Ухвала
від 14.04.2020 по справі 991/1230/20
АПЕЛЯЦІЙНА ПАЛАТА ВИЩОГО АНТИКОРУПЦІЙНОГО СУДУ

Справа № 991/1230/20

Провадження №11-сс/991/294/20

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 квітня 2020 року місто Київ

Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду колегією суддів у складі:

головуючого ОСОБА_1 , суддів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_4 ,

учасники судового провадження: представник Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАС БОТ ПРОДАКШЕН» адвокат ОСОБА_5 ,

розглянула апеляційну скаргу директора Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАС БОТ ПРОДАКШЕН» ОСОБА_6 на ухвалу слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020 про відмову в задоволенні скарги на постанову детектива від17.01.2020 про закриття кримінального провадження №52019000000000924 від18.10.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною1 статті364 Кримінального кодексу України.

Історія провадження

1.18.10.2019 детективом Національного антикорупційного бюро України (далі НАБУ) на підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 09.10.2019 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №52019000000000924 внесено відомості про кримінальне правопорушення, передбачене частиною1 статті364 Кримінального кодексу України (далі КК), які були викладені в заяві директора Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАС БОТ ПРОДАКШЕН» (далі Товариство) ОСОБА_6 від 27.08.2019 про вчинення кримінального правопорушення, а саме: щодо можливого зловживання службовим становищем службовими особами Державного агентства України з питань кіно (далі Держкіно) та Ради з державної підтримки кінематографії (далі Ради) під час 11-го конкурсного відбору кінопроектів.

2.17.01.2020 постановою детектива вказане кримінальне провадження було закрито на підставі пункту2 частини1 статті284Кримінального процесуального кодексу України (далі КПК).

3.10.02.2020 директор Товариства ОСОБА_6 подав до слідчого судді скаргу на вказану постанову детектива (далі також скарга).

4.03.03.2020 слідчий суддя Вищого антикорупційного суду відмовив у задоволенні цієї скарги.

5.16.03.2020 на зазначену ухвалу слідчого судді директор Товариства ОСОБА_6 подав апеляційну скаргу разом із клопотанням про поновлення строку апеляційного оскарження.

Короткий зміст оскаржуваної ухвали та мотиви слідчого судді

6.Ухвалою слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020 відмовлено у задоволенні скарги директора Товариства на постанову детектива про закриття кримінального провадження.

7.Ухвала мотивованатим,що детективомпроведені необхідніпроцесуальні (слідчі)дії дляповного тавсебічного встановленняобставин кримінальногопровадження,зібраним доказамнадана належнаправова оцінка,оскаржувана постановадетектива єобґрунтованою таїї зміствідповідає вимогамстатті110КПК.

8.При цьому слідчий суддя виходив з наступного: (1)детективами НАБУ здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні №52019000000000924 за заявою щодо можливого зловживання головою Держкіно наданими йому повноваженнями, який під час 11-го конкурсного відбору кінопроектів одноособово змінив умови конкурсу (прохідний бал), внаслідок цього до переліку переможців було включено проект «Блакитний лев» та останній отримав бюджетне фінансування в розмірі 25 млн. гривень, чим було завдано шкоду державі на вказану суму; (2)рішення Ради №169 від08.08.2019, за яким до переліку кінопроектів-переможців було включено проект «Блакитний лев», було переглянуто рішенням №247 від10.10.2019, яким було затверджено новий перелік кінопроектів-переможців 11-го конкурсного відбору, до числа яких кінопроект «Блакитний лев» не увійшов; (3)рішення Ради з державної підтримки кінематографії про зміну прохідного балу по деяких видах кінопроектів фактично не є зміною та порушенням встановленого порядку проведення конкурсного відбору серед кінопроектів; (4)детективом зібрано достатньої доказів для підтвердження того, що збитки, які на думку заявника були завдані державі внаслідок проведення 11-го конкурсного відбору кінопроектів, відсутні внаслідок виключення кінопроекту «Блакитний лев» з Переліку кінопроектів-переможців 11-го конкурсного відбору; (5)за результатами проведення інших слідчих дій, про які вказує у скарзі директор Товариства, не буде спростовано цієї обставини.

Вимоги та доводи апеляційної скарги і клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження

9.В апеляційній скарзі представник Товариства висловлює прохання (1)скасувати ухвалу слідчого судді та (2)постановити нову ухвалу, якою постанову детектива від 17.01.2020 про закриття кримінального провадження скасувати, матеріали кримінального провадження №52019000000000924 направити до Головного підрозділу детективів НАБУ для проведення досудового розслідування.

10.Апеляційна скарга мотивована таким: (1)скаржник не погоджується з попередньою правовою кваліфікацією кримінального правопорушення виключно за частиною1 статті364КК, оскільки в заяві про злочин зазначалось про розтрату бюджетних коштів в особливо великих розмірах із державного бюджету за попередньою змовою групою осіб шляхом зловживання службовим становищем на суму 1,2млрд.гривень рішенням №169 від 08.08.2019 Рада вирішила профінансувати фільми на суму 1,7млрд. гривень, в той час коли бюджетом на поточний рік було передбачено лише 500млн.гривень. При цьому скаржник вказує, що мав місце закінчений замах на злочин, адже злочин був спрямований на заподіяння шкоди в особливо великому розмірі, але не був закінчений до кінця з причин, які не залежали від волі особи, Рада не добровільно відмовилась від рішення №169 від 08.08.2019, а лише після звернення Міністра культури, молоді та спорту; (2)в матеріалах кримінального провадження відсутній протокол засідання Ради, на якому прийнято рішення про включення кінопроекту «Блакитний лев»; (3)детективом не виконано план від 30.10.2019 першочергових слідчих (розшукових) дій у кримінальному провадженні, а саме не допитані як свідки такі особи: (а)працівник Міністерства культури України, який опрацьовував матеріали щодо проведення 11-го конкурсного відбору кінопроектів, (б)члени експертної комісії, які приймали участь в оцінюванні цього конкурсного відбору, (в)члени Ради 11-го конкурсного відбору кінопроектів, (г)голова Держкіно; (4)оскаржувана постанова детектива є немотивованою, а її зміст не відповідає обставинам кримінального провадження: (а)не вказано в діях якої саме особи відсутній склад злочину, (б)не перевірено обставини прийняття рішення №169 від08.08.2019, (в)не наведено достатні докази та мотиви, з яких детектив дійшов висновку про відсутність в діянні складу злочину, передбаченого частиною1 статті364КК.

11.Клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження обґрунтовується таким: (1)02.03.2020 слідчий суддя оголосив, що 03.03.2020 буде проголошено резолютивну частину ухвали; (2)03.03.2020 слідчий суддя проголосив лише резолютивну частину оскаржуваної ухвали, проте на її проголошення адвокат Товариства не з`явився у зв`язку зі хворобою дитини; (3)06.03.2020 Товариство подало заяву про видачу резолютивної частини та повного тексту ухвали; (4)11.03.2020 Товариство отримало повний текст ухвали та 16.03.2020 подало на неї апеляційну скаргу. При цьому представник Товариства зазначає, що до 11.03.2020 Товариству з об`єктивних причин не були відомі мотиви та суть прийнятого рішення, не було роз`яснено порядок та строки апеляційного оскарження, що стало об`єктивною причиною неможливості своєчасного подання апеляційної скарги.

Позиція учасників провадження

12.Представник Товариства адвокат ОСОБА_5 підтримала апеляційну скаргу та просила її задовольнити.

13.Інші учасники судового провадження були належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду, в судове засідання вони не з`явились, що не є перешкоджає проведенню розгляду (частина 4статті405, стаття422КПК).

Оцінка та мотиви Суду

14.Суд має вирішити такі питання: (1) чи підлягає поновленню представнику Товариства строк на апеляційне оскарження ухвали слідчого судді від 03.03.2020; (2) якщо так, то чи є законною вказана ухвала.

15.На ці питання Суд відповідає ствердно з мотивів наведених нижче.

(1) Щодо поновлення строку апеляційного оскарження

16.Апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді може бути подана протягом п`яти днів з дня її оголошення (пункт3 частини2 статті395КПК). У випадку, коли слідчий суддя з посиланням на частину2 статті376КПК постановив ухвалу та оголосив її резолютивну частину, а повний текст ухвали оголосив в інший день, строк подачі апеляційної скарги обчислюється з дня оголошення резолютивної частини ухвали (постанова об`єднаної палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від27.05.2019 у справі №461/1434/18).

17.З матеріалів провадження вбачається, що: (1) 02.03.2020 в судовому засіданні з розгляду скарги по суті брав участь представник Товариства ОСОБА_5 ; (2)03.03.2020 слідчий суддя оголосив резолютивну частину оскаржуваної ухвали, а 06.06.2020 її повний текст; (3)06.06.2020 представник Товариства подав клопотання про видачу повного тексту оскаржуваної ухвали, копію якого отримав 11.03.2020; (4)16.03.2020 директор Товариства подав апеляційну скаргу, в якій виклав клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження.

18.Пропущений із поважних причин строк повинен бути поновлений за клопотанням заінтересованої особи ухвалою суду (частина1 статті117КПК). У випадку необізнаності у заінтересованих осіб з мотивами прийнятого слідчим суддею рішення, вказане за їх клопотанням може бути визнано поважною причиною пропуску строку апеляційного оскарження та підставою для його поновлення в порядку, передбаченому частиною1 статті117КПК. Така позиція викладена у постанові об`єднаної палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від27.05.2019 у справі №461/1434/18.

19.Враховуючи те, що 03.03.2020 слідчим суддею було оголошено лише резолютивну частину оскаржуваної ухвали та повний текст оскаржуваної ухвали представник Товариства отримав лише 11.03.2020, то вказані обставини в цьому провадженні можуть бути визнані об`єктивною перешкодою для подання апеляційної скарги через необізнаність зацікавленої особи з мотивами прийнятого слідчим суддею рішення, а отже поважною причиною пропущення строку на апеляційне оскарження.

20.З цих підстав, Суд дійшов висновку про необхідність поновлення директору Товариства строку на апеляційне оскарження ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020 про відмову в задоволенні скарги на постанову про закриття кримінального провадження №52019000000000924 від 18.10.2019.

(2) Щодо законності ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020 про відмову в задоволенні скарги на постанову про закриття кримінального провадження

21.Суд погоджується з висновком слідчого судді про законність постанови детектива від 17.01.2020 про закриття кримінального провадження №52019000000000924 від 18.10.2019 з таких мотивів.

22.Закриття кримінальногопровадження єформою йогоостаточного вирішення,у цьомупровадженні слідчим (детективом)на стадіїдосудового розслідування.Законність і обґрунтованість закриття кримінального провадження забезпечує виконання завдань кримінального провадження. З цих підстав кримінальне провадження може бути закрито лише після всебічного, повного та об`єктивного дослідження обставин кримінального провадження та належної правової оцінки всіх зібраних доказів (частина2 статті9КПК). При проведенні досудового розслідування слідчий, виходячи зі складу конкретного кримінального правопорушення та фактичних обставин кримінального провадження, вживає процесуальні дії, спрямовані на встановлення наявності чивідсутності фактівта обставин,що маютьзначення дляцього кримінальногопровадження, які достатні для прийняття кінцевого процесуального рішення. Однією із підстав закриття кримінального провадження є встановлення відсутності в діянні складу кримінального правопорушення (пункт2 частини1 статті284КПК).

23.У кримінальному провадженні №52019000000000924детективом дотримановимоги КПКщодо здійсненняповного тавсебічного досудовогорозслідування,воскаржуваній постанові викладено всі обставини, які мають значення для кримінального провадження та які були підставою для її винесення, на їх підтвердження наведено докази, а також мотиви застосування відповідних правових норм.

24.Так, в заяві про кримінальне правопорушення (а.к.п.5-9) заявник виклав відомості про можливе зловживання службовим становищем членами Ради та головою Держкіно ОСОБА_7 під час проведення 11-го конкурсного відбору кінопроектів, що виявилось в таких діях: (1)Рада під час проведення конкурсу порушила вимоги законодавства, внаслідок чого з корупційною складовою розподілено бюджетні кошти в сумі1,5млрд.гривень; (2)голова Держкіно ОСОБА_7 одноособово змінив умови конкурсу, змінивши прохідний бал з 35 до 38 (в окремій категорії кінопроектів); (3)08.08.2019 Рада затвердила перелік кінопроектів-переможців конкурсного відбору, до числа яких увійшов кінопроект «Блакитний лев» із загальним конкурсним балом 34,43 (тоді як прохідний бал відповідно до законодавства становить не менше 35) із обсягом державної підтримки в розмірі 25млн. гривень, чим задано школи державі на вказану суму.

25.На підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду від09.10.2019 відомості викладені у вказаній заяві були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань та кваліфіковані за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною1 статті364КК.

26.Детективом під час досудового розслідування зібрано достатньо доказів, які в сукупності дають можливість перевірити відомості, викладені в повідомленні заявника, та дійти висновку про наявність підстав для закриття кримінального провадження у зв`язку з відсутністю складу злочину. При цьому детективом вірно визначено положення нормативно-правових актів, які застосовуються до відповідних правовідносин, зокрема: (1)державна підтримка кінематографії здійснюється за рахунок коштів, передбачених для зазначених цілей відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік (частина1 статті6 Закону України «Продержавну підтримку кінематографії в Україні»); (2)державна підтримка кінематографії надається суб`єктам кінематографії України на підставі Рішення Ради про надання державної підтримки приймається за результатами конкурсного відбору (пітчингу) (пункт1 частина1 стаття10 цього Закону); (3)конкурсний відбір проводиться в межах обсягу коштів, визначених Радою на відповідний рік для фінансування кожної з форм державної підтримки (пункт1 розділу ІІ Порядку такритеріїв проведеннятворчого конкурсу(пітчингу),затвердженого наказМіністерствакультури Українивід27.12.2018 №1143).

27.З матеріалів кримінального провадження вбачається, що 08.08.2019 рішенням Ради №169 «Про затвердження переліку кінопроектів-переможців Одинадцятого конкурсу відбору» (протокол№11) було затверджено перелік кінопроектів-переможців 11-го конкурсного відбору (додаток№1) (а.к.п.165). До цього переліку увійшов 101 кінопроект, у тому числі «Блакитний лев» (а.к.п.166, протокол засідання Ради №11 від08.08.2019 а.к.п.178).

28.За результатами відбору обсяг планових зобов`язань Держкіно по виробництву фільмів (101 кінопроект) складав 1651262270 гривень (лист від 10.09.2019 №1265/4-1-п-19 а.к.п.88-89). Держкіно здійснює оплату витрат з виробництва та розповсюдження фільмів згідно з укладеними з переможцями конкурсу договорами (абзац4 пункт6 Порядку використання коштів,передбачених удержавному бюджетідля державноїпідтримки кінематографії,затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни№339 від 18.04.2018 (у редакції, чинній на серпень жовтень 2019 року) ). Однак договори на виробництво національних фільмів з виробниками (переможцями 11-го конкурсного відбору) Держкіно не укладало (а.к.п.88).

29.Крім цього, Міністр культури, молоді та спорту зазначив, що рішення Ради №169 від08.08.2019 не відповідає вимогам законодавства в частині надання державної підтримки поза межами встановленого Радою обсягу коштів у зв`язку з чим просив вжити заходи щодо усунення цих порушень (лист №18-01102 від12.09.2019 а.к.п.92). Так, на 2019 рік Рада визначила обсяг коштів для фінансування державної підтримки кінематографії у розмірі 499900000 гривень (рішення Ради №2 від 11.04.2019 а.к.п.102).

30.10.10.2019 рішенням Ради №247 від10.10.2019 «Про обговорення звернення Міністра культури, молоді та спорту щодо рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 08.08.2019№169» з врахуванням обсягів фінансування на 2019 рік відкореговано затверджений рішенням від08.08.2019 №169 перелік кінопроектів-переможців 11-го конкурсного відбору шляхом викладення його в у новій редакції (додаток№1) (а.к.п.77). До переліку кінопроектів-переможців в новій редакції увійшло 46кінопроектів, серед яких кінопроект «Блакитний лев» відсутній (а.к.п.78-79).

31.Отже, за результатами відбору не передбачалось надання державної підтримки для фінансування кінопроекту «Блакитний лев», фінансування цього проекту не було здійснено, тому державі не було спричинено шкоди.

32.Разом з тим, обов`язковою ознакою складу злочину, передбаченого частиною1 статі364КК, є завдання істотноїшкоди,тобто шкоди,яка всто ібільше разівперевищує неоподатковуваниймінімум доходівгромадян (пункт3примітки достатті364КК). У зв`язку з встановленням відсутності факту спричинення шкоди державі, детектив дійшов вірного висновку про те, що в діях посадових осіб Держкіно та членів Ради відсутній склад кримінального правопорушення, передбаченого частиною1 статті 364КК.

33.Наведені вище обставини обумовлюють відсутність належних передумов для подальшого досудового розслідування та, зокрема, процесуальну недоцільність проведення допиту ряду осіб (на чому наголошував скаржник), оскільки показання не є джерелом доказів, які можуть спростувати факт відсутності шкоди у цьому кримінальному провадженні. При цьому Суд звертає увагу, що план процесуальних дій не є процесуальним рішенням, обов`язковим до виконання, а є суто організаційним документом, виконання якого не є самоціллю в кримінальному провадженні.

34.Також в ході досудового розслідування детективом було з`ясовані обставини включення членами Ради до переліку кінопроектів-переможців конкурсного відбору кінопроекту «Блакитний лев» з меншим балом та прийняття рішення про підняття прохідного балу (допит свідка ОСОБА_8 а.к.п.100-101). Так, при затверджені переліку кінопроектів-переможців конкурсного відбору Рада за мотивованим рішенням може ухвалити рішення, що не збігається з оцінками членів експертних комісій (абзац4 пункту18 розділуІІІ Порядку такритеріїв проведеннятворчого конкурсу(пітчингу),затвердженого наказМіністерствакультури Українивід27.12.2018 №1143). Як показала свідок ОСОБА_8 (член Ради), кінопроект «Блакитний лев» був включений до переліку переможців виходячи зі спільної високої оцінки членів Ради високої якості цього проекту та високого творчого потенціалу творчої групи. Також свідок повідомила, що підняття прохідного балу по окремим видам кінопроектів (з 35 до 38) на її думку не є порушенням чи зміною порядку проведення конкурсного відбору. При цьому члени Ради керувались можливостями бюджетних асигнувань поточного та наступного років, а Порядок не містить процедури вирішення питання співвідношення балів, які отримали кінопроекти з обсягом коштів, визначених Радою на відповідний рік для фінансування кожної з форм державної підтримки.

35.Наведені вище фактичні обставини, підтверджуються матеріалами кримінального провадження та детективом їм надана вірна правова оцінка, що знайшло своє відображення в постанові від 17.01.2020.

36.З мотивів, наведених вище, слідчий суддя законно відмовила в задоволенні скарги на оскаржувану постанову детектива.

37.Щодо доводів представника Товариства про невірну попередню правову кваліфікацію діяння слід зазначити наступне. Вирішення вказаного питання належить до виключної компетенції детектива та у цьому провадженні було здійснено детективом ОСОБА_6 на підставі відомостей, викладених в заяві (повідомленні) директора Товариства про кримінальне правопорушення. В межах здійсненої кваліфікації діяння в ході досудового розслідування було в повній мірі перевірено повідомлені заявником обставини, які з мотивів наведених вище, не підтвердились. Прийняття Радою рішення, яке в подальшому нею ж було змінено після відповідного звернення Міністра культури, молоді та спорту, не може бути достатньою підставою для кваліфікації таких дій членів Ради як замаху на злочин.

38.Виходячи знаведеного,Суд дійшоввисновку,що ухваласлідчого суддіпостановлена увідповідності довимог чинногозаконодавства,тому маєбути залишенабез змін,а апеляційнаскарга без задоволення.

39.Керуючись статтями2, 9, 84, 91, 94, 110, 115, 284, 405, 407, 422КПК, колегія суддів постановила:

1.Клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження задовольнити.

2.Поновити директору Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАС БОТ ПРОДАКШЕН» ОСОБА_6 строк апеляційного оскарження ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020.

3.Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

4.Ухвалу слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 03.03.2020 про відмову в задоволенні скарги на постанову детектива від 17.01.2020 про закриття кримінального провадження №52019000000000924 від 18.10.2019 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

ГоловуючийСудді ОСОБА_1 ОСОБА_3 ОСОБА_2

Дата ухвалення рішення14.04.2020
Оприлюднено09.02.2023
Номер документу88778902
СудочинствоКримінальне
Сутьдату, час та місце апеляційного розгляду, в судове засідання вони не з`явились, що не є перешкоджає проведенню розгляду (частина 4статті405, стаття422КПК). Оцінка та мотиви Суду 14.Суд має вирішити такі питання: (1) чи підлягає поновленню представнику Товариства строк на апеляційне оскарження ухвали слідчого судді від 03.03.2020; (2) якщо так, то чи є законною вказана ухвала. 15.На ці питання Суд відповідає ствердно з мотивів наведених нижче. (1) Щодо поновлення строку апеляційного оскарження 16.Апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді може бути подана протягом п`яти днів з дня її оголошення (пункт3 частини2 статті395КПК). У випадку, коли слідчий

Судовий реєстр по справі —991/1230/20

Ухвала від 14.04.2020

Кримінальне

Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду

Михайленко Д. Г.

Ухвала від 14.04.2020

Кримінальне

Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду

Михайленко Д. Г.

Ухвала від 16.03.2020

Кримінальне

Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду

Михайленко Д. Г.

Ухвала від 03.03.2020

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

Ухвала від 03.03.2020

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

Ухвала від 10.02.2020

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні