Рішення
від 07.04.2020 по справі 160/831/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 квітня 2020 року Справа № 160/831/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Криворізького національного університету, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Інгулецький коледж Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет про застосування заходів реагування, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 21.01.2020 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі учбового корпусу, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Каткова, буд. 8 Криворізького національного університету (код ЄДРПОУ 37664469), до повного усунення порушень.

2. Позивачем заявлено про встановлення у судовому рішенні способу та порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі учбового корпусу, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Каткова, буд. 8 Криворізького національного університету (код ЄДРПОУ 37664469), до повного усунення порушень.

3. Ухвалою суду від 27.01.2020 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

4. 04.02.2020 на виконання вимог ухвали суду надано платіжне доручення про сплату судового збору № 41 від 27.01.2020 у розмірі 2 102 грн.

5. Ухвалою суду від 07.02.2020:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі;

- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні 25.02.2020;

- залучено до участі у справі № 160/831/20 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Інгулецький коледж Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет (код ЄДРПОУ ВП 37861917; вул. Каткова, буд. 8, Інгулецький район, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50102).

6. 25.02.2020 директор Інгулецького коледжу надав відзив на позов.

7. 25.02.2020 у судове засідання прибули представник позивача та представник Інгулецького коледжу, судом оголошено перерву для відправлення відзиву позивачу та надання підтверджень усунення виявлених порушень до 31.03.2020.

8. 30.03.2020 поштовим зв`язком надійшли пояснення по справі від в.о. директора Інгулецького коледжу.

9. 31.03.2020 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

10. У судове засідання 31.03.2020 не прибули представники учасників справи, у зв`язку із чим суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

11. Позивач зазначив, що було проведено позапланову перевірку Інгулецького коледжу Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет , за результатами якої виявлені чисельні порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, що потребує вжиття заявлених заходів реагування.

12. Подальша експлуатація об`єктів закладу із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створює загрозу життю та або здоров`ю людей.

13. Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

14. При невиконанні грат на вікнах розкривними, розсувними або такими, що знімаються вимог, унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

15. При відсутності протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

16. Відсутність системи оповіщення призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

17. Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

18. Головне управління звертається до суду із позовною вимогою у вигляді заборони експлуатації об`єктів ДВНЗ КНУ до повного усунення порушень з причини того, що при виконанні вказаних категорій справ державні виконавці відмовляють у відкритті виконавчого провадження оскільки зазначені у виконавчому документі застосування заходів реагування (а саме застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства не є заходами примусового виконання рішення суду, які передбачені статтею 32 Закону України Про виконавче провадження та не зобов`язує боржника вчинити певні дії, крім того, державним виконавцям неможливо виконати такі рішення суду на підставі статті 75 Закону України Про виконавче провадження . Тобто виникла прогалина у діючому законодавстві щодо виконання рішень судів про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, оскільки кодексом цивільного захисту України не надано повноважень центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, та його структурним підрозділам, повноважень щодо виконання вказаних постанов суду, а з іншого боку, у законодавстві, що регулює порядок виконання рішень судів органами державної виконавчої служби, відсутній порядок та спосіб виконання таких постанов суду про застосування заходів реагування органами виконавчої служби, а також в Законі України Про виконавче провадження відсутній такий захід примусу як застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА ТА ПОЯСНЕННЯ ТРЕТЬОЇ ОСОБИ

19. Представник Інгулецького коледжу Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет проти позову заперечив повністю, зазначив, що з метою своєчасного реагування на виявлені порушення Інгулецьким коледжем видано наказ № 25 від 12.02.2020 року та складено план заходів щодо усунення недоліків згідно акту перевірки від 27.12.2019 № 112. Відповідно до плану заходів граничний термін усунення недоліків визначено 24.02.2020.

20. Станом на 24.02.2020 усунено наступні недоліки: розроблено обсяги забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту; пофарбовані стаціонарні зовнішні пожежні сходи; частково виконано зняття (розкривання) грат на вікнах приміщень, де перебувають люди; створено об`єктову систему оповіщення в навчальному закладі, який є об`єктом з масовим перебуванням людей.

21. Щодо порушень, які на час розгляду справи не усунуті, а саме: обладнання учбового корпусу та гуртожитку системою пожежної сигналізації, а також системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей; відокремлення від інших приміщень протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості в коморі та електрощитових учбового корпусу і гуртожитку; виконання занулення комп`ютерної техніки в приміщеннях кабінетів, учбових класів, згідно вимог ПУЄ; обладнання протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості виходів на дах будівлі учбового корпусу та гуртожитку, зазначив, що роботи по усуненню цих порушень вимагають значних фінансових вкладень.

22. Інгулецький коледж є бюджетною неприбутковою установою і розпорядником коштів є Міністерство освіти і науки України.

23. Проте Інгулецький коледж вживає заходів і постійно звертається до Міністерства освіти і науки України з проханням виділити кошти на усунення виявлених порушень.

24. Також до Міністерства освіти і науки України надані планові потреби фінансування заходів з протипожежної безпеки у 2020 році.

25. З огляду на вищевикладене, захід реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єктів Інгулецького коледжу не є співрозмірним до мети його застосування.

26. Відповідно до статті 4 Закону України № 2745-УІІІ Про фахову передвищу освіту громадяни України мають право здобувати фахову передвищу освіту за рахунок коштів державного бюджету.

27. Інгулецький коледж Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет - є діючим державним закладом освіти, а відтак заборона експлуатації навчального закладу, обмежить право студентів коледжу на навчання для здобуття фахової перед вищої освіти.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

28. Інгулецький коледж Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет (м. Кривий Ріг, вулиця Каткова, будинок 8, ЄДРПОУ ВП 37861917), є відокремленим структурним підрозділом Криворізького національного університету (місто Кривий Рік, вулиця Віталія Матусевича, будинок 11, ЄДРПОУ 37664469).

29. З 23.12.0219 по 27.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності Криворізькім міським управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на підставі наказу від 12.12.2019 № 81 та посвідчення (направлення) від 17.12.2019 № 1317/02-8-19 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в Інгулецькому коледжі Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет (м. Кривий Ріг, вулиця Каткова, будинок 8, ЄДРПОУ 37861917).

30. За результатами заходу нагляду (контролю) у формі перевірки 27.12.2019 складено акт № 112, яким виявлено наступні порушення:

1) приміщення закладу не обладнані системою пожежної сигналізації (пункт 1.2 розділу УППБУ, пункти 5.1, 7 таблиці А1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

2) приміщення закладу не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (пункт 1.2 розділу УППБУ, пункти 5.1, 5.3 таблиці Б1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

3) не забезпечено знімання (розкривання) грат на вікнах приміщень, де перебувають люди (пункт 2.16 розділу III ППБУ);

4) приміщення комори в у корпусі не відокремлено від інших приміщень протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (пункт 2.3 розділу III ППБУ; пункти 6.1, 6.2, 6.4, таблиця 3 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва );

5) приміщення електрощитової учбового корпусу та гуртожитку не відокремлено від інших приміщень протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (пункт 2.3 розділу ІІІ ППБУ; пункт 1.24 розділу ІV ППБУ, пункти 6.1, 6.2, 6.4 таблиця 3 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва );

6) не виконано занулення комп`ютерної техніки в приміщеннях кабінетів, учбових класів, згідно вимог ПУЄ (пункт 2.26 розділу IV ППБУ);

7) не пофарбовані стаціонарні зовнішні пожежні сходи (пункт 2.15 розділу III ППБУ);

8) виходи на дах будівлі учбового корпусу та гуртожитку не обладнано протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості (пункт 2.3 розділу III ППБУ, пункт 8.6 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва );

9) не забезпечено поступове накопичення, згідно номенклатури засобів радіаційного та хімічного захисту (підпункт а пункту 2 частини 2 статті 35 КЦЗУ);

10) не створено об`єктову систему оповіщення в навчальному закладі, який є об`єктом з масовим перебуванням людей (частина 3 статті 53 КЦЗУ).

31. Інгулецьким коледжем вжито заходів до усунення вказаних порушень.

32. Зокрема, Інгулецьким коледжем (замовник) укладено договір № 02 про закупівлю товарів за державні кошти з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (продавець) про поставку у 2020 році металевих протипожежних дверей з межею вогнестійкості ЕТ 60.

33. Розпорядженням, затвердженим начальником цивільного захисту, створено об`єктову системи оповіщення у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території Інгулецького коледжу Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет :

- затверджено План об`єктової системи оповіщення та План евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території Інгулецького коледжу;

- затверджено перелік засобів оповіщення, необхідних для функціонування системи оповіщення в Інгулецькому коледжі. Розпорядження про евакуацію студентів, викладачів та співробітників віддає начальник цивільного захисту. Командир ланки оповіщення подає сигнал Увага всім! . Черговий вахтер вмикає три довгих дзвінка;

- визначено, що контроль за станом готовності систем оповіщення здійснюються відповідальними працівниками цивільного захисту;

- розроблено Алгоритм роботи штабу ЦЗ по забезпеченню заходів цивільного захисту Інгулецького коледжу ДАНЗ КНУ з ліквідації НС з підготовки пропозицій для прийняття рішення керівником робіт з ліквідації наслідків НС на ліквідацію НС та забезпечення заходів цивільного захисту;

- розроблено штатно-посадовий список цивільного захисту ІК ДВНЗ КНУ .

34. Директором ІК ДВНЗ КНУ А.М. Шолох затверджено обсяги забезпечення засобами радіаційного та хімічного захисту учасників освітнього процесу, для затвердження їх ГУ ДСНС у Дніпропетровській області.

35. Інгулецьким коледжем запитано фінансування заходів з протипожежної безпеки у 2020 році на загальну суму 153 964,31 грн поточних видатків та 2 382 000 по капітальних видатках з метою усунення виявлених позаплановою перевіркою порушень.

36. З метою усунення виявлених перевірками порушень у Міністерства освіти і науки України листами від 21.01.2019 № 34, 22.01.2019 № 35, 15.03.2019 № 84, 19.02.2020 № 71, 19.02.2020 № 72, 26.02.2020 № 83, 26.02.2020 № 84 запитано фінансування на проведення робіт для їх усунення.

37. Представником Інгулецького коледжу надано фотографій відкриття грат на першому (цокольному) поверху будівлі, вставлених та пофарбованих у червоний колір зовнішніх стаціонарних протипожежних сходів.

38. Позивачеві Інгулецьким коледжем направлено План заходів щодо дотримання техногенної та протипожежної безпеки в будівлях по десяти пунктах виявлених порушень.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

39. Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

40. Згідно підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області , затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 № 507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає припису, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

41. Відповідно до частини першої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

42. Згідно підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

43. Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

44. Згідно підпунктів 1,4 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

45. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

46. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

47. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

48. Згідно частини першої та шостої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

49. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

50. Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

51. Відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладаються обов`язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

52. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

53. Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

54. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.

55. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

56. За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

57. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

58. Забезпечення техногенної та пожежної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

59. Пожежна безпека характеризується відсутністю неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж, а також пов`язаної з ними можливості завдання шкоди людям.

60. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення від надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

61. Надзвичайна ситуація - це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

62. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

63. Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

64. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

65. Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.

66. Судом встановлено, що Інгулецьким коледжем вжито дієві заходи до усунення порушень, порушення, які залишились не виконаними, потребувають фінансування власником - Міністерством освіти і науки України, питання щодо відповідних витрат відповідачем порушено неодноразово з початку 2019 року.

67. Враховуючи вжиття відповідачем заходів для забезпечення пожежної безпеки, подання запитів на виділення коштів для усунення порушень, створення умов для недопущення виникнення надзвичайних ситуацій та впровадження заходів до їх ліквідації у разі виникнення, суд вважає відсутніми підстави для вжиття крайніх заходів реагування у формі повного зупинення експлуатації будівлі закладу освіти.

68. Проведена відповідачем робота та вжиті заходи свідчать про добросовісність його намірів, а тому необґрунтованим є застосування до відповідача заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкта.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

69. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з принципу юридичної визначеності та виходячи із того, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного припинення використання будівлі судом має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

70. За встановлених обставин справи, у разі задоволення заявленого позову вказаний баланс не буде додержаний.

71. Застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 28.11.2019 у справі № 820/4971/16.

72. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

73. У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600) до Криворізького національного університету (код ЄДРПОУ 37664469; вул. Віталія Матусевича, буд. 11, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50027), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Інгулецький коледж Державного вищого навчального закладу Криворізький національний університет (код ЄДРПОУ ВП 37861917; вул. Каткова, буд. 8, Інгулецький район, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50102) про застосування заходів реагування - відмовити повністю.

74. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України. Цей строк продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.04.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88642527
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/831/20

Рішення від 07.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні