Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 квітня 2020 р. Справа№200/1454/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" (код ЄДРПОУ: 32062555, місцезнаходження: 85327, Донецька область, м. Мирноград, м-н Молодіжний, 37а) про застосування заходів реагування щодо забезпечення цивільного захисту населення, -
ВСТАНОВИВ:
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Гуртожитка 1 Коммунального підприємства Служба єдиного замовника розташованого за адресою: Донецька область, м. Мирноград, м-н. Молодіжний, 37а, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Відповідно до ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року провадження у справі відкрито. Справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження на 04 березня 2020 року.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
04 березня 2020 року від представника позивача надійшла заява про закриття підготовчого провадження та продовження розгляду справи в письмовому проваджені .
Відповідно до ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, подальший розгляд справи вирішено здійснювати у письмовому провадженні.
05 березня 2020 року через канцелярію суду від представника відповідача надійшло клопотання про проведення підготовчого засідання без участі представника .
05 березня 2020 року через канцелярію суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі- КАС України)ьнеявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Пунктом 1 частини третьої статті 205 КАС України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Відповідно до п.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явились у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату,час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому проваджені…
З огляду на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, а також зважаючи на неприбуття осіб, які беруть участь у справі, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, та відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складене у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України.
Згідно з ч. 5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) будівлі та приміщень та території Гуртожитка №1 КП Служба єдиного замовника щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки виявлені чисельні порушення, які є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній просив суд закрити провадження у справі. В обґрунтування відзиву на позовну заяву, відповідач посилається на те, що відповідно до п.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання. Засновником КП Служба єдиного замовника є Мирноградська міська рада, орган управління - Управління комунальної власності Мирноградської міської ради. Управління підприємством здійснює його керівник - директор,який призначається та звільняється міським головою. Мирноградська міська рада здійснює свої права по господарському використанню майна як безпосередньо, так і через уповноважений нею орган Управління комунальної власності Мирноградської міської ради.
Згідно рішення Димитровської міської ради від 27.11.2014 року Про прийняття гуртожитків у власність територіальної громади м. Димитров у господарському виданні КП СЄЗ перебуває будівля гуртожитку № 1 розташована за адресою м. Мирноград, м-н Молодіжний,37 а. Рішенням ради від 13.05.2015 року гуртожиток №1 залишено в статусі Гуртожиток та дозволено приватизацію його жилих і нежилих приміщень. За актом приймання-передачі техничних документів форми А відповідачу передано картки прописки форми А та ордери на житлові приміщення на 11 осіб. Комісією було проведено обстеження Гуртожитка № 1 за висновком якої визначено,що вказана будівля потребує капітального ремонту покрівлі, балконів, ганку, внутрішньо буденкових мереж центрального опалення, водопостачання та водовідведення, електропостачання, тобто будівля вимагає повного капітального ремонту із заходами енергозбереження. У грудні 2019 р. по проекту Реконструкція гуртожитку №1 для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб з зони проведення АТО , рамках вказаного проекту буде виконаний ряд робіт, в тому числі по розділу Монтаж системи пожежної сигналізації , на який в березні очікується надходження розподілу асигнувань, орієнтовний термін закінчення реконструкції листопад 2021 р. Враховуючи вимоги ч. 3 ст.46 КАС України просив закрити провадження по справі.
Щодо заяви представника відповідача про закриття провадження в зв`язку тим, що відповідач не є суб`єктом владних повноважень в розумінні п.7 ч.1 ст.4 Кодексу адміністративного судочинства України, суд важає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п.9 ст.4 КАС України визначено,що відповідач- суб`єкт владних повноважень, а у випадках визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.
Відповідно до ч.4 ст.5 КАС України встановлено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Коституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст.46 КАС України визначено, що відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Відповідно до норм Кодексу цивільного захисту України, а саме п.2 ст 68 вказано, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до п.3 ст 55 Кодексу цивільного захисту України, визначено , що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст.55 Господарського кодексу України…. суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Частиною 2 визначено, що суб`єктами господарювання є:1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;
Відповідно до частини 4 визначено, що суб`єкти господарювання реалізують свою господарську компетенцію на основі права власності, права господарського відання, права оперативного управління відповідно до визначення цієї компетенції у цьому Кодексі та інших законах.
Згідно з частиною 5 ст.55 Кодексу, суб`єкти господарювання - господарські організації, які діють на основі права власності, права господарського відання чи оперативного управління, мають статус юридичної особи, що визначається цивільним законодавством та цим Кодексом.
Тобто,враховуючи, що Комунальне підприємство "Служба єдиного замовника"в даних правовідносинах є суб`єктом господарювання та аналізуючи норми права, суд зазначає, що позивачем вірно визначено відповідача.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.
Відповідно до рішення Димитровської міської ради від 27.11.2014 року VI/85-1 Про прийняття гуртожитків у власність територіальної громади м. Димитров у закріплено за Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" будівля гуртожитку № 1 розташована за адресою м . Мирноград, м-н Молодіжний,37 а. (ар.с. 133).
Відповідно до акту приймання-передачі Гуртожитку в„– 1, розташованого за адресою м.Димитров, м-н Молодіжний, буд .37а , від 28.11.2014 року , об`єкт передачі перелається у власність територіальної громади м. Димитров в особі Димитровської міської ради та закріплюється за Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" на праві господарського управління. (ар.с. 136-138)
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.12.2014 р. здійснено запис про право власності, підстави виникнення-безоплатна передача гуртожитків з балансу ДП Красноарміськвугілля у комунальну власність територіальної громади м. Димитрова. (ар.с. 135).
Відповідно до рішення Димитровської міської ради від 13.05.2015 року VI/99-12 Про подальше використання гуртожитків гуртожиток №1 залишено в статусі Гуртожиток та дозволено приватизацію його жилих і нежилих приміщень. (ар.с. 134)
Згідно п. 2.1 Статуту Комунальне підприємство "Служба єдиного замовника" ( далі-КП "СЄЗ"), підприємство є юридичною особою.Згідно п.3.2 Статуту визначено,що основними напрямами діяльності підприємства є в тому числі .. здійснювати прийняття та управління об`єктами соціального призначення,об`єктами права державної та комунальної власності на праві господарського відання. Згідно п.5. 2 Статуту, підприємство створює належні умови для високопродуктивної праці,забезпечує додержання законодавства про працю, правил та норм охорони праці, техніки безпеки, соціального страхування. Згідно п. 6.2. Статуту, керівник підприємства (директор) здійснює управління підприємством. (ар.с. 123-132).
Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5.04.2007 № 877-V, Доручення Прем`єр-міністра України, на підставі Наказу 9 Державного пожежно-рятувального загіну головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 184 від 11.12.2019 р. Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей визначено посадових осіб, що мають право здійснювати позапланові заходи державного нагляду (контролю) по м. Покровськ. (ар.с.100-101)
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №111 від 18.12.2019 начальником віділення запобігання надзвичайним ситуаціям 9 ДПРЗ ГУ ДСНС у Донецькій області капітаном служби цивільного захисту Фоміною І.І., інспектором віділення запобігання надзвичайним ситуаціям 9 ДПРЗ ГУ ДСНС у Донецькій області Бурлай В.М. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Гуртожитка Комунального підприємства Служба єдиного замовника , розташованого за адресою: Донецька область, м. Мирноград, м-н Молодіжний, 37 а щодо дотримання субєктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.103-104).
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання субєктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 108 від 19.12.2019 (далі - акт перевірки) (а.с.47-76).
Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено, що у будинку Гуртожитка № 1 Комунального підприємства Служба єдиного замовника порушено нормативно-правові акти з питань пожежної безпеки, які стали підставою для звернення до суду з метою застосування заходів реагування, оскільки можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. (порушено пункт 2 глави 1 розділу 11 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- упродовж строку експлуатації вогнезахисного покриву(просочення) не здійснюється заходи, щодо підтримання його у відповідному технічному стані.Наказом керівника не призначено посадова особа, відповідальна за утримання вогнезахисного покриву (порушено пункт 2.7 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-не здійснено комісію господарчого органу перевірку стану вогнезахисного покриву(просочення) (порушено пункт 2.8 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-сходова клітка евакуаційного виходу не забезпечена евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-стаціонарні,зовнішні пожежні сходи не утримуються справними, пофарбованами (зрізані з другого поверху) (порушено пункт 2.15 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин,виходів до будинків та споруд (порушено пункт 1.10 глави 1 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-допускається захаращення щляхів евакуації будівельними матеріалами (головний вхід) (порушено пункт 2.37 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-з метою забезпечення безпечного евакуювання та надання інформації щодо правил поведінки в умовах обмеженої видимості або повної темряви (аварійного відключення освітлення) при загрозі виникнення надзвичайної ситуації системи евакуаційні фотолюмінісцентні не розроблені відповідно до ДСТУ 7313:2013.Плани евакуації та позначення шляхів евакуації не виконано на основі фотолюмінісцентних матеріалів. (порушено пункт 8 розділу 11 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, ДСТУ 7313:3013 п.1.5,Дод. А п. 10.7, п.8.1.3);
- двері евакуаційних виходів з 1-го поверху біля підвалу за наявності людей у приміщенні, замкнено на внутрішні запори, які не відкривається зсередини без ключа (порушено пункт 2.27 глава 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається знімання пристоїв для самозачинення дверей тамбуру біля підвалу (порушено пункт 2.37 глава 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- не проведенно замір ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.(порушено пункт 1.20 глава 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- посадові особи на об`єкті не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (порушено пункт 16 розділу 11 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- не проводиться адміністрацією ознайомлення громадян, які прибувають до гуртожитку,з основними вимогами пожежної безпеки (під розпис). (порушено пункт 5.1 глава 5 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- у кімнатах гуртожитку не вивішені на видимих місцях плани евакуації з відповідного поверху із зазначенням даної кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них,місць розміщення первиних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів. (порушено пункт 5.1 глава 5 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- переносні вогнегасники не розміщені шляхом: навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до ніжнього торця вогнегасника і на відстані від дверей достатній для її повного відчинення , установлення в пожежні шафи поруч з пожежними кранами, у спеціальні тумби, підставки, на пожежні щити (стенди) (порушено пункт 3.10 глава 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті не визначену необхідну кількість первиних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення(порушено пункт 3.8 глава 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- об`єкт в недостатній кількості забезпечений первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками). (порушено пункт 3.9 глава 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- на пожежному щиту в недостатній кількості розміщуються первинні засоби гасіння пожежі, які можуть застосовуватися в даному приміщенні, споруді, установі(порушено пункт 3.11 глава 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- на пожежному щиті(стендах) не вказано його порядковий номер та номер телефону для виклику пожежно - рятувальних підрозділів. (порушено пункт 3.12 глава 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- в житлових кімнатах для тимчасового проживання людей на видимих місцях не вивішені стислі пам`ятки для мешканців про правила пожежної безпеки (порушено пункт 5.1 глава 5 розділу V1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці,номер будинку), який необхідно встановити на фасаді будівлі або інших видимих місцях і який повинен бути освітлюваним у темний час доби. (порушено пункт 2.22 глава 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. (порушено п. 2.2 (10) гл. 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- пожежні кран-комплекти у приміщеннях не укомплектовано пожежними рукавами, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. (ПК 1, ПК 2,ПК 3,ПК 4, ПК 5). (порушено п.п. 3 п. 2.2 глава 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- навісні шафи для пожежних кран-комплектів не мають отворів для провітрювання і пристроїв для опломбування та візуального огляду їх без розкриття (ПК 1, ПК 2,ПК 3,ПК 4, ПК 5). (порушено п. 2.2 (7) гл. 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим(порушено п. 3 гл. 1 розділу 11 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)
1-й поверх (офіс): лінії живлення до кондиціонеру в кабінеті директора, в кабінеті головного бухгалтера не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту, незалежно від наявності захисту на загальній лінії (порушено п. 2.26 гл. 2 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- не надано акти проведення прихованих робіт за підвісною стелею в кабінеті директора, головного бухгалтера, холі та коридорі біля серверної, які підтверджують ізолювання проводів (кабелів) від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу (порушено п. 1.12 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення комп`ютерної техніки в кабінеті бухгалтерії. (порушено п. 1.8 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- електрощит біля санвузла не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням омінального струму апарат захисту (плавкої втавки). (порушено п. 1.16 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення світильної лампи в підсобному приміщенні, в приміщенні серверної; підключення мікрохвильової печі в кухні; підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем в приміщенні серверної (порушено п. 1.8 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- світильник встановлено на підвісній стелі з матеріалів горючості Г3, Г4, місце прилягання цього світильника не захищено негорючим, теплоізоляційним матеріалом або матеріалом горючості Г1 (коридор біля серверної). .(порушено п. 1.11 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- 1-поверх (гуртожиток):допускається користування пошкодженою розеткою в кімнаті № 3, допускається користування пошкодженою розеткою в кімнаті № 4. .(порушено п. 1.18 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення холодильника в кімнаті № 4. (порушено п. 1.8 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. (душова) (порушено п. 1.6 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- електророзетки на ресепшені (прохідній) встановлено на горючій основі (конструкції); електророзетки в коридорі хозблоку встановлено на горючій основі (конструкції) (порушено п. 1.17 гл. 1 розділу 1V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем в коридорі хозблоку, допускається користування пошкодженним вимикачем в технічному приміщенні хозблоку,допускається користування пошкодженою розеткою в технічному приміщенню хозблоку, допускається захаращення шляхів евакуації з хозюлоку (сушіння білизни) (порушено п. 1.18 гл. 1 розділу 1VППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в коридорі хозблоку. (порушено п. 1.6 гл. 1 розділу 1VППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- двері евакуаційного виходу з хозблоку за наявності людей у приміщенні, замкнено на внутрішні запори, які не відкривається зсередини без ключа. (порушено п. 2.27 гл. 2 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- для загального відключення силових та освітлювальних мереж складського приміщення хозблоку не передбачено встановлення апаратів відключення (вимикачів) поза межами (ззовні) вказаного приміщення на негорючих стінах (перегородках). (порушено п. 1.15 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем в приміщенні пачечної, допускається користування пошкодженою розеткою в приміщенні пачечної, з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні пачечної (порушено п. 1.6, п. 1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
Підвальне приміщення : допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи, допускається використання світильника без захисного суцільного скла (ковпака). (приміщення тепловузла). (порушено п. 1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
- з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (приміщення тепловузла). (порушено п. 1.6 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
- електророзетку встановлено на горючу основу (конструкцію) без підкладання під неї суцільного негорючого матеріалу (порушено п. 1.17 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами. (порушено п. 1.24 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення розетки. (приміщення електрощитової). (порушено п. 1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- для приміщення електрощитової не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні. (порушено п. 2.9 гл. 2 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається використання світильника без захисного суцільного скла (ковпака)., не здійснено технічне обслуговування вогнегасника (приміщення електрощитової), електророзетку встановлено на горючій основі (конструкції) (порушено п. 1.18,1.17 гл. 1 розділу 1V , п. 3.17 гл. 3 розділу V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається у підвальному приміщенні, вхід до якого не ізольований від загальних евакуаційних сходових кліток, улаштування складу горючих матеріалів, допускається у підвальному приміщенні, вхід до якого не ізольований від загальних евакуаційних сходових кліток, зберігання балонів з газами (2 балони пропан- бутан). (порушено п. 2.11 (1), 2.11 (2) гл. 2 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- 2-поверх гуртожитка:електрощит на сходовій клітці не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (порушено п. 1.16 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- нагрівальний бак не має апаратури захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів. (душова фітнес залу), допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем (душова фітнес залу), З`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (душова фітнес залу). (порушено п.1,2, п.1.6, п. 1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення розетки та вимикача. (роздягальна фітнес залу) (порушено п.1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- світильник встановлено на підвісній стелі з матеріалів горючості Г3, Г4, місце прилягання цього світильника не захищено негорючим, теплоізоляційним матеріалом або матеріалом горючості Г1 (коридор правого крила) (порушено п.1.11 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається користування пошкодженими розетками, допускається користування пошкодженим вимикачем, допускається експлуатація кабелю холодильника з пошкодженою або такою що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією.(кімната 13), допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі (кімната 15), допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем (кімната 16), (порушено п.1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- з`єднання та окінцювання жил проводів ламп освітлення (2 од.) не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (санвузол правого крила, кімната 23,кімната 17)... (порушено п.1.6 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- нагрівальні баки не мають апаратури захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів. (праве крило). (порушено п.1.2 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі (для підключення нагрівальних баків). (порушено п.1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається користування безпосередньо в житловій кімнаті гуртожитку, яка не являється спеціально обладнаним місцем, електронагрівальними приладами (електрочайник, обігрівач, кип`ятильник, електроплитка), (порушено п.2.7 гл. 5 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається куріння за межами спеціально відведеного місця. (балкон). (порушено п.1.19 гл. 1 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- 3-й поверх (гуртожиток): електрощит на сходовій клітці не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (порушено п.1.16 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (порушено п.1.6 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи зі знятим ковпаком розсіювачем, допускається користування пошкодженими розетками,(порушено п.1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі (біля кімнати 25 А), допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення холодильника (кімната 26), мікрохвильової печі (кімната 27).. (порушено п.1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається куріння за межами спеціально відведеного місця (порушено п.1.19 гл. 1 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)
- допускається користування безпосередньо в житлових кімнатах гуртожитку, які не являються спеціально обладнаним місцем, електронагрівальним приладом (2 електрочайника), (порушено п.2.7 гл. 5 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- 4 й поверх (гуртожиток):електрощит на сходовій клітці не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), (порушено п.1.16 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- з`єднання та окінцювання жил проводів лампи освітлення не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (сходова клітка)..(порушено п.1.6 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі для підключення холодильника (хол лівого крила), для підключення двох електророзеток (їдальня лівого крила), для підключення лампи освітлення (кімната 49)... . (порушено п.1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- світильник встановлено на горючій основі з матеріалів груп горючості Г3, Г4, місце прилягання цього світильника не захищено негорючим, теплоізоляційним матеріалом або матеріалом груп горючості Г1 (санвузол лівого крила). (порушено п.1.11 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається підвішування світильника без посередньо на струмопровідні проводи (санвузол лівого крила, кімната 44), допускається користування пошкодженим вимикачем (санвузол лівого крила), допускається користування пошкодженою розеткою (кімната 41, 2 одиниці, кімнати 46,53,54,55), (порушено п.1.18 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- електророзетку встановлено на горючій основі (конструкції) без підкладання під неї суцільного негорючого матеріалу (їдальня лівого крила) (порушено п.1.17 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається куріння за межами спеціально відведеного місця. (у їдальня лівого крила, у кімнаті 49). (порушено п.1.19 гл. 1 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- допускається користування безпосередньо в житловій кімнаті 47 гуртожитку, яка не являється спеціально обладнаним місцем, електронагрівальним приладом (електрочайник). (порушено п.2.7 гл. 5 розділу V1 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- Горище :на дверях горища не вказано місце зберігання ключа. (порушено п.2.12 гл. 2 розділу 111 ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)
- допускається улаштування та експлуатація тимчасової електромережі (порушено п.1.8 гл. 1 розділу 1V ППБ в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)
- Також, при проведенні перевірки були виявлені чисельні порушення техногенної безпеки, а саме ч.1, п.2, п.3, п.8 ст.20, ст.40, ст. 69 КЦЗУкраїни.
Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача - директор отримав, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки, що відповідачем не заперечується (а.с.76). Зауважень або пояснень щодо результатів виявлених порушень відповідач не подавав.
З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом, у якому просить застосувати заходи реагування.
Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Відповідно до положень ст.1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс цивільного захисту України).
Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.
Згідно з п.24 ч.1ст.2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 12 частини 1статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з п.1 ч.1ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно із Положенням про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного управління ДСНС України у Донецькій області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.01.2020 №24 (внесено зміни до наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20.02.2019 р. № 77 Про затвердження Положення про управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ), Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області є структурним підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (а.с.39-46).
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до п.2 розділу II Правил №1417 визначено, що керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
Згідно до п.3 розділу II Правил №1417 визначено, що на кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
Працівники об`єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.
Відповідно до п.8 розділу II Правил №1417 визначено, що територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
Підпунктом 1.10. розділу II Правил №1417 зазначено, що на території об`єкта повинно бути забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд.
Згідно до п.16 розділу II Правил №1417 визначено, щопосадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
Згідно з підпунктом 1.19 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 зазначено,що керівник об`єкта та/або підприємства своїм розпорядчим документом визначає спеціальні місця для куріння, які необхідно позначити відповідним знаком або написом, і місця, де встановлюють урну або попільницю з негорючих матеріалів.Куріння за межами спеціально відведених місць забороняється.
Згідно з підпунктом 2.7 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 зазначено,що упродовж строку експлуатації вогнезахисного покриву (просочення) повинні здійснюватись заходи щодо підтримання його у відповідному технічному стані. Для цього наказом керівника господарчого органу підприємства, що експлуатує об`єкт, на якому виконано вогнезахисне обробляння, призначається посадова особа, відповідальна за утримання вогнезахисного покриву.
Відповідно з підпунктом 2.8 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 зазначено, що не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення).
Згідно з підпунктом 2.9 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 зазначено, що для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення повинні бути визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок.
Згідно з підпунктом 2.11 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 у підвальних та цокольних поверхах не допускаються:улаштування вибухопожежонебезпечних приміщень категорій А і Б;зберігання та застосування ЛЗР, вибухових речовин, балонів з газами, карбіду кальцію та інших речовин і матеріалів, що мають підвищену вибухопожежну небезпеку.
Відповідно до підпункту 2.12 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені.
Відповідно з підпунктом 2.15 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд необхідно утримувати справними, пофарбованими.
Підпунктом 2.22. пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що будинки та інші об`єкти мають бути забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби.
Підпунктом 2.31 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Згідно з підпунктом 2.37 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 не допускається улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах;
Підпунктом 2.37 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що світлові покажчики Вихід необхідно постійно утримувати справними.
Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 визначено, що електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту повинні відповідати класу зони згідно з ПУЕ, мати апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.
Відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 визначено, що з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
Відповідно до підпункту 1.8 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт.
Згідно підпункту 1.11 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 визначено,що у разі встановлення світильників на (у) підвісні стелі чи їх облицювання з матеріалів груп горючості Г3, Г4 місця прилягання цих світильників необхідно захищати негорючим теплоізоляційним матеріалом або матеріалом групи горючості Г1.
Відповідно до підпункту 1.12 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів повинна бути не менше 1 метра.
Відповідно до підпункту 1.15 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 для загального відключення силових та освітлювальних мереж складських приміщень з вибухонебезпечними і пожежонебезпечними зонами будь-якого класу, архівів, книгосховищ та інших подібних приміщень необхідно передбачати встановлення апаратів відключення (вимикачів) поза межами (ззовні) вказаних приміщень на негорючих стінах (перегородках) або на окремих опорах.
Відповідно до підпункту 1.16 пункту 1 розділу 1V Правил №1417зазначено, що електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).
Відповідно до підпункту 1.17 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 визначено, що електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.
Відповідно до підпункту 1.18 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 забороняється:проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів;відкрите прокладання електропроводів і кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках;експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією;застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок;застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання;користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами;підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами);використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів;складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами;використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено;прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток;розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.
Відповідно до підпункту 1.24 пункту 1 розділу 1V Правил №1417 визначено, що забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові.
Відповідно до підпункту 2.26 пункту II розділу 1V Правил №1417 визначено, що монтаж, підключення, прокладання мереж, улаштування електричного захисту на лініях, які живлять побутові кондиціонери, повинні проводитися відповідно до вимог інструкції виробника.
Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Згідно з підпунктом 1.20. пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
Згідно з підпунктом 2.2 пункту 2 розділу V Правил №1417 система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати вимогам.
Підпунктом 3.8. пункту 3 розділу V Правил №1417 передбачено, що необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок.
Підпунктом 3.9 пункту 3 розділу V Правил №1417 передбачено, що вибирання типу та визначення необхідної кількості вогнегасників повинні здійснюватись відповідно до Типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153.
Підпунктом 3.10 пункту 3 розділу V Правил №1417 передбачено, що для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння слід установлювати вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби).
Розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Типових норм належності вогнегасників, Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154.
Підпунктом 3.12 пункту 3 розділу V Правил №1417 передбачено, що на пожежних щитах (стендах) необхідно вказувати їх порядкові номери та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.
Підпунктом 3.17 пункту 3 розділу V Правил №1417 технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги .
Підпунктом 5.1 пункту 5 розділу V1 Правил №1417 визначено, що усі громадяни, котрі прибувають до будинків для тимчасового проживання людей (готелі, гуртожитки, мотелі, кемпінги, санаторії, будинки та бази відпочинку, профілакторії), повинні бути ознайомлені адміністрацією з основними вимогами пожежної безпеки (під розпис).
У житлових номерах, кімнатах будинків для тимчасового проживання людей мають бути вивішені на видимих місцях:план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі;стисла пам`ятка для мешканців про правила пожежної безпеки.
Суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.
Згідно зі ст. 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.
Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів усунення порушень, відображених у Акті №108.
З огляду на вказане, суд дійшов до висновку, що належних, допустимих та достовірних доказів усунення, викладених в акті перевірки порушень, відповідачем, станом на дату прийняття рішення у справі, до суду не подано.
Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є самостійною підставою для застосування заходів реагування.
Відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Як свідчить зміст позовної заяви та доданих до неї документів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, а саме заборона подальшої експлуатації будівлі гуртожитку, яка знаходяться за адресою: м. Мирноград, м-н Молодіжний, 37а, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.
Крім того, суд важає за необхідне звернути увагу відповідача, що при розгляді даного спору не є предметом позову виселення з житлових приміщень гуртожитку осіб, які в ньому проживають. Категорії спорів з такими позовними вимогами є предметом розгляду в судах загальної юрисдикції за правилами цивільного судочинства.
Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на викладене, та враховуючи те, що відповідачем докази усунення порушень, вказаних в акті перевірки №108 від 19.12.2019, до суду не подано, то суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.
Суд зазначає, що згідно із ч.2 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" (код ЄДРПОУ: 32062555, місцезнаходження: 85327, Донецька область, м. Мирноград, м-н Молодіжний, 37а) про застосування заходів реагування, - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а саме: суб`єкту господарювання Комунальному підприємству "Служба єдиного замовника" заборонити подальшу експлуатацію будівлі Гуртожитку №1, який знаходиться за адресою: Донецька область, м. Мирноград, м-н Молодіжний, буд.37 а.
Рішення складену повному обсязі та підписане 10 квітня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя О.В. Троянова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2020 |
Оприлюднено | 13.04.2020 |
Номер документу | 88716828 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Троянова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні