Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 квітня 2020 р. Справа№200/1407/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зінченка О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області
до Комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради
про застосування заходів реагування
В С Т А Н О В И В:
06 лютого 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі - позивач) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради (далі - відповідач), в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) гуртожитку комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради, розташованого за адресою: Донецька обл., Волноваський р-н, смт. Донське,вул. Спортивна, 8 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної перевірки відповідача, встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.
Ухвалою від 10 лютого 2020 року позовна заява прийнята до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та проведення судового засідання.
02 березня 2020 року відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав. Зазначив, що Комунальне підприємство будинкоуправління Донської селищної ради прийняв можливі міри з усунення виявлених недоліків та у теперішній час продовжує проведення усунення тих недоліків, які потребують певного часу.
Розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
У період з 18 грудня 2019 по 19 грудня 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11 грудня 2019 року №02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-11 ГУ ДСНС України у Донецькій області від 18 грудня 2019 року №221 Про проведення позапланових перевірок проведено позапланову перевірку приміщень та території гуртожитку комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради, розташованого за адресою: Донецька обл., Волноваський р-н, смт. Донське, вул. Спортивна, 8.
Актом перевірки суб`єкту господарювання - гуртожитку комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 19 грудня 2019 року № 85 (далі - Акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ (далі за текстом акту КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 №1417 (далі за текстом акту ППБУ), Правил техногенної безпеки від 05 листопада 2018 року № 879 (далі за текстом акту ПТБ), а саме:
- керівник підприємства не визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначив відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту не передбачені у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ (ППБУ розділ ІІ пункт2);
- на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим (ППБУ розділ ІІ пункт3);
- для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки, що може призвести до загибелі та травмування людей в наслідок незнання порядку дій в разі виникнення пожежі (ППБУ розділ ІІ пункт4);
- не розроблені і невивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей навипадок пожежі всіх задіяних працівників. На доповнення до схематичного плану евакуації не розроблена та не затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників. Інструкції повинні передбачати також дії у нічний час. Це призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей (ППБУ розділ ІІ пункт5);
- приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , що може призвести доперешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння (ППБУ розділ ІІ пункт8);
- для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі. Працівники охорони не мають список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів (ППБУ розділ ІІ пункт10);
- працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не проходять інструктажі з питань пожежної безпеки, що може призвести до незнання користування первинними засобами пожежогасіння та первинних дій при виникненні пожежі (ППБУ розділ ІІ пункт15);
- посадові особи та працівники не проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях", внаслідок чого працівники не будуть знати, як діяти під час виникнення пожежі, як користуватись первинними засобами пожежогасіння, а також посадові особи не будуть в змозі проводити інструктажі на протипожежну тематику з працюючим персоналом установи (ППБУ розділ ІІ пункт16);
- під час експлуатації об`єкта допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової) (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.3);
- не забороняється захаращування приміщення електрощитової сторонніми предметами. На дверях не вказано місце зберігання ключів (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.12);
- будівля об`єкту не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасаді будівлі або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (ППБУ глава 2 пункт 2.22);
- не забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.23);
- за наявності людей у приміщеннях двері евакуаційних виходів зачиняються на внутрішні запори, які відчиняються з середини ключами (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.27);
- зовнішні евакуаційні сходові марші і площадки не мають огорожі із поручнями (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.29);
- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатись з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.31);
- на випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал не має електричні ліхтарі, кількість ліхтарів не визначено адміністрацією, виходячи з особливостей об`єкта, наявності черговості персоналу, кількості людей у будинку (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.34);
- допускається захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами (коридор в блоці 2-го поверху, коридор в блоці 4-го поверху, з приміщення ізолятора на ззовні) (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.37);
- в коридорі блоку 3-го поверху на шляху евакуації прокладена пластикова труба каналізації з мийки, яка перешкоджає вільній евакуації людей (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.37);
- дозволяється захаращувати меблями та іншими предметами двері, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини (ППБУ розділ ІІІ глава 2 пункт 2.37);
- електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту не мають апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.2);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.6);
- відкрито прокладені незахищені проводи, відстань від них до горючих основ (конструкцій) становить менше 0,01 метра (електричний провід на 5-му поверсі зі сходового маршу до коридору прокладено через дерев`яний дверний отвір) (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.12);
- не заборонено улаштування та експлуатація тимчасових електромереж (з кімнати №7 першого поверху до бойлеру, коридор в блоці №2 2-го поверху, коридор 5 го поверху до ел. лічильника, кухня 1-го поверху, 2-й поверх червоний куточок, кімната 99 3-го поверху, кухня 4-го поверху, коридор 4-го поверху, кімната 108, кухня 5-го поверху до пральної машинки (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.8);
- вимикач в приміщенні ізолятору встановлений на горючій основі (конструкції) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.17);
- не заборонено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи (приміщення слюсарні 1 поверху, кімната № 40 3-го поверху, червоний куточок 4-го поверху, приміщення підвалу)(ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.18);
- дозволяється експлуатація світильників зі знятим ковпаками (розсіювачами) (в приміщення ел. щитової, приміщенні підвалу, кімната 99 3-го поверху) (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.18);
- дозволяється користування 3 од. пошкоджених вимикачів в коридорі 3-го поверху та розбитої ел. розетки в кімнаті 83/2 2-го поверху, розетка на кухні 5-го поверху (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.18);
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (ППБУ розділ ІV глава 1 пункт 1.20);
- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" дод. А. табл. А.1 роз. 2 пункт 2.1. (ППБУ розділ V глава 1 пункт 1.2);
- наявні всі (10 од.) пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметра та стволами, кнопками дистанційного запуску пожежних насосів, а також важелями для полегшення відкривання вентилів, елементи з`єднання пожежного крану, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними (ППБУ розділ ІV глава 2 пункт 2.2 підпункт 2);
- пожежні кран-комплекти розміщені у навісних шафках, які не пристосовані для опломбування(ППБУ розділ V глава 2 пункту 2.2 підпункту 6);
- на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку не вказані після літерного індексу "ПК" порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно- рятувальних підрозділів (ППБУ розділ V глава 1 пункт 2.2 підпункт 8);
- пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік не обслуговуються і не перевіряються на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти утримуються не справними і доступними для використання (ППБУ розділ V глава 2 пункт 2.2 підпункт 9);
- приміщення не забезпечені в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (ППБУ розділ V глава 3 пункт 3.6);
- необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння не визначена відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення (ППБУ розділ V глава 3 пункт 3.8);
- для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлені вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (ППБУ розділ V глава 3 пункт 3.10);
- вогнегасники не встановлені у легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі. Відстань між місцями розташування вогнегасників не повинна перевищувати: 20 м - для приміщень категорій В, Г, а також для громадських будівель та споруд (ППБУ розділ V глава 3 пункт 3.15);
- відповідно до ДСТУ 4297-2004 "Технічне обслуговування вогнегасників.Загальні технічні вимоги" не здійснено технічне обслуговування наявних вогнегасників ВП-6(з)-10 од. та ВВПА-400 - 10 од. (ППБУ розділ V глава 3 пункт 3.17);
- у житлових номерах не вивішені на видимих місцях: план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі; стисла пам`ятка для мешканців про правила пожежної безпеки (ППБУ розділ VІ глава 5 пункт 5.1);
- черговий не має при собі комплект ключів від всіх дверей евакуаційних виходів, електричний ліхтар (ППБУ розділ VІ глава 5 пункт 5.5);
- допускається улаштовувати в помешканнях, складські приміщення. Для цієї мети адміністрацією повинні бути обладнані спеціальні місця (ППБУ розділ VІ глава пункт 5.7);
- працівники гуртожитку не забезпечені засобами радіаційного і хімічного захисту відповідно до Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року № 1200 (ППБУ розділ V глава 4 пункт 1);
- не призначена особа з питань цивільного захисту за рахунок штатної чисельності (КЦЗУ стаття 20 частина 2 пункт 4);
- не проведена ідентифікація потенційно небезпечного об`єкта (КЦЗУ стаття 69 частина 1 літ. г );
- керівництвом об`єкту не пройдене навчання з питань техногенної безпеки, відповідно до Порядку здійснення навчання в населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 (ПТБ розділ VI пункту 1);
- у приміщеннях та на шляхах евакуації на видному місці не вивішені відповідні інструкції щодо порядку забезпечення техногенної безпеки та дій працівників об`єкта у разі виникнення надзвичайної ситуації (ПТБ розділ VI пункт 3).
Вважаючи, що подальша експлуатація гуртожитку комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради, розташованого за адресою: Донецька обл., Волноваський р-н, смт. Донське, вул. Спортивна, 8, створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
При вирішенні спору суд виходить із того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877).
Відповідно до статті 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Частиною 5 статті 4 Закону № 877 визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Отже, застосування заходів реагування включає в себе: зупинення виробництва суб`єкта господарювання, у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об`єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів.
Повне або часткове зупинення виробництва розповсюджується на виготовлення або реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг.
Пунктом 7 статті 7 Закону №877 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС України 30.12.2014 № 1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
За змістом частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зокрема, є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що Комунальне підприємство будинкоуправління Донської селищної ради здійснило всі можливі усунення виявлених порушень, а саме:
- керівник підприємства визначив обов`язки посадових осіб, щодо забезпечення пожежної безпеки, та призначив відповідальних за пожежну безпеку наказ №2 від 02 січня 2020 року;
- був виданий наказ № 2 від 02 січня 2020 року по підприємству, щодо проведення протипожежного режиму;
- розроблені та затвердженні керівником гуртожитку інструкції про заходи пожежної безпеки, щодо запобігання загибелі та травмування людей в наслідок незнання порядку дій в разі виникнення пожежі;
- розроблені і вивішені у гуртожитку на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;
- приміщення забезпеченні відповідними знаками безпеки, згідно ДСТУ ISO6309:2007;
- для працівників гуртожитку розроблено інструкцію, в якій визначені обов`язки, щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, провели інструктаж за особистим підписом в журналі кожного, працівникам наданий список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів;
- був виданий наказ №2 від 02 січня 2020 року по підприємству щодо проведення інструктажу з питань пожежної безпеки з кожним працівником при прийнятті на роботу на робочому місці;
- працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, з питань охорони праці;
- був проведений інструктаж з питань пожежної безпеки з усіма працівниками підприємства;
- звільнене приміщення електрощитової сторонніми предметами, на дверях електрощитової вказане місце зберігання ключів;
- гуртожиток забезпечений адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку);
- зовнішні евакуаційні сходові марші і площадки мають огорожі із поручнями;
- на випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал має електричні ліхтарі;
- переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини звільнені від зайвих предметів для евакуації людей під час пожежі;
- електричні проводи заховані та захищенні;
- на всі світильники у гуртожитку одягненні ковпаки;
- зроблені всі пошкодженні вимикачі та електричні розетки;
- наявні всі пожежні крани - комплекти, укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметра та стволами, а також важелями для полегшення відкривання вентилів;
- на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку вказані після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
- вогнегасники встановлені у легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі;
- вогнегасники пройшли технічну перевірку 24 грудня 2019 року;
- черговий має при собі комплект ключів всіх дверей евакуаційних виходів, електричний ліхтар;
- у приміщеннях та на шляхах евакуації на видному місці вивішені інструкції, щодо порядку забезпечення техногенної безпеки.
Також у відзиві відповідач зазначив, що він прийняв усі можливі заходи з усунення виявлених недоліків та у теперішній час продовжує проведення усунення тих недоліків, які потребують певного часу. Крім того зауважив, що гуртожиток у смт. Донське є єдиним комунальним закладом у Волноваському районі на 360 койко-місць, розташований поблизу лінії розмежування, де мешкають приблизно 86 мешканців селища, з них 6 інвалідів, 21 дитина та 87 внутрішньо переміщені особи ( у тому числі 2 дітей та 3 інваліда) тому закриття гуртожитку призведе до позбавлення житла означених осіб.
Як вже встановлено судом і підтверджено матеріалами справи, посадовими особами позивача проведено планову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки від 19 грудня 2019 року. Вказаним актом встановлено ряд порушень, допущених відповідачем у сфері пожежної та техногенної безпеки, а також цивільного захисту.
Судом встановлено, щоу спірному об`єкті- гуртожитку, мешкають люди в окремих жилих приміщеннях. Гуртожитокє комунальною власністю Донської селищної ради, знаходиться на балансі Комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради,а обслуговує гуртожиток Приватне підприємство Будинкоуправління смт. Донське , з яким укладено договір на обслуговування №1 від 14 березня 2018 року.
На переконання суду, сукупність виявлених в ході планової перевірки порушень у гуртожитку, створюють загрозу для життя і здоров`я мешканців цього будинку та інших осіб, які знаходяться на такому об`єкті. Деякі порушення усунені відповідачем на час розгляду справи власними силами, що підтверджується копіями документів, які містяться у матеріалах справи, однак інші порушення потребують витрачання значних фінансових ресурсів та певного часу.
Крім того, при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі відповідача, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 19 вересня 2019 у справі №420/6512/18 (№К/9901/16043/19).
При цьому, у відповідності до пункту 17 Примірного положення
про користування гуртожитками, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 20 червня 2018 року № 498, виселення з гуртожитків осіб, які проживають на умовах найму (оренди), здійснюється відповідно до статті 132 Житлового кодексу Української РСР.
Відповідно до статті 132 Житлового кодексу Української РСР, сезонні, тимчасові працівники і особи, що працювали за строковим трудовим договором, які припинили роботу, а також особи, що вчились у навчальних закладах і вибули з них, підлягають виселенню без надання іншого жилого приміщення з гуртожитку, який їм було надано у зв`язку з роботою чи навчанням.
Інших працівників підприємств, установ, організацій, які поселилися в гуртожитку в зв`язку з роботою, може бути виселено без надання іншого жилого приміщення в разі звільнення за власним бажанням без поважних причин, за порушення трудової дисципліни або вчинення злочину.
Осіб, які припинили роботу з інших підстав, ніж ті, що зазначені в частині другій цієї статті, а також осіб, перелічених у статті 125 цього Кодексу, може бути виселено лише з наданням їм іншого жилого приміщення.
Надаване громадянам у зв`язку з виселенням з гуртожитку інше жиле приміщення має відповідати вимогам, передбаченим частиною другою статті 114 цього Кодексу.
Осіб, які проживають у гуртожитках, виселяються також у разі знесення будинку або переобладнання будинку (жилого приміщення) в нежилий, а також якщо будинок (жиле приміщення) загрожує обвалом. При цьому виселюваним надається інша жила площа в гуртожитку або інше жиле приміщення.
В свою чергу у відповідності до статті 125 вказаного Кодексу, без надання іншого жилого приміщення у випадках, зазначених у статті 124 цього Кодексу, не може бути виселено зокрема:
осіб з інвалідністю внаслідок війни та інших осіб з інвалідністю з числа військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії або каліцтва, що їх вони дістали при захисті СРСР чи при виконанні інших обов`язків військової служби, або внаслідок захворювання, зв`язаного з перебуванням на фронті; учасників Другої світової війни, які перебували у складі діючої армії; сім`ї військовослужбовців і партизанів, які загинули або пропали безвісти при захисті СРСР чи при виконанні інших обов`язків військової служби; сім`ї військовослужбовців; осіб з інвалідністю з числа осіб рядового і начальницького складу органів Міністерства внутрішніх справ СРСР, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії або каліцтва, що їх вони дістали при виконанні службових обов`язків;
одиноких осіб з неповнолітніми дітьми, які проживають разом з ними.
Так само у відповідності до пункту 47 Порядку надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Українивід 26 червня 2019 року № 582, примусове виселення внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї із житлових приміщень фонду житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб здійснюється лише на підставі рішення суду.
Як вже зазначалося судом вище, у гуртожитку на теперішній час мешкають, серед інших,інваліди, діти та внутрішньо переміщені особи, яких відповідно в наслідок повного зупинення експлуатації (роботи) гуртожитку, необхідно буде виселити, що призведе до порушення їх житлових прав та гарантій.
При цьому, питання про відселення мешканців у інше житло ані позивачем, ані іншими особами, не піднімалось та не вирішувалось.
З огляду на встановлені обставини у справі, суд вважає, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації гуртожиткукомунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради, розташованого за адресою: Донецька обл., Волноваський р-н, смт. Донське,вул. Спортивна, 8, не може бути застосовано, оскільки люди, які проживають у даному будинку залишаться без житла.
За приписами частини 2 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Приймаючи до уваги вищенаведене, з метою дотримання прав та інтересів всіх осіб, яких стосуються спірні правовідносини, суд вважає, що у розглядуваному випадку слід зобов`язати відповідача вжити заходи на усунення всіх порушень, встановлених Актом від 19 грудня 2019 року №85. В іншій частині заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню. Таким чином, позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Згідно приписів частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати стягненню не підлягають, оскільки витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертиз відсутні.
Керуючись ст. 5, 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175, ЄДРПОУ 38652962) до Комунального підприємства будинкоуправління Донської селищної ради (85772, Донецька область, Волноваський район, смт. Донське, вул. Спортивна, 3, ЄДРПОУ 03337102) - задовольнити частково.
Зобов`язати Комунальне підприємство будинкоуправління Донської селищної ради вжити заходи на усунення всіх порушень, встановлених актом від 19 грудня 2019 року № 85.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Повний текст судового рішення прийнятий в письмовому провадженні 13 квітня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження, передбачений ст. 295 КАС України, продовжуються на строк дії такого карантину.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.В. Зінченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2020 |
Оприлюднено | 14.04.2020 |
Номер документу | 88717553 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зінченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні