РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
06 квітня 2020 р. Справа № 120/329/20-а
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
до: Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад"
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області звернулось до суду з адміністративним позовом до Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначали, що позивачем з 23 квітня 2018 року здійснено перевірку Лукашівського НВК та відповідно до п. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" складено припис від 23.04.2018 року № 106, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 23.06.2018 року.
З 26 по 28.12.2019 року позивачем здійснено позапланову перевірку Лукашівського НВК. За результатом якої 28.12.2019 року складено акт № 250, в якому зафіксовані невиконані заходи безпеки встановлені попередньою перевіркою та виявлено нові порушення в сфері техногенної та пожежної безпеки.
Зазначили, що станом на момент звернення до суду будівля навчального закладу експлуатується з груби порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
На переконання позивача, вказане свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі, що і стало підставою для звернення з цим позовом до суду.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву яким повідомлено про те, що дирекцією Лукашівського НВК направлений лист до сільського голови Дашківецької сільської ради з переліком пунктів припису для розгляду на сесії сільської ради та виділення коштів для усунення порушень. А також повідомлено про те, що на засіданні комісії Лукашівського НВК розглянуто порушення, які необхідно усунути в зазначені терміни, складений протокол засідання направлений на розгляд сесії Дашковецької сільської ради.
Дослідивши матеріали справи, письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини.
Відповідно до вимог ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" здійснено планову перевірку Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад" та згідно п. 7 ст. 7 вказаного закону складено припис від 23.04.2018 року № 106, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 23.06.2018 року.
На виконання доручень Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року з 26 по 28. 12.2019 року позивачем здійснено позапланову перевірку Лукашівського НВК. За результатами перевірки складено акт від 28.12.2019 року № 250 в якому зафіксовані не виконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
- не здійснено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (розділ IV гл. 1 п. 1.20 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 року № 1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року № 252/26697 (далі-ППБУ)) [п. 2 Припис №106; п. 1 Акт № 250];
- не здійснено технічне обслуговування усіх наявних вогнегасників (розділ V гл.3 п. 3.17 ППБУ) [п. 2 Акт № 250];
- будівлю не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системами керування евакуацією людей, оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуації, системою пожежного спостерігання) (розділ V гл.1 п. 2 ППБУ) [п. 1 Припис № 106; п. 6 Акт № 250];
- не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних елементів конструкцій горщика (розділ ІІІ гл. 2 п. 2.5 ППБУ) [п. 1 Припис № 106; п. 6 Акт № 250];
- будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів (розділ IV гл. 1 п. 1.21 ППБУ) [п. 3 Припис № 106; п. 8 Акт № 250];
- вихід на горище не обладнано протипожежним люком (розділ ІІІ гл. 2 п. 2.3 ППБУ) [п. 6 Припис № 106; п. 9 Акт № 250];
- дозволено експлуатацію твердопаливного котла в будівлі навчально-виховного комплексу (ч. 1 ст. 57 Кодексу ЦЗУ, п. 8.8, п. 8.9 ДБН В.2.2-4:2018 "Будинки та споруди. Заклади освіти") [п. 15 Акт № 250];
- будівлю не забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунком витрат у відповідності до норм (розділ V гл. 2 п. 2.1 ППБУ, розділ IV п. 1 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974, зареєстрований в Міністерстві освіти України 08.09.2016 року № 1229/293597) [п. 17 Припис № 106; п. 17 Акт № 250];
- в їдальні не забезпечено очищення вентиляційної системи та кухонних плит, не менш як 1 раз на місяць (розділ IV гл. 2 п. 2.5 ППБУ) [п. 21 Припис № 106; п. 18 Акт № 250];
- не забезпечено персонал засобами індивідуального захисту (ст. 20 ч. 1 п. 2 Кодексу ЦЗУ) [п. 14 Припис № 106; п. 19 Акт № 250].
Припис від 23.04.2018 року № 106 та Акт перевірки від 28.12.2019 року № 250 вручено директору Лукашівського НВК, про що свідчать її власноручні підписи.
Як вказує позивач, будівля Лукашівського НВК експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 28.12.2019 року № 250, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до ст. 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Як вже встановлено судом, у ході перевірки Лукашівського НВК на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як вказує позивач, станом на 28.12.2019 року будівля Лукашівського НВК експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 28.12.2019 року № 250, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, а саме:
- улаштування твердопаливного котла у приміщенні будівлі НВК створює небезпеку вибуху та руйнування несучих конструкцій будівлі;
- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю працівників, дітей та осіб, задіяних в гасінні пожежі;
- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж, відсутність блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
- відсутність на об`єкті запасу води для цілей пожежогасіння, не проведення технічного обслуговування наявних вогнегасників унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі;
- відсутність засобів індивідуального захисту може призвести до травмування людей у разі виникнення надзвичайної події на об`єкті.
Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Лукашівського НВК, з порушеннями пожежної та техногенної безпеки, створює загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, суд не бере до уваги твердження відповідача зазначені у відзиві, що дирекцією Лукашівського НВК направлено лист до Дашківецької сільської ради стосовно виділення коштів, задля усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, оскільки, такі твердження не є підтверджуючими доказами усунутих недоліків визначених актом від 28.12.2019 року № 250.
А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатація будівлі навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад", що розташована за адресою: Вінницька область, Літинський район, с. Лукашівка, вул. Комарова, 17, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті перевірки від 28.12.2019 року № 250, підлягають задоволенню.
За змістом ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Частиною 4 ст. 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.
За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були усунуті відповідачем та становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11 м. Вінниця, ЄДРПОУ 38635397) до Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад" (вул. Комарова, 17, с. Лукашівка, Літинський район, Вінницька область, ЄДРПОУ 35526629) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лукашівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І ст.-дошкільний навчальний заклад" що розташована за адресою: Вінницька область, Літинський район, с. Лукашівка, вул. Комарова, 17, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті перевірки від 28.12.2019 року №250.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2020 |
Оприлюднено | 09.04.2020 |
Номер документу | 88642196 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні