Рішення
від 06.04.2020 по справі 300/328/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" квітня 2020 р. справа № 300/328/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Микитин Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області Дубинського В.Б. до Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області Дубинський В.Б. (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності Насташинської сільської ради Галицького району щодо невжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташинського ДНЗ орієнтовною площею 0,20 га та яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 37, с. Насташине, Галицький район, Івано-Франківська область, та про зобов'язання відповідача вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка використовується для обслуговування вищезазначеного закладу.

Позовні вимоги мотивовано тим, що під час вивчення стану законності з питань дотримання земельного законодавства України та у сфері охорони дитинства місцевою прокуратурою виявлено ряд недоліків щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають в користуванні навчальних закладів Галицького району, та негативно впливають на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, і можуть привести, у разі їх негайного не усунення, до настання тяжких наслідків, зокрема втрати цих земельних ділянок шляхом незаконного перепрофілювання чи вилучення. Так, обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Насташинський ДНЗ, що перебуває на балансі Насташинської сільської ради Галицького району, відсутні, а державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Також позивач вказує на те, що питання надання Насташинському ДНЗ, земельної ділянки на праві постійного користування на розгляд сесії ради не виносилися, відповідне рішення не приймалося, дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, замовлення проекту відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, технічна документація із землеустрою не виготовлялася, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлювались. Відтак, вважає, що Насташинська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області, як орган місцевого самоврядування, що здійснює управління закладом дошкільної освіти протиправно не вжила заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться зазначений дошкільний заклад.

17.02.2020 ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.

05.03.2020 відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, в якому зазначив про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка використовується Насташинським ДНЗ, у зв'язку із не достатністю коштів у бюджеті Насташинської сільської ради для виготовлення таких документів. Звернув увагу суду на те, що при формуванні бюджету на 2020 рік Насташинською сільською радою було заплановано кошти для проведення інвентаризації земельних ділянок під об'єктами комунальної форми власності з подальшою їх реєстрацією(а.с.35).

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

26.05.1995 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №11061200000000587 про державну реєстрацію Насташинського дошкільного навчального закладу "Сонечко", як юридичної особи (місцезнаходження: вул. Лесі Українки, 37 с.Насташине Галицького району Івано-Франківської області). Засновником та органом управління Насташинського дошкільного навчального закладу "Сонечко" є Насташинська сільська рада.

Так, відповідно до листа Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області №11/02-26 від 22.01.2020, нею(радою) правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується для обслуговування приміщення ДНЗ "Сонечко", за адресою вул. Лесі Українки, 37, в с. Насташине, Галицького району, Івано-Франківської області не виготовлялися через відсутність коштів у бюджеті сільської ради. Балансоутримувачем вказаного закладу є Насташинська сільська рада (а.с.11).

Згідно рішення 23 сесії сьомого скликання Насташинської сільської ради Галицького району від 10.12.2019, вирішено при формуванні бюджету на 2020 запланувати кошти на виготовлення правовстановлюючих документів, які б посвідчували право власності закладів культури і освіти на території Насташинської сільської ради (а.с.36).

Згідно листа відділу Держгеокадастру у Галицькому районі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області за №0-9-0.23-13/103-20 від 24.01.2020 у Насташинська сільська рада не зверталася у відділ із заявою для реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі за адресою с.Насташине, вул.Лесі Українки, 37 (а.с.12).

Вважаючи, що не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за Насташівським дошкільним навчальним закладом "Сонечко" створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, на якій розташований вказаний дошкільний навчальний заклад, ризик для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, заступник керівника Тисменицької місцевої прокуратури звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави про визнання протиправною бездіяльності Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області щодо невжиття заходів по оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташівського дошкільного навчального закладу "Сонечко" орієнтовною площею 0,20 га, яка знаходиться по вул. Лесі Українки, 37, в с. Насташине, Галицького району Івано-Франківської області та зобов'язання відповідача вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування вказаного закладу орієнтовною площею 0,20 га, яка знаходиться по вул. Лесі Українки, 37, в с. Насташине, Галицького району, Івано-Франківської області.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 15 Закону України "Про дошкільну освіту" визначено, що статус комунального має заклад дошкільної освіти, заснований на комунальній формі власності.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Джерелами фінансування дошкільного навчального закладу є кошти: засновника (власника); відповідних бюджетів (для державних і комунальних дошкільних навчальних закладів); батьків або осіб, які їх замінюють; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб; інші кошти, не заборонені законодавством України.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина 1 статті 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом "а" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Як встановлено, Насташівський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" є закладом дошкільної освіти з комунальною формою власності, управління яким здійснюється Насташівською сільською радою Галицького району Івано-Франківської області.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Насташівський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" повинна перебувати на праві постійного користування.

Частинами 1, 5 статті 60 3акону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено, зокрема, розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 1 пункту "а" частини 1 ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, серед іншого, належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема: власні повноваження - надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад (підпункт 1 пункту "а" частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні") та делеговані повноваження: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою, здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою (підпункт 1, 8, 9, 10 пункту "а" частини 2 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Приписами пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

З урахуванням викладеного, відповідач як орган місцевого самоврядування наділений необхідними повноваженнями як щодо управління навчальним закладом, який перебуває у комунальній власності, так і повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками комунальної власності.

Процедуру передачі земельних ділянок у користування встановлено статтею 123 Земельного кодексу України.

Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Згідно з частинами 3 та 6 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Як встановлено статтею 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з частиною 2 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Положеннями частини 2 статті 19 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території.

Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на вищевказану земельну ділянку за Насташинським дошкільним навчальним закладом "Сонечко" передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р, забезпечення реалізації якого входить до компетенції відповідача.

Відповідач не надав доказів здійснення розгляду на сесії Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області питання щодо передачі в користування земельною ділянкою, на якій розташований Насташинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко".

При цьому, технічна документація щодо користування вказаною земельною ділянкою не розроблена, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Насташівський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Вказане свідчить про те, що Насташинською сільською радою Галицького району Івано-Франківської області, як балансоутримувачем дошкільного навчального закладу та органом місцевого самоврядування, у віданні якого перебувають земельні ділянки комунальної власності, допущено протиправну бездіяльність щодо тривалого неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Насташинського дошкільного навчального закладу "Сонечко", а тому підлягає задоволенню позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області щодо невжиття заходів по оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташинського дошкільного навчального закладу " Сонечко" орієнтовною площею 0,20 га, яка знаходиться по вул. Лесі Українки, 37, в с. Насташине, Галицького району, Івано-Франківської області.

У зв`язку з викладеним, беручи до уваги, що права на нерухоме майно, у т.ч. право постійного користування земельною ділянкою, підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", враховуючи, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Насташинського дошкільного навчального закладу " Сонечко" може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача розглянути на сесії сільської ради питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташинського дошкільного навчального закладу "Сонечко" орієнтовною площею 0,20 га, яка знаходиться по вул. Лесі Українки, 37, с. Насташине, Галицького району, Івано-Франківської області.

Згідно з приписами частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи, що позивачем у справі підтверджено тільки сплату судового збору, судові витрати не підлягають розподілу.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Насташинської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області щодо невжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташинського дошкільного навчального закладу Сонечко орієнтовною площею 0,20 га та яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 37, с. Насташине, Галицький район, Івано-Франківська область.

Зобов'язати Насташинську сільську раду Галицького району Івано-Франківської області вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування Насташинського дошкільного навчального закладу Сонечко орієнтовною площею 0,20 га та яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 37, с. Насташине, Галицький район, Івано-Франківська область.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Позивач - заступник керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області Дубинський Володимир Богданович (вул. Василіянок, 48, м. Івано-Франківськ, 76019);

Відповідач - Насташинська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області (адреса - вул. Ярослава Осмомисла, 1, с. Насташине, Галицький район, Івано-Франківська область, 77110, код ЄДРПОУ 04355527).

Суддя /підпис/ Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88617832
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/328/20

Рішення від 06.04.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні