Рішення
від 09.04.2020 по справі 540/360/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/360/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Ковбій О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Діана" до Чорноморського міжрегіональне управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.01.2020 р. №171008,

встановив:

Фермерське господарство "Діана" (далі-позивач, ФГ "Діана") звернулось до суду з вказаним позовом, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати розрахунок фінансової санкції (плати) за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до акту № 193726 від 15.11.2019 року (бланк 193726) проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, якою здійснено нарахування та застосувало адміністративно-господарський штраф № 171008 від 14.01.2020 року, в частині нарахованої суми у розмірі 34000 (тридцять чотири тисячі) гривень.

Ухвалою суду від 17.02.2020 року відмовлено у відкритті провадження у адміністративній справі в частині позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування розрахунку фінансової санкції (плати) за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до акту № 193726 від 15.11.2019 року (бланк 193726) проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

В іншій частині позовних вимог позов залишено без руху, про що винесено ухвалу від 17.02.2020 року.

02.03.2020 року недоліки позовної заяви були усунуті позивачем.

Ухвалою суду від 10 березня 2020 року в справі відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання на 26 березня 2020 року на 13:30 год.

В судове засідання 26.03.2020 року сторони не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені завчасно та належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями №№75051 0022067 9, 73008 0068355 5 про вручення поштових відправлень з ухвалами суду про дату судового засідання.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи приписи ст. 205 КАС України суд вважає, що неприбуття учасників справи не є перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Виходячи з вищевикладеного, суд вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.

Позовні вимоги мотивовані тим, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 171008 від 14.01.2020 є протиправною, оскільки безпідставно нараховано значно більший розмір штрафу. Позивач зазначає, що відповідно до нормативно дозволеної ваги відповідно до п.22.5 Правил дорожнього руху допустиме навантаження для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т. Загальна маса автомобіля під час зважування становила 49,38т, перевищення вагових показників склало 9,95т. Так, на думку позивача, працівники Укртрансбезпеки не мали застосувати штрафні санкції у розмірі 20%, оскільки за вказане правопорушення штрафні санкції передбачені в розмірі 10%.

27 березня 2020 року відповідач подав до суду відзив на заяву, в якому зазначив, що підставою прийняття спірної постанови стало зафіксоване актом №193726 від 15.11.2019 року, під час проведення перевірки, порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт. Зазначив, що перевірка здійснена на підставі направлення №026378 від 11.11.2019 року. Під час перевірки встановлено факт перевезення позивачем вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових параметрів - навантаження на строєну вісь з одиночними колесами транспортного засобу позивача становило 30,54 т, що перевищує допустимі параметри на 27,25 %. Таким чином, відповідач вважає, що посадові особи Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки діяли виключно в межах наданих повноважень та в спосіб передбачений чинним законодавством.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзив відповідача, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

15 листопада 2019 року ОСОБА_1 (водій), керуючи транспортним засобом, який належить позивачу, марки VOLVO, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 з причепом, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , здійснював перевезення ячменю автодорогою М-28.

Згідно направлення на перевірку від 11.11.2019 року № 026378 посадовими особами управління Укртрансбезпеки в Одеській області проведено рейдову перевірку, в рамках якої здійснено ваговий контроль вищезазначеного транспортного засобу.

За результатами зважування автомобіля було встановлено, що його повна маса становить 48380 кг (нормативно допустима 44000 кг), навантаження на першу вісь 6720 кг (нормативно допустиме 11000 кг), навантаження на другу вісь 11120 кг, навантаження на третю вісь 10240 кг, навантаження на четверту вісь 10160 кг, навантаження на п`яту вісь 10140 кг. Навантаження на строєну вісь 30540 кг. (нормативно допустиме для контейнеровозів 24000 кг.),

Таким чином, під час габаритно-вагового контролю встановлено перевищення навантаження на строєну вісь та повної маси транспортного засобу .

За результатами перевірки співробітниками управління Укртрансбезпеки в Одеській області 15.11.2019 складено акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 193726, розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 0007426 та видано чек зважування .

Листом від 11.12.2019 № 79726/19/24-19 Чорноморське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки повідомило позивача, що розгляд справи про скоєне порушення законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 14.01.2020 о 10-00 год.

Як вбачається з рекомендованого повідомлення (а.с.45), вказаний лист був отриманий 13.12.2019 уповноваженою особою " ОСОБА_2 ".

12.01.2020 року позивач надав до Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки письмові пояснення.

14.01.2020 постановою начальника Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу №171008 на позивача накладено штраф в сумі 34000,00 грн. за правопорушення передбачене абз. 16 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт за перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека).

Відповідно до п. 1 Положення Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно п.п.1 п. 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Підпунктами 15 та 27 п. 5 названого Положення визначено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567.

Відповідно до п. 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю в тому числі, шляхом проведення рейдових перевірок.

Відповідно до п. 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Габаритно-ваговий контроль проводиться однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації. (абз. 2 п.16 Порядку № 1567).

Під час проведення рейдової перевірки перевіряється, серед іншого, наявність визначених ст. 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів. (п. 15 Порядку № 1567).

Отже, проведення габаритно-вагового контролю належить до повноважень управління Укртрансбезпеки під час здійснення рейдової перевірки.

Оформлення результатів перевірки та застосування адміністративно-господарських штрафів, передбачені п. 20-30 Порядку № 1567.

Так, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис. (п. 20-22 Порядку № 1567).

Акт проведення перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №193726 від 15.11.2019 року водієм транспортного засобу марки Volvo, номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_1 підписаний не був, проте, факт того, що зазначений водій працює у фермерському господарстві "Діана" та виконував 15.11.2019 року покладені на нього підприємством обов`язки, позивачем не заперечується. Не заперечується позивачем також перевищення транспортним засобом вагових нормативів щодо повної маси транспортного засобу на 9,95 %. Заперечується позивачем лише розмір застосованої до підприємства санкції.

Відповідно ч.1 ст. 78 КАС України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

З огляду на викладене, суд вирішує справу з урахуванням визнаних позивачем обставин та надає оцінку позову лише в частині, що оспорюється позивачем.

Так, згідно чека зважування №1275 наявного в матеріалах справи, повна маса транспортного засобу позивача склала 48380 кг, навантаження на першу вісь 6720 кг, навантаження на другу вісь 11120 кг, навантаження на третю вісь 10240 кг, навантаження на четверту вісь 10160 кг, навантаження на п`яту вісь 10140 кг.

Навантаження на строєну вісь обраховано шляхом додавання сум навантажень третьої, четвертої та п`ятої та становить 30540 кг.(10240 кг+10160 кг + 10140 кг).

Згідно постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №171008 від 14.01.2020 року ФГ "Діана" допущено порушення Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачено абз.16 ст.60 цього закону, тобто перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Позивач вважає, що порушення полягає в перевищені повної маси транспортного засобу на 9,95 %, проте, суд зазначає, що в акті перевірки мова йде про два вагових параметра транспортного засобу, які перевищують встановлену законом норму - повна маса транспортного засобу та навантаження на строєну вісь з одиночними колесами.

Зміст акту у сукупності з застосованою до позивача санкцією дозволяють дійти висновку, що оскаржена постанова складена відповідачем з підстав перевищення саме другого параметру - навантаження на строєну вісь з одиночними колесами понад 20%, що свідчить про помилковість доводів ФГ "Діана" про неправильного розміру санкції за вчинене підприємством правопорушення.

З приводу самого правопорушення суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 року, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

З викладеного вбачається, що максимально допустиме навантаження на строєні осі контейнеровозів, яким є належний позивачу транспортний засіб з державним номером НОМЕР_1 , є 24 т.

Натомість, в ході проведення габаритно-вагового контролю транспортного засобу позивача, навантаження на його строєну вісь становило 30,54 т, що на 6,54 т більше за гранично допустимі вагові параметри.

Відсоток перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм підлягає встановленню шляхом обрахунку співвідношення встановленого вагового перевищення - 6,54 т до максимально допустимого навантаження - 24 т. Згідно розрахунку відповідача, перевищення у відсотковому значенні становить 27,25% (6,54т*100%/24т =27,25%).

Отже, відповідач дійшов правомірного висновку про перевищення транспортним засобом позивача встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% та надав належні докази на підтвердження зазначених обставин.

Відповідно до п. 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктами 26-27 Порядку № 1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Суд зазначає, що листом від 79726/19/24-19 від 11.12.2019 року, отриманим позивачем 13.12.2019 року (згідно рекомендованого поштового відправлення №73028 00683663) та 20.12.2019 року, ФГ "Діана" було завчасно та належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду справи про порушення транспортного законодавства.

Жодних доказів, які б спростовували факт вчинення позивачем порушення законодавства про автомобільний транспорт, не було надано ані під час розгляду матеріалів про порушення відповідачем, ані під час розгляду справи судом.

Надане 14.01.2020 року ФГ "Діана" пояснення не спростовує обставин допущеного порушення, в поясненні позивач лише зазначає про те, що транспортний засіб пройшов відстань від пункту навантаження до пункту розвантаження меншу ніж та, що зазначена в товарно-транспортній накладній №33764 від 14.11.2019 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. (ч. 2 ст. 77 КАС України)

Враховуючи, що відповідачем належним чином доведено правомірність прийнятої ним постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14 січня 2019 року № 171008, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства Діана (вул. Молочна, 33, с. Станіслав, Білозерський район, Херсонська область, 75000, код ЄДРПОУ 21307435) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.01.2020 р. №171008 - відмовити..

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.В. Ковбій

кат. 113070200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2020
Оприлюднено09.04.2020
Номер документу88669852
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/360/20

Рішення від 09.04.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні