевірки підприємства для вирішення питання достовірності відомостей, наданих роботодавцем для отримання коштівФонду соціального страхування України.

Адже, за місцем роботи за сумісництвом - в ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС до теперішнього часу позивач не отримала допомогу по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Вважає дії відповідача щодо невиплати допомоги по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, неправомірними.

Позовні вимоги просить задовольнити в повному обсязі.

Третьою особою надано письмові пояснення по справі, зазначено, що нарахування та виплата заробітної плати позивача здійснено в порядку законодавства про оплату працю.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, надав письмовий відзив, відповідно до якого зазначив наступне.

Третьою особою тричі подавались заяви-розрахунки щодо фінансування матеріального забезпечення у вигляді допомоги по вагітності та пологам застрахованої особи - ОСОБА_1 .

Вперше подану заяву-розрахунок від 24 січня 2019 року відповідачем розглянуто у встановлений законодавством про соціальне страхування строк, за результатом чого повернуто заявникові на доопрацювання із зазначенням відповідних недоліків.

Вдруге подану заяву-розрахунок розглянуто органом соціального страхування, проведено позапланову перевірку та повідомлено страхувальника про необхідність виправлення недоліків у документах, проінформовано заявника, що страховиком не прийнято заяву-розрахунок від 17 квітня 2019 року.

17 липня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (втретє) подано заяву-розрахунок на фінансування матеріального забезпечення в сумі 165 246,48 гривень застрахованій особі ОСОБА_1 за листком непрацездатності АДК № 918720, виданим на період відпустки по вагітності та пологах з 03 грудня 2018 року по 07 квітня 2019 року.

Під час розгляду зазначеної заяви-розрахунку страхувальника по коштах Фонду соціального страхування України, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати, в зв`язку з чим призначено позапланову перевірку страхувальника відповідно до пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29. Під час проведення позапланової перевірки виникла підозра в намірах неправомірно отримати невиправдано великі кошти із Фонду соціального страхування України на підставі наявності ознак зловживань при оплаті праці вагітних жінок перед настанням страхового випадку, зокрема, фіктивне працевлаштування вагітної жінки, підвищення посадових окладів із недотриманням міжпосадових співвідношень розмірів тарифних (посадових) ставок, що передбачено статтею 6 Закону України Про оплату праці , з огляну на що виникла необхідність у перевірці поданих документів та зверненні до контролюючих органів,у зв`язку з цими обставинами перевірку призупинено наказом № 70 від 18 липня 2019 року, про що повідомлено страхувальника.

Також відповідач зазначає, що спір з невиплати матеріального забезпечення має вирішуватись між найманим працівником (застрахованою особою) та роботодавцем (страхувальником), а з приводу нездійснення відповідного фінансування виплат - між роботодавцем (страхувальником) і Фондом соціального страхування України (страховиком), тому відсутні підстави для задоволення позову до Фонду соціального страхування України, у якого немає зобов`язань перед застрахованою особою щодо фінансування.

Відповідач наголошує, що позовні вимоги не визнає та просить відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.

02 квітня 2020 року ОСОБА_1 в порядку статті 159 КАС України подано відповідь на відзив, за змістом якої зазначено наступне.

Щодо твердження відповідача відносно звернення з даним позовом саме позивачем, а не третьою особою, то позивач звертає увагу суду, що в порядку статті 16 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування застраховані особи мають право на оскарження дій страховика, страхувальника-роботодавця щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг та на судовий захист своїх прав. Таким чином звертає увагу суду, що не отримавши відповідного матеріального забезпечення на підставі листка непрацездатності вбачає порушення своїх прав, гарантованих статтею 46 Конституції України, що є підставою для звернення до адміністративного суду з даним позовом відповідно до положень Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування та КАС України.

Крім того, позивач наполягає на протиправності бездіяльності відповідача при здійсненні перевірки заяви-розрахунку. Зазначає, що отримавши відповіді державних органів на ініційовані запити в межах позапланової перевірки, якими проінформовано адресата про відсутність порушень чинного законодавства, відповідачем замість прийняття рішення про виплату матеріального забезпечення у формі допомоги по вагітності та пологах ініційовано повторні звернення.

При цьому, звертає увагу суду на порушення суб`єктом владних повноважень десятиденного строку для прийняття відповідного рішення за результатом розгляду заяви-розрахунку.

У зазначеній заяві позивач підтримав позовні вимоги та просить їх задовольнити в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 , виданим Ворошиловським РВ УМВС України в Донецькій області 20 травня 2004 року (а.с. 24), реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 (а.с. 25).

Позивач є внутрішньо переміщеною особою з тимчасово окупованої території України з м. Донецьк до м. Торецьк, фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , що підтверджується довідкою від 24 квітня 2019 року № 1419-5000116485 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (а. с. 26).

Відповідно до довідки Міністерства охорони здоров`я України серії АВ в„– 0909758 від 06 серпня 2018 року до акта огляду медико-санітарною експертною комісією ОСОБА_1 встановлена друга група інвалідності (а. с. 28).

25 вересня 2018 року наказом ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС № 1-к про прийняття на посаду ОСОБА_1 прийнято на посаду заступника директора з фінансово-економічної та проектно-кошторисної роботи за сумісництвом з окладом згідно штатного розпису (а. с. 29).

Відповідно до листка непрацездатності серії АДК № 918720, виданим КНП Міська лікарня № 3 Краматорської міської ради, ОСОБА_1 звільнена від роботи у зв`язку з вагітністю та пологами на 126 днів, з 03 грудня 2018 року по 07 квітня 2019 року включно (а. с. 30).

Згідно з Протоколом № 1 засідання комісії із соціального страхування/рішення уповноваженого/ ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС від 09 січня 2019 року прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 матеріального забезпечення у вигляді допомоги по вагітності та пологах за 126 днів (період з 03 грудня 2018 року по 7 квітня 2019 року включно) у розмірі 165 246,48 гривень (а. с. 36).

24 січня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС вперше подано заяву-розрахунок до Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на фінансування надання матеріального забезпечення застрахованій особі по вагітності та пологах на паперових носіях, оформленої відповідно до Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України 19 липня 2018 № 12. Зазначене не оспорюється відповідачем.

06 лютого 2019 року у телефонному режимі представники органу соціального страхування повідомили страхувальника про відмову у прийнятті заяви-розрахунку. На прохання надіслати підприємству письмове аргументоване пояснення неприйняття заяви-розрахунку, фахівці відповіли відмовою з посиланням на те, що надходження заяви-розрахунку не було зареєстровано (а. с. 33).

З метою з`ясування обставин невиплати матеріального забезпечення 28 лютого 2019 року позивач звернулась на адресу ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з листом, в якому просить повідомити про причини невиплати їй належного матеріального забезпечення (а. с. 32).

11 березня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС листом № 2019/3-01 повідомило заявника, що виконало обов`язки страхувальника, передбачені Законом України Про загальнообов`язкове соціальне страхування від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV та Порядком фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України 19 липня 2018 № 12 (далі - Порядок № 12).

На підставі договору № 105-19 від 22 березня 2019 року про надання електронних документів 17 квітня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС вдруге подано до Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області заяву-розрахунок № 001453 від 17 квітня 2019 року на фінансування матеріального забезпечення для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 , що підтверджується квитанцією № 2 (об.а.с. 54) та повідомленням про отримання звітності від 17 квітня 2019 року (об.а.с. 56).

23 квітня 2019 року Завідувачем сектору матеріального забезпечення відділу виплат та матеріального забезпечення Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області складено службову записку за результатом розгляду заяви-розрахунку від 17 квітня 2019 року про ініціювання позапланової перевірки підприємства-страхувальника з метою упередження зловживання (а.с. 177).

Наказом начальника Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 56 від 23 квітня 2019 року на підставі пункту 7 частини 1 статті 9, пункту 3 частини 1 статті 10 Закону України Про загальнообов`язкове соціальне страхування від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV, підпункту в пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29, призначено позапланову перевірку з питання перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах над розміром середньоденної заробітної плати на підприємстві ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС на період з 24 квітня 2019 року по 25 квітня 2019 року.

На підставі вказаного наказу начальником Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області оформлено направлення для проведення позапланової перевірки № 11 від 24 квітня 2019 року (а.с. 178).

За результатом виходу перевіряючих на місцезнаходження страхувальника складено Акт про підтвердження факту відсутності страхувальника - ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС за юридичною адресою від 24 квітня 2019 року (а.с. 179).

Рішенням Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, оформленим у формі листа № 01-03.3/1103 від 25 квітня 2019 року Щодо прийняття заяви-розрахунку повідомлено ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС , що 25 квітня 2019 року заяву-розрахунок № 001453 від 17 квітня 2019 року не прийнято, в зв`язку з відсутністю страхувальника за юридичною адресою, що встановлено позаплановою перевіркою (а.с. 180).

25 квітня 2019 року на адресу ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС страховик надіслав квитанцію № 3 за результатами опрацювання електронної заяви-розрахунку № 001453 від 17 квітня 2019 року з відмовою у його прийнятті (а.с. 181).

Зазначене рішення № 01-03.3/1103 від 25 квітня 2019 року вручено адресатові 02 травня 2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 8431305257303 (а.с. 181).

Вважаючи свої права порушеними, позивач вживав заходи щодо отримання інформації про дотримання законодавства про соціальне страхування страхувальником, встановлення підстав невиплати матеріального забезпечення страховиком та зобов`язання останнього виконати положення Законом України Про загальнообов`язкове соціальне страхування :

1) 13 травня 2019 року позивач звернувся до ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з листом, в якому просить повідомити про стан розгляду питання щодо надання їй матеріального забезпечення у зв`язку з вагітністю та пологами (а. с. 39).

2) 31 травня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС листом № 2019/05-06повідомило заявника, щоним з Фондом укладено договір № 105-19 від 22 березня 2019 року про надання електронних документів. Крім того, адресата проінформовано, що17 квітня 2019 року Фонду направлено електронну заяву-розрахунок № 001453 від 17 квітня 2019 року на надання матеріального забезпечення для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 . 25 квітня 2019 року на адресу ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС відповідач надіслав квитанцію № 3 за результатами опрацювання електронної заяви-розрахунку № 001453 від 17 квітня 2019 року з відмовою у його прийнятті. Листом від 31 травня 2019 року № 2019/05-04 ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області направило скаргу на дії фахівців фонду з проханням забезпечити виконання вимог Закону України Про загальнообов`язкове соціальне страхування щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до закону шляхом опрацювання та фінансування заяви-розрахунку № 001453 від 17 квітня 2019 року (а. с. 40).

3) 31 травня 2019 року третя особа звернулась до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області зі скаргою, в якому просить застосувати заходи по виконанню Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у відношенні неї свої функції по своєчасному та повному матеріальному забезпеченнюу зв`язку з настанням страхового випадку(а. с. 41).

4) 18 червня 2019 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області листом № 301-14/19-287 повідомлено заявнику, що позивач перебував у трудових відносинах два місяці з ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС перед настанням страхового випадку та ознака наявності трудової книжки була одночасно наявна як у ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС , так і у ТОВ МІРЕКУВ , що є не можливим згідно діючого законодавства, а в заяві-розрахунку від 17 квітня 2019 року категорія особи визначена як сумісник. Також на момент настання страхового випадку є перевищення середньоденної допомоги по вагітності та пологах над розміром середньоденної заробітної плати по підприємству (а.с. 63).

5) Позивач звернувся на Урядову гарячу лінію фонду (вх. № 3-3133 від 26 червня 2019 року) щодо невиплати допомоги по вагітності та пологах (а. с. 43).

6) 08 липня 2019 року адресатом розглянуто вказане звернення та повідомлено застраховану особу листом № 301-14/19-330, що Краматорським відділеннямУправління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Донецькій області направлено листавід 25 квітня 2019 року № 01-03.3/1103 ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС щодо причин неприйняття заяви-розрахунку від 17 квітня 2019 року № 001453 та неможливості проведення позапланової перевірки у зв`язку з відсутністю встановлення місцезнаходження страхувальника (а. с. 44).

З метою належного оформлення заяви-розрахунку та підготовки документів для перевірки третя особа звернулась листом від 04 липня 2019 року № 2019/07-01 до страховика з вимогою про визначення переліку питань та документів, необхідних для прийняття рішення за результатом розгляду заяви-розрахунку(а. с. 66).

На вказане звернення, листом № 01-06/1786 від 10 липня 2019 року, страховиком роз`яснено адресату положення законодавства про соціальне страхування, та зазначено, що у разі подання заяви-розрахунку на фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 за листком непрацездатності АДК в„– 918720 , виданим на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами з 03 грудня 2018 року по 07 квітня 2019 року, спеціалістами відповідача буде проведена позапланова перевірка у зв`язку з перевищенням розміру середньоденної допомоги за листком непрацездатності АДК № 918720 в порівнянні з розміром середньоденної заробітної плати на підприємстві (а. с. 70).

17 липня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС втретє подано до Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області заяву-розрахунок на фінансування матеріального забезпечення застрахованій особі по вагітності та пологах в паперовому вигляді особисто представником, долучено для розгляду та перевірки у присутності представника документи, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, а саме оригінали всіх документів пов`язаних з фінансово-господарською діяльністю, всі реєстри бухгалтерського обліку, всі звіти, виписки банку та касові документи, квитанції по сплаті податків тощо, які стосуються періоду роботи застрахованої особи та періоду за який їй нараховане матеріальне забезпечення(а.с. 67).

Разом із зазначеною заявою-розрахунком третьою особою подано звернення № 2019/07-02 від 17 липня 2019 року, зі змісту якого вбачається пропозиція провести позапланову перевірку страхувальника з метою підтвердження обставин, викладених у заяві-розрахунку(а.с. 67).

Згідно довідки Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області з питання проведення аналізу заяви-розрахунку для надання коштів Фонду соціального страхування на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам від 17 липня 2019 року, у зв`язку з ненаданням страхувальником письмового пояснення щодо причин перевищення середньоденної допомоги по вагітності та пологах над середньоденною заробітною платою, завідувачем сектору страховика ініціюється проведення перевірки страхувальника з даного питання (а. с. 114).

17 липня 2019 року начальником Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області на підставі пункту 7 частини 1 статті 9, пункту 3 частини 1 статті 10 Закону України Про загальнообов`язкове соціальне страхування від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV, підпунктів а і в пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29, на підставі листа страхувальника ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС про проведення перевірки за його бажанням від 17 липня 2019 року № 2019/07-02 та довідки від 17 липня 2019 року з питання проведення аналізу заяви-розрахунку для надання коштів Фонду соціального страхування на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС видано наказ № 69, яким наказано провести в період з 18 липня 2019 року по 19 липня 2019 року позапланову перевірку ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з питання перевищення в 2,3 рази розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах, встановленого по листку непрацездатності АДК в„– 918720, виданим на період відпустки в зв`язку з вагітністю та пологами з 03 грудня 2018 року по 07 квітня 2019 року, над розміром середньоденної заробітної плати на підприємстві, встановленого за результатом аналізу заяви розрахунку (а. с. 112-113).

На підставі вказаного наказу № 69 від 17 липня 2009 року оформлено направлення № 24 від 17 липня 2019 року та № 25 від 17 липня 2019 року, яким посадові особи Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області направлені для проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з питань виявленого перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності АДК № 918720 встановленого в заяві-розрахунку від 17 квітня 2019 року № 001453 над розміром середньоденної заробітної плати на підприємстві, визначено період перевірки з 18 липня 2019 року по 19 серпня 2019 року (а. с. 111).

17 липня 2019 року посадовими особами Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області складено акт б/н про відмову від підпису, яким посвідчено, що ОСОБА_2 відмовила у наданні документів що посвідчують особу та відмовилась від підпису в направленні на перевірку (а.с. 206).

18 липня 2019 року начальником Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області видало наказ № 70 Про призупинення проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС . Вказаним наказом на підставі пункту 3.11Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29, призупинено з 18 липня 2019 року проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з питання перевищення в 2,3 рази розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах, встановленого по листку непрацездатності АДК №978720, з наступних причин:

- необхідністю звернення до Департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці, Краматорської місцевої прокуратури, Головного управління ДФС у Донецькій області;

- проведенням позапланової перевірки ТОВ МІРЕКУВ в зв`язку з виявленням під час перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС фактів, що свідчать про порушення вимог законодавства, які можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення за основним місцем роботи (а. с. 115).

Листом Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області від 22 липня 2019 року № 01-06/1909 проінформовано страхувальника, про прийняття наказу № 70 від 18 липня 2019 року Про призупинення проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС та роз`яснено, що перевірку буде продовжено після закінчення перевірки ТОВ МІРЕКУВ та отримання відповідей (а. с. 71).

23 липня 2019 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС листом № 2019/07-04 направив відповідачу копію виправленого листка непрацездатності АДК № 918720, засвідчену підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи, а також завірену копію листа ТОВ МІРЕКУВ , яким було отримано наведену копію (а. с. 73).

Листом від 29 липня 2019 року № 01-03.3/1982 Щодо прийняття заяви-розрахунку Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області повідомило ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС , що заява-розрахунок від 17 квітня 2019 року № 001453 не приймається та повертається ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС з підстав призупинення позапланової перевірки та направлення запитів до визначених державних органів (а. с. 109-110).

В межах зазначеної вище позапланової перевірки (на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року, направлень №24 та № 25 від 17 липня 2019 року, наказу № 70 від 18 липня 2019 року) Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області скеровано запит про надання інформації № 01-06/1869 від 18 липня 2019 до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області з вимогою перевірки законності дій ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а.с. 188).

06 серпня 2019 року Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області направило до ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС запит № 62740/10/05-99-13-03 про надання інформації та її документального підтвердження (а. с. 80).

30 серпня 2019 року третьою особою надано відповідь № 2019/08-05 на запит Державної фіскальної служби у Донецькій області від 06 серпня 2019 року № 62740/10/05-99-13-03 (а. с. 81-83).

Листами Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області № 68823/10/05-99-13-03 від 22 серпня 2019 року (а.с. 190) та № 4199/10/05-99-33-07 від 18 вересня 2019 року повідомлено Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області, що при перевірці інформації та первинних документів ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС по спірній ситуації розбіжностей не встановлено (а.с. 191).

В межах зазначеної вище позапланової перевірки (на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року, направлень №24 та № 25 від 17 липня 2019 року, наказу № 70 від 18 липня 2019 року) Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області скеровано запит про надання інформації № 01-06/1871 від 18 липня 2019 року до Державної служби України з питань праці з вимогою перевірки законності дій ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а.с. 192).

Державною службою України з питань праці запит про надання інформації № 01-06/1871 від 18 липня 2019 скеровано до Головного управління Держпраці у Донецькій області для розгляду.

Листом Головного управління Держпраці у Донецькій області №04.4-11-6/6340/19 від 19 серпня 2019 року повідомлено Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області про неможливість здійснення контролю ініційованих питань на підставі вказаних у листі підстав (а.с. 198).

В межах зазначеної вище позапланової перевірки (на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року, направлень №24 та № 25 від 17 липня 2019 року, наказу № 70 від 18 липня 2019 року) Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області скеровано запит про надання інформації № 01-06/1870 від 18 липня 2019 року до Головного управління Держпраці у Донецькій області із вимогою перевірки законності дій ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а.с. 194).

Листом Головного управління Держпраці у Донецькій області №04.4-11-6/6339/19 від 19 серпня 2019 року повідомлено Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області про неможливість здійснення контролю ініційованих питань на підставі вказаних у листі підстав (а.с. 196).

В межах зазначеної вище позапланової перевірки (на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року, направлень №24 та № 25 від 17 липня 2019 року, наказу № 70 від 18 липня 2019 року) Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області скеровано запит про надання інформації № 01-06/1868 від 18 липня 2019 року до Керівника Краматорської місцевої прокуратури із вимогою перевірки законності дій ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а.с. 200).

Листом Краматорської місцевої прокуратури № 36-4917 вих-19 від 02 серпня 2019 року повідомлено Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області про розгляд запиту, надано відповідь, в частині відомостей, що не охоплюються повноваженнями прокуратури запит скеровано до Краматорського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області (а.с. 202).

Листом Краматорського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області № 15577/301/02-19 від 21 серпня 2019 року проінформовано Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області, що за відсутності підстав для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань отримане звернення розглянуто в порядку Закону України Про звернення громадян (а.с. 203).

Наказом начальника Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 76 від 08 серпня 2019 року на підставі пункту 7 частини 1 статті 9, пункту 3 частини 1 статті 10 Закону України Про загальнообов`язкове соціальне страхування від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV, підпункту г пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29, призначено позапланову перевірку з питання фактів, які впливають на виплату матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 ТОВ МІРЕКУВ на період з 08 серпня 2019 року по 09 серпня 2019 року.

На підставі зазначеного наказу № 76 від 08 серпня 2019 року виписано направлення № 30 від 08 серпня 2019 року на позапланову перевірку ТОВ МІРЕКУВ на період з 08 серпня 2019 року по 09 серпня 2019 року (а.с. 182).

Працівниками Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області складено Акт перевірки №51 від 06 вересня 2019 року з питання встановлення фактів, які впливають на виплату матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 за листком непрацездатності АКД № 918720, яким встановлено відсутність порушень вимог законодавства (а.с. 183).

Відповідачем не оспорюється, що 27 листопада 2019 року Управлінням виконавчої дирекції фонду в Донецькій області ініційовано запит № 01-14/15-2054 Про надання інформації до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області із вимогою сприяння перевірці законності дій ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а.с. 212).

Матеріалами справи підтверджено, що позивач із страховиком мав тривале листування щодо спірних правовідносин.

Так, листом від 22 серпня 2019 року № 2019/08-04 ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС просило повернути оригінали документів, наданих фахівцям Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області для розгляду заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року (а. с. 84).

На зазначений запит Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області листом від 23 серпня 2019 року № 01-06/2263 повторно повідомило ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС про призупинення проведення позапланової перевірки (а. с. 79).

Листом від 24 вересня 2019 року № 01-06/2603 Краматорське міське відділенняуправління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області повідомило, що інформація про призупинення проведення позапланової перевірки та заява-розрахунок для надання матеріального забезпечення застрахованій особі за листком непрацездатності по вагітності та пологах були відправлені ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС рекомендованим листом(а. с. 85).

Крім того, судом встановлено, що 22 січня 2020 року ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС звернулось до відповідача зі скаргою на дії працівників Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області щодо законності призначення та проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС (а. с. 86-87).

10 лютого 2020 року відповідачем розглянутоскаргу, за результатом чогозазначено, що позивача попереджено про необхідність проведення позапланової перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС та прийнято за описом самостійно надані документи, необхідні для проведення позапланової перевірки. В зв`язку з призупиненням позапланової перевірки заява-розрахунок для надання матеріального забезпечення застрахованій особі за листком непрацездатності по вагітності та пологах направлена рекомендованим листом на вказану позивачем адресу. Також повідомлено адресата, що для отримання оригіналів документів ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС позивачу необхідно звернутись до Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області самостійно (а. с. 106-108).

Не погоджуючись з діями відповідачапо призначенню матеріального забезпечення у формі допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності АДК № 918720 позивач звернувся до адміністративного суду з даним позовом.

За результатом розгляду справи судом встановлено, згідно довідки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС №2020/03-01 від 19 березня 2020 року за жовтень-листопад 2018 року ОСОБА_1 нараховано заробітну плату в сумі 80000,00 гривень, з якої утримано податок на доходи фізичної особи та військовий збір у сумі 15600,00 гривень (а. с. 170).

Як встановлено судом вище, Головним управлінням Державної податкової служби у Донецькій області у листі від 10 вересня 2019 року № 4199/10/05-99-33-07 зазначено, що за період з 01 жовтня 2018 року по 03 грудня 2018 року згідно розрахункових відомостей за жовтень, листопад та грудень 2018 року нараховано та виплачено заробітну платуОСОБА_1 в сумі 80000,00 гривень. Відповідно до наказу по підприємству від 03 грудня 2018 року на підставі заяви про надання відпустки та відповідно до листка непрацездатності, ОСОБА_1 , знаходиться у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами з 03 грудня 2018 року по 07 квітня 2019 року, згідно чого було нараховано допомогу по вагітності та пологах в сумі 165246,48 гривень, яка відображена в звітності по єдиному соціальному внеску та утримано єдиний внесок в сумі - 13897,23 гривень, який сплачено в повному обсязі, розбіжностей не встановлено (а. с. 191).

В свою чергу судом встановлено, що відповідачем не приймалось рішення щодо невідповідності наданого листка непрацездатності, виданого на ім`я ОСОБА_1 , законодавству України.

Отже, за результатом розгляду ініційованих страховиком звернень в межах позапланової перевірки страхувальника вбачається, що третьою особою за розглядаємий період дотримано положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , законодавства про працю. При цьому, відсутні відомості про порушення кримінального провадження за результатом таких звернень.

Станом на день розгляду справи відповідачем не надано суду докази закінчення позапланової перевірки, розпочатої на підставі наказу начальника Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Донецькій області № 69 від 17 липня 2019 року та прийняття рішення суб`єкта владних повноважень за результатом розгляду заяви-розрахунку про фінансування матеріального забезпечення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.

Частинами 1, 2 статті 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до статті 17 Закону України Про відпустки від 15 листопада 1996 року№ 504/96-ВРна підставі медичного висновку жінкам надається оплачувана відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами тривалістю: до пологів - 70 календарних днів; після пологів - 56 календарних днів (70 календарних днів - у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів), починаючи з дня пологів.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року (далі - Закон №1105-XIV).

Відповідно до статті 1 Закону № 1105-XIV загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.

Приписами частин першої та четвертої статті 4 Закону № 1105-XIV встановлено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.

Згідно статті 18 Закону №1105-ХІV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Відповідно до частини 1 статті 19 Закону №1105-ХІVправо на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 8 липня 2010 року

№ 2464-VI визначено, що застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 20 Закону №1105-ХІV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надається матеріальне забезпечення у вигляді допомоги по вагітності та пологах.

Згідно з положеннями статті 25 Закону №1105-ХІVдопомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Суд констатує, що відповідач не оспорює право позивача на соціальне страхування та факт настання обставини, що надає право на призначення допомоги по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Разом з тим, підставою виникнення спірних правовідносин є позиція відповідача щодо перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності по вагітності і пологах застрахованої особи над розміром середньоденної заробітної плати.

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах за приписами частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Так, за результатом розгляду справи судом встановлено, що відповідачем не приймалось рішення щодо невідповідності наданого листка непрацездатності, виданого на ім`я ОСОБА_1 , законодавству України.

Статтею 26 Закону №1105-ХІV встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу.

Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 1105-XIV матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено судом, спірні правовідносини виникли внаслідок невиплати допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі, що працювала за сумісництвом.

Відповідно до статті 33 Закону №1105-ХІV при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Порядок обчислення середньої заробітної плати для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266, середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини). Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду.

За результатом розгляду справи суд констатує, що відповідач не оспорює алгоритм розрахунку розміру матеріального забезпечення, зроблений у заяві-розрахунку від 17 липня 2019 року. В той же час наполягає на неспівмірній величині самої заробітної плати застрахованої особи за розглядаємий період.

Відповідно до пунктів 4, 6-7 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року №12 (далі - Порядок №12) фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.

Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.

Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення.

Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку. Відповідальність за достовірність даних, наведених у заяві-розрахунку, несе страхувальник.

Суд констатує, що відповідачем не оспорюється факт відображення в реєстрах бухгалтерського обліку відповідних даних.

Фонд зобов`язаний забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом та контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування (пункти 1 та 4 частини 2 статті 10 Закону № 1105-XIV).

Разом з тим, Фонду надано право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду (пункт 3 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV).

З цією метою у відповідності до норм пункту 2 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, зокрема, проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат.

Зазначеним положенням Закону відповідають пункти 8-9 Порядку № 12, якими врегульовано, що робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат, та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.

У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.

Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов`язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені у частині другій статті 32 Закону.

Таким чином, аналіз вищезазначених правових норм, дає суду підстави для висновку, що відповідач має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду до початку виплати коштівшляхом отримання відповідних відомостей від підприємства-страхувальника або державних органів.

В той же час, матеріалами справи підтверджено, що на запити Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в межах позапланової перевірки, що проводилась на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року, направлень №24 та № 25 від 17 липня 2019 року, наказу № 70 від 18 липня 2019 року, Головним управлінням Державної фіскальної служби у Донецькій області, Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, Краматорською місцевою прокуратурою, Краматорським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області повідомлено страховика про відсутність підстав вважати, що ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС порушено положення чинного законодавства при розрахунку допомоги по вагітності та пологам застрахованої особи ОСОБА_1 .

Отже, Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області вжито всіх передбачених законодавством про соціальне страхування заходів для перевірки правильності заповнення реквізитів, наявності даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, даних про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, правильності нарахування виплат для фінансування матеріального забезпечення.

В свою чергу, щодо підстав та порядку проведення перевірки суд вважає необхідним зазначити наступне.

Так, порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року №29 (надалі - Інструкція №29).

Пунктом 3.6 Інструкції № 29 встановлено, що позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав:

подання страхувальником письмової заяви до відповідного органу Фонду про здійснення перевірки за його бажанням (підпункт а );

за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати (підпункт в );

виявлення під час перевірки в іншого страхувальника фактів, що свідчать про порушення вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення та надання соціальних послуг (підпункт г ).

Абзацом 2 пункту 3.10. Інструкції № 29 визначено, що строк проведення позапланової перевірки страхувальника не може перевищувати 10 робочих днів, а суб`єктів малого підприємництва - 2 робочих дні.

Матеріалами справи підтверджено, що контролюючим органом вірно визначено період проведення позапланової перевірки, що не перевищує двох робочих днів.

Разом з тим, пунктом 3.11. Інструкції № 12 передбачено, що у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов`язаних із сплатою та використанням коштів Фонду страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.

Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу Фонду на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу Фонду) органу Фонду, який очолював перевірку, з викладенням об`єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов`язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.

Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган Фонду повідомляє страхувальника.

Судом встановлено, що наказом № 70 від 18 липня 2019 року призупинено проведення позапланової перевірки з дотриманням правил пункту 3.11. Інструкції № 12. Адже зазначений наказ містить перелік об`єктивних причин необхідності призупинення: визначено підстави(перевищення в 2,3 рази розміру середньоденної допомоги по вагітності та пологах, встановленого по листку непрацездатності АДК в„– 978720) для звернення до відповідних органів (Департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці, Краматорської місцевої прокуратури, Головного управління ДФС у Донецькій області) та виникнення необхідності проведення перевірки іншого підприємства-страхувальника, де позивач працювала за основним місцем роботи (проведенням позапланової перевірки ТОВ МІРЕКУВ в зв`язку з виявленням під час перевірки ТОВ РЕМСТРОЙСЕРВІС фактів, що свідчать про порушення вимог законодавства, які можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення за основним місцем роботи).

Разом з тим, судом встановлено, що всі звернення страховика в межах розглядаємої перевірки розглянуто державними органами, а саме: Головним управлінням Державної фіскальної служби у Донецькій області, Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, Краматорською місцевою прокуратурою, Краматорським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, надано обґрунтовані відповіді в межах їх повноважень, за змістом яких не вбачається порушення законодавства. При цьому, страховиком також проведено перевірку ТОВ МІРЕКУВ , за результатом якої порушень законодавства не виявлено.

Отже, у вересні 2019 року у Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області були всі підстави для продовження перевірки, розпочатої на підставі наказу № 69 від 17 липня 2019 року. Адже ним отримано всі відомості, необхідність одержання яких стало підставою для призупинення перевірки страхувальника.

З огляду на те, що страховиком також проведено перевіркуТОВ МІРЕКУВ , є підстави вважати про усунення обставини, що стала підставою для зупинення перевірки.

Отже, отримавши відомості в межах позапланової перевірки у вересні 2019 року Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області зобов`язане було продовжити таку позапланову перевірку.

Згідно з частиною 1 статті 34 Закону №1105-ХІV фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Таким чином, перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області є головним територіальним органом надання адміністративних послуг, є юридичною особою, тобто тільки управління має адміністративну процесуальну дієздатність у відповідності до статті 43 КАС України.

В свою чергу, суд відхиляє твердження відповідача відносно неможливості звернення з даним позовом саме позивача, в той час як даний спір має вирішуватись між страхувальником та страховиком. Вказаного висновку суд дійшов з огляду на те, що в порядку статті 16 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування застраховані особи мають право на оскарження дій страховика щодо надання матеріального забезпечення та на судовий захист своїх прав. Таким чином, вбачаючи порушення своїх прав як застрахованої особи позивач має право оскаржити дії або рішення страховика до суду. Викладена позиція суду повністю узгоджується з статтями 46, 55 Конституції України.

Разом з тим, вимога про визнання противними дії відповідача щодо не призначення позивачеві допомоги по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами не підлягає задоволенню, оскільки як встановлено судом вище рішення відповідачем приймається відносно страхувальника, тобто третьої особи, для фінансування матеріального забезпечення застрахованої особи, якою є позивач.

З огляду на те, що станом на день розгляду справи Краматорським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області не здійснено перевірку заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року, її фінансування, не надано обґрунтованої відмови у її прийнятті, в той час як обставини, що стали підставою для зупинення перевірки усунуто, суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивача про протиправність дій суб`єкта владних повноважень та вбачає підстави для задоволення позову шляхом визнання протиправними дії відповідача в частині не прийняття рішення за результатом перевірки заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року відповідно до статті 32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року.

Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 7 частини 2 статті 245 КАС України в разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Суд зазначає, що у випадку, коли закон встановлює повноваження суб`єкта публічної влади в імперативній формі, тобто його діяльність чітко визначена законом, то суд зобов`язує відповідача прийняти конкретне рішення чи вчинити певну дію. У випадку, коли ж суб`єкт наділений дискреційними повноваженнями, то суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення (дій), та зазначити норму закону, яку відповідач повинен застосувати при вчиненні дії (прийнятті рішення) з урахуванням встановлених судом обставин, оскільки адміністративний суд не вправі перебирати на себе повноваження суб`єкта публічної адміністрації, реалізуючи за нього процедурні дії, ухвалювати рішення чи проводити адміністративну процедуру. Таке втручання може мати місце лише у випадку, якщо судом буде встановлено, що в адміністративній процедурі фізична (юридична) особа виконала всі приписи закону, а суб`єкт владних повноважень у відповідь необґрунтовано й незаконно не вчинив належну дію чи не ухвалив необхідне рішення.

Таким чином позовна вимога про зобов`язання Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити позивачу допомогу по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яка компенсує втрату заробітної плані (доходу) на період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, у сумі 165246 гривень 48 копійок, а також перерахувати фінансування для її виплати на поточний рахунок за спеціальним режимом використання для зарахування страхових не підлягає задоволенню.

В той же час, суд вбачає за належне зобов`язати відповідача прийняти рішення за результатом перевірки заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року відповідно до статті 32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року з урахуванням висновків, викладених у даному рішенні.

При цьому, враховуючи обставини по справі, суд вважає вищевказаний спосіб захисту достатнім.

За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області(місце знаходження: пл. Свободи, буд. 5, м. Слов`янськ, Донецька область; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 41325231), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю РЕМСТРОЙСЕРВІС (місце знаходження: вул. Марії Приймаченко, буд. 3, кв. 95, м. Краматорськ, Донецька область, 84331; фактична адреса: вул. Пушкіна, буд. 8, м. Торецьк, Донецька область, 85200; код ЄДРПОУ 24325439) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнання протиправними дії Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в частині не прийняття рішення за результатом перевірки заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року відповідно до статті 32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року.

Зобов`язати Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області прийняти рішення за результатом перевірки заяви-розрахунку від 17 липня 2019 року відповідно до статті 32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року з урахуванням висновків, викладених у даному рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 03 квітня 2020 року.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом частини 3 статті 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.С. Молочна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88615044
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2390/20-а

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Постанова від 10.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 03.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні