Рішення
від 09.04.2020 по справі 420/7508/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7508/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати протиправними дії Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перевірок, та вжитті заходів до ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р.; зобов`язати Кучурганську сільську раду Роздільнянського району Одеської області провести перевірку, та вжити заходів до ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , належним чином, для чого, у присутності ОСОБА_1 , провести перевірку, та допитати свідків ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , котрі проживають за адресою: АДРЕСА_2 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ОСОБА_2 забруднює атмосферне повітря внаслідок спалювання на своїй присадибній ділянці, та прилеглій території дерев`яних відходів, які утворилися внаслідок здійснення виробничої діяльності, опалого листя дерев, та рослинних залишків. Однак, Кучурганською сільською радою Роздільнянського району Одеської області, за наслідками розгляду заяв ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., не вчиняються жодні дії щодо проведення перевірок, та вжиття відповідних заходів до ОСОБА_2 .

Відповідач - Кучурганська сільська рада Роздільнянського району Одеської області з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 10.02.2020р. вхід.№5770/20, від 06.03.2020р. вхід.№10621/20), наголошуючи, зокрема, що гр. ОСОБА_1 звернулась до виконкому Кучурганської сільської ради з письмовою заявою вх.№К-105 від 30.10.2019р. лише через 5 днів після вчинення адміністративного правопорушення, за наслідками розгляду якої виконком Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області Каменських Тетяні Миколаївні надано письмову відповідь вих.№К-105 від 21.11.2019р. Також, 06.11.2019 року до виконкому Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від гр. ОСОБА_1 надійшла письмова заява вх.№К-115 щодо створення комісії з метою підтвердження факту винесення гр. ОСОБА_2 зі своєї присадибної ділянки гілок, сміття та листя на вулицю. З метою реагування на заяву ОСОБА_1 на місце виїздила земельна комісія, якою встановлено, що дійсно через дорогу навпроти житлового будинку гр. ОСОБА_2 розташована куча з гілок та листя. Крім того, комісією зафіксовано факт винесення на вищевказану кучу листя зі свого подвір`я гр. ОСОБА_5 . У зв`язку з чим, членами комісії проведено роз`яснювальну бесіду з гр. ОСОБА_5 , та повідомлено, що винесення листя/сміття за межі присадибної ділянки є порушенням Правил благоустрою с.Кучурган. У подальшому, гр. ОСОБА_5 проведено роботи щодо ліквідації кучі, яка складається з гілок, сміття та листя, що розташована через дорогу навпроти житлового будинку гр. ОСОБА_2 . У подальшому, за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 вх.№К-115 від 06.11.2019р. виконкомом Кучурганської сільської ради на адресу заявника 18.11.2019р. надіслано відповідь. Отже, на думку відповідача, вищевказані заяви, які надійшли до виконкому Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від ОСОБА_1 , розглянуто в межах повноважень визначених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , та у встановлені Законом України Про звернення громадян , строки. Крім того, відповідач зазначає, що повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначено приписами п.3 ч.1 ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , відповідно до яких державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16.12.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/7508/19 за позовом ОСОБА_1 до Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 20.02.2020р., з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.

Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 30.10.2019р. ОСОБА_1 звернулась до голови Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області Левицького А.П. із заявою №К-105 щодо проведення перевірки, оскільки 25.10.2019р. біля 16год. 30хв. гр. ОСОБА_2 на власному городі спалював костер, дим від якого потрапляв на присадибну ділянку ОСОБА_1 .

За наслідками розгляду вищеозначеної заяви ОСОБА_1 від 30.10.2019р. №К-105 щодо проведення перевірки, Кучурганською сільською радою Роздільнянського району Одеської області на адресу заявника надіслано Лист №К-105 від 21.11.2019р., яким адресата повідомлено, що на світлинах, які надано ОСОБА_1 дійсно видно, що стоїть стовп диму, але підтвердження того, що саме сусід ОСОБА_2 палить листя, встановити неможливо. Проводити перевірку факту спалювання листя 25.10.2019року немає сенсу, так як ОСОБА_1 написала заяву в сільську раду 30.10.2019року і вже пройшло п`ять днів. Також, заявнику роз`яснено, що якщо хтось з сусідів спалюватиме листя та сміття вона можете звернутись до поліції, яка повинна виїхати на місце та скласти протокол. Крім того, ОСОБА_1 направляємо інформаційний лист з покроковою інструкцією, що робити, якщо сусід палить листя та сміття, та лист Роздільнянської районної державної адміністрації Про заборону спалювання сміття .

06.11.2019р. ОСОБА_1 звернулась до голови Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області Левицького А.П. із заявою №К-115 щодо створення комісії, та у встановлений законом строк здійснення виїзду для підтвердження факту винесення гр. ОСОБА_2 зі своєї присадибної ділянки сухостою, сміття й опалого листя через дорогу з метою подальшого спалення.

З матеріалів справи також вбачається, що з метою належного розгляду заяви ОСОБА_1 від 06.11.2019р. №К-115 в Кучурганській сільській раді Роздільнянського району Одеської області створено земельну комісію у складі: спеціаліста-землевпорядника ОСОБА_6 , заступника голови з питань діяльності виконавчих органів Фурдуй А. ОСОБА_7 , завідуючої ВОБ ОСОБА_8 , якою здійснено виїзд для вирішення питання щодо винесення гілок, сміття та листя гр. ОСОБА_2 через дорогу навпроти його житлового будинку, за наслідками якого складено Акт, котрий затверджено Кучурганським сільським головою ОСОБА_9 11.11.20149р., у якому зазначено, що дійсно через дорогу навпроти житлового будинку гр. ОСОБА_2 , що проживає за адресою: АДРЕСА_3 , розташовано кучу з гілок та листя. Також, комісією встановлено, що гр. ОСОБА_2 на момент виїзду комісії дома не було. Крім того, комісією зафіксовано факт винесення на кучу листя гр. ОСОБА_5 , який мешкає в АДРЕСА_4 . Членами комісії проведено роз`яснювальну бесіду з гр. ОСОБА_5 , та повідомлено, що винесення листя за межі присадибної ділянки є порушенням Правил благоустрою с.Кучурган. Гр. ОСОБА_5 пообіцяв укласти з КП Кучурганський водограй договір на вивіз сміття та вирішити питання щодо вивезення вищевказаної кучі з листям та гілками на сміттєзвалище.

У подальшому, 18.11.2019р. Кучурганською сільською радою Роздільнянського району Одеської області на ім`я ОСОБА_1 надіслано Лист №К-115, за підписом сільського голови Левицького А.П., яким адресата повідомлено, що згідно заяви ОСОБА_1 вх.№К-115 від 06.11.2019р. на місце виїздила земельна комісія, якою встановлено, що дійсно через дорогу навпроти житлового будинку гр. ОСОБА_2 , який проживає за адресою: АДРЕСА_3 кучу з гілок та листя. Також, членами комісії зафіксовано факт винесення на вищевказану кучу гр. ОСОБА_5 , який мешкає в АДРЕСА_4 сухого листя. Членами комісії проведено роз`яснювальну бесіду з гр. ОСОБА_5 , та повідомлено, що винесення листя за межі присадибної ділянки є порушенням Правил благоустрою с.Кучурган. Гр. ОСОБА_10 пообіцяв вирішити питання щодо вивезення вищевказаної кучі з листям та гілками на сміттєзвалище, та укласти з КП Кучурганський водограй договір на вивіз ТПВ. Крім того, на адресу гр. ОСОБА_5 скеровано лист з вимогою протягом 3 днів вирішити питання щодо прибирання сміття, котре знаходиться через дорогу навпроти житлового будинку гр. ОСОБА_2 , який проживає за адресою: АДРЕСА_3 .

Не погодившись з позицією Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, викладеною у відповідних Листах №К-105 від 21.11.2019р., №К-115 від 18.11.2019р., позивач - ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з даним адміністративним позовом.

Так, на думку суду, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дій Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перевірок, та вжиття заходів відносно ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р.; зобов`язання Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області провести перевірку, та вжити заходивідносно ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , належним чином, для чого, у присутності ОСОБА_1 , провести перевірку, та допитати свідків ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , котрі проживають за адресою: АДРЕСА_2 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, підставою для звернення ОСОБА_1 до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою слугували протиправні, на думку позивача, дії Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо відмови у проведенні перевірок, та прийнятті заходів до ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , для підтвердження фактів, викладених ОСОБА_1 у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р.

Згідно зі статтею 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997року №280/97-ВР (зі змінами та доповненнями), відповідно до статті 2 якого місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 1) затвердження регламенту ради; 2) утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій; 3) утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; 4) обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом; 5) затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання; 6) утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради; 7) затвердження плану роботи ради та заслуховування звіту про його виконання з урахуванням вимог статті 32 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"; 8) заснування аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації відповідної ради, призначення і звільнення їх керівників; 9) заслуховування звіту сільського, селищного, міського голови про діяльність виконавчих органів ради, у тому числі щорічного звіту про здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами відповідної ради; 10) прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові; 11) заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, яких вона призначає або затверджує; 12) заслуховування повідомлень депутатів про роботу в раді, виконання ними доручень ради; 13) розгляд запитів депутатів, прийняття рішень по запитах; 14) прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законом; 15) скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень; 16) прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом; 18) прийняття рішення про проведення місцевого референдуму; 19) прийняття відповідно до законодавства рішень щодо організації проведення референдумів та виборів органів державної влади, місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голови; 20) прийняття рішень про наділення органів самоорганізації населення окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування, а також про передачу коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення; 21) прийняття рішень про об`єднання в асоціації або вступ до асоціацій, інших форм добровільних об`єднань органів місцевого самоврядування та про вихід з них; 21 -1 ) схвалення угод про об`єднання єврорегіонального співробітництва, прийняття рішень про утворення об`єднання єврорегіонального співробітництва, про приєднання до такого об`єднання або про вихід з нього, затвердження статуту об`єднання єврорегіонального співробітництва та внесення до нього змін; 21 -2 ) прийняття рішень про вступ до європейського об`єднання територіального співробітництва та про вихід з такого об`єднання; 22) затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування; 23) розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; 24) встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; 25) утворення цільових фондів, затвердження положень про ці фонди; 25 -1 ) утворення місцевих фондів фінансової підтримки кінематографії, у тому числі програм грантової, конкурсної або позаконкурсної підтримки кінематографії, визначення умов та порядку використання цих фондів; 26) прийняття рішень щодо здійснення місцевих запозичень; 27) прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету; 28) прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку; 29) встановлення для підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, розміру частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету; 30) прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади. Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради; 30 -1 ) прийняття рішень про визначення критеріїв, відповідно до яких утворення наглядової ради є обов`язковим у комунальних унітарних підприємствах та у господарських товариствах, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді; про затвердження порядку утворення наглядової ради, порядку призначення членів наглядової ради комунального унітарного підприємства; про визначення кола питань, що належать до виключної компетенції наглядової ради комунального унітарного підприємства; про встановлення вимог до незалежних членів наглядової ради комунальних унітарних підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді; 30 -2 ) визначення критеріїв відбору незалежного аудитора та критеріїв віднесення комунальних унітарних підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді, до таких, фінансова звітність яких (у тому числі консолідована) підлягає обов`язковій перевірці незалежним аудитором, та затвердження порядку такої перевірки і порядку залучення незалежного аудитора; 31) прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення; 32) створення у разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення з іншими суб`єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень цих органів (служб); 33) вирішення відповідно до законодавства питань про створення підприємствами комунальної власності спільних підприємств, у тому числі з іноземними інвестиціями; 33 -1 ) прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, суб`єктом якого є територіальна громада села, селища, міста, у формах, визначених статтею 4 Закону України "Про співробітництво територіальних громад", щодо схвалення проекту договору про співробітництво та інших рішень, пов`язаних із здійсненням відповідно до зазначеного Закону співробітництва територіальних громад; 33 -2 ) заслуховування звітів, пов`язаних із здійсненням відповідно до Закону України "Про співробітництво територіальних громад" співробітництва територіальних громад, суб`єктом якого є територіальна громада села, селища, міста; 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; 35) затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України; 36) вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу; 37) прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу; 37 -1 ) прийняття рішень про утворення кінокомісії, організацію територій та об`єктів як привабливих локацій для кінозйомок, а також ефективне використання потенціалу української сервісної індустрії в галузі кінематографії, формування бази даних відповідних об`єктів, визначення умов їх використання; 38) надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію; 39 -1 ) створення відповідно до закону за рахунок коштів місцевого бюджету установ з надання безоплатної первинної правової допомоги, призначення і звільнення керівників цих установ, залучення в установленому законом порядку фізичних чи юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги; 40) заслуховування інформації прокурорів та керівників органів Національної поліції про стан законності, боротьби із злочинністю, охорони громадського порядку та результати діяльності на відповідній території; 41) прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами; 42) затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації; 43) затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, віднесених до її виключної компетенції; 44) встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність; 44 -1 ) встановлення заборони продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений час доби в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці; 45) прийняття у межах, визначених законом, рішень з питань боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність; 45 -1 ) визначення територій, на яких можуть проводитися потенційно небезпечні заходи в умовах присутності цивільного населення за участю особового складу Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів з використанням озброєння і військової техніки; 46) прийняття рішень, пов`язаних із створенням спеціальних вільних та інших зон, змінами в статусі цих зон, внесення до відповідних органів пропозицій з цих питань; надання згоди на створення таких зон за ініціативою Президента України або Кабінету Міністрів України; 47) прийняття рішення про дострокове припинення повноважень органів територіальної самоорганізації населення у випадках, передбачених цим Законом; 48) затвердження статуту територіальної громади; 49) затвердження відповідно до закону Положення про зміст, опис та порядок використання символіки територіальної громади; 50) прийняття рішень щодо виконання положень статей 7, 11, 12, 20, 24 Закону України "Про засади державної мовної політики"; 51) надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності; 52) створення відповідно до законодавства комунальної аварійно-рятувальної служби; 53) затвердження відповідно до закону Положення про помічника-консультанта депутата ради та опису посвідчення помічника-консультанта депутата ради. 54) вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства; 55) визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами; 56) визначення шляхів стимулювання користування електромобілями та іншими екологічними видами транспорту; 56 -1 ) затвердження вимог до облаштування майданчиків для паркування транспортних засобів з урахуванням норм, нормативів, стандартів у сфері благоустрою населених пунктів, державних будівельних норм, технічних умов, Правил дорожнього руху та інших нормативних документів; 57) встановлення плати за доступ до об`єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж".

Виключно на пленарних засіданнях міських рад (міст з районним поділом), крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішуються такі питання: 1) визначення обсягу і меж повноважень, які здійснюють районні у містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи в інтересах територіальних громад районів у містах; 2) встановлення нормативів централізації коштів від земельного податку на спеціальних бюджетних рахунках районів міста.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішуються такі питання: 1) утворення старостинських округів; 2) затвердження Положення про старосту; 3) прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень старости у випадках, передбачених цим Законом.

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища визначено статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно до якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; 2) підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля; 3) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу;

б) делеговані повноваження: 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; 3) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; 4) погодження клопотань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення; 5) вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом; 6) вжиття необхідних заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій відповідно до закону, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення; 7) визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства; 7 -1 ) здійснення контролю за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами; 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; 11) створення та забезпечення функціонування місцевих екологічних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем, які є складовою мережі загальнодержавної екологічної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи забезпечення доступу до екологічної інформації; 12) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи; 13) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 14) здійснення контролю за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об`єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону; 15) надання податковим органам у строки та в порядку, встановлені Податковим кодексом України, інформації щодо власників та користувачів, у тому числі на правах оренди (суборенди), емфітевзису, земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території відповідної сільської, селищної, міської ради, ради об`єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

До відання виконавчих органів міських (за винятком міст районного значення) рад, крім повноважень, зазначених у пункті "б" частини першої цієї статті, належить координація на відповідній території діяльності спеціально уповноважених державних органів управління з охорони природи.

Відповідно до статті 19 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25 червня 1991року №1264-XII (зі змінами та доповненнями) виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції: а) здійснюють реалізацію рішень відповідних рад; б) координують діяльність підприємств, установ та організацій, розташованих на території відповідно села, селища, міста, незалежно від форм власності та підпорядкування; в) організують розробку місцевих екологічних програм; д) затверджують за поданням обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища для підприємств, установ та організацій ліміти використання природних ресурсів, за винятком ресурсів загальнодержавного значення, ліміти скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, за винятком скидів, що призводять до забруднення природних ресурсів загальнодержавного значення або навколишнього природного середовища за межами відповідно села, селища, міста; е) організують збір, переробку, утилізацію і захоронення відходів на своїй території; є) формують і використовують місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища у складі місцевих бюджетів; ж) погоджують поточні та перспективні плани роботи підприємств, установ та організацій з питань охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів; з) забезпечують систематичне та оперативне інформування населення, підприємств, установ, організацій та громадян про стан навколишнього природного середовища, захворюваності населення; и) організують екологічну освіту та екологічне виховання громадян; і) приймають рішення про організацію територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Згідно зі статтею 27 Закону України Про охорону атмосферного повітря від 16 жовтня 1992року №2707-XII (зі змінами та доповненнями) контроль у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється з метою забезпечення дотримання вимог законодавства про охорону атмосферного повітря місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, посадовими особами цих органів, а також підприємствами, установами, організаціями та громадянами.

Відповідно до статті 77-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу, а так само невжиття особою, яка одержала дозвіл на випалювання зазначеної рослинності або її залишків та опалого листя, заходів щодо своєчасного їх гасіння - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з частиною 1, 2 статті 242-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, розглядає справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 47 - 50, 52 - 53-1, 53-3 - 54, 59 - 77-1, статтею 78 (крім порушень санітарних норм), статтями 78-1 - 79, статтями 80-83 (крім порушень санітарних норм), частинами першою і третьою статті 85, статтями 86-1, 87, статтею 89 (щодо диких тварин), статтею 90-1 (крім порушень санітарних норм), статтями 91-1 - 91-4, статтею 95 (крім порушень санітарних норм та норм ядерної безпеки), статтею 153, статтею 167 (щодо реалізації нафтопродуктів, екологічні показники яких не відповідають вимогам стандартів, норм та правил) і статтею 188-5 цього Кодексу.

Від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право Головний державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища та його заступники, старші державні інспектори України з охорони навколишнього природного середовища, державні інспектори України з охорони навколишнього природного середовища, головні державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя та їх заступники, головні державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища Чорного і Азовського морів та їх заступники, старші державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища, державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій.

Таким чином, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що розгляд справ про адміністративні правопорушення, у тому числі, передбачених статтею 77-1, з урахуванням приписів ч.1 ст.242-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Статтею 40 Конституції України передбачено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Згідно зі ст.1 Закону України Про звернення громадян від 2 жовтня 1996року №393/96-ВР (зі змінами та доповненнями) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України Про звернення громадян звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, та зважаючи, що розгляд справ про адміністративні правопорушення, у тому числі, передбачені статтею 77-1, з урахуванням приписів ч.1 ст.242-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, суд дійшов висновку щодо безпідставності позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправними дій Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перевірок, та вжиття заходів до ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р.; зобов`язання Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області провести перевірку, та вжити заходів до ОСОБА_2 , котрий проживає за адресою: АДРЕСА_1 , належним чином, для чого, у присутності ОСОБА_1 , провести перевірку, та допитати свідків ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , котрі проживають за адресою: АДРЕСА_2 , для підтвердження фактів, викладених у заявах від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., та відповідно відсутності законодавчо передбачених підстав для їх задоволення.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.7 Закону України Про звернення громадян звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.

Між тим, як з`ясовано судом, відповідачем у порушення вимог ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян , не скеровано заяви ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., в термін не більше п`яти днів за належністю відповідному органу чи посадовій особі, з підстав неналежності їх розгляду до повноважень органу місцевого самоврядування.

Отже, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що розгляд порушених у заявах ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., питань, не входить до повноважень Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, суд дійшов висновку, що органом місцевого самоврядування не виконано вимоги ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян , та не надіслано їх в термін не більше п`яти днів за належністю відповідному органу чи посадовій особі.

Обов`язки громадян у галузі охорони навколишнього природного середовища передбачено статтею 12 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , відповідно до якої громадяни України зобов`язані: а) берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища; б) здійснювати діяльність з додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів; в) не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб`єктів; г) вносити штрафи за екологічні правопорушення; д) компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням та іншим негативним впливом на навколишнє природне середовище.

Громадяни України зобов`язані виконувати й інші обов`язки у галузі охорони навколишнього природного середовища відповідно до законів України.

Відповідно до статті 11 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища місцеві ради, органи державної влади в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів зобов`язані подавати всебічну допомогу громадянам у здійсненні природоохоронної діяльності, враховувати їх пропозиції щодо поліпшення стану навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, залучати громадян до участі у вирішенні питань охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.

Порушені права громадян у галузі охорони навколишнього природного середовища мають бути поновлені, а їх захист здійснюється в судовому порядку відповідно до законодавства України.

Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що розгляд порушених у заявах ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., питань, не входить до повноважень Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, суд, з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів ОСОБА_1 вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, та визнати протиправною бездіяльність Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо не розгляду та не вирішення питання про надіслання заяв ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р. в термін не більше п`яти днів за належністю відповідному органу чи посадовій особі, а також зобов`язати Кучурганську сільську раду Роздільнянського району Одеської області з урахуванням окреслених у даному Рішенні висновків, та правової оцінки суду, повторно розглянути означені заяви ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р., з подальшим їх скеруванням за належністю відповідному органу чи посадовій особі, як того вимагають приписи ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян .

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Таким чином, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, підлягають задоволенню частково.

Керуючись ст.ст.72-76, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області (67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, вул.Павла Каплуна,109/5, код ЄДРПОУ 04380407), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Кучурганської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо не розгляду та не вирішення питання про надіслання заяв ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р. в термін не більше п`яти днів за належністю відповідному органу чи посадовій особі.

3. Зобов`язати Кучурганську сільську раду Роздільнянського району Одеської області, з урахуванням окреслених у даному Рішенні висновків, та правової оцінки суду, повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 30.10.2019р., від 06.11.2019р. з подальшим їх скеруванням за належністю відповідному органу чи посадовій особі, як того вимагають приписи ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян .

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293, 295-297 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

Дата ухвалення рішення09.04.2020
Оприлюднено13.04.2020
Номер документу88695418
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/7508/19

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Рішення від 09.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 20.02.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні