ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14 квітня 2020 року Справа № 280/590/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Токмацької районної ради Запорізької області (71700, Запорізька область, м. Токмак, вул. Центральна, 45, код ЄДРПОУ 20509266) про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Токмацької районної ради Запорізької області (далі - відповідач), відповідно до якого позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення 59 позачергової сесії Токмацької районної ради Запорізької області сьомого скликання від 28.12.2019 №1 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області ;
поновити позивача на посаді заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області.
Ухвалою судді від 28.01.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі, підготовче засідання призначено на 20.02.2020.
Ухвалою суду від 20.02.2020 підготовче засідання відкладено до 12.03.2020.
Ухвалою суду від 12.03.2020 провадження у справі зупинено для надання сторонам часу для примирення до 31.03.2020.
Ухвалою суду від 31.03.2020 провадження у справі поновлено.
31.03.2020 позивачем подано клопотання про закінчення підготовчого провадження та перехід до розгляду справи по суті 31.03.2020. Крім того просить розглядати справу в порядку письмового провадження.
30.03.2020 представником відповідача подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Ухвалою суду від 31.03.2020 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду з 31.03.2020, подальший розгляд справи вирішено здійснювати у письмовому провадженні.
За таких обставин та керуючись частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе розглянути справу на підставі наявних у ній доказів у порядку письмового провадження.
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 243 КАС України, у виняткових випадках залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.
Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Рішенням першої сесії сьомого скликання Токмацької районної ради Запорізької області від 25.11.2015 №3 заступником голови Токмацької районної ради Запорізької області обрано ОСОБА_1 , присвоєно їй 9 ранг посадової особи місцевого самоврядування.
Рішенням п`ятдесят дев`ятої позачергової сесії сьомого скликання Токмацької районної ради Запорізької області від 28.12.2019 №1 достроково припинено повноваження та звільнено з посади заступника голови Токмацької районної ради ОСОБА_1 .
Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши пояснення сторін, вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні дійшов наступних висновків.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування перед територіальними громадами встановлена приписами статті 75 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Так, зазначена стаття передбачає:
Органи та посадові особи місцевого самоврядування є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед територіальними громадами. Вони періодично, але не менш як два рази на рік, інформують населення про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, місцевого бюджету, з інших питань місцевого значення, звітують перед територіальними громадами про свою діяльність.
Територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.
Порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальними громадами визначаються цим та іншими законами.
Таким чином, вказані положення передбачають право територіальної громади через утворені ними органи місцевого самоврядування у будь-який час, на дострокове припинення повноважень посадової особи органу місцевого самоврядування. Тобто, районна рада має право звільнити заступника голови.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.
Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Права і свободи людини і громадянина захищаються судом (ст. 55 Конституції України). Кожному гарантовано право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь - якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Згідно вимог ст. 5-1 КЗпП України однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Як слідує з оскаржуваного рішення від 28.12.2019 №1, рішення прийнято на підставі пункту 1 частини першої статті 43, частин третьої та п`ятої статті 56 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та пунктами 2.5.11, 2.5.12 глави 5 Регламенту роботи Токмацької районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням районної ради від 11.12.2015 №2, враховуючи звернення 1/3 депутатів від загального складу районної ради від 26.12.2019 щодо дострокового припинення повноважень заступника голови Токмацької районної ради, враховуючи протокол спільного засідання постійних комісій районної ради від 28.12.2019 №9 та результати таємного голосування.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в України від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 43 Закону №280/97 виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання, зокрема, щодо обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади.
Порядок обрання, повноваження заступника голови районної, районної у місті ради та перший заступник, заступника голови обласної ради визначено статтею 56 Закону №280/97.
Згідно частини першої вказаної статті районна, районна у місті рада обирає заступника голови ради.
Згідно частини третьої статті 56 Закону №280/97 повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради можуть бути достроково припинені без припинення повноважень депутата відповідної ради за рішенням відповідної ради, що приймається шляхом таємного голосування. Питання про дострокове припинення їх повноважень може бути внесено на розгляд відповідної ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради або голови ради.
Відповідно до частини п`ятої статті 56 Закону №280/97 у випадках, передбачених частинами третьою та четвертою цієї статті, відповідна особа звільняється з посади заступника (першого заступника) голови ради з дня припинення її повноважень.
Питання, пов`язані з прийняттям (обранням, призначенням) громадян на публічну службу, її проходженням та звільненням з публічної служби (припиненням), врегульовано Закон України від 07 червня 2001 року № 2493-III Про службу в органах місцевого самоврядування (далі - Закон № 2493-III).
Відповідно до статті 1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (стаття 2 Закону № 2493-III).
Відповідно до вимог статті 7 Закону № 2493-III посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
У статті 10 Закону № 2493-III зазначено, що прийняття на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради здійснюється шляхом затвердження відповідною радою.
Отже, з урахуванням статті 10 Закону № 2493-III заступник селищного голови є посадовою особою органу місцевого самоврядування і його діяльність є публічною службою.
Як на підставу незаконності оскаржуваного рішення про припинення повноважень позивач зазначає про порушення процедури прийняття такого рішення.
Зокрема, позивач зазначає, що проект рішення про дострокове припинення її повноважень та звільнення з посади не розглядався на Президії районної ради, що зумовлює незаконність винесення цього питання на розгляд на пленарному засіданні сесії.
Відповідно до клопотання відповідача (вх. №15285 від 01.04.2020) голова Токмацької районної ради Запорізької області зазначає, що в даному питанні щодо обов`язку розгляду президією ради питань, що внесені до проекту порядку денного сесії, відповідач визнає в даній частині посилання позивача та зазначає, що Президію дійсно не було скликано, але у зв`язку з тим, що майже всі члени Президії були присутні на спільній комісії, вважає, що рішення було розглянуто.
Розглядаючи вказане питання, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 57 Закону №280/97 районна, обласна рада може утворити президію (колегію) ради. Президія (колегія) ради є дорадчим органом ради, який попередньо готує узгоджені пропозиції і рекомендації з питань, що передбачається внести на розгляд ради. Президія (колегія) ради може приймати рішення, які мають дорадчий характер. До складу президії (колегії) ради входять голова ради, відповідно заступник голови районної, районної у місті ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради, голови постійних комісій ради, уповноважені представники депутатських груп і фракцій. Президія (колегія) ради діє на основі Положення про неї, що затверджується радою.
Регламент роботи Токмацької районної ради сьомого скликання затверджено рішенням Токмацької районної ради Запорізької області від 11.12.2015 №2 (далі - Регламент).
Згідно статті 3.5.2 Регламенту проекти рішень районної ради і пропозиції до них попередньо розглядаються головою, постійними комісіями, президією районної ради. При підготовці проектів рішень беруться до уваги лише письмові пропозиції, що надійшли голові, постійним комісіям ради і були ними враховані або відхилені з тих чи інших причин.
Рішенням Токмацької районної ради Запорізької області від 11.12.2015 №7 затверджено Положення про Президію Токмацької районної ради (далі - Положення про Президію), відповідно до пункту 1 розділу 1 якого Президія районної ради є постійно діючим дорадчим органом ради, який попередньо готує узгоджені пропозиції в рекомендації з питань, що передбачається внести на розгляд ради. Президія забезпечує колективний розгляд питань поточної роботи а період між сесіями, може надавати рекомендації з питань надзвичайних непередбачених ситуацій в районі. Згідно пункту 4 розділу 2 Положення про Президію, Президія приймає рішення більшістю голосів від присутніх її членів. Рішення Президії оформлюється протокольно. Протокол засідання Президії ведеться виконавчим апаратом районної ради і підписується головуючим.
Згідно листа Токмацької районної ради Запорізької області від 20.01.2020 за вих. №018 на Президії районної ради не розглядався проект рішення Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади заступника голови Токмацької районної ради ОСОБА_1 , проект розглядався на спільному засіданні постійних комісій, на якому були присутні голови постійних комісій, керівники депутатських фракцій та груп.
Таким чином, суд погоджується з твердженням позивача щодо порушення порядку розгляду проекту рішення Президією районної ради.
Крім того, позивач зазначає, що попередній розгляд питання про дострокове припинення повноважень проводився неповноважним складом спільного засідання постійних комісій, а рішення такого спільного засідання не може вважатися ухваленим, адже за нього було віддано менше голосів, ніж мінімально встановлена їх кількість законом.
Відповідно до клопотання відповідача (вх. №15285 від 01.04.2020) голова Токмацької районної ради Запорізької області зазначає, що в даному питанні відповідач визнає вказані факти частково та вказує, що 28.12.2019 під час проведення спільного засідання, на якому були присутні 18 депутатів із загального складу 26, депутат Катречко С.Д. ознайомив всіх присутніх з проектом рішення. Після обговорень, головуючий на спільному засіданні ( ОСОБА_2 ) поставив на голосування питання стосовно внесення чи не внесення проекту рішення на розгляд сесії. 11 осіб з 18 рекомендували внести проект рішення до черги денної позачергової сесії. У зв`язку з вищезазначеним, просить вважати рішення Про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови районної ради Запорізької області від 28.12.2019 №1 таким, що пройшло розгляд постійних комісій ради.
Розглядаючи вказане питання судом встановлено наступне.
Згідно із частиною першою статті 47 Закону №280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішення ради, її виконавчого комітету.
Статтею 3.5.2 Регламенту проекти рішень районної ради і пропозиції до них попередньо розглядаються, зокрема, постійними комісіями.
Підпунктом 1 статті 2.6.15 Регламенту передбачено, що за дорученням ради чи за власною ініціативою може проводитись спільне засідання двох чи більше комісій ради.
Підпунктом 3 статті 2.6.15 і статтею 2.6.8 Регламенту встановлено, що порядок проведення спільного засідання комісій має відповідати нормам, викладеним у регламенті; засідання постійної комісії є правомочним, якщо в ньому бере участь більше половини від загального складу комісії.
Також, відповідно до пункту 2 розділу IV Положення про постійні комісії Токмацької районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням районної ради від 11.12.2015 № 5, засідання постійних комісій є правомочними, якщо в них беруть участь більше половини від загального складу комісії.
Підпункт 4 статті 2.6.15 Регламенту передбачає, що спільним ухваленим рішенням вважається рішення, за яке проголосувала більшість від складу в кожній комісії, що брала участь у спільному засіданні.
З огляду на вказані приписи Закону №280/97-ВР та Регламенту, обов`язковою підставою для розгляду питання радою, на черговій сесії, є надання проекту рішення ради
Суд звертає увагу, що вказаними нормами закріплено кількісний склад правомочності засідання постійної комісії та кількості учасників, що голосують за прийняте рішення, яка розраховується від загального складу комісії, а не від кількості присутніх на засіданні.
До складу постійних комісій Токмацької районної ради Запорізької області входять: з гуманітарних питань, соціального захисту населення, спільної власності та регуляторної політики (далі по тексту - перша комісія) - 7 осіб; до складу постійної комісії з питань агропромислового розвитку, законності та депутатської діяльності (далі по тексту - друга комісія) - 8 осіб; до складу постійної комісії з питань бюджету, фінансів та соціально- економічного розвитку (далі по тексту - третя комісія) - 9 осіб.
Таким чином, для того, щоб спільне засідання постійних комісій було правомочним необхідно щоб в ньому мали брати участь: від першої комісії - щонайменше 4 особи; від другої комісії - щонайменше 5 осіб; від третьої комісії - щонайменше 5 осіб.
Стільки ж осіб мали щонайменше проголосувати за рішення для того, щоб воно вважалося спільно ухваленим. Тобто, щоб рішення вважалося ухваленим, потрібно щонайменше 14 голосів за .
Відповідно до матеріалів справи судом встановлено, що 28.12.2019 проект рішення про дострокове припинення повноважень позивача було розглянуто на спільному засіданні трьох постійних комісій, але таке засідання, було неправомочним, оскільки зі складу постійної комісії з гуманітарних питань, соціального захисту населення, спільної власності та регуляторної політики були присутні лише 2 особи (при мінімальному кворумі 4 особи).
Крім того, як слідує з протоколу спільного засідання постійних комісій від 28.12.2019, за питання щодо винесення на розгляд сесії проекту рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1 , як заступника голови районної ради, проголосувало лише 11 осіб, при тому що мінімальна кількість голосів для того, щоб рішення вважалося ухваленим та набрало чинності, повинно бути 14 голосів.
Таким чином, суд погоджується з твердженням позивача, що попередній розгляд питання про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1 проводився неповноважним складом спільного засідання постійних комісій, відтак рішення такого спільного засідання не може вважатися ухваленим.
Щодо посилання позивача про порушення порядку проведення денного пленарного засідання районної ради судом встановлено наступне.
Відповідно до клопотання відповідача (вх. №15285 від 01.04.2020) голова Токмацької районної ради Запорізької області зазначає, що з метою зручного використання в роботі, голосування за порядок денний 59 сесії було сформовано у вигляді таблиці. Оскільки члени лічильної комісії, яка була сформована після прийняття протокольного рішення, були присутні під час голосування за порядок денний, тому вони й поставили підписи, підтвердивши цим правильність проведення процедури. Вважає даний факт не суттєвим порушенням законодавства та Регламенту. Щодо не відображення матеріалів поіменного голосування по обранню лічильної комісії зазначає, що проведення поіменного голосування щодо обрання лічильної комісії не є обов`язковим. Щодо відсутності кабіни для голосування зазначає, що таке майно відсутнє на балансі Токмацької районної ради, у зв`язку з чим кабіна була зроблена з підручних матеріалів, що не зовсім відповідає вимогам таємного голосування. Щодо пред`явлення посвідчень зазначає, що в даному випадку посвідчення не перевірялися на підставі того, що апарат ради вже п`ятий рік співпрацює з депутатським корпусом та знає всіх депутатів в обличчя.
Розглядаючи дане питання судом встановлено наступне.
Частиною третьою статті 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно з частиною другою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з частинами першою, дванадцятою та п`ятнадцятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.
Приписами статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно зі статтею 3.4.4 Регламенту, порядок денний пленарного засідання районної ради затверджується протокольним рішенням.
За змістом статті 3.7.12 Регламенту, що для вирішення процедурних питань проводиться голосування, результати якого включаються до протоколу пленарного засідання.
Відповідно до статті 3.7.16 Регламенту для проведення таємного голосування і визначення його результатів, районна рада відкритим голосуванням обирає з числа депутатів ради лічильну комісію.
Згідно з ч.3 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , результати поіменного голосування, яке є невід`ємною частиною протоколу сесії районної ради. Аналогічна норма закріплена у статті 3.7.11 Регламенту (зі змінами, внесеними рішенням районної ради від 23.02.2016 № 1).
Статтею 3.10.1 Регламенту передбачено, що у протоколі засідання районної ради зазначається, зокрема, повні результати голосування (в тому числі поіменного). Протокольне рішення, прийняте на засіданні районної ради (ст.3.7.13 Регламенту), обов`язково фіксується у протоколі засідань районної ради.
Як слідує з відеозапису пленарного засідання сесії, питання про обрання секретаріату було поставлено на голосування через значний проміжок часу після того, як відбулося голосування з питання про порядок денний пленарного засідання сесії районної ради.
Судом встановлено, що на момент підрахунку голосів поіменного голосування з питання про порядок денний пленарного засідання, секретаріат (підписи членів якого містяться під таблицею поіменного голосування) ще не було обрано, з чого випливає висновок, що голоси з питання про прийняття за основу порядку денного пленарного засідання сесії ніхто не підраховував.
Отже, відповідачем не було належним чином, відповідно до норм статей 3.4.4, 3.7.12 і 3.7.13 Регламенту, затверджено порядок денний пленарного засідання сесії, тому проведення такої сесії слід вважати не правомочним.
Це, в свою чергу, унеможливлює розгляд на пленарному засіданні питань, які не були належним чином включені до порядку денного.
Всупереч наведеної норми, до протоколу № 59 засідання Токмацької районної ради сьомого скликання від 28.12.2019 не було долучено результатів поіменного голосування з питання про обрання складу лічильної комісії для підрахунку голосів таємного голосування, що є порушенням Регламенту.
Таким чином, результати поіменного голосування з питання про затвердження порядку денного були викладені окремим документом (таблицею), під якою поставлені підписи трьох осіб (секретаріату), які вели підрахунок голосів поіменного голосування, проте такий секретаріат повинен був бути обраний на початку сесії районної ради.
Вказаний факт не заперечується відповідачем.
Таким чином, при обранні лічильної комісії для таємного голосування депутатам не було відомо склад осіб, за яких вони голосують, підрахунок голосів за , проти та утримався взагалі не проводився, а результати поіменного голосування так і не були сформовані та долучені до протоколу, що, в свою чергу, унеможливлює підрахунок голосів таємного голосування лічильною комісією, обрання якої відбулося з суттєвими порушеннями вимог статей 3.7.7 і 3.7.13 Регламенту та ч.3 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , що дає мені право стверджувати про незаконність прийнятого рішення на сесії районної ради.
Згідно з частиною третьою статті 56 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради можуть бути достроково припинені без припинення повноважень депутата відповідної ради за рішенням відповідної ради, що приймається шляхом таємного голосування.
Процедура таємного голосування детально врегульована Регламентом, зокрема, статтею 3.7.17 Регламенту передбачено, що лічильна комісія перед початком голосування повинна перевірити наявність кабін для таємного голосування.
Всупереч наведеному Положенню, голосування з питання про звільнення позивача з посади заступника голови Райради було проведено без використання кабін для голосування, що є порушенням принципу таємності голосування та не заперечується відповідачем.
Крім того, статтею 3.7.18 Регламенту передбачено, що кожному депутату лічильною комісією видається один бюлетень для таємного голосування після пред`явлення ним посвідчення та проставляння особистого підпису у відомостях про одержання бюлетеня таємного голосування.
Всупереч наведеному положенню, видача бюлетенів для таємного голосування відбувалася з порушенням Регламенту, а саме: без пред`явлення посвідчень депутатів; наявність належним чином оформлені кабіни таємного голосування .
Відповідач у листі від 20.01.2020 № 018 (пункт 3) зазначив: що на п`ятдесят дев`ятій позачерговій сесії районної ради депутатами Токмацької районної ради не пред`являлися посвідчення перед одержанням бюлетенів для таємного голосування з питання Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади заступника голови Токмацької районної ради ОСОБА_1 , що порушує вимоги статті 3.7.18 Регламенту.
Таким чином, суд приходить до висновку, що прийняття рішення від 28.12.2019 №1 Про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області є таким, що прийнято з порушенням Регламенту та законодавства з питань діяльності місцевого самоврядування.
Суд зауважує, що реалізуючи владні повноваження, суб`єкт повинен забезпечити усі права особи; запропонувати їй надати інформацію, що має значення для прийняття рішення; роз`яснити на її прохання положення законодавства, якими суб`єкт керується; обрати найкращий спосіб реалізації власних повноважень з тим, щоб не завдати шкоди особі чи інтересам третіх осіб.
Як слідує з матеріалів адміністративної справи рішенням п`ятдесят сьомої позачергової сесії сьомого скликання Токмацької районної ради Запорізької області від 19.11.2019 №7 присвоєно 7 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах четвертої категорії посад заступнику голови Токмацької районної ради ОСОБА_1 з 07.12.2019.
Згідно розпорядження голови Токмацької районної ради Запорізької області від 26.11.2019 №31 направлено заступника голови ради ОСОБА_1 на навчання в Інститут підвищення кваліфікації керівників кадрів Національної академії державного управління при Президентові України на навчання за професійною (сертифікованою) програмою підвищення кваліфікації голів, заступників голів районних рад, голів, заступників голів об`єднаних територіальних програм (02 - 06 грудня 2019 року).
Відповідно до розпорядження голови Токмацької районної ради Запорізької області від 16.12.2019 №45 ОСОБА_1 надано частину основної щорічної відпустки тривалістю три календарних дні з 26.12.2019 по 28.12.2019.
Таким чином, оскаржуване рішення щодо дострокового припинення повноважень та звільнення позивача з посади прийнято в період перебування ОСОБА_1 у відпустці без надання доступу особі до присутності під час прийняття рішення відносно неї.
Крім того, суд зазначає, що статтею 20 Закону №2493-ІІІ визначено підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування, відповідно до якої встановлено.
Крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України, а також у разі:
порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону;
порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону);
виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону);
досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону).
Посадові особи місцевого самоврядування, крім посадових осіб, зазначених у частині другій цієї статті, яких притягнуто до відповідальності за корупційні правопорушення або стосовно яких набрало законної сили рішення суду щодо визнання їх активів або активів, набутих за їх дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави, підлягають звільненню з посади у порядку, визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному законом.
Перевибори сільських, селищних, міських голів, зміна керівників органів місцевого самоврядування не є підставою для припинення служби посадовими особами виконавчих органів рад, їх секретаріатів, крім працівників патронатної служби.
Статтею 36 Кодексу законів про працю в Україні передбачено такі підстави припинення трудового договору:
1) угода сторін;
2) закінчення строку (пункти 2 і 3 статті 23), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна з сторін не поставила вимогу про їх припинення;
3) призов або вступ працівника або власника - фізичної особи на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу, крім випадків, коли за працівником зберігаються місце роботи, посада відповідно до частин третьої та четвертої статті 119 цього Кодексу;
4) розірвання трудового договору з ініціативи працівника (статті 38, 39), з ініціативи власника або уповноваженого ним органу (статті 40, 41) або на вимогу профспілкового чи іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу (стаття 45);
5) переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу, організацію або перехід на виборну посаду;
6) відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці;
7) набрання законної сили вироком суду, яким працівника засуджено (крім випадків звільнення від відбування покарання з випробуванням) до позбавлення волі або до іншого покарання, яке виключає можливість продовження даної роботи;
7-1) укладення трудового договору (контракту), всупереч вимогам Закону України "Про запобігання корупції", встановленим для осіб, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов`язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня її припинення;
7-2) з підстав, передбачених Законом України "Про очищення влади";
7-3) набрання законної сили рішенням суду про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави стосовно особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках;
8) підстави, передбачені контрактом;
9) підстави, передбачені іншими законами.
У випадках, передбачених пунктами 7, 7-1 і 7-3 частини першої цієї статті, особа підлягає звільненню з посади у триденний строк з дня отримання органом державної влади, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією копії відповідного судового рішення, яке набрало законної сили, а у випадку, передбаченому пунктом 7--2, особа підлягає звільненню з посади у порядку, визначеному Законом України "Про очищення влади".
Зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору.
У разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).
Дослідивши матеріали справи, пояснення сторін, звукозапис пленарного засідання Токмацької районної ради від 28.12.2019, суд встановив, що відповідачем не зазначено жодних обґрунтованих підстав щодо припинення повноважень заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 .
Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення прийнято не у спосіб та порядок, визначений законами України.
Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд зазначає, що відповідно до частини десятої статті 59 Закону №280/97 акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Таким чином, у даному випадку рішення Токмацької районної ради Запорізької області підлягає визнанню незаконним, а не протиправним.
Відтак, з урахуванням викладеного, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення п`ятдесят дев`ятої позачергової сесії Токмацької районної ради Запорізької області сьомого скликання від 28.12.2019 №1 Про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області підлягають задоволенню частково, а саме зазначене рішення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про поновлення ОСОБА_1 на посаді засупника голови Токмацької районної ради Запорізької області суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 235 Кодексу законів про працю України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
Як слідує з оскаржуваного рішення від 28.12.2019 №1, дане рішення набуває чинності з моменту його прийняття. У разі перебування ОСОБА_1 на момент прийняття даного рішення у відпустці або на лікарняному, припинення її повноважень здійснити у відповідності до норм діючого законодавства.
Відповідно до статті 59 Закону №280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради. Рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
В Основному Законі України передбачено право направляти письмові звернення або особисто звертатися до органів місцевого самоврядування, які зобов`язані розглянути звернення (стаття 40). Законом України "Про звернення громадян" встановлено право органів місцевого самоврядування скасовувати або змінювати оскаржувані рішення (абзац п`ятий частини першої статті 19).
Системний аналіз наведених положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування. Це узгоджується із правовою позицією Конституційного Суду України, викладеною у Рішенні від 3 жовтня 1997 року № 4-зп у справі про набуття чинності Конституцією України, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового актe, якщо інше не визначено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше (абзац п`ятий пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).
Конституційний Суд України у своєму рішенні № 7-рп/2009 від 16.04.2009 дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
У Конституції України зазначено, що рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду (частина друга статті 144). Цьому конституційному положенню відповідають Закон, у частині десятій статті 59 якого визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, та інші закони України, зокрема "Про столицю України - місто-герой Київ", згідно з частиною третьою статті 8 якого рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України зупиняються в установленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону №280/97 вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак, як вважає Конституційний Суд України, це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).
Оскільки відповідно до вимог статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, суд зазначає, що відновленню підлягають тільки ті права, що порушенні.
Під час розгляду справи судом встановлено, що на час оскарження рішення Токмацької районної ради Запорізької області від 28.12.2019 №1 дія його є зупиненою, за результатами судового оскарження судом визнаного його незаконним, при цьому ОСОБА_1 фактично не звільнено з посади заступника голови районної ради, відтак позовні вимоги в даній частині є передчасними та такими, що не підлягають задоволенню.
Згідно з статтею 8 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при прийнятті рішень керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неякісності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Однак, відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, а тому адміністративний позов підлягає частково до задоволення.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість та доведеність вимог позивача.
Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Позивач у своєму позові просить судові витрати залишити на позивачу, відтак з урахуванням вимог позову, суд не розглядає питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Токмацької районної ради Запорізької області (71700, Запорізька область, м. Токмак, вул. Центральна, 45, код ЄДРПОУ 20509266) про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі, - задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення 59 позачергової сесії Токмацької районної ради Запорізької області сьомого скликання від 28.12.2019 №1 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади заступника голови Токмацької районної ради Запорізької області .
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі складено та підписано 14.04.2020.
Суддя О.О. Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2020 |
Оприлюднено | 15.04.2020 |
Номер документу | 88742082 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні