Справа № 560/674/20
РІШЕННЯ
іменем України
13 квітня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління Державної казначейської служби України в Хмельницькому районі Хмельницької області до Дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом №38 від 29.01.2020, в якому просить стягнути з Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії Хліб України Богданівецький комбінат хлібопродуктів прострочену заборгованість за бюджетними позичками в розмірі 17 921 226,45 гривень.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що згідно Порядку надання і повернення бюджетної починки для фінансування державного контракту 1995 року на поставку до державних ресурсів зерна, сортового і гібридного насіння зернових культур, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 12 липня 1995 року №119/109/193, Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11 квітня 1996 року №72/113, Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчою зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, затвердженого Наказом Міністерства сільського господарства і продовольства України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії "Хліб України" від 4 березня 1997 року № 70/54/18, Постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 № 1003 Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року Відповідачу було надано безвідсоткову фінансову допомогу. Однак, Відповідач фінансову безвідсоткову допомогу не повернув у законодавчо встановлені строки, у зв`язку із чим борг станом на дату подання позову складає: основний борг - 6393785,73 грн, пеня - 11527440,72 гривень. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості", управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькому районі Хмельницької області на адресу ГУ ДПС у Хмельницькій області скеровано подання № 177, 180, 183, 184, 185, 187, 189, 191 від 10.12.2019 для здійснення заходів щодо стягнення з Відповідача простроченої заборгованості на загальну суму 17921226,45 гривень.
Ухвалою суду від 13.02.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Зазначену ухвалу вручено відповідачу 16.02.2020, що стверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачем не надано, тому суд вирішує справу за наявними матеріалами з урахуванням ст. 126 КАС України, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
20.02.2020 до суду від третьої особи поступили пояснення по справі №01-27/443 від 19.02.2020, в яких Управління Державної казначейської служби України в Хмельницькому районі Хмельницької області вказує, що обліковує заборгованість та здійснює нарахування пені на відповідну заборгованість за бюджетними позичками та фінансовою допомогою дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" (арк. спр. 43-46, т. 1).
Встановивши фактичні обставини на які позивач покликається як на підставу своїх вимог, оцінивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
Згідно з Витягом з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 05.02.2020, відповідач - Дочірнє підприємство Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" має код 00953088 і знаходиться ця юридична особа: селище Богданівці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31345 (арк. спр. 30-33, т. 1).
Судом встановлено, та підтверджується матеріалами справи, що згідно Порядку надання і повернення бюджетної починки для фінансування державного контракту 1995 року на поставку до державних ресурсів зерна, сортового і гібридного насіння зернових культур, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 12 липня 1995 року №119/109/193, Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11 квітня 1996 року №72/113, Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчою зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, затвердженого Наказом Міністерства сільського господарства і продовольства України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії "Хліб України" від 4 березня 1997 року № 70/54/18, Постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 № 1003 Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року відповідачу було надано безвідсоткову фінансову допомогу.
Відповідач фінансову безвідсоткову допомогу не повернув у законодавчо встановлені строки, у зв`язку із чим утворилася заборгованість.
Відповідно до корінця податкової вимоги форми "Ю" №2-58 (П) від 13.02.2020, загальна сума заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками, наданими Міністерством фінансів України у 1993-1998 роках платника податків станом на 12.02.2020 становить 17921226,45 гривень (арк. спр. 26, т. 1).
Відповідно до подань Управління Державної казначейської служби у Хмельницькому районі №177, 180, 183, 184, 185, 187, 189, 191 від 10.12.2019, станом на 01.12.2019 прострочена заборгованість Дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" перед державою за бюджетними позичками, фінансовою допомогою та пеня, складає 17921226,45 гривень.
Прострочена заборгованість Дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" перед державою в розмірі 17921226,45 гривень також підтверджується довідкою про стан розрахунків з бюджетами станом на 14.01.2020, розрахунком суми позовних вимог (арк. спр. 23, 24-25, т. 1).
Відповідно до ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України, прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання. Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.
З метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 року №174 затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок №174).
Пунктом 1 Порядку №174 встановлено, що цей Порядок: регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички / фінансову допомогу у 1993 - 1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою; встановлює механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та територіальними органами Державної казначейської служби на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.
Згідно з п. 2 Порядку №174, боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою; бюджетна позичка / фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993 - 1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; пеня - сума коштів, яку боржник зобов`язаний сплатити у разі порушення ним зобов`язань за кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; прострочена заборгованість за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги.
Відповідно до п. 6 Порядку №174, облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані. Кошти, що надходять до бюджету в рахунок погашення простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, зараховуються органами Державної казначейської служби на рахунки, відкриті згідно з бюджетною класифікацією.
Згідно з п. 10 Порядку №174, з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Пунктом 15 Порядку №17 визначено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
Відповідно до п.п. 19-1.1.38 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України, контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19 3 цього Кодексу: забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно з п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Враховуючи системний аналіз викладених положень, органи державної податкової служби України, отримавши подання органу державного казначейства щодо наявності непогашеної податкової заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за надану останньому фінансову допомогу, а також пені, нарахованої на таку заборгованість, вправі звертатися до суду з відповідним позовом про стягнення такої заборгованості без обмеження строками позовної давності.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені в постанові Верховного Суду від 29 січня 2019 року по справі №807/257/14 (адміністративне провадження №К/9901/4647/18).
Частиною 5 ст. 242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З врахуванням наведеного, а також того, що на час розгляду справи заборгованість за бюджетними позичками в розмірі 17921226,45 гривень відповідачем не сплачена, суд приходить до висновку про наявність передбачених чинним законодавством підстав для стягнення з Дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" простроченої заборгованості, тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судових витрат, які визначені ст. 132 КАС України, і підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України, немає.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити.
Стягнути з Дочірнього підприємства Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" на користь Державного бюджету України прострочену заборгованість за бюджетними позичками в розмірі 17921226,45 (сімнадцять мільйонів дев`ятсот двадцять одна тисяча двісті двадцять шість гривень сорок п`ять копійок) гривень.
Судових витрат, які визначені ст. 132 КАС України, і підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України, немає.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 13 квітня 2020 року
Позивач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957) Відповідач:Дочірнє підприємство Державна акціонерна компанія "Хліб України" Богданівецький комбінат хлібопродуктів" (с. Богданівці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31345 , код ЄДРПОУ - 00953088) Третя особа:Управління Державної казначейської служби України в Хмельницькому районі Хмельницької області (пров. Камянецький, 4, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38045535)
Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2020 |
Оприлюднено | 14.04.2020 |
Номер документу | 88719731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні