Рішення
від 17.04.2020 по справі 620/598/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 квітня 2020 року Чернігів Справа № 620/598/20

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Поліщук Л.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом заступника прокурора Чернігівської області до Малодівицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник прокурора Чернігівської області в інтересах держави (далі по тексту - позивач) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Малодівицької селищної ради (далі по тексту - відповідач), в якому просить: визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо прийняття у комунальну власність і реєстрацію права власності на будівлю дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язати Малодівицьку селищну раду вчинити дії, спрямовані на прийняття у комунальну власність і реєстрацію права власності на будівлю дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 .

Позов заступник прокурора Чернігівської області обґрунтував тим, що відповідач проявив бездіяльність, яка полягає у не вжитті протягом тривалого часу ним заходів, спрямованих на прийняття у комунальну власність та оформлення права комунальної власності на майно, що належить об`єднаній територіальній громаді - будівлю дитячого садка, розташовану по провул. Молодіжний, 1, АДРЕСА_2 . Обичів Прилуцького району АДРЕСА_1 області, що сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері охорони дитинства, освіти та комунальної власності, і, у свою чергу, порушує загальнодержавні інтереси (а.с. 1-12).

Від відповідача до суду надійшов відзив в якому він зазначив, що позовну заяву визнає в повному обсязі та просить задовольнити позов (а.с. 63).

Від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи пояснень, в яких він зазначає, що в даному випадку відповідачем допущено бездіяльність, яка сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері охорони дитинства, освіти та комунальної власності, що, у свою чергу, є порушенням загальнодержавних інтересів, відтак покладаючи на прокурора обов`язки щодо здійснення представництва в суді у даній справі. Тотожні викладеним у позовній заяві у даній справі факти виявлялись органами прокуратури неодноразово, за результатами чого вживались заходи прокурорського реагування (а.с. 60-61).

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.02.2020 вказану вище позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 620/598/20. Ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами (а.с. 54-55).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Малодівицька селищна рада згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за організаційно-правовою формою є органом місцевого самоврядування (а.с. 37-41).

Листом від 08.01.2020 № 03-05/17 виконавчий комітет Малодівицької селищної ради поінформував позивача про те, що на території Малодівицької об`єднаної територіальної громади наявне приміщення дитячого садочку за адресою: АДРЕСА_1 . Дане майно раніше перебувало у власності реформованого колгоспу 8 Березня . У власність об`єднаної територіальної громади вказаний дитячий садок не передавався, на балансовий облік не брався, право власності на нього за громадою не реєструвалося.

Відповідно до архівної довідки від 12.11.2013 року пайове сільськогосподарське підприємство 8 Березня було реорганізоване в СТОВ Лан . Згідно рішення Обичівської сільської ради 14 сесії 23 скликання від 29.12.2000 Про безоплатну передачу товариством ЛАН об`єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність Обичівською сільською радою дано згоду на безоплатну передачу товариством Лан об`єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність сільської ради. Вказане приміщення садочку на баланс чи у власність Обичівської сільської ради свого часу не було взято та оформлено, тому на даний час до власності чи на баланс Малодівицької об`єднаної територіальної громади не прийнятий. Будь-які заходи щодо прийняття майна дитячого садочку на баланс Малодівицькою об`єднаною територіальною громадою не вживались і не плануються вживатся. Правовстановлюючі документи на право комунальної власності на приміщення цього дитячого садочку не оформлялися та не реєструвалися, технічна документація на цей об`єкт не розроблялася.

Щодо земельної ділянки - земля під вказаним дитячим садком належить Малодівицькій об`єднаній територіальній громаді (а.с. 13).

Відповідно до архівної довідки від 12.11.2013 № 01-22/43 та листа від 16.01.2020 № 01-16/2, сформованих архівним відділом Прилуцької районної державної адміністрації, Колгосп 8 Березня , с. Обичів Прилуцького району був реорганізований в пайове сільськогосподарське підприємство 8 Березня , яке було реорганізоване в СТОВ Лан , яке, в свою чергу, було реорганізоване в приватну агрофірму Горизонт (а.с. 15, 16).

Зазначене також підтверджується рішенням виконавчого комітету Прилуцької районної Ради народних депутатів від 12.05.1992 № 128 Про перереєстрацію статутів колективних сільськогосподарських підприємств , розпорядженням Прилуцької районної державної адміністрації від 24.03.2000 № 116 Про реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності , розпорядженням Прилуцької районної державної адміністрації від 14.03.2001 № 110 Про внесення доповнень до статуту приватного підприємства (а.с. 17-21).

Згідно рішення Обичівської сільської ради 14 сесії 23 скликання від 29.12.2000 Про безоплатну передачу товариством ЛАН об`єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність сільська рада вирішила дати згоду на безоплатну передачу товариством ЛАН об`єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність сільської ради (а.с. 14).

Листом від 11.02.2020 № 03-05/221 виконавчий комітет Малодівицької селищної ради повідомив прокуратуру Чернігівської області про те, що протоколів загальних зборів членів КСП 8 Березня та СТОВ Лан , що стосуються факту передачі майна КСП 8 Березня та СТОВ Лан не має в наявності.

Орієнтовна площа будівлі дитячого садка, розташованого по АДРЕСА_3 Молодіжний АДРЕСА_4 буд. АДРЕСА_1 становить 220 кв. метрів (а.с. 22).

Згідно пункту 4 рішення Малодівицької селищної ради 1 сесії 7 скликання від 16.11.2017 Про початок реорганізації Товкачівської, Обичівської, Великодівицької, Петрівської, Дмитрівської сільських рад шляхом приєднання до Малодівицької селищної ради вирішено розпочати процедуру реорганізації Обичівської сільської ради (ЄДРПОУ: 04415778) шляхом приєднання до Малодівицької селищної ради (ЄДРПОУ: 04412490). Малодівицька селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Обичівської сільської ради (а.с. 23).

Рішенням Малодівицької селищної ради 6 сесії 7 скликання від 06.02.2018 Про затвердження актів передачі майна та документів Петрівської, Великодівицької, Дмитрівської, Обичівської, Товкачівської сільських рад до Малодівицької селищної ради затверджено передавальні акти, зокрема Обичівської сільської ради станом на 01.01.2018 (а.с. 36).

В додатку 1 до передавального акту Обичівської сільської ради будівля дитячого садка, розташованого за адресою: провулок Молодіжний, буд. 1, с. Обичів, відсутня (а.с. 29-35).

З 18.09.2019 Обичівська сільська рала, як юридична особа припинена, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за організаційно-правовою формою є органом місцевого самоврядування від 11.02.2020 (а.с. 42-46).

Згідно інформаційної довідки від 11.02.2020 № 199800706 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 провулок АДРЕСА_1 , будинок 1 відомості відсутні (а.с. 47).

Відповідно до листа комунального підприємства Прилуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації Чернігівської обласної ради від 03.01.2020 № 13 станом на 03.01.2020, в архіві Прилуцького МЕТІ інвентаризаційно-технічної справи та даних про реєстрацію права власності за адресою: АДРЕСА_1 , що може бути пов`язано з тим, що первинна технічна інвентаризація за вказаною адресою ОСОБА_1 не проводилась (а.с. 48).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Частиною третьою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді, є Закон України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 зазначеного Закону визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

У пункті 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави , зазначив, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

У пункті 4 вказаного Рішення передбачено, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій. Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII Про прокуратуру .

Відтак, суд вважає, що інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.03.2020 у справі № 520/6826/19.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, прокурор звернувся до суду з метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства, освіти та комунальної власності, які порушено бездіяльністю Малодівицької селищної ради, яка полягає у порушенні вимог чинного законодавства, яким врегульовано порядок прийняття у комунальну власність та оформлення права комунальної власності на майно, що становить загрозу для загальнодержавних інтересів.

Преамбулою Конвенції про права дитини від 20.11.1989 (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995), ратифікованою Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, визначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.

Статтею 3 вказаної Конвенції передбачено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Згідно з положеннями статті 1 Закону України Про охорону дитинства від 26.04.2001 № 2402-III забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити; охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Згідно частини першої статті 80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 № 2628-III вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних закладів дошкільної освіти використовуються виключно для роботи з дітьми. Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно для роботи з дітьми.

З огляду на викладене, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні у межах визначених законом повноважень умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування навчального закладу.

В адміністративному позові прокурор зазначає, що відповідач не виконав покладені на нього повноваження щодо прийняття до комунальної власності та оформлення права власності на будівлю дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (далі по тексту - будівля дитячого садка), що зумовлює передумови для порушення інтересів держави щодо розвитку дошкільної освіти та щодо забезпечення територіальними громадами реалізації правомочностей щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності - дитячими дошкільними закладами.

Частиною першою статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі по тексту - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (частина перша статті 10 Закону № 280/97-ВР).

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина п`ята статті 16 Закону № 280/97-ВР).

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади (пункт 30 частини першої статті 26 № 280/97-ВР).

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення (пункт 1 підпункту а статті 21 Закону № 280/97-ВР).

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (пункт 1 підпункту а статті 29 Закону № 280/97-ВР).

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження (частина перша статті 60 Закону № 280/97-ВР).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що у даній справі прокурором належним чином зазначено, які саме інтереси держави порушено бездіяльністю відповідачів, а відтак підлягають захисту.

З аналізу викладених норм слідує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна закладів освіти.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, що Обичівською сільською радою надано згоду на безоплатну передачу товариством ЛАН об`єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність сільської ради, проте відповідні дії не були вжиті. Малодівицька селищна рада є правонаступником Обичівської сільської ради. Земля під будівлею дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 Прилуцький район Чернігівська область належить Малодівицькій об`єднаній територіальній громаді. Прийняття у комунальну власність і реєстрація права власності на будівлю дитячого садка не здійснювалися.

Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині прийняття у комунальну власть територіальної громади від імені якої уповноважений діяти та оформлення права власності на зазначене вище нерухоме майно, що свідчить про протиправну бездіяльність з боку відповідача.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов заступник прокурора Чернігівської області підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позов заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави до Малодівицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо прийняття у комунальну власність і реєстрацію права власності на будівлю дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 область.

Зобов`язати Малодівицьку селищну раду вчинити дії, спрямовані на прийняття у комунальну власність і реєстрацію права власності на будівлю дитячого садка, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 область.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у строк, встановлений статтею 295, пунктом 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: заступник прокурора Чернігівської області, вул. Князя Чорного, буд. 9, м. Чернігів, 14000.

Відповідач: Малодівицька селищна рада, вул. Слобідська, буд. 3, смт. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область, 17523; ЄДРПОУ: 04412490.

Повний текст рішення складено 17 квітня 2020 року.

Суддя Л.О. Поліщук

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2020
Оприлюднено19.04.2020
Номер документу88825038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/598/20

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Рішення від 17.04.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 20.02.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні