Рішення
від 21.04.2020 по справі 300/349/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" квітня 2020 р. справа № 300/349/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області (надалі - відповідач), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, складено акт за № 672 від 19.12.2019. Згідно вказаного акту в Войнилівському ліцеї Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Позивач стверджує, що виявлені під час позапланової перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому відповідно до статті 68 Кодексу цивільного захисту України Управління ДСНС України в Івано-Франківській області просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18.02.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

04.03.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області від 28.02.2020 на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Так представник відповідача вказав, що частину порушень вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки № 672 від 19.12.2019 Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області усунув. Щодо решти порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що залишилися не усуненими, то відповідач зазначив, що вказані порушення будуть усунуті після надходження відповідних коштів. З метою виділення таких коштів, Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області звернувся до Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області з листом № 425 від 23.12.2019. В свою чергу, Виконавчий комітет Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області повідомив відповідача, що питання про виділення коштів з місцевого бюджету на вказвні цілі буде розглянуто на пленарному засіданні чергової сесії. Окрім цього, відповідач зазначив, що виявлені позивачем порушення самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, ризик виникнення якої має вірогідний характер. Відповідач звернув увагу на те, що Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області є діючим закладом освіти, а тому повна заборона експлуатації закладу освіти обмежить право здобувачів освіти вказаного ліцею на освіту. Представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити.

12.03.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на відзив Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області, в якому представник позивача вказав на безпідставність доводів відповідача. Так, представник Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області зазначив, що ряд порушень, що становлять загрозу для життя і здоров`я людей та слугували підставою для звернення до суду з цим позовом, залишаються не усуненими. При цьому, лист № 425 від 23.12.2019 про виділення коштів свідчить лише про намір відповідача усунути виявлені під час перевірки порушення і жодним чином не засвідчує реальний факт його виконання. Також представник позивача звернув увагу на те, що посилання відповідача на порушення права на освіту є неспіврозмірним із правом на життя і здоров`я людини.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.

На підставі наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 12.12.2019 № 386 "Про проведення позапланових перевірок" (а.с. 7), посвідчення на проведення перевірки за № 624 від 13.12.2019 (а.с. 11), головним інспектором Калуського міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область.

За результатами проведеної перевірки встановлено ряд порушень, які зафіксовані в акті перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.12.2019 за № 672 (а.с. 12-17).

Так, при здійсненні перевірки було встановлено, що експлуатація будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) не обладнано системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), що є порушенням п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

2) евакуаційні виходи не обладнано евакуаційним освітленням, що є порушенням п. 2.31 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

3) двері евакуаційного виходу № 6 не встановлено так, щоб відкривалися у напрямку виходу з приміщення, що є порушенням п. 2.27 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

4) дерев`яні конструкції горища будівлі гуртожитку не оброблено вогнетривким розчином, що є порушенням п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

5) пожежний кран № 1 не укомплектований пожежним рукавом, що є порушенням п. 2.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

6) пожежний кран № 2 не укомплектований пожежним стволом та вентелем для пуску води, що є порушенням п. 2.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

7) пожежний кран № 3 не укомплектований пожежним рукавом, що є порушенням п. 2.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

8) у підвальному приміщенні, сходовій клітці між першим та другим поверхом з`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), що є порушенням п. 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417;

9) в побутовому приміщенні кухні використовується пошкоджений електропровід холодильника, що є порушенням п. 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417.

19.12.2019 Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області винесло припис № 284 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким зобов`язано Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області усунути виявлені під час перевірки порушення до 19.03.2020 (а.с. 18).

Як вбачається з позовної заяви, наявність саме вказаних порушень законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, зафіксованих в акті перевірки від 19.12.2019 за № 672, стали підставою для звернення позивача з даним позовом.

Водночас згідно наданого відповідачем відзиву та доданих до нього документів, Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області вказав на проведення ряд заходів на усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, а саме: усунуто порушення передбачені пунктами 3, 5-9 акту від 19.12.2020 № 672:

- забезпечено відкриття дверей евакуаційного виходу № 6 у напрямку виходу з приміщення (суд звертає увагу на те, що до відзиву додано світлину дверей евакуаційного виходу № 3, а не № 6);

- укомплектовано пожежний кран № 1 пожежним рукавом;

- укомплектовано пожежний кран № 2 пожежним стволом та вентелем для пуску води;

- укомплектовано пожежний кран № 3 пожежним рукавом;

- здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) з`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів у підвальному приміщенні, сходовій клітці між першим та другим поверхом (жодних доказів усунення вказаного порушення відповідач суду не надав);

- полагоджено в побутовому приміщенні кухні пошкоджений електропровід холодильника (жодних доказів усунення вказаного порушення відповідач суду не надав).

Щодо зазначених в акті перевірки інших порушень (пункти 1, 2, 4): обладнання приміщення системою пожежної сигналізації, необладнання евакуаційних виходів евакуаційним освітленням та необроблення дерев`яних конструкції горища будівлі гуртожитку вогнетривким розчином, то відповідач у відзиві на позовну заяву визнав факт їх не усунення. Судом встановлено, що відповідач звернувся з листом № 425 від 23.12.2019 до Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області з проханням виділити кошти на усунення зазначених порушень. Виконавчий комітет Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області листом від 04.02.2020 № 02-25/136 повідомив відповідача, що питання про виділення коштів з місцевого бюджету на вказвні цілі буде розглянуто на пленарному засіданні чергової сесії.

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Відповідно до статей 4, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Відповідно до статей 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:

- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;

- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями Державної служби України з надзвичайних ситуацій є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи (пункт 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій).

Згідно пункту 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 № 3, в редакції наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 12.11.2018 № 661) Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статті 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів встановлені статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до цієї правової норми, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України вказаної статті техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Таким чином, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Як встановлено судом вище, за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, складено акт за № 672 від 19.12.2019. Згідно вказаного акту в Войнилівському ліцеї Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

При цьому, згідно акту перевірки, з огляду на підстави заявленого позову, про реальну загрозу життю та здоров`ю людей у Войнилівському ліцеї Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області свідчить:

- відсутність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню пожежі, повідомленню (оповіщення) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- невідповідність евакуаційних виходів (відсутність евакуаційного освітлення, відкривання дверей не по ходу евакуації) перешкоджатиме вільній евакуації людей з приміщень під час виникнення пожежі;

- відсутність інженерного захисту (вогнезахисної обробки дерев`яних елементів горищних конструкцій) сприятиме швидкому розповсюдженню полум`я по дерев`яних конструкціях, ускладнить гасіння пожежі працівниками об`єкту та підрозділами Державної служби України з надзвичайних ситуацій;

- несправність внутрішнього протипожежного водогону не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників.

- порушення вимог щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до загибелі людей.

Судом встановлено, що відповідач усунув частину порушень, зазначених в акті перевірки від 19.12.2020 № 672, про що подав суду копії фотосвітлин (п.п. 3, 5-9 акта), що свідчить про добросовісність намірів Войнилівського ліцею на усунення виявлених порушень.

Однак відповідач у відзиві на позовну заяву підтвердив факт неусунення таких порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки: необладнання приміщення системою пожежної сигналізації (п. 1); необладнання евакуаційних виходів евакуаційним освітленням (п. 2); необроблення дерев`яних конструкції горища будівлі гуртожитку вогнетривким розчином (п. 4).

Суд не може погодитися з доводами відповідача про неможливість усунення виявлених під час перевірок порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки через відсутність коштів для усунення таких порушень, з огляду на таке.

Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення вищевказаних факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян, оскільки в суду немає належних та допустимих доказів, які б підтверджували виділення коштів на такі заходи, або об`єктивно підтвердженої дати їх виділення, в той час, як порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя і здоров`я людей, і надалі продовжують існувати.

Відповідно до частини 1 статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з статтею 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Вказане зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Так, відсутність системи пожежної сигналізації є надзвичайно важливими протипожежними засобами, які впливають на швидкість евакуації людей та прискорення реагування співробітниками ДСНС у разі виникнення надзвичайної ситуації у приміщенні, що в своє чергу призведе до своєчасного врятування життя людей. Суд бере до уваги доводи відповідача про те, що на усунення порушень зазначених в пунктах 1, 2, 4 акта перевірки від 19.12.2020 № 672, залежить від виділення коштів Войнилівською селищною радою. Однак, з огляду на зміст суспільних відносин, покладених в основу звернення з цим позовом, суд вважає неприйнятною тривалість усунення виявлених перевіркою порушень.

Щодо доводів відповідача про те, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області обмежує право на здобуття освіти, що передбачене Конституцією України, то суд вказує на таке.

З огляду на Конвенцію ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 № 789-XII, а саме частину 3 статті 3 та статтю 3 Конституції України, Закон України "Про охорону дитинства", пріоритетним в даному випадку є забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, що включено у систему заходів щодо охорони дитинства в Україні, а людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Що стосується зауважень відповідача про те, що строк усунення виявлених порушень, який визначений в приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.12.2019 № 284, ще не завершився, то суд вказує на таке.

Згідно припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.12.2019 № 284 строк усунення Войнилівським ліцеєм Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки визначений позивачем до 19.03.2020. На час подання відповідачем відзиву від 28.02.2020 на позовну заяву вищевказаний строк ще не закінчився, однак станом на час прийняття судом цього рішення такий строк вже завершився. Відповідач не надав суду будь-яких доказів усунення в повному обсязі усіх зафіксованих в акті перевірки від 19.12.2020 № 672 та приписі від 19.12.2019 № 284 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Окрім цього, суд звертає увагу на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 запроваджено з 12.03.2020 на всій території України карантин та заборонено відвідування закладів освіти її здобувачами. В той же час, карантинні заходи не обмежують проведення робіт з усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а відсутність учнів в приміщеннях Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області сприяють проведенню таких робіт.

Щодо доводів відповідача про те, що виявлені перевіркою порушення не створюють явну та очевидну небезпеку для життя та здоров`я людей, суд вказує на таке.

Такі порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які залишаються неусуненими Войнилівським ліцеєм Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області, а саме: необладнання приміщення системою пожежної сигналізації; необладнання евакуаційних виходів евакуаційним освітленням; необроблення дерев`яних конструкції горища будівлі гуртожитку вогнетривким розчином, за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тривалість порушень, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 27.06.2019 за результатом розгляду справи № 814/2356/17.

Суд звертає увагу на те, що застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому, відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутися з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.

Підсумовуючи викладене, суд вважає, що позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області належить задовольнити повністю: застосувати до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити та заборонити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.12.2019 за № 672.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати по сплаті судового збору не підлягають відшкодуванню позивачу. Доказів понесення інших витрат суду не подано.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати до Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити та заборонити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Войнилівського ліцею Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.12.2019 за № 672.

Судові витрати не розподіляти.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код - 38555228, вулиця Франка, 6, місто Івано-Франківськ, 76018.

Відповідач: Войнилівський ліцей Войнилівської селищної ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код - 40936306, вулиця Шевченка, 108, селище міського типу Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77316.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2020
Оприлюднено22.04.2020
Номер документу88837536
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/349/20

Постанова від 21.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 03.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 21.04.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні