ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2020 року Справа № 160/13423/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рищенка А.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АРТ-ФЛЕКС до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровська міська рада про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
27.12.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю АРТ-ФЛЕКС (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровська міська рада, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо ненаданні Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018 із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, за адресою: м. Дніпро, проспект Кірова (Олександра Поля), 105А (Кіровський район кадастровий номер 1210100000:06:015:0211) відповідно до відомостей які містяться у технічній документації до нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки станом на 27.01.2016;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю АРТ - ФЛЕКС Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018 із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, за адресою: м. Дніпро, проспект Кірова (Олександра Поля), 105А (Кіровський район кадастровий номер 1210100000:06:015:0211) відповідно до відомостей які містяться у технічній документації до нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки станом на 27.01.2016.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 16.05.2011 між ТОВ АРТ-ФЛЕКС (орендар) та Дніпропетровською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди землі, за умовами якого, з урахуванням додаткової угоди до договору від 06.04.2015, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 0.1892 га, яка знаходиться за адресою: просп. Кірова, 105 АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_2 район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:015:0211. Відповідно до пункту 2.3 цього Договору код УКЦВЗ: 1.10.5 (підприємства іншої промисловості). У листопаді 2019 ГУ ДПС у Дніпропетровській області було повідомлено позивачу про необхідність надати уточнюючу податкову декларацію з орендної плати за землю за 2017 рік, оскільки закінчується встановлений ПК України термін можливості подання платником податків уточнюючої декларації, а ТОВ АРТ-ФЛЕКС застосував показники нормативно грошової оцінки земельної ділянки, які не відповідають нормативно грошовій оцінці за даними ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області. 02.12.2019 ТОВ АРТ-ФЛЕКС було отримано витяг № 28-4-0,38-5892/167-19 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:06:015:0211 віднесено до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого. Цільове призначення земельної ділянки, згідно вказаного витягу: інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру та застосовано коефіцієнт Кф 3,00. 13.12.2019 ТОВ АРТ-ФЛЕКС звернулось до відповідача через ЦНАП м. Дніпра Правобережний із заявами сформувати та надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:06:015:0211 станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018, однак відповідачем було повідомлено, про неможливість формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки, що відповідно і стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.01.2020 відкрито провадження у справі № 160/13423/19 та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).
Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
10.03.2020 на адресу суду від представника відповідача надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розраховується, а формується автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку та з використанням ГІС-технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська на дату звернення. Втручання посадових осіб Управління у зміну хоча б яких коефіцієнтів, які проставляються у витязі при формуванні витягів технічно неможливо.
Ухвалою суду від 10.03.2020 залишено без задоволення клопотання Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про розгляд справи № 160/13423/19 в порядку загального позовного провадження.
10.03.2020 ухвалою суду залучено до участі у справі № 160/13423/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровську міську раду.
Згідно положень ст. 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю АРТ-ФЛЕКС зареєстроване як юридична особа 31.07.2000 за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Кірова (проспект Олександра Поля), 105 А та перебуває на податковому обліку, є платником орендної плати за землю з 2011 року.
16.05.2011 між ТОВ АРТ-ФЛЕКС (орендар) та Дніпропетровською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди землі, за умовами якого, з урахуванням додаткової угоди до договору від 06.04.2015, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 0.1892 га, яка знаходиться за адресою: просп. Кірова, 105 АДРЕСА_2 ) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:015:0211.
Відповідно до п. 2.3 цього договору код УКЦВЗ: 1.10.5 (підприємства іншої промисловості).
Відповідно до Розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, що є додатком до укладеного договору оренди, грошова оцінка яких проведена станом на 16.05.2011, адреса земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, Кіровський, буд. 105А, площею 0,1892 га, кадастровий номер 1210100000:06:015:0211, становить 810 347,35 грн., коефіцієнт функціонального використання 1,20.
27.01.2016 ТОВ АРТ-ФЛЕКС отримало витяг № 03-07/270116/116 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:06:015:0211, у якому Кф був визначений у розмірі 1,20.
02.12.2019 позивачем було отримано витяг № 28-4-0,38-5892/167-19 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з якого вбачається, що земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:06:015:0211 віднесено до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого. Цільове призначення земельної ділянки, згідно вказаного витягу: інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру та застосовано коефіцієнт Кф 3,00.
З метою недопущення порушення при визначенні орендної плати за землю за 2017, 2018 роки, позивач звернувся до відповідача через ЦНАП м. Дніпра Правобережний з заявами від 13.12.2019 сформувати та видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:06:015:0211 станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018.
Листами відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 28-4-0.38-6471/167-19 та № 28-4-0.38-6475/167-19 від 19.12.2019 на звернення позивача про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017 та 2018 роки з кадастровим номером № 1210100000:06:015:0211 позивачу було повідомлено, що Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженими наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25.11.2016 № 489, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, не передбачено формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки, тому формування запитуваного витягу суперечить нормам діючого законодавства.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у невидачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017 та на 01.01.2018 із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки Кф 1,20, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 року № 333 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Згідно з пп. 4 п. 4 вказаного Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що на відповідача як суб`єкта владних повноважень покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг від 01.08.2011 № 835 з подальшими змінами, затверджено переліки адміністративних послуг, що надаються на платній та безоплатній основі Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами.
Вищевказаною постановою, окрім іншого, передбачено надання територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру адміністративної послуги: видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 з подальшими змінами, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Отже, надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є адміністративною послугою, надання якої регулюється Законом України Про адміністративні послуги .
Відповідності до ч. 2 ст. 19 Закону України Про адміністративні послуги від 06.09.2012 № 5203-VI, дії або бездіяльність посадових осіб, уповноважених відповідно до закону надавати адміністративні послуги, адміністраторів можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому законом.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 288.5 ст. 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
За правилом п. 289.1 ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV), дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону № 1378-IV).
25.11.2016 Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ № 489, яким затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489) та визначено, що набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року.
В примітках додатку 1 до Порядку № 489, було передбачено, що для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Наказом Мінагрополітики України Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 27.03.2018 № 162, який набув чинності 17.07.2018, було наказано у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, цифри 2,0 замінити цифрами 3,0 .
Статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Оскільки зміни до Порядку № 489 були внесені Наказом від 27.03.2018 № 162 та набули чинності 17.07.2018, а тому саме з цього часу його норми можуть застосовуватися при видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки норми вказаного Порядку № 489 не можуть мати зворотної дії в часі до тих земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких розроблена та затверджена до 17.07.2018 у встановленому законодавством порядку.
Законом України Про оцінку землі прямо передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки, бо складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
Разом з тим, сама форма Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, на час виниклих спірних правовідносин, була чітко визначена Додатком 9 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 1 розділу ІІІ), отже ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області не мало достатніх повноважень вносити до форми Витягів будь-які примітки, зокрема, це стосується зазначення певних дат (станом на 01.01.2017 та 01.01.2018) та зазначення коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф 1,20).
Більш того, слід зазначити, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розраховується, а формується автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку та з використанням ГІС-технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпра на дату звернення. Втручання посадових осіб ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зміну будь-яких даних, які проставляються у витязі при формуванні останнього є технічно неможливим.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки фактично позовні вимоги ТОВ АРТ-ФЛЕКС ґрунтуються на незгоді з коефіцієнтом функціонального використання земельної ділянки, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі.
При цьому, зміна коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки саме у витязі не призведе до фактичної зміни коефіцієнта, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, оскільки сам по собі витяг не є рішенням відповідача, як органу владних повноважень, а є лише роздруківкою даних про земельну ділянку з відповідного програмного забезпечення.
В свою чергу, належним способом захисту у даній справі є оскарження рішення міськради, яким затверджено технічну документацію щодо нормативної грошової оцінки землі.
Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12.11.2018 у справі № 814/789/17 (провадження № К/9901/55805/18).
Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову у повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України, у зв`язку з відмовою позивачу в задоволенні позову понесені ним судові витрати, пов`язані зі зверненням до суду, не відшкодовуються.
Керуючись ст. ст. 241-246, 250 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ :
В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю АРТ-ФЛЕКС до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпровська міська рада про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.
Повний текст рішення суду складений 02 квітня 2020 року.
Суддя А. Ю. Рищенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2020 |
Оприлюднено | 15.04.2020 |
Номер документу | 88767444 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні