ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 січня 2020 року м. Дніпросправа № 280/547/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року (суддя у 1 інстанції Сацький Р.В.) по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю КапіталМаш звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Запорізькій області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову від реєстрації податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2018 року подану позивачем;
- зобов`язати відповідача 1 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2018 подану позивачем;
- зобов`язати відповідача 2 прийняти рішення про виключення позивача з переліку ризикових суб`єктів господарювання.
В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що спірне рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивач після зупинення реєстрації податкової накладної надіслав відповідачу всі необхідні документи, а отже здійснив усі, визначені законодавством дії, необхідні для прийняття рішення ДФС про реєстрацію податкової накладної після її зупинення. Також позивач вважає протиправним рішення контролюючого органу - протокол засідання Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області № 111 від 03.09.2018 року, яким віднесено позивача до переліку ризикових платників податків.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146) про реєстрацію або відмову від реєстрації податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2018 подану Товариством з обмеженою відповідальністю КапіталМаш (юридична адреса: 69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, код ЄДРПОУ 42098730). Зобов`язано Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2018 подану Товариством з обмеженою відповідальністю КапіталМаш (юридична адреса: 69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, код ЄДРПОУ 42098730). Зобов`язано Головне управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146) прийняти рішення про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш (юридична адреса: 69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, код ЄДРПОУ 42098730) з переліку ризикових суб`єктів господарювання. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш (юридична адреса: 69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, код ЄДРПОУ 42098730) судовий збір у розмірі 5763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 00 коп.
В апеляційній скарзі Головне управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції, відмовивши у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги вказує, що при винесені спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної контролюючий орган діяв на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В доповнені до апеляційної скарги також зазначено, що контролюючий орган має беззаперечне право за результатами інформаційно - аналітичного опрацювання даних (автоматичного моніторингу) про ланцюги постачання та придбання товарів з Єдиного реєстру податкових накладних, дані про які до реєстру надають самі платники ПДВ, визначати наявність ознак ризиковості операцій та ризиковості платників, та відповідно обробляти, систематизувати, узагальнювати зібрану аналітичну інформацію шляхом створення відповідних переліків, баз даних, які використовувати для здійснення превентивних заходів спрямованих на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту. Саме таким є і ведення контролюючим органом бази даних - переліку ризикових платників та прийняття протокольних рішень про внесення до неї певних платників податків. При цьому, такі дії не порушують права платників податків, оскільки розміщена в системі контролюючого органу така інформація є службовою та використовується для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі. Означене також узгоджується з позицією Верхового Суду в рішеннях останнього.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю КапіталМаш (код ЄДРПОУ 42098730) є юридичною особою приватного права, що було створено 27.04.2018 року. Профільним видом діяльності підприємства є оптова торгівля металами та металевими рудами (основний): (код 46.72 згідно за КВЕД-2010). ТОВ КапіталМаш зареєстроване та знаходиться за адресою - 69001, Запорізька обл., місто Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2.
Для здійснення господарської діяльності підприємством було укладено з ТОВ Торгівельний будинок Світлотехніка договір оренди приміщень № 01/08 від 01.08.2018, яке знаходиться за адресою: Запоріжжя, вул. Сєдова, 3. Дані приміщення використовують для зберігання товару. Саме за цією адресою здійснюються вантажно розвантажувальні роботи. Платником ПДВ позивача зареєстровано 01.06.2018 року, ІПН 420987308297 .
В рамках вказаного напрямку діяльності позивача між ТОВ КапіталМаш та ТОВ НПП Метрика було укладено договір поставки № 50/08 від 14.08.2018 року, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар, на умовах та в порядку погоджених Сторонами та Договором, номенклатура, кількість, ціна, строк поставки товару, погоджуються сторонами в Специфікаціях.
Відповідно до умов Договору Позивач здійснив поставку товару на адресу ТОВ НПП Метрика в кількості 1,471 тони за ціною 202262,5 грн. з урахуванням ПДВ у розмірі 40452,5 грн., загальна сума складає 242715,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000052 від 02.11.18 року. Доставка товару відповідно п. 3 Специфікації здійснювалась через перевізника ТОВ ЛАМЕЦІЯ ЛТД , що підтверджується товарно - транспортною накладною.
Даний товар був придбаний у постачальника ТОВ ЛАМЕЦІЯ ЛТД на підставі договору №291018 від 29.10.2018 року, у кількості 1,471 тони за ціною 200056,00 грн. без ПДВ на загальну суму 240067,20 грн. у т.ч. ПДВ 40011,20 грн. Оплата за товар була здійснена на підставі платіжного доручення № 108 від 18.12.18 на розрахунковий рахунок ТОВ Ворктер , оскільки ТОВ ЛАМЕЦІЯ ЛТД було повідомлено підприємство про укладення з ТОВ Ворктер договору про відступлення права вимоги №171218 від 17.12.2018 року за договором поставки №291018 від 29.10.2018 року (підтверджується випискою по рахунку 26005604379 з 18.12.2018 року до 18.12.2018 року банку АТ Раффайзен банк аваль та відповідним листом від ТОВ ЛАМЕЦІЯ ЛТД ). Доставка товару відповідно до п. 4.1 Договору поставки здійснювалась транспортом постачальника та за його рахунок, що підтверджується товарно - транспортною накладною. Оборотно - сальдова відомість по рахунку 281 та картка рахунку 281 підтверджують знаходження товару на складі підприємства.
За правилом першої події, а саме вищезазначеної поставки, ТОВ КапіталМаш виписано податкову накладну (далі- ПН) № 1 від 02.11.2018 року.
Для реєстрації в ЄРПН цю ПН 28.11.2018 передано до ДФС України та отримано квитанцію про зупинення реєстрації (квіт № 1 № 9265762236). Причиною зупинення ПН № 1 зазначено не відповідність вимогам пп 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
На виконання рекомендацій, зазначених у Квитанції № 1, Постанови КМУ № 117 від 21.02.2018 року, 02.10.2018 року ТОВ КапіталМаш було направлено на адресу ДФС, пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, а саме: документи, які підтверджують реальність здійснення операцій, в т.ч. документи щодо поставки продукції (видаткова накладна, довіреність на отримання ТМЦ, рахунок, договір, специфікація), транспортування (товарно - транспортна накладна), документи, що підтверджують оплату товару (виписка по рахунку), документи, що повністю підтверджують придбання цієї Продукції у Постачальника (договір, рахунок, видаткова накладна, податкова накладна, квитанція на підтвердження прийняття ПН, товарно - транспортна накладна, виписка по рахунку на підтвердження оплати, повідомлення про відступлення права вимоги, оборотно - сальдова відомість, картка по рахунку 281), документи що підтверджують якість товару (сертифікат).
Регіональною комісією Державної фіскальної служби України 20 грудня 2018 року прийнято рішення № 1031591/42098730 про відмову в реєстрації податкових накладних № 1 від 02.11.2018 року в ЄРПН.
В адміністративному порядку рішенням комісії від 20.12.2018 № 1031591/42098730 залишено без змін.
Також з листа ГУ ДФС у Запорізькій області №7174/10/08-01-07-03-17 від 13.02.2019 року позивачу стало відомо про внесення ТОВ КапіталМаш до переліку ризикових платників податків відповідно до Протоколу засідання Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області № 111 від 03.09.2018 року, оскільки платник відповідає пунктам 1.6 Критеріїв ризиковості, а саме наявна податкова інформація, що свідчить про ознаки здійснення ризикових операцій платником.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
З 01.01.2017 року набули чинності зміни до Податкового кодексу України, якими запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю (Закон - № 1797-VIII від 21.12.2016).
У свою чергу, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З аналізу даних норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Згідно з положеннями підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).
Зазначена комісія приймає рішення про: - реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; - відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Так, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної стало те, що позивачем не було надано довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку, копії первинних документів щодо зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, однак такі пояснення спростовуються наданими Позивачем документами, та поясненнями самого представника відповідачів 1, 2 в яких перелічуються зазначені документи з перевезення, зберігання, та довіреності на отримання товарів.
Разом з тим, надані ТОВ КапіталМаш до матеріалів адміністративної справи документи первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинах з ТОВ "НПП Метрика та додаткові докази підтверджують реальність здійснених господарських операції та вказують на наявність у позивача ділової мети, визначення якої наведено у підпункту 14.1.231 пункту 14.1статті 14 Податкового кодексу України, як причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення від 20.12.2018 № 1031591/42098730 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Так, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо необхідності задоволення позову в частині зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 08 травня 2018 року датою її фактичного направлення.
Водночас, колегія суддів не може погодитися з висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для зобов`язання відповідача 2 прийняти рішення про виключення ТОВ КапіталМаш з переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Задовольняючи позовні вимоги в цій частини, суд першої інстанції дійшов висновку, що контролюючим органом в процесі розгляду справи не було доведено обґрунтованих підстав внесення позивача до переліку ризикових платників податків, а тому належної мотивації підстав та причин віднесення ТОВ КапіталМаш до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року протокольне рішення ГУ ДФС у Запорізькій області від 03.09.2018 року за № 111 не містить. При цьому, на думку суду, відповідачем прийнято оскаржуване протокольне рішення з недотриманням п. 9 ч. 2 ст. 2 КАС України - без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення. Також, відповідачами не доведена можливість прийняти оскаржуване протокольне рішення №111 від 03.09.2018 року на засіданні робочою групою ГУ ДФС у Запорізькій області , а не комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДФС у Запорізькій області .
Колегія суддів вважає вказані висновки суду першої інстанції помилковими з огляду на наступне.
За приписами пункту 61.1 статті 61 ПК України визначено, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України).
В свою чергу, згідно пункту 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок №117).
Пунктом 2 Порядку №117 передбачено, що терміни вживаються у такому значенні:
моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;
критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, аб. 1. пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
Отже, контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Отже, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена Верховного Судом у постановах від 25 квітня 2018 року у справі №826/1902/15, від 18 вересня 2018 року у справі № 818/398/15.
При цьому слід зазначити, що обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.
Разом з тим, дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 20.11.2019 року за результатами розгляду справи №480/4006/18 (№К/9901/18097/19).
Відповідно до частини 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції невірно застосовано норми матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду у вказаній частині та ухвалення нового судового рішення.
В іншій частині рішення суду першої інстанції ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для скасування рішення суду у вказаній частині.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 317, 321,322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області задовольнити частково.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року скасувати в частині зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області прийняти рішення про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш з переліку ризикових суб`єктів господарювання, з прийняттям нового рішення в цій частині.
У задоволені позову Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш в частині зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області прийняти рішення про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю КапіталМаш з переліку ризикових суб`єктів господарювання - відмовити.
В іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 15.04.2020 |
Номер документу | 88744635 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні