Справа № 560/725/20
РІШЕННЯ
іменем України
06 квітня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області (Деражнянський ліцей №1) про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області (Деражнянський ліцей №1) в якому просить: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53, (код ЄДРПОУ 22985232), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №177 від 17.12.2019.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53 (код ЄДРПОУ 22985232).
За результатами проведеної позапланової перевірки посадовими особами позивача складений акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №177 від 17.12.2019, яким встановлено ряд порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Оскільки відповідачем не усунено виявлені недоліки, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.02.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Від представника відповідача 27.02.2020 надійшов відзив в якому останній зазначає, що більшість порушень, вказаних у акті № 177 від 17.12.2019, складеному за результатами позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідачем усунуто.
На виконання п. 1 акту, проведено вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій горищного приміщення будівлі ліцею засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (копія акту №1422312 здачі - прийняття робіт (надання послуг) та акту №19/05 ВЗД перевірки відповідності вогнезахисту додаються); на виконання п.2 акту, демонтовано глухі грати та встановлено одну зйомну решітку на вікнах комп`ютерного класу в будівлі майстерні ліцею (фото додається, Додаток 1); на виконання п.3 акту, заплановано в період літніх канікул 2020 року демонтаж та ремонтні роботи щодо заміни матеріалів облицювання стелі в їдальні ліцею та на сходових клітках початкової школи ліцею, на такі, які відповідатимуть показникам пожежної безпеки. Змінено графік харчування в їдальні ліцею, згідно з яким обмежено одночасне розміщення більше 50 осіб в приміщенні їдальні (графік додається); на виконання п.5 акту, обмежено одночасне розміщення осіб в приміщенні актового залу ліцею до 48 (фото додаються, Додаток 2). Для проведення масових заходів (свято першого, останнього дзвоника, випускного вечора, ювілею закладу) орендується приміщення Деражнянського районного будинку культури (фото додаються, Додаток 3); на виконання п.8 акту, розподільча коробка закрита кришкою з негорючого матеріалу в приміщенні 1-го класу початкової школи ліцею (фото додається, Додаток 4); на виконання п.9 акту, електричні вимикачі (24 шт.) в приміщеннях початкової школи ліцею замінені та встановлені не на горючих основах (фото та копії чеків на придбання додаються, Додаток 5); на виконання п. 10 акту, замінено світильники, що підвішувалися на струмопровідному проводі та використовувались без ковпака в підсобному приміщенні кухні початкової школи (підвал) на такі, що відповідають вимогам безпеки (фото додається, Додаток 6); на виконання п. 11 акту, приміщення ліцею обладнане системою протипожежного захисту (копія акту №1432312 здачі - прийняття робіт (надання послуг) додається); на виконання п. 18 акту, пожежним кранам найближчим часом буде проведено технічне обслуговування та перевірку на працездатність з пуском води в будівлі ліцею; на виконання п.19 акту, комп`ютерний клас в будівлі майстерні дообладнано вуглекислотним вогнегасником згідно вимог (копія накладної №23 на придбання додається); на виконання п.п. 16, 17, 20 акту, придбано та встановлено в будівлі ліцею пожежні крани в комплекті з пожежними рукавами та стволами однакового з ним діаметру, шафи для пожежних кранів, покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу розміром 2x2м для докомплектації пожежного щита (видаткова накладна №151 на придбання додається; фото встановлених шаф, пожежних кранів та рукавів додається, Додаток 7).
Разом з тим, не погоджується із порушенням, викладеним у п. 15 акту - пожежне водоймище на території ліцею несправне, оскільки в 148 метрах від закладу є пожежний гідрант, на який скеровує вказівник, розміщений на території Ліцею (фото додається, Додаток 8). Також згідно проектно - кошторисної документації Деражнянською міською радою навесні 2020 року мають проводитись роботи по реконструкції водопровідної мережі по вулиці Миру, згідно якої безпосередньо на території навчального закладу буде встановлено пожежний гідрант (копія довідки Деражнянського міськводоканалу вих. №19 від 25.02.2020 додається). А тому, відсутня потреба в ремонті пожежного водоймища.
Окрім того, з метою усунення вказаних у п.п. 1,4,6,7,11,12,13,14,21 порушень відповідачем, надіслано до відділу освіти Деражнянської районної державної адміністрації за вих. №34 від 21.02.2020 відношення щодо проведення вказаних робіт та виділення необхідних для цього коштів (копія відношення додається).
Просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
На адресу суду від представника позивача 12.03.2020 надійшла відповідь на відзив в якій останній зазначає, що відповідач проігнорував вимоги припису та не усунув виявлені недоліки у встановлені терміни, та станом на момент підготовки адміністративного позову відповідачем ігнорувались вимоги правил пожежної безпеки.
Враховуючи вище викладене, Головне управління ДСНС України у Хмельницькій області просить задовольнити адміністративний позов.
Дослідивши адміністративний позов, відзив та відповідь на відзив оцінивши належні та допустимі докази у взаємозв`язку та сукупності, які знаходяться в матеріалах справи, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 11.11.2019 №711 "Про проведення позапланових перевірок", та на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №191 від 11.12.2019 у період з 12.08.2019 по 16.08.2019, посадовими особами позивача було здійснено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53 (код ЄДРПОУ 22985232).
За результатами проведеної позапланової перевірки Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, підготовлений та вручений керівнику Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №177 від 17.12.2019, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403 - VI від 02.10.2012, Державних будівельних норм України "Системи протипожежного захисту", затверджених наказом Мінрегіону України від 12.11.2014 №312, Державних будівельних норм України "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування", затверджених наказом Мінрегіону України від 28.08.2013 №410, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 №25 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за №225/31677.
Згідно вказаного акту перевірки позивачем відображено ряд порушень, а саме:
п.1. Не проведено вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій горищних приміщень в будівлях ліцею, початкової школи, складської будівлі з гаражами, майстерні та бібліотеки засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
п.2. Допускається встановлення глухих грат на вікнах комп`ютерного класу в будівлі майстерні ліцею;
п.3. Допускається облицювання стелі з матеріалів, на які відсутні показники пожежної небезпеки в їдальні ліцею та на сходових клітках початкової школи ліцею;
п.4. Сходова клітина з 2-го поверху до виходу на горище виконана з горючих матеріалів в будівлі ліцею;
п.5. Допускається одночасне розміщення більше 50 осіб в приміщенні актового залу ліцею, який має один евакуаційний вихід;
п.6. Евакуаційні шляхи не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно норм;
п.7. З`єднання жил електропроводів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння в приміщеннях ліцею;
п.8. Розподільча коробка не закрита кришкою з негорючого матеріалу в приміщенні 1 -го класу початкової школи ліцею;
п.9. Допускається встановлення електричних вимикачів на горючих основах в приміщеннях початкової школи ліцею;
п.10. Допускається підвішування світильника на струмопровідному проводі та використання без ковпака в підсобному приміщенні кухні початкової школи (підвал);
п.11 Приміщення ліцею, початкової школи, складської будівлі з гаражами, майстерні та бібліотеки не обладнані системою протипожежного захисту;
п.12. Приміщення ліцею не обладнані системою оповіщення про пожежу 3-го типу;
п.13. Сигнал від приймально - контрольних приладів системи протипожежного захисту в приміщеннях котелень ліцею та початкової школи не підключено на пульт централізованого спостерігання;
п.14. Не забезпечується підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту в приміщеннях котелень ліцею;
п. 15. Пожежне водоймище на території ліцею несправне;
п. 16. Пожежні крани в будівлі ліцею не укомплектовані пожежними рукавами та стволами однакового з ним діаметру;
п. 17. Відсутні шафи для пожежних кранів в будівлі ліцею;
п. 18. Пожежним кранам не проведено технічне обслуговування та перевірку на працездатність з пуском води в будівлі ліцею;
п. 19. Комп`ютерний клас в будівлі майстерні не забезпечений вуглекислотним вогнегасником згідно вимог;
п.20. На території ліцею пожежний щит не укомплектований покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу розміром 2x2м згідно норм належності;
п.21. Працівники закладів (ліцею та початкової школи) не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання від отруйних речовин.
Вказаний вище акт перевірки отримано директором Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького 17.12.2019, що підтверджується підписом директора Косевич О.М.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до положень статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
У разі застосування санкцій за порушення вимог чинного законодавства України, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
На виконання акта перевірки №177 відповідачем надано докази усунення вказаних у акті порушень.
Дослідивши надані відповідачем докази, щодо усунення порушень вказаних у акті, суд вважає, що відповідачем усунено порушення вказані у акті перевірки №177.
Суд звертає увагу позивача, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду за наявності належного обґрунтування підстав, що виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.
Відповідно до ч.1 ст.8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
При цьому, у Рішенні від 02 листопада 2004 року №15-рп/2004 Конституційний Суд України зазначив, що верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.
Одним з елементів верховенства права є принцип пропорційності який означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватись на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.
Аналізуючи зазначені вище норми права, суд дійшов висновку про недоведеність позивачем того, що перелічені в акті перевірки порушення відповідачами законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, є усунутими, що підтверджується наданими відповідачем доказами, та при цьому вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53, (код ЄДРПОУ 22985232) відсутні.
З огляду на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації закладу є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому позовні вимоги щодо повного зупинення експлуатації будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53, (код ЄДРПОУ 22985232) на думку суду не є достатньо обґрунтованими для вжиття таких заходів.
Отже, на думку суду відповідачем вжито заходи по запобіганню виникнення загрози життю та здоров`ю людей, а тому застосування до відповідача максимально передбаченого законодавством заходу реагування на переконання суду є безпідставним.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд вважає, що в даному випадку відсутня необхідність у примусовому порядку застосовувати до відповідача такий захід реагування у сфері державного нагляду (контролю), як повне зупинення експлуатації будівель Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованих за адресами: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 64 та вул. Лесі Українки, 53, (код ЄДРПОУ 22985232), а тому у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки у позивача відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а також у зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, немає підстав для стягнення судових витрат з відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області (Деражнянський ліцей №1) про застосування заходів реагування.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Деражнянський ліцей №1 імені Петра Стрілецького Деражнянської районної ради Хмельницької області "Деражнянський ліцей №1) (вул. Миру, 64,Деражня,Хмельницька область,32200 , код ЄДРПОУ - 22985232)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2020 |
Оприлюднено | 09.04.2020 |
Номер документу | 88619959 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні