ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.04.2020 місто Дніпро Справа № 904/4168/19
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),
суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 (повний текст оформлений 15.01.2020, суддя Фещенко Ю.В.) у справі №904/4168/19
за позовом: Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради, м. Дніпро
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа", м. Дніпро
про стягнення 113 654 грн. 85 коп., -
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2019 року Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" на свою користь 113 654,85 грн. заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19 позов задоволено частково: з Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" на користь Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради стягнуто 107 837,61 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення та 1822,68 грн. судового збору; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що за результатами контролю якості стічних вод підприємства відповідача відповідно до актів від 26.10.2016, від 17.10.2017 виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що підтверджується відповідними протоколами вимірювання показників складу та властивостей стічних вод та у зв`язку з цим проведено розрахунки величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням на суму 15636,66 грн. (який частково було оплачено відповідачем; залишок заборгованості складає 5 036.66 грн.) та на суму 102 800,95 грн., які відповідачем не оплачені. Місцевий господарський суд дійшов до висновку, що перевірка якості стічних вод підприємства відповідача 26.10.2016 та 17.10.2017 здійснювалась відповідно до чинного законодавства, тому є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо стягнення з відповідача на користь позивача 107 837,61 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення.
Оскільки складання акту від 12.06.2018 відбулося в період дії нових Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення (Правила № 316), здійснення розрахунку величини плати за скид вод з понаднормативним забрудненням відповідно до положень Правил №129 місцевий господарський суд визнав безпідставними та відмовив у задоволенні позовних вимог про стягнення 5 817,24 грн. за рахунком № 75736 від 31.08.2018.
Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга мотивована порушенням процедури відбору проб 26.10.2016, 17.10.2017 та 12.06.2018, а саме: не було складено усіх необхідних документів на підтвердження обставин, на які він посилається, а також не надано доказів для підтвердження належності лабораторного дослідження, за результатами якого було встановлено перевищення меж забруднюючих речовин та нарахована відповідна плата, яку заявлено до стягнення у даній справі.
Апелянт зазначає, що позивачем під час відбору проб на визначення показників БСК та ХСК порушені вимоги КНД 211.1.0.009-94. Гідросфера та Правила 129. Також апелянт звертає увагу, що вимірювання проведені понад 5 днів, однак не зазначено, чи здійснювалось консервування проб. Не погоджується апелянт і із здійсненими нарахуваннями та застосованою формулою.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 06.03.2020 (колегією суддів у складі: головуючий суддя - Орєшкіна Е.В. (доповідач), судді: Широбокова Л.П., Подобєд І.М.) відкрито апеляційне провадження з розгляду апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19, розгляд скарги призначений у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи, в порядку письмового провадження.
12.03.2020 від Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує та просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін. Позивач зазначає, що перевірку здійснено в установленому порядку, а зафіксовані порушення підтверджуються належними доказами. Позивач зазначає, що відібрання проб відбулося з дотриманням КНД 211.1.0.009-94. Гідросфера та Правил 129 ручним пробовідбірником та поміщенням проб у сумку холодильник.
Також позивач стверджує, що ним правильно застосовано формулу розрахунку плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення, різниця між розрахунками у 2016 році та 2017 році мала місце у зв`язку зі зміною тарифу.
Відповідно до частини 1 статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи (частина 10 статті 270 Господарського процесуального кодексу України)
Враховуючи, що апелянтом не наведено конкретних обставин справи, які перешкоджали б розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд здійснює перегляд оскаржуваного рішення суду першої інстанції без повідомлення учасників справи в порядку письмового провадження.
Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, перевіривши правильність висновків місцевого господарського суду, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 18.08.2014 між Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпропетровської міської ради (водоканал) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" (абонент) був укладений договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення №13204, відповідно до умов якого водоканал зобов`язується надавати абоненту послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення (послуги), а абонент оплачувати послуги в порядку і умовах, визначених договором та діючим законодавством. При цьому, сторони керуються Законом України "Про питну воду та водопостачання" від 10.01.2002 №2918-ІІІ, Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (далі - Правила № 190), Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37 (далі - Правила №37), Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів", затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37 (далі - Інструкція №37), рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради №1895 від 25.12.2012 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська", Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затвердженого Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 №30 зі змінами та доповненнями (преамбула та пункт 2.1. договору).
Відповідно до змісту додатка № 2 до договору об`єктами користування водопостачанням та водовідведенням є: склад за адресою вул. Г. Сталінграда, 249; виробничий цех за адресою: вул. Г. Сталінграда, 249-Д (а.с.19).
У пункті 9.1. договору сторони визначили, що договір набуває чинності з моменту підписання сторонами та скріплення печатками, і в частині надання послуг діє до 18.08.2015, а в частині їх оплати - до повного виконання; з моменту набуття чинності договору будь-які діючі до моменту договору, угоду, що укладені сторонами з правовідносин, зо регулюються договором, втрачають чинність крім зобов`язань абонента з оплати.
Відповідно до пункту 3.15. договору абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах встановлені рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради №1895 від 25.12.2012 "Про затвердження правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська" та наводяться у додатку № 4 до договору.
Нарахування проводяться по нормативу плати за очищення 1 куб. м. стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп ), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз ) та коефіцієнтом кратності (Кк ), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми (пункт 3.16. договору).
Відповідно до пункту 3.19 договору плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь об`єм стічних вод, скинутих абонентом протягом календарного місяця, коли було зафіксовано перевищення допустимої концентрації.
Відповідно до пункту 4.4 договору абонент зобов`язаний самостійно отримувати від водоканалу два примірника актів - рахунків приймання наданих послуг.
У пункті 4.10 договору сторони визначили, що величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення водоканалу з понаднормативними забрудненнями розраховується згідно Інструкції № 37. Така оплата здійснюється абонентом не пізніше 10 днів з дати отримання листа-повідомлення та рахунку.
У пунктах 7.2.5, 7.2.8 договору сторони погодили, що абонент зобов`язаний забезпечити безперешкодний доступ до мереж, арматури, засобів обліку, розподільчих систем та іншого обладнання водопостачання та водовідведення абонента представників водоканалу, за наявності в них відповідного посвідчення, для контролю за технічним станом, за рівнем споживання води питної, а також для виконання відключення і обмеження водопостачання та водовідведення; не перешкоджати здійсненню контролю інженерного обладнання в приміщеннях абонента; не перевищувати рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах та нести відповідальність за якісний склад стічних вод.
Допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах встановлені рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведенню) стічних вод підприємства у систему каналізації м. Дніпропетровська" (далі - Правила №129).
У пункті 1.7 Правил №129 визначено, що кожне підприємство скидає стічні води в міську каналізаційну систему через окремий випуск з обов`язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих за межами підприємства в місцях, що мають під`їзді дороги. Об`єднання випусків стічних вод від кількох підприємств дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного підприємства.
Підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та документів. Періодичність відбору контрольних проб - не менш, ніж один раз у півроку (пункт 7.7 Правил №129).
Згідно з пунктом 7.12 Правил №129 відбір стічних вод підприємств виконується уповноваженими представниками "Водоканалу", що фіксується в актах. Такий акт має юридичну силу і є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
26.10.2016 співробітники Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради прибули за адресою Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" (проспект Богдана Хмельницького, 249, 249-Д) з метою проведення відбору проб стічних вод для подальшого контролю їх якості у відповідності до пункту 7.11. Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська" № 129 від 19.02.2015.
26.10.2016 представником Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради у присутності представника відповідача було здійснено відбір проб стічних вод, про що складений акт відбору проб стічних вод від 26.10.2016. Вказаний акт підписаний трьома представниками Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради та головним механіком Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" Приваловим Д.І. (а.с.22).
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах було проведено аналіз, за результатами проведеного лабораторного аналізу виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що підтверджується відповідним протоколом вимірювання показників складу та властивостей стічних вод підприємства (а.с.23), який було направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" листом №7778/24ч/14 від 03.11.2016 (а.с.24).
У зв`язку з цим проведено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за серпень, вересень, жовтень 2016 року (а.с.25).
Відповідно до розділу 8 Правил № 129 Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради був здійснений розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за серпень, вересень, жовтень 2016 року та нарахована до сплати додаткова плата за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах в сумі 15 636,66 грн. з ПДВ.
Розрахунок на суму 15 636,66 грн. 66 коп. був направлений Товариству з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" разом з листом №8501/2414 від 23.11.2016 (а.с. 26). Також позивачем було виставлено рахунок №102336 від 10.11.2016 на суму 15 636 грн. 66 коп. (а.с.27).
Вказаний розрахунок було оплачено Товариством з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" лише частково - в сумі 10 600,00 грн., не оплаченою залишилася частина в сумі 5 036,66 грн.
17.10.2017 співробітники Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради прибули за адресою Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" (проспект Богдана Хмельницького, 249, 249-Д) з метою проведення відбору проб стічних вод для подальшого контролю їх якості у відповідності до пункту 7.11. Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська" № 129 від 19.02.2015.
17.10.2017 представником Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради у присутності представника відповідача було здійснено відбір проб стічних вод, про що складений акт відбору проб стічних вод від 17.10.2017. Вказаний акт підписаний трьома представниками Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради; головний механік Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" Привалов Д.І. від підпису відмовився (а.с.30).
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах було проведено аналіз. За результатами проведеного лабораторного аналізу виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що підтверджується відповідним протоколом вимірювання показників складу та властивостей стічних вод підприємства (а.с.31), який було направлено відповідачу листом № 12727/2414 від 24.10.2017 (а.с.32).
У зв`язку з цим проведено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за серпень, вересень, жовтень 2017 року (а.с.33).
Відповідно до розділу 8 Правил № 129 Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради був здійснений розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за серпень, вересень, жовтень 2017 року із застосуванням Кк =10 (як систематичне порушення, повторність) та нарахована до сплати додаткова плата за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах в сумі 102 800,95 грн. з ПДВ.
Розрахунок на суму 102 800,95 грн. був направлений Товариству з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" разом з листом №13382/24-14 від 13.11.2017 (а.с. 34). Також Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради було виставлено рахунок № 102556 від 30.11.2017 на суму 102 800,95 грн. (а.с.35).
12.06.2018 представником Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради у присутності представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" було здійснено відбір проб стічних вод, про що складений акт відбору проб стічних вод від 12.06.2018. Вказаний акт підписаний трьома представниками Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради та начальником виробництва Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" Хасановим Т.О. (а.с.36).
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах було проведено аналіз, за результатами проведеного лабораторного аналізу виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що підтверджується відповідним протоколом вимірювання показників складу та властивостей стічних вод (а.с.37-38), який було направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" листом №6205/2414 від 21.06.2018 (а.с.39).
У зв`язку з цим проведено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за квітень, травень, червень 2018 року (а.с.40).
Відповідно до розділу 8 Правил №129 Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради був здійснений розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за квітень, травень, червень 2018 року та нарахована до сплати додаткова плата за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах в сумі 5 817,24 грн. з ПДВ.
Розрахунок на суму 5 817 грн. 24 коп. направлений Товариству з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" разом з листом № 8393/2414 від 13.08.2018 (а.с. 41). Також Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради було виставлено рахунок №75736 від 31.08.2018 на суму 5 817,24 грн. (а.с.42).
Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради посилається на несплату Товариством з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у сумі 113 654,85 грн., відповідно до рахунку №102336 від 10.11.2016 у сумі 5 036,66 грн., рахунку №102556 від 30.11.2017 у сумі 102 800,95 грн., рахунку №75736 від 31.08.2018 на суму 5 817,24 грн., проти чого заперечує відповідач, що і є причиною виникнення спору.
Предметом спору є стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у сумі 113 654,85 грн., відповідно до рахунків №102336 від 10.11.2016 у сумі 5 036,66 грн., №102556 від 30.11.2017 у сумі 102 800,95 грн., №75736 від 31.08.2018 на суму 5 817,24 грн.
Відповідно до частини 1 статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі викиди та скиди у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.
Частиною 6 статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища закріплено, що екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 №37 Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №402/6690, затверджено відповідні Інструкція та Правила, які визначають підстави для стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів.
Згідно з пунктом 1.5. Правил приймання на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.
Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров`я України. Місцеві Правила приймання є обов`язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (пункт 1.6. Правил приймання).
Статтею 13-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Так, рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 за №129 затверджені Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємства в систему каналізації м. Дніпропетровська, що поширюються на КП "Дніпроводоканал" та підприємства, установи, організації усіх форм власності, фізичних осіб-підприємців, що скидають усі види стічних вод у комунальну систему каналізації міста (пункт 1.2. Правил).
Загальнодержавні Правила і Інструкція №37 скасовані розпорядженням Кабінету Міністрів України №166-р від 10.03.2017, втім, апеляційний господарський суд зауважує, що враховуючи дію законів у часі, вони застосовуються до частини спірних відносин, оскільки такі правовідносини сторін виникли під час дії вказаних нормативно-правових актів (у 2016 році).
В пункті 1.5 Правил №129 зазначено, що Правила встановлюють вимоги до підприємств, які скидають свої стічні води до міської каналізації, регламентують взаємні права та обов`язки підприємств і водоканалу, порядок контролю за виконанням цих Правил, відповідальність та засоби впливу за їх порушення.
Пунктами 2.1.2, 2.1.3 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська встановлено, що водоканал має право згідно графіку відбору контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред`являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням нормативу плати за очищення та коефіцієнт кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень при порушенні Правил приймання.
Відповідно до пункту 2.1.6 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська водоканал має право здійснювати позаплановий (в будь-яку годину доби), непогоджений з підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються, та застосовувати на підставі результатів контролю (при виявленні порушень Правил приймання та умов договору на надання послуг водопостачання та водовідведення) відповідні заходи.
Згідно з підпунктами 2.4.4, 2.4.5, 2.4.8 Правил №129 встановлено, що підприємства зобов`язані дотримуватись встановлених водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках підприємства; сплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників; забезпечувати можливість проведення уповноваженими представниками водоканалу у будь-який час доби обстеження роботи локальних очисних споруд (далі ЛОС) та контролю за скиданням стічних вод к міську каналізаційну мережу, включаючи надання необхідних документів, визначених цими Правилами приймання та Правилами користування, надавати допомогу при відборі проб стічних вод та вивченні режиму їх скиду.
Відповідно до пункту 3.2 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська підприємство несе відповідальність за якість стічних вод, які скидає у міську каналізаційну мережу.
Стічні води, які підлягають прийманню до міської каналізаційної мережі, не повинні містити забруднюючі речовини з перевищенням допустимих концентрацій, установлених місцевими Правилами приймання (пункт 4.2 Правил приймання стічних вод №37).
Згідно пунктом є) частини 2, частини 4 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Пунктом 7.12 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська встановлено, що відбір разових проб стічних вод підприємств виконується уповноваженими представниками водоканалу, що фіксується в актах (додатки 3, 5), які підписують як представник водоканалу, так і представник підприємства; такий акт має юридичну силу і є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (у разі виявлення перевищення допустимої концентрації).
Пунктами 7.22, 7.23 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська передбачено, що при виявленні перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин, встановлених Правилами приймання та договором, водоканал у 15-денний строк після закінчення аналізу направляє підприємству лист-повідомлення про перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах та протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод; після формування рахунку за послуги водопостачання та водовідведення за місяць, у якому були відібрані проби, направляє підприємству листом-попередженням розрахунок плати за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин з подальшим стягненням у наступному місяці плати за скид понаднормативних забруднень; підприємство зобов`язано оплатити наданий водоканалом сформований рахунок у 10-денний строк з моменту його отримання.
Згідно з пунктом 8.6. Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих підприємством за місяць; у випадку повторного встановлення факту перевищення забруднюючих речовин - три календарних місяці (місяця, в якому відібрана проба і було зафіксовано перевищення ДК та двох попередніх).
Відповідно до пункту 3.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37, при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, підприємства сплачують водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м. стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій, обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод та коефіцієнтом кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
В силу статей 525, 526 Цивільного кодексу України та статті 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, умов договору та вимог зазначених Кодексів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Враховуючи визначені сторонами у пункті 4.10 договору порядок та строки оплати рахунків від 30.11.2016 та від 30.11.2017, місцевий господарський суд, з яким погоджується апеляційний господарський суд, визнав строк їх оплати таким, що настав.
Доказів на підтвердження повної оплати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення за актами від 26.10.2016 (залишок в сумі 5 036,66 грн.) та від 17.10.2017 (в сумі 102 800,95 грн.) відповідач не надав, тому місцевий господарський суд дійшов до висновку, що є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо стягнення з відповідача на користь позивача 107 837,61 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення.
Апелянт не погоджується із таким висновком місцевого господарського суду, посилаючись на порушення процедури відбору проб 26.10.2016, 17.10.2017 та 12.06.2018, а саме: не було складено усіх необхідних документів, на підтвердження обставин, на які він посилається, а також не надано доказів для підтвердження належності лабораторного дослідження, за результатами якого було встановлено перевищення меж забруднюючих речовин та нарахована відповідну плату, яку заявлено до стягнення у даній справі.
Між тим, як правильно зазначено місцевим господарським судом, 26.10.2016 та 17.10.2017 Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради були складені акти відбору проб стічних вод, які відповідають вимогам, визначеним Правилами № 129; також, до матеріалів справи були долучені акти обстеження від 26.10.2016, 17.10.2017 та від 12.06.2018 (а.с.115-117); копії актів обстеження та відбору кожного разу вручалися представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа".
Проби, відібрані 17.10.2017, для визначення завислих речовин, БСК та ХСК відбиралися за допомогою одного пробовідбірника та розливалися в окремий посуд, як зазначено в акті, без переливу; твердження Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" про те, що кількість пробовідбірників повинна відповідати кількості тари чи то кількості інгредієнтам, по яким проводиться відбір, є результатом неправильного розуміння вимог КНД 211.1.0.009-94. Гідросфера та Правил 129. Так, поняття "Без переливу" означає, що не можна переливати з однієї тари у іншу з метою недопущення зміщування стічної води, призначеної для вимірювання різних показників.
Наявними в матеріалах справи копіями журналів підтверджується, що аналізи (по інгредієнтам, за якими виявлено перевищення) проводилися у строки, визначені нормативними документами, а отже консервація не проводилася.
З приводу різних об`ємів та нормативів плати, які Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради використовувало при розрахунку величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями за серпень, вересень, жовтень 2016 року, апеляційний господарський суд зазначає, що, за поясненнями позивача, які підтверджуються матеріалами справи, у даному випадку мала місце зміна тарифу за послуги водовідведення і, як наслідок, зміна нормативу плати.
Також, місцевим господарським судом відмовлено у стягненні суми 5 817,24 грн. за неоплаченим відповідачем рахунком № 75736 від 31.08.2018.
Відмовляючи у стягнення 5 817,24 грн., місцевий господарський суд дійшов до висновку, що під час складання акту та розрахунок за актом від 12.06.2018 позивачем безпідставно було застосовано Правила № 129.
Так, 02.02.2018 набрали чинності Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316.
Зазначені Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб -підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (пункт 2 Правил №316).
В той же час, до цього моменту діяли Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська (далі - Правила №129), що були затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129, та які були прийняті на виконання вимог законодавства у галузі питного водопостачання та водовідведення, яке діяло на той час.
Однак, в даному випадку, складання акту від 12.06.2018 відбулося в період дії нових Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення (далі - Правила №316), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316.
При цьому, здійснюючи розрахунки величини плати за скид вод з понаднормативним забрудненням на підставі акту від 12.06.2018, позивач керувався положеннями Правил №129.
Місцевий господарський суд дійшов до висновку, що у позивача не було правових підстав для розрахунку величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями за актом від 12.06.2018 (як і підстав складати такий акт) за умовами Правил №129, так як вони не підлягали застосуванню, оскільки не відповідали вимогам чинного законодавства України на той момент.
Крім того, здійснивши порівняння розмірів гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, які застосував позивач у розрахунку за квітень, травень, червень 2018 року, що визначені Правилами № 129, з гранично допустимими концентраціями аналогічних забруднюючих речовин, визначених Правилами №316, судом встановлено, що гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин, що передбачені Правилами № 316, є значно більшими, ніж передбачалось Правилами №129.
Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 має вищу юридичну силу порівняно з рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 №129.
Вказана правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 28.08.2019 у справа № 920/619/18.
Апелянт в апеляційній скарзі просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19, однак апеляційна скарга не містить будь-яких доводів щодо безпідставності відмови у задоволенні позову про стягнення 5 817,24 грн.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги.
Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Добра Справа" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.01.2020 у справі №904/4168/19 залишити без змін.
Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Добра Справа".
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, зазначених у пункті 2 частини 3 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Повна постанова складена 13.04.2020.
Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна
Суддя Л.П. Широбокова
Суддя І.М. Подобєд
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2020 |
Оприлюднено | 14.04.2020 |
Номер документу | 88721159 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Фещенко Юлія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні