ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 квітня 2020 року м. Ужгород№ 260/680/20 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Плеханова З.Б. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури (вул. Небесної Сотні, буд. 6,м. Ужгород,Закарпатська область,88000) до Великодобронської сільської ради (вул. Чонгор, буд. 2,с. Велика Добронь,Ужгородський район, Закарпатська область,89463), третя особа: Великодобронський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області ( вул. Шкільна, буд. 5,с. Велика Добронь,Ужгородський район, Закарпатська область,89463 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Ужгородської місцевої прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Великодобронської сільської ради , третя особа: Великодобронський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, яким просить:
1.Відкрити провадження у справі та вирішити питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.
2.Визнати протиправною бездіяльність Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області щодо невирішення питання про звільнення від плати за харчування у дошкільних навчальних закладах дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
3. Зобов`язати Великодобронську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області розглянути, у відповідності до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , питання про внесення змін до рішення 40 сесії 7 скликання Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік в частині включення до нього положень щодо звільнення від плати за харчування у дошкільному навчальному закладі, який знаходиться на території Великодобронської сільської ради, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу, відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
3.Стягнути з Відповідача на користь прокуратури Закарпатської області витрати, пов`язані зі сплатою судового збору.
4.Про дату і час розгляду справи повідомити сторони, Ужгородську місцеву прокуратуру та прокуратуру Закарпатської області, якою забезпечуватиметься участь у справі.
1.Позиції сторін.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що в силу вимог чинного законодавства органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.
Однак, рішенням відповідача № 615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік , встановлено плату за харчування дітей у комунальному дошкільному закладі в розмірі 50 відсотків від вартості харчування, грошову вартість харчування дітей у комунальних дошкільних навчальних закладах у сумі 35 гривень на одну дитину на день. А також зазначено, що рівень забезпечення прожиткового мінімуму на визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти відповідно до Закону України Про дошкільну освіту у 2020 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.
Разом із цим, відповідно до інформації Ужгородської районної державної адміністрації №03-24/1562 від 08.01.2020, Великодобронський дошкільний навчальний заклад освіти (ясла-садок) відвідують 224 дитини, серед яких у даному навчальному закладі виховується двоє дітей з інвалідністю .Таким чином, рішення відповідача № 615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік не в повній мірі відповідає вимогам п.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту та порушує гарантоване державою право на соціальний захист дітей відповідних категорій щодо забезпечення безкоштовним харчуванням. З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити.
30 березня 2020 року на адресу суду надійшов відзив представника відповідача про заперечення щодо позову, де зокрема, зазначає, своїм рішеннмя сільська рада враховуючи добові витрати на харчування дитини в розмірі 35 гривень зменшила витрати батьків вже на 50%. Крім цього, зазначає, що в межах своїх повноважень Виконавчий комітет сільської ради керуючись п.8 ст.32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні своїми рішеннями встановив додаткові пільги зі-сплати за харчування для всіх утриманців дитячого будинку ІНФОРМАЦІЯ_1 Самаритянин , який діє на території сільської ради в розмірі 100% і в якому знаходяться на утриманні діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування. Також пільги отримали діти- сироти, діти позбавлені батьківського піклування, та діти з багатодітних чи малозабезпечених сімей в залежності від складності життєвих обставин в розмірі від 50% до 100% пільги. Окрім того, зазначає, що Позивач не правильно тлумачить рішення сесії сільської ради про державний бюджет на 2020 рік і вбачає порушення там, де його не має. Також є незрозумілим відсутність з боку позивача належного дослідження обставин справи та витребування інформації чи пояснень від сільської ради з метою належного реагування шляхом внесення припису, який є обов`язковим до виконання. Враховуючи вище викладене вважають, що позов є безпідставним, а тому в задоволенні позову просять відмовити повністю.
02 квітня 2020 року до суду надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої, зазначено, що наведені доводи Відповідача не спростовують обставин, зазначених прокурором у позовній заяві, доказів, долучених до позову, та є необгрунтованими з підстав аналогічних, що наведені у позові.
Суд, з`ясувавши обставини справи , дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та приходить до наступних висновків.
2. Обставини, встановлені судом.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Великодобронського дошкільного навчального закладу (ясла-садку) Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області є Великодобронська сільська рада, яка є органом місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що на 40 сесії 7 скликання Великодобронською сільською радою Ужгородського району Закарпатської області прийнято рішення № 615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік , де передбачено умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі.
Пунктом 13 рішення 40 сесії 7 скликання Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік , встановлено плату за харчування дітей у комунальному дошкільному закладі в розмірі 50 відсотків від вартості харчування, грошову вартість харчування дітей у комунальних дошкільних навчальних закладах у сумі 35 гривень на одну дитину на день. А також зазначено, що рівень забезпечення прожиткового мінімуму на визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти відповідно до Закону України Про дошкільну освіту у 2020 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.
Відповідно до інформації Ужгородської районної державної адміністрації №03-24/1562 від 08.01.2020, Великодобронський дошкільний навчальний заклад освіти (ясла-садок) відвідують 224 дитини, серед яких у даному навчальному закладі виховується двоє дітей з інвалідністю .
Окрім того, відповідно до інформації Служби у справах дітей Ужгородської районної державної адміністрації №295/12/01-11 від 15.04.2019, на первинному обліку вказаної Служби перебувають 5 дітей позбавлених батьківського піклування, які є мешканцями села Велика Добронь Ужгородського району.
Разом з тим, судом встановлено, що Виконавчий комітет сільської ради своїми рішеннями за 2017-2020 роки, встановив додаткові пільги зі сплати за харчування для всіх утриманців дитячого будинку ІНФОРМАЦІЯ_1 Самаритянин , який діє на території сільської ради в розмірі 100% і в якому знаходяться на утриманні діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування. Також пільги отримали діти- сироти, діти позбавлені батьківського піклування, та діти з багатодітних чи малозабезпеченихсімей в залежності від складності життєвих обставин в розмірі від 50% до 100% пільги. Вказані рішення містяться у матеріалах даної адміністративної справи.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно ст. 19 Закону України Про охорону дитинства держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог п. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України Про охорону дитинства місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують: організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
Із викладених правових норма вбачається, що на органи місцевого самоврядування покладений обов`язок щодо безкоштовного харчування дітей пільгових категорій, зазначених у ст. 35 вказаного Закону.
Крім того, відповідно до п. 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667, плата з батьків не справляється за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу, у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в інших випадках, передбачених законодавством України (діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях, діти з інвалідністю, діти працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов`язків, тощо).
Також п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернат них навчальних закладів від 26.08.2002 № 1243 встановлено, що плата не справляється, зокрема, за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими і затухаючими формами туберкульозу, спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, та дітей з інвалідністю.
Як слідує зі змісту рішення відповідача №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік встановлено плату за харчування дітей у комунальному дошкільному закладі в розмірі 50 відсотків від вартості харчування, грошову вартість харчування дітей у комунальних дошкільних навчальних закладах у сумі 35 гривень на одну дитину на день. А також зазначено, що рівень забезпечення прожиткового мінімуму на визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти відповідно до Закону України Про дошкільну освіту у 2020 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.
Відтак, на підставі вказаного вище рішення , позбавлені права на звільнення від плати за харчування у Великодобронського дошкільного навчального закладу освіти (ясла - садка) двоє дітей з інвалідністю.
Тобто, відповідачем допущено протиправну бездіяльність, як органу місцевого самоврядування в особі Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, яка виражається в тому, що в порушення вимог пункту 5 статті 35 Закону України Про дошкільну освіту до рішення 40 сесії 7 скликання Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік , не включено вимоги про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Судом вище було встановлено,що Відповідачем надано чимало копій рішень виконавчого комітету Великодобронської сільської ради з 2017 по 2019 роки, які стосуються звільнення від плати за харчування або зменшення такої для дітей в ДНЗ села Велика Добронь та утриманців дитячого будинку Добри Самаритянин . Однак слід зазначити, що зазначені доводи Відповідача не спростовують обставин, наведених прокурором у позовній заяві, доказів, долучених до позову, та є необгрунтованими з урахуванням вищенаведеного судом .
Відповідно до п.10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, тому за вказаних умов вбачаються підстави для вжиття заходів органами прокуратури шляхом пред`явлення позову в порядку, передбаченому ст.23 Закону України Про прокуратуру .
Відповідно до ст.131-1 Конституції України до повноважень прокуратури віднесено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ст.23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Аналогічна норма передбачена в ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
У Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 20.11.1959 року, закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989 року, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Державою законодавчо встановлено підвищені гарантії соціального захисту окремої категорії сімей з дітьми щодо харчування у державних та комунальних навчальних закладах. Реалізація державної політики щодо організації безкоштовного та пільгового харчування дітей в закладах освіти покладена відповідно до ст. 5 Закону України Про охорону дитинства та ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту виключно на органи місцевого самоврядування.
У відповідності до ч.1 ст.2 КАС України : завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 КАС України.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем було доведено неправомірність Рішення 40 сесії 7 скликання Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік в частині включення до нього положень щодо звільнення від плати за харчування у дошкільному навчальному закладі, який знаходиться на території Великодобронської сільської ради, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу, відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
Підсумовуючи вищевикладене в його сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Судові витрати у відповідності до ст.139 КАС України позивачу не відшкодовуються.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури (вул. Небесної Сотні, буд. 6,м. Ужгород,Закарпатська область,88000, код ЄДРПОУ 02909967) до Великодобронської сільської ради (вул. Чонгор, буд. 2,с. Велика Добронь,Ужгородський район, Закарпатська область,89463, код ЄДРПОУ 04349857), третя особа: Великодобронський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області ( вул. Шкільна, буд. 5,с. Велика Добронь,Ужгородський район, Закарпатська область,89463,код ЄДРПОУ 22098198) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії -задовольнити частково
2.Визнати протиправною бездіяльність Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області щодо невирішення питання про звільнення від плати за харчування у дошкільних навчальних закладах дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
3. Зобов`язати Великодобронську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349857 с. Велика Добронь, вулиця Чонгор,2) розглянути, у відповідності до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , питання про внесення змін до рішення 40 сесії 7 скликання Великодобронської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області №615 від 10.12.2019 Про сільський бюджет на 2020 рік в частині включення до нього положень щодо звільнення від плати за харчування у дошкільному навчальному закладі, який знаходиться на території Великодобронської сільської ради, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу, відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
В решті позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2020 |
Оприлюднено | 08.04.2020 |
Номер документу | 88616086 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні