ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 квітня 2020 року Чернігів Справа № 620/441/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомУправління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до третя особа Великодочинської загальноосвітньої школи І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області Височанська сільська рада Борзнянського району Чернігівської області прозастосування заходів реагування, У С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою до Великодочинської загальноосвітньої школи І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області про застосування заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель навчальних корпусів №1, №2 Великодочинської загальноосвітньої школи І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області, за адресою: вул. Шкільна, 13, с. Велика Доч, Борзнянського району, Чернігівської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що застосування заходів реагування спрямоване на недопущення настання негативних наслідків порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у вигляді шкоди життю та здоров`ю людей.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, оскільки Великодочинська ЗОШ І ступеня всього складається з двох корпусів. Тобто зупинення експлуатації корпусів №1 та №2 зумовить припинення навчального процесу в цій школі посеред навчального року. В школі навчаються 12 учнів 1-4 класів, в тому числі одна дитина з особливими освітніми потребами. В разі задоволення позову ніхто з учнів та працівників школи не буде допущений до корпусів № 1 та № 2. Крім того, відповідач звертався до свого засновника, оскільки фінансування закладу здійснює - Височанська сільська рада. Проте, протягом 2018-2019 року в місцевому бюджеті не було заплановано витрат на такі цілі, а самостійно усунути недоліки, які потребують фінансових витрат не має можливості.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом наголошено, що відповідно до ч. 5 ст. 262 КАСУ суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Ухвалою суду від 25.02.2020 за обґрунтованим клопотанням відповідача залучено до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Височанську сільську раду Борзнянського району Чернігівської області.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
14 січня 2020 року головним інспектором Борзнянського PC Управління ДСНС України у Чернігівській області Філоненком О.В. за результатами позапланового заходу складено акт №8 щодо дотримання Великодочинською загальноосвітньою школою І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті за адресою: вул. Шкільна, 13, с. Велика Доч, Борзнянський район, Чернігівська область (а.с.8-17).
Як вбачається з вказано Акту, в ході перевірки були виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а саме:
будівлі навчальних корпусів №1, № 2 не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 7.3 табл. А.1. додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Відсутність системи пожежної сигналізації не дає змоги виявити пожежу на ранній стадії її розвитку. Це може призвести до швидкого розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнації будівельних конструкцій будівлі. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;
будівлі навчальних корпусів № 1, № 2 не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 5.1 табл. Б.1. додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей не дає змоги вчасно сповістити людей, які перебувають у будівлі про пожежу та небезпечні її фактори (полум`я, продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей;
будівлі навчальних корпусів № 1, № 2 не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, чим порушено п. 1.21. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Блискавкозахист - сукупність заходів і технічних засобів для охорони будівель, споруд, обладнання та електричних пристроїв від дії блискавки. Прямий удар блискавки зумовлює миттєве нагрівання струмопровідних конструкцій до температури плавлення або навіть випару, вибуху чи розщеплення непровідних конструкцій, вибуху будинків і будівель. Відсутність пристроїв блискавкозахисту загрожує пожежній безпеці об`єкта. Пряме попадання блискавки по будівлі або вторинні її прояви загрожують виникненню пожежі внаслідок миттєвого нагрівання матеріалів та конструкцій, створюючи загрозу життю та/або здоров`ю людей;
в будівлях навчальних корпусів № 1, № 2 електророзетки, вимикачі, перемикачі встановлені на горючі основи (конструкції), чим порушено п. 1.17. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Встановлення електричних розеток, вимикачів та перемикачів на горючих основах може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей;
коридори будівель навчальних корпусів № І, № 2 не забезпечені евакуаційним освітленням, чим порушено п. 2.31. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Евакуаційне освітлення - це освітлення, призначене для евакуації людей з приміщень при аварійному відключенні робочого освітлення. Розташовують евакуаційне освітлення у місцях, що небезпечні для проходу людей (коридори, сходові клітини, проходи). Його мета вказати на найближчі місця виходу з приміщення. Відсутність евакуаційного освітлення створює перешкоди під час евакуації людей, а тому створює загрозу життю та здоров`ю людей;
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в будівлях навчальних корпусів № І, № 2 виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.6. глави І розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. З`єднання жил проводів за допомогою скруток може призвести до короткого замикання електромережі. Короткі замикання здатні виникнути не тільки в проводах, а й в інших частинах електроустановок. У точці короткого замикання утворюється іскріння, яке в залежності від електричних параметрів даної мережі може досягати значних розмірів і викликати пожежу і руйнування електроустановок та інших споруд. Пожежну небезпеку представляють всілякі нещільні контакти, наприклад, в місцях приєднання проводів між собою. Нещільні контакти окислюються і створюють великий опір. Вони надмірно нагріваються і нерідко викликають запалення ізоляції проводів. Нещільні з`єднання можуть приводити ще і до іскріння, що також є можливою причиною виникнення пожеж. Швидке розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнація будівельних конструкцій будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (в редакції наказу ДСНС України від 01.11.2016 № 560), Управління ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Щодо посилань відповідача на невідповідність позовних вимог принципам розумності та пропорційності, суд зазначає, що відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Щодо звернення позивача до суду до закінчення строків, встановлених у приписі, суд зазначає, що відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон) на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. При цьому, у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документі щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
На виконання даних положень законодавства, на підставі акту від 14 січня 2020 року № 8, складеного за результатами проведення перевірки щодо додержання Відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт), Управління звернулося з відповідним позовом до суду. Разом з цим, стосовно Відповідача також було складено припис від 14 січня 2020 року № 8 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Припис), яким від Відповідача вимагається усунути усі виявлені за результатами перевірки порушення. Строк усунення порушень відповідно до припису спливає 14 березня 2020 року. При цьому, частина 7 статті 7 Закону не виключає можливість одночасного застосування звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування та інших заходів реагування, за наявності в цьому погреби.
Стосовно тверджень відповідача, що зупинення експлуатації корпусів № 1 та № 2 зумовить припинення навчального процесу в цій школі посеред навчального року, що може призвести до порушення конституційних прав жителів села на загальну середню освіту, суд зазначає, що висновки про порушення права на освіту у разі застосування заходів реагування є необґрунтованими, оскільки дане право є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я, яке передбачене статтею 27 Конституції України, статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року та загрозою, яку створюють виявлені порушення.
Позивач вважає, з чим погоджується суд, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення позапланової перевірки, створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Оскільки відповідачем не надано належних доказів щодо усунення виявлених порушень в повному обсязі, зазначених в Акті перевірки № 8, та враховуючи п 1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, якою передбачено, що недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами є підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Керуючись ст. 12, 72, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель навчальних корпусів №1, №2 Великодочинської загальноосвітньої школи І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області, за адресою: вул. Шкільна, 13, с. Велика Доч, Борзнянського району, Чернігівської області.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, пр-т Миру, 190-а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042.
Відповідач: Великодочинська загальноосвітня школа І ступеня Височанської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області, вул. Шкільна, 13, с. Велика Доч, Борзнянський район, Чернігівська область, 16431 код ЄДРПОУ 33365809.
Дата складення повного рішення суду - 15.04.2020.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2020 |
Оприлюднено | 21.04.2020 |
Номер документу | 88812127 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні