Рішення
від 06.04.2020 по справі 240/2169/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2020 року м. Житомир справа № 240/2169/20

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області, третя особа: Бистрицький дошкільний навчальний заклад Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави із позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України щодо невинесення на сесію Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель с.Бистрик Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистрицького дошкільною навчального закладу Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області;

- зобов`язати Бистрицьку сільську раду Ружинського району Житомирської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель с.Бистрик Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистрицького дошкільного навчального закладу Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідно до інформації Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області, наданої на запит позивача, документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку 0,40 га, яка знаходиться в користуванні Бистрицького дошкільного навчального закладу відсутні. За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Бистрицького дошкільного навчального закладу станом на цей час не розроблено та не видано.

З огляду на викладене, позивач вважає, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.

Ухвалою суду від 04 березня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статей 258-263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Через відділ документального забезпечення суду 23 березня 2020 року надійшла заява від 16.03.2020 №151 в якій вказано, що Бистрицькою сільською радою Ружинського району Житомирської області на сесії від 13.03.2020 розглянуто питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для обслуговування дошкільного навчального закладу.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідно до рішення 9 сесії 24 скликання Бистрицької сільської ради від 13.12.2014 створено Бистрицький дошкільний навчальний заклад Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Рішенням 30 сесії 7 скликання Бистрицької сільської ради від 13.11.2018 затверджено новий статус вищевказаного дошкільного навчального закладу.

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №199787098 від 11.02.2020, відомості щодо права власності на будь-які об`єкти нерухомості, в тому числі земельні ділянки, за адресою: вул. Центральна, 59, с.Бистрик Ружинського району Житомирської області.

Відповідно до інформації Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області №87 від 06.02.2020 документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку 0,40 га, яка знаходиться в користуванні Бистрицького дошкільного навчального закладу відсутні. Заходи щодо оформлення земельної ділянки не вживались (а.с.12).

За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Бистрицького дошкільного навчального закладу Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області станом на цей час не розроблено та не видано.

Позивач вважає, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з положеннями ст.14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст. 92 ЗК України).

Згідно з п. "а" ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 ЗК України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Згідно з інформацією наданою Бистрицькою сільською радою Ружинського району Житомирської області від 06.02.2020 у користуванні Бистрицького дошкільного навчального закладу перебуває земельна ділянка загальною площею 0,40 га.

Разом з тим, правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває у користуванні загальноосвітнього закладу не виготовлені.

Вказаний факт сторонами не заперечувався.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідача з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Правовий статус вказаного закладу дошкільної освіти визначено у статуті Бистрицького дошкільного навчального закладу Бистрицької сільської ради Ружинського району (далі - Статут), що затверджений рішенням 30 сесії 7 скликання Бистрицької сільської ради від 13.11.2018 та погоджений начальником відділу освіти Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області.

Відповідно до п.1.3. Статуту, засновником дошкільного навчального закладу є Бистрицька сільська рада Ружинського району Житомирської області, яка здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Згідно п.1.2 Статуту дошкільному закладу встановлено наступну юридичну адресу: 13635, Житомирська область, Ружинський район, с.Бистрик, вул. Центральна,59.

У п.8.1 Статуту визначено, що управління дошкільним закладом здійснюється його Засновником.

Згідно ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

У статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

У положеннях п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктами 20, 21 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" також визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників та вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин

При цьому, у ч.ч.1, 2 ст.80 Закону України "Про освіту" зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Бистрицький дошкільний навчальний заклад має перебувати у неї на праві постійного користування.

Згідно ст.ст.124-126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

У ст.12 Земельного кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст.123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

На даний час, докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою дошкільним навчальним закладом відсутні.

Таким чином, на момент звернення позивача до суду Бистрицька сільська рада як орган місцевого самоврядування не виконала покладені на неї повноваження та не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться заклад дошкільної освіти, чим допустила протиправну бездіяльність.

Застосовуючи механізм захисту порушеного права у разі допущення суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності, суд враховує той факт, що після відкриття провадження у даній справі рішенням Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області 40 сесії 7 скликання від 13 березня 2020 року про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для обслуговування ДНЗ, зокрема, вирішено надати дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для обслуговування дошкільного навчального закладу площею 0,40 га, що розташований за адресою: вул. Центральна, 59, с. Бистрик Ружинського району Житомирської області.

На даний час триває розроблення проекту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки.

Тобто, відповідачем самостійно розпочато процедуру щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, а тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель вул. Центральна, 59, с.Бистрик Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистрицького дошкільного навчального закладу Ружинського району Житомирської області.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави підлягають частковому задоволенню.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на викладене судовий збір, сплачений позивачем, не відшкодовується за рахунок відповідача.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави (вул. Вінницька, 23, м. Бердичів, Житомирська область, 13300. РНОКПП/ЄДРПОУ: 02909950) до Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області (вул. Матвійчука, 5, с. Бистрик, Ружинський район, Житомирська область, 13635. РНОКПП/ЄДРПОУ: 04344723), третя особа: Бистрицький дошкільний навчальний заклад Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області (вул. Центральна, 59, с. Бистрик, Ружинський район, Житомирська область, 13635. РНОКПП/ЄДРПОУ: 34196965) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України щодо невинесення на сесію Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель с.Бистрик Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистрицького дошкільною навчального закладу Бистрицької сільської ради Ружинського району Житомирської області.

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 06 квітня 2020 року.

Суддя Л.А.Шуляк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2020
Оприлюднено09.04.2020
Номер документу88615619
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/2169/20

Рішення від 06.04.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні